18
december
2020
|
16:05
Europe/Amsterdam

Mercedes-EQ creëert nieuwe mogelijkheden voor een veelbelovende toekomst

Samenvatting
  • Progressive luxury’ inspireert met innovatieve technologieën, intelligente digitale concepten en duurzame, individuele mobiliteitsoplossingen.
  • ‘LeadInElectric’ en ‘LeadInCarSoftware’ geven de richting aan voor het nieuwste automerk vanMercedes-Benz AG, dat wordt ondersteund door een nieuwe aanpak en het technologieprogramma EQXX.
  • ‘Green Charging’ maakt gebruik van hoogwaardige certificaten van oorsprong om ervoor te zorgen dat Mercedes-EQ-klanten hernieuwbare energie via meer dan 175.000 Europese laadpunten van Mercedes me Charge aan het net kunnen terugleveren.
  • Het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz is op flexibele wijze voorbereid op de productie van elektrische modellen en zal al in 2022 acht elektrische Mercedes-EQ-modellen op drie continenten op CO2-neutrale basis gaan produceren.
  • ‘Staysafe’ is een belofte van Mercedes-EQ. Een zeer efficiënt HEPA-filter zorgt in de luxe limousine EQS, die binnenkort wordt geïntroduceerd, voor een luchtkwaliteit in het interieur van cleanroom-niveau.

Mercedes-EQ combineert de duurzame en emotionele behoeften van een moderne generatie klanten met de vraag naar innovatie. Het gaat vandaag de dag niet alleen meer om het bouwen van de meest gewilde auto’s. Een eendimensionaal streven naar leiderschap is niet meer genoeg. De transformatie naar echte CO2-neutraliteit is een complexe ‘tour de force’ die een compleet nieuwe aanpak vereist. Met het progressieve submerk Mercedes-EQ onderstreept Mercedes-Benz AG zijn streven naar leiderschap op het gebied van elektrificatie en digitalisering. Met een uitgebreid ontwikkelingsnetwerk en geavanceerde technologieprogramma’s creëert Mercedes-EQ maatstaven op de weg naar een nieuw tijdperk.

Mercedes-EQ als innovatieve pionier in een veelbelovend tijdperk

Voor sommigen is de transformatie heel eenvoudig: verbied individueel vervoer van A naar B en stop de productie van auto’s. Maar individuele mobiliteit heeft nog steeds een hoge prioriteit, het betekent niet alleen vrijheid maar ook veiligheid. Mercedes-EQ heeft een duidelijke visie met betrekking tot de toekomst: we weten wat de grenzen van onze planeet zijn en zorgen voor innovatie. Daarom heeft Mercedes-Benz AG zijn klimaatbeschermingsdoelen wetenschappelijk laten controleren door het Science Based Targets Initiative (SBTI). De onderneming voldoet daarmee aan de eisen van het Paris World Climate Accord. Om deze doelen te realiseren, zijn duurzame producten nodig. Want elke vorm van groei heeft tot nu toe het verbruik van grondstoffen doen toenemen. De oplossing moet dan ook op dit gebied worden gezocht: het één moet worden losgekoppeld van het ander. Daarbij vertrouwt Mercedes-EQ op instrumenten die een lange traditie in de onderneming hebben: innovatie en technologie.

Toonaangevende rol op het gebied van elektrificatie, voertuigsoftware en duurzame productie

“Met Mercedes-EQ geven we een duidelijk signaal af met betrekking tot duurzaamheid en vooruitgang. We zijn ervan overtuigd dat cross-functionele samenwerking, ook met strategische partners, onze sleutel tot succes is om onze ‘leitmotiven’ #LeadInElectric, #LeadInCarSoftware en #SustainabilityOverall te bereiken. Een innovatief en flexibel team van topexperts werkt momenteel aan ons technologieprogramma EQXX. Daarbij verleggen we in een ongekend tempo de grenzen van wat haalbaar is voor de CO2-neutraliteit van morgen. Want Mercedes-Benz streeft naar niets minder dan leiderschap op dit gebied.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research, en COO van Mercedes-Benz Cars.

Het verstrekken van nog meer middelen voor productontwikkeling en innovatie is een duidelijk signaal van de ‘Electric First’-strategie. En met het technologieprogramma EQXX gaat de ontwikkelingsafdeling nog een stap verder. In nauwe samenwerking met onze partners gaat een cross-functioneel, multidisciplinair team de uitdaging aan om de huidige technologische grenzen van actieradius, efficiëntie en laden te verleggen. Daarbij krijgt het team hulp van de specialisten van de Britse Mercedes-Benz F1 HPP Group, die de geest van een zevenvoudig wereldkampioen en competentie op het gebied van elektromotoren in het EQXX-programma inbrengen, evenals de ontwikkelingssnelheid die gebruikelijk is in de autosport.

Op de weg naar duurzame auto’s gaat het niet alleen om innovatieve technologieën zoals elektrische aandrijflijnen, accutechnologieën en voertuigsoftware, maar ook om de balans tussen technologie en duurzaamheid in de gehele waardeketen. Van het bepalen van concrete maatregelen met partners en leveranciers, intelligente materiaalconcepten en het gebruik van hulpbronnen tot duurzame productie en groene stroom met certificaat van oorsprong gedurende de levenscyclus van producten op de weg - Mercedes-Benz AG streeft naar maximale duurzaamheid en zal dit in de toekomst consequent verder uitbouwen, niet in de laatste plaats dankzij het productoffensief van Mercedes-EQ en de elektrificatie van het gehele merkenportfolio.

Electric Vehicle Architecture voor innovatieve aanvullingen op klassieke Mercedes-Benz waarden

“Onze EQ-modellen voldoen aan de hoogste normen en creëren maatstaven op veel gebieden. De EQS, met zijn elektrische actieradius van meer dan 700 km volgens WLTP, het meest intelligente MBUX in zijn fraaiste vorm en een gecertificeerd luchtfiltersysteem dat de luchtkwaliteit van een operatiekamer bereikt, toont slechts enkele voorbeelden van de technologische innovaties van ons elektrische platform.”

Christoph Starzynski, Vice-President Electric Vehicle Architecture en Hoofd Mercedes-EQ bij Mercedes-Benz, verantwoordelijk voor de elektrische modellen.

De nieuwe Electric Vehicle Architecture (EVA), die volgend jaar debuteert met de luxe limousine EQS, zal niet alleen de technische basis vormen voor vier andere volledig elektrische modellen, maar zal ook technische mijlpalen van Mercedes-EQ bevatten die voldoen aan de verwachtingen die onze klanten hebben met betrekking tot progressieve luxe modellen.

Een voorbeeld hiervan is het optionele interieurluchtfilter van de EQS. Dit zeer efficiënte partikelfilter (HEPA) gebruikt een deel van de ruimte die onder de motorkap beschikbaar is gekomen doordat er geen verbrandingsmotor is. Met een volume van bijna 10 liter en een oppervlak van iets meer dan vier A4-pagina’s maakt het systeem de hoogste luchtkwaliteit in het interieur mogelijk. Zelfs fijnstof van PM2.5-niveau, stikstofoxiden, zwaveldioxide en onaangename geuren worden uit de omgevingslucht gefilterd. Met het HEPA-filter bereikt de EQS een luchtkwaliteit die vergelijkbaar is met die in operatiekamers en voegt daarmee een extra dimensie toe aan de veiligheid die kenmerkend is voor het merk. De effectiviteit van het systeem is ook officieel gecertificeerd volgens de DIN EN 1822-norm, als eerste systeem in de auto-industrie.

Oplossingen zoals deze zijn kenmerkend voor Mercedes-EQ. Nieuw verworven vrijheden leiden samen met technische vooruitgang tot oplossingen die als geheel meer zijn dan alleen innovatie.

Mercedes-EQ vergezelt klanten in een wereld vol nieuwe mogelijkheden: ‘Progressive Luxury’

“Wij zijn het eerste autoconcern en een van de weinige luxemerken ter wereld die de grote stap zetten naar een nieuw begrip van design en technologie. De nieuwe aanpak, het versmelten van technologie met design, stelt ons in staat om een ​​holistische klantervaring te creëren. Ons nieuwe merk Mercedes-EQ staat voor ‘Progressive Luxury’ van de toekomst. Progressive Luxury biedt een compleet nieuwe en fascinerende vorm van luxe. We hebben MBUX naar een hoger niveau getild, zowel qua design als qua interactie met de gebruiker.”

Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group

Deze aanvulling op traditionele Mercedes-Benz waarden zoals veiligheid, verantwoordelijkheid, perfectie en fascinatie door intelligent gebruik van nieuwe mogelijkheden dankzij elektrische aandrijftechnologieën, is een integraal onderdeel van Mercedes-EQ. Daarmee zal het nog jonge merk nieuwe maatstaven creëren voor het algemeen welzijn, pionierswerk verrichten voor de mobiliteit van de toekomst en nieuwe klantgroepen aanspreken. Naast het vertrouwen in het verantwoordelijkheidsgevoel van het merk met betrekking tot holistische en duurzame ontwikkelingen zijn vooral de nieuwsgierigheid en het enthousiasme van de klanten de drijvende kracht achter de vooruitgang en de nieuwe mogelijkheden van Mercedes-EQ. Het samenbrengen van technologie, mens en natuur om een nieuw harmonieus systeem te realiseren is meer dan alleen een visie: de combinatie van intelligentie en emotie staat centraal bij het merk.

De volledig nieuw ontwikkelde systemen zijn een uiting van dit streven. Het beste voorbeeld is het unieke besturingssysteem van de nieuwe EQS, dat de esthetische uitstraling van een kunstwerk combineert met een unieke bruikbaarheid dankzij kunstmatige intelligentie. Over de gehele breedte van het interieur wordt de bestuurder en de voorpassagier precies getoond wat ze willen en nodig hebben op dat moment.

“Een goed geschreven code is als een kunstwerk. We gaan in de EQS onze beste softwareoplossingen tot nu toe aanbieden. De AI-technologie die hiervoor de basis vormt, is revolutionair en het zelflerende systeem dat ermee samenwerkt wordt elke keer dat het gebruikt wordt nog indrukwekkender. Met MBUX zijn we niet alleen vandaag de dag goed gepositioneerd, want de volledige over-the-air updatemogelijkheid zal ook in de toekomst blijven verbazen. Deze benaderingswijze biedt ook ongelooflijke creatieve mogelijkheden, die mij persoonlijk als programmeur erg fascineren.”

Sajjad Khan, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG; CTO

Meer duurzaamheid bij het laden: Mercedes-Benz zet in op gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen bij het openbaar laden via Mercedes me Charge

Ongeveer 50 procent van de CO2-voetafdruk van een elektrische auto ontstaat tijdens de gebruiksfase, als gevolg van de door laadprocessen veroorzaakte CO2-uitstoot gebaseerd op de huidige energiemix van de EU. Om groen laden mogelijk te maken via de laadpunten die in de Mercedes me Charge-service zijn geïntegreerd, gaat Mercedes-Benz volgend jaar in Europa ‘Green Charging’ introduceren.

“Het hoofddoel van het merk Mercedes-EQ is om klanten meer te bieden dan alleen een ongeëvenaarde elektrische rijervaring. Met de EQS wordt de klant ondergedompeld in een compleet nieuwe Mercedes-Benz wereld die met zijn technische mogelijkheden en duurzame innovaties niet alleen het hoofd, maar ook het hart inspireert. Deze opwindende en ongeëvenaarde Mercedes-EQ-ervaring gaat veel verder dan het product zelf. Met Green Charging dragen we actief bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot en met ons strategisch plan Ambition2039 zijn we op weg naar de CO2-neutrale mobiliteit van de toekomst.”

Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Marketing en Sales van Mercedes-Benz Cars.

De transformatie naar CO2-neutraliteit is een complexe inspanning

“In lijn met het hoge innovatietempo is het een spannende, maar uitdagende uitdaging om CO2-neutraal te worden in de gehele waardeketen. Ambition 2039 en de wetenschappelijke erkenning van onze klimaatbeschermingsdoelen door het Science Based Targets Initiative (SBTI) zijn hierbij zeer belangrijke mijlpalen. We definiëren al in de allereerste fase van de productontwikkeling onze duurzaamheidscriteria. We analyseren nauwkeurig de effecten die bepaalde beslissingen hebben op bijvoorbeeld de toekomstige milieubalans van een nieuw model en hoe primaire grondstoffen kunnen worden bespaard of vervangen door gerecyclede materialen. We betrekken ook onze toeleveringsketen hierbij: bijna de helft van onze ongeveer 2.000 leveranciers hebben zich gecommiteerd om onze ambitie te ondersteunen en ons in de toekomst alleen nog CO2-neutraal geproduceerde onderdelen te leveren. Bovendien zullen we in de toekomst alleen nog accucellen met kobalt en lithium uit gecertificeerde bronnen inkopen en het kobaltgehalte in de cellen aanzienlijk verlagen. Tot slot willen we modellen ontwikkelen en produceren die zich kenmerken door progressieve en tegelijkertijd duurzame luxe, omdat ze op de lange termijn geen negatieve impact hebben op het milieu en de maatschappij en daarnaast comfort en veiligheid bieden.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research, en COO van Mercedes-Benz Cars.

Om de initiële negatieve effecten van de CO2-intensieve upstream-waardeketen voor elektrische modellen gedurende de gehele levenscyclus tot een minimum te beperken, is het van essentieel belang om alle beschikbare CO2-reductiemaatregelen te benutten. Mercedes-Benz is gestart met de productontwikkeling op procesbasis en vermindert al tijdens de productiefase de CO2-uitstoot in samenwerking met het wereldwijde leveranciersnetwerk. Het doel: de wereldwijde Mercedes-Benz toeleveringsketen moet CO2-neutraal worden. In lijn met ons strategisch plan Ambition2039 is het doel van CO2-neutraliteit opgenomen in onze contractvoorwaarden en is het een belangrijk criterium voor de toekenning van contracten. Uiterlijk vanaf 2039 mogen in alle stadia van de waardecreatie alleen nog CO2-neutrale productiematerialen aan Mercedes-Benz worden geleverd. Tegelijkertijd werken Mercedes-Benz en zijn partners aan een geleidelijke verhoging van het aandeel secundaire materialen in de focusmaterialen.

Mercedes-Benz besteedt extra aandacht aan bijzonder CO2-intensieve componenten en materialen, zoals accucellen. Mercedes-Benz heeft tot nu toe met twee strategische partners voor accucellen al duidelijke doelstellingen afgesproken. Zo zullen de geleverde accucellen bijvoorbeeld worden geproduceerd met behulp van 100 procent hernieuwbare energie zoals wind-, zonne- en waterkracht, te beginnen met de EQS. Hierdoor wordt de CO2-voetafdruk van de gehele accu aanzienlijk verkleind.

Daarnaast is het een duidelijk ontwikkelingsdoel van Mercedes-Benz om de productierijpheid van toekomstige accutechnologieën te versnellen en de actieradius en laadtijd consequent verder te optimaliseren. Dankzij de nieuwste celchemie met een duidelijk hogere energiedichtheid heeft de EQS nu al een actieradius van meer dan 700 km (WLTP). Het gebruik van kritische materialen wordt aan de hand van de technologische routekaart verder gereduceerd.

Bij de komende generaties accucellen, die in 2021 al gebruikt zullen worden in de EQA en EQS, zal ook het kobaltgehalte worden teruggebracht tot minder dan 10 procent. Post-lithium-ion-technologieën en nieuwe materiaalsamenstellingen zullen het mogelijk maken om het gebruik van materialen zoals kobalt volledig te stoppen. De verdere optimalisering van de recyclebaarheid en de implementatie ervan bij Mercedes-Benz maakt ook deel uit van de holistische accustrategie.

Wereldwijd CO2-neutrale productie vanaf 2022 in de personenwagenfabrieken van Mercedes-Benz

De eigen fabrieken van Mercedes-Benz AG, waaronder het wereldwijde accuproductienetwerk, zullen vanaf 2022 wereldwijd al CO2-neutraal produceren. Daarmee hebben ze een voorbeeldfunctie voor het leveranciersnetwerk. In lijn met de procedures in de eigen fabrieken geldt ook voor leveranciers dat ze de uitstoot van CO2 moeten vermijden en verminderen. De uitgangspunten voor klimaatneutraal produceren zijn divers en variëren van vermindering van het verbruik tot inkoop van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen.

De EQS zal parallel aan de Mercedes-Benz S-Klasse in Factory 56 van de band rollen. Deze nieuwe, hightech productielocatie is niet alleen een toonbeeld van maximale flexibiliteit, maar ook van een duurzame, CO2-neutrale energievoorziening en fungeert uiteindelijk als een blauwdruk voor alle fabrieken wereldwijd.

De verantwoordelijkheid stopt echter niet in Duitsland. Naast het terugdringen van het energieverbruik is het verantwoord inkopen van grondstoffen essentieel voor een duurzaam elektrisch modellengamma. Om een verantwoorde winning van kobalt, lithium en andere accugrondstoffen te garanderen, maakt Mercedes-Benz de IRMA Standard for Responsible Mining al onderdeel van de contracten voor toekomstige voertuigprojecten en zal in de toekomst alleen nog maar werken met leveranciers die akkoord gaan met deze eisen. Strikte certificeringen en audits volgens de OESO-richtlijnen maken ook deel uit van de Daimler Supplier Sustainability Standard, die dankzij een fraudebestendige blokchain-oplossing zelfs de meest complexe toeleveringsketens transparant en traceerbaar maakt. In de nieuwe generaties accucellen verlaagt Mercedes-Benz het kobaltgehalte al tot minder dan 10 procent en wil het in de toekomst door middel van post-lithium-ion-technologieën met nieuwe materiaalsamenstellingen volledig afzien van materialen als kobalt.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.