15
juni
2023
|
16:23
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz werkt samen met digitaal kunstenaar Harm van den Dorpel om op blockchain gebaseerde kunst aan te bieden

Samenvatting

·       Mercedes-Benz werkt samen met de Nederlandse digitale kunstenaar Harm van den Dorpel en Fingerprints DAO, een gerenommeerd kunstcollectief, aan de creatie van de ‘Maschine’-collectie

·       De ‘Maschine’-collectie is de eerste activiteit van Mercedes-Benz NXT - de nieuwe speciale afdeling van de onderneming met focus op digitale objecten

·       De samenwerking met de nieuwe creatieve studio 0xNXT GmbH stelt Mercedes-Benz in staat om nieuwe strategische dimensies van digitale business development te openen en relaties en ervaringen met en voor nieuwe klantgroepen te creëren

·       Eerste test van een nieuwe in-car app waarmee in de toekomst digitale kunstwerken in de auto kunnen worden ervaren

Mercedes-Benz presenteert op Design No.5 het werk van zijn nieuwe huis voor digitale objecten, Mercedes-Benz NXT. Samen met een van ‘s werelds toonaangevende digitale kunstenaars, Harm van den Dorpel, en een groep kunstverzamelaars genaamd Fingerprints DAO, toont Mercedes-Benz NXT de ‘Maschine’-collectie, een exclusieve serie NFT’s (non-fungible tokens).

De veelzijdige digitale kunstenaar Harm van den Dorpel pioniert sinds 2015 met de toepassing van blockchain-kunst. Om dit project een automotive touch te geven, koos hij ‘beweging’ als kernthema. De inspiratie kwam van de betoverende beweging van een autowiel, maar ook van de beweging die passagiers ervaren wanneer ze in het voertuig zitten en langs het landschap bewegen. Harm van den Dorpel ontwierp een neuraal netwerk om een serie van 1.000 unieke kunstwerken te creëren, elk verschillend in vorm, snelheid en kleur. Door de via het algoritme willekeurig gegenereerde output verandert het wiel door het stroboscopische effect voortdurend van uiterlijk, waarbij de kijker wordt aangetrokken door de draaiende spaken.

Naast de ‘Maschine’-collectie wordt ook een speciale live demonstratie gegeven. Harm van den Dorpel en Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Mercedes-Benz Group AG, komen samen om in realtime aangepaste NFT’s van de ‘Maschine’-collectie te ontwerpen. Dit wordt een iconisch moment omdat het onderstreept hoe Mercedes-Benz design en technologie kan combineren om buitengewone, gepersonaliseerde ervaringen voor zijn klanten te creëren.

“Bij Mercedes-Benz is er een constante wisselwerking tussen kunst en design die elkaar beïnvloeden. Nu onze voertuigen steeds digitaler worden, wordt het idee om onze eigen unieke NFT’s te creëren steeds interesssanter voor ons designteam. Harm van den Dorpel is een uitstekende partner voor de eerste NFT-collectie die we uitbrengen via ons nieuwe merk Mercedes-Benz NXT. Harm heeft het snijvlak van technologie, kunst en design verkend en weet als geen ander de NFT-community samen te brengen met Mercedes-Benz fans.”

Gorden Wagener, Chief Design Officer, Mercedes-Benz Group AG

Generatieve kunst is een techniek waarbij een kunstenaar algoritmen gebruikt om unieke, originele kunstwerken te maken. In het geval van de ‘Maschine’-collectie creëerde Harm van den Dorpel een computerprogramma om een reeks parameters – van kleur tot bewegingssnelheid – te manipuleren en een ontwerp te produceren met een zekere mate van willekeur. Hierdoor kan elk stuk heel persoonlijk zijn voor de verzamelaar, terwijl tegelijkertijd een gemeenschappelijke beeldtaal behouden blijft – iets wat Mercedes-Benz voortdurend nastreeft met zijn voertuigen en andere producten.

“Voor mij draait generatieve kunst om het creëren van spannende en willekeurige resultaten. Door het algoritme te regelen, is het mogelijk om kunstwerken met een intense visuele complexiteit te maken. Sterker nog, ik ben vaak verrast door het resultaat – en dat maakt het creatieve proces echt fascinerend.”

Harm van den Dorpel, digitaal kunstenaar

Het gebruik van generatieve technieken, zoals codering, zorgt ervoor dat dit soort kunstwerken voortdurend evolueert en verandert. Dit sluit perfect aan bij de behoefte van Mercedes-Benz aan het creëren van een dynamische en steeds veranderende ervaring voor zijn klanten.

Digitale dimensie omarmen – iconische luxe creëren

De geschiedenis van Mercedes-Benz beslaat meer dan 130 jaar. Sinds de oprichting van het merk kunnen verzamelaars genieten van een groot aantal fysieke objecten uit het gehele merkenportfolio – van de voertuigen tot schaalmodellen en memorabilia. Mercedes-Benz NXT heeft als doel deze verzamelwaarde naar het digitale tijdperk te brengen en digitale objecten te creëren die de tand des tijds doorstaan.

Digitale verzamelobjecten in de vorm van NFT’s stellen Mercedes-Benz in staat nieuwe strategische dimensies van digitale business development te ondersteunen en verbindingen en ervaringen met nieuwe klantgroepen te creëren. Het merk wil met Mercedes-Benz NXT bovendien de NFT-wereld betreden om ook hier iconische luxe te creëren. Om dit mogelijk te maken, is een exclusief partnership aangegaan met Omnicom, een wereldwijd netwerk van creatieve bureaus. 0xNXT, de digitale creatieve studio van Omnicom, gaat exclusief NFT-projecten voor Mercedes-Benz ontwikkelen en uitvoeren onder de naam ‘Mercedes-Benz NXT’.

De digitale objecten van Mercedes-Benz NXT worden in de toekomst eerst op de website nxt.mercedes-benz.com verkocht en later op secundaire NFT-marktplaatsen.

Digitale betrokkenheid stimuleren – waarom NFT’s worden verzameld en verhandeld

Een NFT is een non-fungible token, een uniek digitaal object met door blockchain beheerd eigendom dat wordt gebruikt om digitale kunst of digitale collecties te vertegenwoordigen. Dergelijke tokens kunnen fungibel of non-fungible zijn, wat verwijst naar hoe ze worden uitgewisseld. Als een token fungibel is, betekent dit dat de waarde ervan is gefixeerd op de waarde van andere tokens, zoals bankbiljetten (cryptos zoals Bitcoin en Ether zijn fungible tokens). Als een token non-fungible is, betekent dit dat het zijn eigen unieke waarde heeft, zoals een schilderij, sculptuur of zelfs een digitaal kunstwerk. Deze NFT is uniek, verifieerbaar, verhandelbaar en programmeerbaar, waardoor het kan dienen als een digitaal certificaat van echt eigendom.

Samenvoegen van fysiek en digitaal

Digitale kunst is momenteel alleen te zien op schermen in musea of thuis, smartphones en smartwatches. Mercedes-Benz wil het aantal ‘tentoonstellingsruimtes’ uitbreiden met de nieuwe E-Klasse en tegelijkertijd de definitie van een ‘Art Car’ herinterpreteren.

“Mercedes-Benz is op weg naar een digitale toekomst. Daarom werken we aan de digitalisering van onze voertuigen voort met softwaregestuurde innovaties. Het is ons doel om de mogelijkheden voor individualisering van het interieur continu uit te breiden. Naast digitale kunstwerken willen we ook persoonlijke NFT-kunst van onze klanten integreren en zo een innovatieve merkbeleving mogelijk maken.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer

Met de nieuwe app kunnen klanten hedendaagse werken uit de internationaal gerenommeerde Mercedes-Benz Art Collection tonen. Het wordt daarnaast ook mogelijk om één werk per keer te selecteren en het schermvullend weer te geven. De tweede focus is een functie waarmee klanten hun persoonlijke cryptowallet aan hun Mercedes kunnen koppelen en hun eigen NFT-kunst in het voertuig kunnen laten weergeven. Zo krijgen klanten met een geldig entertainmentpakket-abonnement onderweg toegang tot nog meer geïndividualiseerde content op het display. In de loop van het komende jaar zal een eerste pilot van de app beschikbaar komen. Mercedes-Benz heeft de software app zelf ontwikkeld.

Digitale kunst zal in de toekomst een belangrijke rol spelen bij Mercedes-Benz omdat het de strategische benadering van de onderneming ondersteunt om fysieke en digitale producten samen te voegen.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.