14
september
2022
|
14:19
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz zet in op redundantie voor veilig hooggeautomatiseerd rijden

DRIVE PILOT: 's werelds eerste internationaal gecertificeerde Level 3-systeem

Mercedes-Benz focust bij hooggeautomatiseerd rijden (SAE-level 3) op veiligheid en betrouwbaarheid. DRIVE PILOT is daarom gebaseerd op een systeemarchitectuur die een veilige besturing mogelijk maakt in alle situaties die zich zouden kunnen voordoen. Daartoe zijn onder meer de remmen, besturing, voeding en delen van het sensorsysteem ontworpen om fysiek én functioneel redundant te zijn. Met dit veiligheidsgerichte systeemdesign creëert Mercedes-Benz volledig nieuwe maatstaven op het gebied van geautomatiseerd rijden. DRIVE PILOT, 's werelds eerste internationaal gecertificeerde systeem, is sinds 17 mei 2022 in Duitsland als optie leverbaar voor de S-Klasse en EQS.

De vier kernelementen van de redundante architectuur zijn het remsysteem, de besturing, de voeding en een deel van de sensoren. Dit omvat zowel de omgevingsherkenning als de rijdynamiek. De accu, stuurmotor, wielsnelheidssensoren en algoritmen die het systeem gebruikt om de gegevens te berekenen, worden ook gedupliceerd. Bovendien zijn delen van het sensorsysteem functioneel redundant, omdat ze elkaar onderling bevestigen door hun verschillende fysieke concepten (bijvoorbeeld optisch; ultrageluid; radiogolven), waardoor te allen tijde een veilige werking wordt gegarandeerd. Het gaat daarbij vooral om radars, camera's en een LiDAR, maar ook ultrasone en vochtsensoren en microfoons leveren waardevolle data. In totaal zorgen meer dan dertig sensoren ervoor dat DRIVE PILOT het hooggeautomatiseerd rijden zeer betrouwbaar maakt.

“De naam Mercedes-Benz heeft altijd voor veiligheid gestaan. Ook bij de ontwikkeling en introductie van geautomatiseerde rijsystemen als DRIVE PILOT creëren we al maatstaven. We zijn ervan overtuigd dat vanaf Level 3 redundantie de juiste aanpak is voor geautomatiseerd rijden. Als het om sensoren gaat, zien we ook het gebruik van LiDAR naast radar en camera's als onmisbaar. We kunnen de situatieafhankelijke tekortkomingen van de ene sensor compenseren met de eigenschappen van een andere. Vertrouwen op slechts één type sensor voldoet niet aan de hoge veiligheidsnormen van Mercedes-Benz”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG en Chief Technology Officer, verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop.

Na activering van DRIVE PILOT regelt het systeem automatisch de snelheid en afstand en houdt het het voertuig binnen zijn rijstrook. In druk verkeer of files op geschikte delen van de Duitse Autobahn met snelheden tot 60 km/h kunnen klanten onder bepaalde voorwaarden het rijden aan het systeem overdragen. In het onwaarschijnlijke geval van een storing in een van de primaire systemen, kan de architectuur van DRIVE PILOT de situatie herkennen en de rijtaak veilig overdragen aan de bestuurder. Zelfs als de bestuurder het verzoek niet kan inwilligen, bijvoorbeeld vanwege een medisch noodgeval, start DRIVE PILOT een veilige noodstopmanoeuvre die geen risico vormt voor achteropkomend verkeer.

Mercedes-Benz is pionier in geautomatiseerd rijden en veiligheidstechnologieën

Sinds de uitvinding van de automobiel in 1886 heeft Mercedes-Benz met innovatieve technologieën herhaaldelijk maatstaven gecreëerd op het gebied van voertuigveiligheid. Veiligheid is een van de kernwaarden van het merk. Zo biedt Mercedes-Benz al jaren geavanceerde rijassistentiesystemen (SAE-Level 2) aan. Ze kunnen de verkeersveiligheid verhogen en het leven in alledaagse situaties veel gemakkelijker maken. Zo assisteren ze bij snelheids- en afstandscontrole, het sturen en het wisselen van rijstrook. In december 2021 ontving Mercedes-Benz als eerste autofabrikant ter wereld een internationaal geldige systeemgoedkeuring voor hooggeautomatiseerd rijden (SAE-Level 3). In Duitsland is DRIVE PILOT sinds 17 mei 2021 beschikbaar voor de S-Klasse en EQS. En als het om parkeren gaat, gaat het merk nog een stap verder – met de voorbereiding voor INTELLIGENT PARK PILOT wordt het in de toekomst mogelijk om volautomatisch, bestuurderloos te parkeren op SAE-Level 4.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.