21
november
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Maybach S-Klasse: onovertroffen luxe

De nieuwe Mercedes-Maybach S-Klasse beleeft zijn wereldpremière op twee autotentoonstellingen tegelijk: in Los Angeles en Guangzou (China). Het vlaggenschip van Mercedes-Benz is 5,45 m lang en heeft een wielbasis van 3,37 m - een plus van 20 cm vergeleken met de S-Klasse met lange wielbasis. De passagiers achterin profiteren van weldadige executive-stoelen en van de zeer exclusieve uitrusting. De Mercedes-Maybach S-Klasse is bovendien de stilste serieproductieauto ter wereld.

Mercedes-Maybach is het nieuwe submerk van Mercedes-Benz waarbij de nadruk op luxe ligt. Dat komt tot uiting in extra ruimte, zeer exclusieve interieurs en vrijwel onbegrensde individualiseringsmogelijkheden. Mercedes-Maybach biedt prestige en exclusiviteit en richt zich daarmee vooral op klanten die waarde hechten aan status. Bij de marktintroductie in februari zijn twee modellen leverbaar: de Mercedes-Maybach S 600 met V12 biturbomotor (390 kW/530 pk, 830 Nm) en de Mercedes-Maybach S 500. Zijn V8 biturbo is goed voor 335 kW/455 pk en een koppel van 700 Nm. Het gemiddelde verbruik van dit model: 8,9 l/100 km volgens NEDC. In april 2015 start de verkoop van de Mercedes-Maybach S 500 4MATIC.

Elegante exclusiviteit

Het design van de Mercedes-Maybach S-Klasse combineert superieure klasse en trendsettende exclusiviteit. Karakteristieke elementen van de S-Klasse gaan harmonieus samen met de verlengde wielbasis. De markante achterdeur is met 66 mm ingekort en vloeit daarmee naadloos over in het ontwerp. De derde zijruit ontbreekt hier – deze is verplaatst naar de C-stijl. Daardoor bevinden de inzittenden zich achter de deuruitsnede. Zij ervaren zo een exceptioneel gevoel van privacy en exclusiviteit. Elegante Maybach logo’s op de C-stijlen benadrukken het bijzondere karakter en ook de optionele 20-inch lichtmetalen velgen sluiten perfect aan bij de exclusieve uitstraling. De grille is vergeleken met die van de S-Klasse subtiel gewijzigd: drie dubbele chromen louvres en een verticale chromen strip dragen bij aan het geheel eigen gezicht. Ook de bumpers zijn afgewerkt met chromen louvres. In de achterbumper zijn de uitlaatpijpen hierin geïntegreerd. De aanduiding Maybach bevindt zich links achterop het kofferdeksel.

De lounge

De inzittenden van de Mercedes-Maybach S-Klasse worden ondergedompeld in een echte lounge-stijl. Moderne luxe voert de boventoon en dat komt tot uiting in bijvoorbeeld het rijkelijke gebruik van prachtige materialen zoals veelal handgestikt nappaleder en in details als de analoge IWC-klok met opgelegde cijfers op het dashboard. Het ‘Manufaktur’-karakter komt ook tot uiting in de toepassing van exclusieve hout/chroom-afwerkingscombinaties, de chromen rasters voor de tweeters en hightech glasvezels voor de ambienteverlichting. Andere geraffineerde details zijn de beschikbaarheid van twee handgemaakte verzilverde champagne-flûtes en het AGARWOOD-parfum voor het AIR-BALANCE pakket. Het unieke, nieuwe stemversterkingsysteem maakt het voor de passagiers achterin eenvoudiger om met bijvoorbeeld de chauffeur te communiceren. Het Burmester® high-end 3D surround sound system met verstelbare tweeters achterin zorgt voor een intense geluidsbeleving.

Het Executive-uitvoeringsniveau is standaard. Kenmerkend hiervoor is de afwerking met prachtig hout rondom de zitgedeeltes. De met nappaleder afgewerkte armsteun voorin draagt het Maybach-logo.

De nieuwe maatstaf voor comfort achterin

De Mercedes-Maybach S-Klasse is ontworpen om in gereden te worden. De 20 cm langere wielbasis komt volledig ten goede aan de ruimte achterin. Vergeleken met een toch al riante S-Klasse met lange wielbasis hebben de inzittenden van een Mercedes-Maybach S-Klasse nog meer hoofdruimte (963 mm i.p.v. 951 mm) en beenruimte ( 325 mm i.p.v.166 mm).

Achterin heeft de Mercedes-Maybach S-Klasse twee individuele executive-stoelen die een onovertroffen comfort bieden dankzij onder meer de individueel verstelbare rugleuningen: van 19 graden voor ontspannen werken tot 43,5 graden voor ultiem relaxen in ligstoelpositie. Uiteraard is de zitting ook in lengte en in hoek verstelbaar. De hoofdsteunen zijn standaard uitgevoerd met extra kussens.

Het Chauffeurpakket is standaard. Een belangrijk onderdeel ervan is de ‘chauffeurstand’ van de passagiersstoel. Door het gewijzigde verstellingsmechanisme heeft de passagier rechts achterin nog eens 77 mm extra voetruimte. De stoel voorin kan ook naar voren geklapt worden om de executive-stoel achterin in ligpositie te brengen. EASY ADJUST hoofdsteunen vóór zijn standaard. De hoofdsteun aan passagierszijde kan naar voren geklapt worden. In de voorstoelen zijn ook voetensteunen voor de achterpassagiers geïntegreerd. Ook deze dragen bij aan het rust- en slaapcomfort. Alle stoelfuncties zijn uiteraard elektrisch bedienbaar. Op verzoek is het zitcomforpakket achter leverbaar. Dit omvat individueel instelbare multicontour-stoelen en ENERGIZING massagefunctie volgens het hot-stone principe.

First Class

Met het First Class achtercompartiment heeft de Mercedes-Maybach S-Klasse een middenconsole die tussen de achterstoelen doorloopt. Daarin zijn bekerhouders met Peltier-technologie geïntegreerd. Hiermee zijn drankjes gedurende langere tijd koel of warm te houden. De console is leverbaar met eenvoudig uitklapbare ‘vliegtuigtafeltjes’ met een lichtmetalen oppervlak, die in elke gewenste positie geplaatst kunnen worden. Het standaard THERMOTRONIC klimaatbeheersingssysteem achterin is voor elke zitplaats individueel instelbaar, zowel door de passagiers zelf als door de bestuurder. Het AIR-BALANCE pakket met ionisatie, verbeterde luchtfiltering en AGARWOOD-parfumering is standaard op de Mercedes-Maybach S 600.

De stilste

Ondanks de grote ramen is het niveau van windgeruis indrukwekkend laag. Achterin is de Mercedes-Maybach S-Klasse zelfs nog stiller dan de S-Klasse Coupé – de stilste productieauto van het moment. Bij het streven naar optimaal akoestisch comfort is zelfs rekening gehouden met de ligpositie van passagiers. Speciale afdichtingen, slimme luchtgeleiding en de toepassing van hoogwaardige isolatiematerialen, zelfs in de wielkasten en onder de wagenbodem maken de Mercedes-Maybach S-Klasse tot de stilste auto ter wereld. Bij het realiseren hiervan heeft de nieuwe aero-akoestische windtunnel in Sindelfingen een belangrijke rol gespeeld. Hier zijn alle mogelijke vormen van (rij)wind op realistische wijze te simuleren.

Ultra gestroomlijnd

De Mercedes-Maybach S-Klasse dankt zijn uitzonderlijk gunstige stroomlijn (Cw-waarde: 0,26) onder meer aan de speciale wielspoilers, de gestroomlijnde vorm van de bodem, inclusief een grotendeels afgedekte achteras, de vloeiende vorm van voor- en achterzijde, de gesealde koplampen en de specifieke vorm van de buitenspiegels. Afhankelijk van de snelheid verlaagt de carrosserie automatisch tot 2 cm (i.c.m. AIRMATIC). De achterlichten beschikken over eigen spoilers en zelfs de afvoerkanalen voor water zijn op en top gestroomlijnd.

De range: V8, V12 en 4MATIC

Het topmodel in de reeks is de Mercedes-Maybach S 600 met een 390 kW/530 pk sterke 6,0-liter V12 biturbomotor. Het maximum koppel van 830 Nm is al beschikbaar vanaf 1.900 tpm. De Mercedes-Maybach S 600 met standaard 7G-TRONIC transmissie accelereert in 5,0 s van 0-100 km/h en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Het gemiddelde verbruik bedraagt 11,7 l/100 km (CO2: 247 g/km). Bijzondere kenmerken van de V12 zijn de krukkast van aluminium, eendelige kettingaandrijving, gesmede zuigers, multispark-ontsteking, met sodium gevulde kleppen en een koelcircuit met eigen expansiereservoir.

De V8 biturbo van de Mercedes-Maybach S 500 is goed voor een vermogen van 335 kW/455 pk en een koppel van 700 Nm. Deze motor is gekoppeld aan de nieuwe 9G-TRONIC transmissie, de eerste negentraps automaat in het premiumsegment. Deze transmissie is een belangrijke factor in de hoge mate van efficiency: de Mercedes-Maybach S 500 sprint in 5,0 s van 0-100 km/h, haalt een topsnelheid van 250 km/h en heeft bij dat alles een gemiddeld normverbruik van slechts 8,9 l/100 km (CO2: 207 g/km). De Mercedes-Maybach S 500 is vanaf juni 2015 ook leverbaar met 4MATIC permanente vierwielaandrijving dat ook onder zware weersomstandigheden voor optimale grip en stabiliteit zorgt.

Een solide basis

De nieuwe Mercedes-Maybach S-Klasse modellen zijn samen met de S-Klasse ontwikkeld. Ze profiteren dan ook van alle innovatieve oplossingen die hierin worden toepast en waarvoor de S-Klasse is onderscheiden met de prestigieuze EuroCarBody award. Een doorslaggevende factor daarbij is de aluminium hybride constructie. Dan gaat het om een slimme mix van materialen (aluminium en hoogwaardige staalsoorten) en vooruitstrevende productiemethoden zoals aluminium MIG-lassen, stansnieten en - voor het eerst in serieproductie - het Robscan-lassen van aluminium. De Mercedes-Maybach S-Klasse heeft het grootste zijpaneel uit één stuk dat in serieproductie wordt vervaardigd. Ten opzichte van de S-Klasse is de carrosseriestructuur op diverse punten verstevigd, bijvoorbeeld ter hoogte van de B-stijl. Ook de vrijwel vierkante deuruitsnede achter draagt bij aan de voorbeeldige stijfheid die de basis vormt voor optimaal comfort. Zelfs de bevestigingspunten van de achterstoelen zijn aangepast om de doorgifte van eventuele trillingen tegen te gaan.

Intelligent Drive

Net als de S-Klasse is de Mercedes-Maybach S-Klasse leverbaar met assistentiesystemen die het rijden comfortabeler en veiliger maken zoals PRE-Safe® rem met voetgangerherkenning, DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&Go Pilot, BAS PLUS met kruispuntassistent, Actieve spoorassistent, Adaptieve grootlichtassistent plus en Nachtzichtassistent plus. Daarnaast biedt de Mercedes-Maybach S-Klasse veiligheidsvoorzieningen die door de concurrentie niet eens als optie worden aangeboden zoals de gordelslotbrenger, de gordelbag (beide inbegrepen in het PRE-SAFE achterpassagierspakket) en de kussenbag voor de executive stoelen. Als de stoel in de ligstand staat, voorkomt de kussenbag dat de inzittende onder de gordel doorglijdt (het zogenaamde submarining) bij een ongeval.

De gordelslotbrenger en de gordelbag

Met de verlichte gordelslotbrenger beweegt een elektromotor het gordelslot automatisch naar boven en beneden. Op die manier wordt het vergrendelen van de gordel eenvoudiger. Als de gordel is vastgegespt, zorgt de gordelslotbrenger ervoor dat een losser zittende gordel ter hoogte van heup of borstkas automatisch wordt aangetrokken. Zo worden passagiers nog beter beschermd bij een aanrijding. De gordelbag is een opblaasbare gordelband, die bij een botsing het risico op verwondingen voor achterpassagiers verkleint door de kracht die op het bovenlichaam uitgeoefend wordt te verzachten. Bij de ontwikkeling hiervan heeft Mercedes-Benz veel gewerkt met ‘virtuele mensen’ omdat reguliere crashtestdummies niet in staat zijn de voordelen van de gordelbag te registreren. Windowbags en sidebags zijn standaard op alle Mercedes-Maybach S-Klasse modellen.

Hoogepunten van luxe

Als vlaggenschip van de Mercedes-Benz range, komt de Mercedes-Maybach S-Klasse tegemoet aan de wensen van zelfs de meest veeleisende klanten. Dit zijn de belangrijkste features:

  • AIR-BALANCE pakket: hierin inbegrepen zijn luchtionisatie voor een verkwikkende werking, een nog betere luchtfiltering en parfumering. Het ‘warme’ AGARWOOD-parfum is exclusief voor de Mercedes-Maybach S-Klasse.

  • Champagne flûtes: de optionele, verzilverde flûtes voor de ingebouwde bar worden handgemaakt door zilversmid Robbe & Berking. Veel sterrenrestaurants maken ook gebruik van de flûtes van Robbe & Berking.

  • Panoramisch schuifdak: dit is standaard op elke Mercedes-Maybach S-Klasse en draagt bij aan de prettige ambiance. Het achterste gedeelte is te openen voor ventilatie naar wens. Voor de Mercedes-Maybach S 600 is MAGIC SKY CONTROL leverbaar. Met een druk op de knop is het glas te verduisteren of juist weer transparant te maken.

  • Zonneschermen: zelfs de kleine achterste zijruiten hebben een eigen zonnescherm. De zonneschermen voor de achterdeuren zijn elektrisch te bedienen. Ze beschermen tegen zonlicht en ongewenste inkijk. Ook voor de achterruit is er een elektrisch bediend zonnescherm.

  • Business console: dit is onderdeel van het optionele First Class-pakket. Deze console is langer dan die van de S-Klasse en biedt meer opbergruimte.

  • Lakwerk: voor de Mercedes-Maybach S-Klasse zijn vele speciale laksoorten beschikbaar. Deze worden volgens het Manufaktur-principe met de hand aangebracht.

  • Lederen dakafwerking: op verzoek wordt de hemelafwerking uitgevoerd in designo nappaleder. Ook de zonnekleppen, de deurstijlen en de handgrepen worden dan met deze fijne leersoort bekleed. Er is keuze uit drie kleuren.

  • Sierdelen in piano-lak: 0,8 mm brede lijnen worden handmatig in het hout gefreesd. Daarbij wordt de vorm van de houtnerf gevolgd. Door de kunststof delen daaronder ontstaan heldere lijnen met een opmerkelijke visuele diepte als resultaat (leverbaar vanaf halverwege 2015).

Stemversterking vereenvoudigt de communicatie

De beschikbaarheid van stemversterking benadrukt nog eens dat de Mercedes-Maybach S-Klasse een auto is om in gereden te worden. Dit systeem zorgt ervoor dat de passagiers achterin eenvoudig kunnen communiceren met de bestuurder en de passagier voorin. De microfoons in de binnenspiegel, die ook worden gebruikt voor telefoonfuncties pikken stemgeluid op. Deze signalen worden vervolgens discreet versterkt doorgegeven via de luidsprekers. Uiteraard wordt daarbij rekening gehouden met omgevingsgeluiden. Het resultaat is een zeer natuurlijke en duidelijke weergave. Stemversterking is standaard geïntegreerd in de Burmester ® surround sound systemen. Stemversterking werkt alleen met gesloten deuren, ramen en dak en is via het COMAND-menu te activeren. Het wordt automatisch uitgeschakeld tijdens telefoongesprekken of als stembediening (LINGUATRONIC) actief is. Bij de ontwikkeling en finetuning van stemversterking is rekening gehouden met het zogenaamde Lombard-effect: de natuurlijke neiging van mensen om tijdens telefoongesprekken luider én op hogere toon te spreken.

Telefonie in HD-kwaliteit

De Mercedes-Maybach S-Klasse modellen maken bij Bluetooth-telefonie gebruik van HD Voice ofwel breedband spraaktechnologie. Door de brede frequentierange (van 50-7.000 Hertz in plaats het gebruikelijke 200-3.400 Hz) wordt het stemgeluid beter en meer naturel doorgegeven. Telefoongesprekken zijn hierdoor beter te volgen, vooral als er veel achtergrondgeluiden zijn.

Burmester® surround sound systeem

Standaard beschikt elke Mercedes-Maybach S-Klasse over een sound system met tien luidsprekers en het innovatieve Frontbass-systeem waarbij de carrosserieholtes als klankkast dienen. Daarnaast is er keuze uit twee sound systems van specialist Burmester: het Burmester® surround sound system en het Burmester® high-end 3D surround sound system. Beide zijn ontworpen voor de best mogelijke geluidskwaliteit in het interieur van de Mercedes-Maybach S-Klasse. Ook visueel zijn de systemen spectaculair. Zo draaien de tweeters in de driehoek waar de buitenspiegels aansluiten 360 graden rond zodra het systeem wordt ingeschakeld. Ze bewegen bovendien in een spiraalvorm richting de inzittenden. Met ingeschakelde ambienteverlichting worden de tweeters verlicht in één van de zeven beschikbare kleuren. Het Burmester® high-end 3D surround sound system verzorgt een unieke geluidsbeleving met in totaal 24 speakers en 24 versterkerkanalen. Het totale uitgangsvermogen bedraagt 1.540 W. Ook de combinatie van analoge en digitale geluidsversterking draagt bij aan een heldere sound met ongekende krachtreserves.

Onovertroffen luxe

In de Mercedes-Maybach S-Klasse smelt de perfectie van de S-Klasse samen met de exclusiviteit van Maybach. Een indrukwekkend ruimteaanbod gaat samen met een elegant design en prachtige materialen dragen bij aan een ambiance die zijn gelijke niet kent, vooral op de achterste zitplaatsen. Puur vakwerk, extraverte luxe, een unieke luxe uitstraling en de vele individualiseringsmogelijkheden zorgen voor een prachtige aansluiting tussen de Mercedes-Maybach en de S-Klasse. De doelgroep is duidelijk gedefinieerd: succesvolle zakenmensen die zich doorgaans laten rijden. Daarom zijn de Mercedes-Maybach modellen uitgevoerd met alle voorzieningen die werken achterin de auto mogelijk maken. Strikt genomen heeft de Mercedes-Maybach S-Klasse geen directe concurrenten; de modellen worden boven de S-Klasse gepositioneerd, maar onder het segment van ultra-luxe voertuigen.

Een rijke traditie: de ‘Grand Mercedes’

Al sinds het begin van de 20e eeuw heeft het Daimler concern zich ook toegelegd op de productie van prestigieuze voertuigen die ruimte en stijl combineren met vooruitstrevende technologie en subliem comfort. Dit ging door tot en met 1981 toen de laatste Mercedes-Benz 600 in het Duitse Sindelfingen werd gebouwd. In 1991 verscheen de 600 SEL uit de W140-range. Deze eerste Mercedes-Benz met V12 blies de traditie van luxe limousines nieuw leven in en vanaf 2002 waren de Maybach-modellen de vaandeldragers op het gebied van luxe en technologie. Met de nieuwe Mercedes-Maybach S-Klasse zet het Daimler-concern wederom een nieuwe standaard.