04
september
2009
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz: voor de veiligheid

Mercedes-Benz rijders zijn veiliger onderweg dan rijders van andere merken. Dat blijkt uit een analyse van 18.748 officieel geregistreerde ongevallen met letselschade die tussen 2003 en 2007 in Duitsland plaatsvonden. Uit het onderzoek komt naar voren dat bestuurders van een Mercedes-Benz E-Klasse een 10,4% lager risico lopen om zwaar of dodelijk te verongelukken dan bestuurders van vergelijkbare auto’s van andere merken.

De analyse van de 18.748 ongevallen werd uitgevoerd door Mercedes- Unfallforschung en vond plaats op basis van geanonimiseerde gegevens van het Statistisches Bundesambt, het Duitse CBS. Het onderzoek richtte zich op auto’s uit het segment van de E-Klasse met een registratiedatum vanaf 2002. In het onderzoek is niet meegenomen dat auto’s van Mercedes-Benz minder vaak betrokken zijn bij ongevallen dan voertuigen van andere merken. Dat komt onder meer doordat Mercedes-Benz als eerste merk ESP binnen de complete lijn als standaarduitrusting toepaste.

De lat steeds hoger

De uitkomsten van het onderzoek bevestigen de effectiviteit van de passieve veiligheidsystemen die Mercedes-Benz toepast. Deze systemen dragen bij aan het beperken van de gevolgen van een ongeval. In 2002 was de toen net geïntroduceerde nieuwe E-Klasse trendsettend op dat gebied met onder meer standaard adaptieve frontairbags en gordelkrachtbrgenzers waarvan de werking afhankelijk was van de kracht van de impact. Op dit model waren ook ‘rollover-sensors’, windowbags en een uitermate sterke carrosseriestructuur al standaard. Bij de facelift in 2006 werd het veiligheidsniveau nogmaals verhoogd met de toepassing van PRE-SAFE waarbij systemen die ongevallen in een vroegtijdig stadium ‘aan zien komen’ samen werken met de systemen die de inzittenden beschermen.

De nieuwe standaard van veiligheid

Ook de nieuwe E-Klasse is weer maatgevend op het gebied van veiligheid. In dit model debuteerden meer dan tien nieuwe of verder ontwikkelde assistentiesystemen die ongevallen helpen voorkomen of de gevolgen ervan verminderen. ATTENTION ASSIST bijvoorbeeld, signaleert vermoeidheid van de bestuurder. Optioneel zijn DISTRONIC PLUS en PRE-SAFE-brake. Hiermee is de E-Klasse is staat om volautomatisch een noodstop uit te voeren. PRE-SAFE werkt in de nieuwe E-Klasse samen met de radarsensoren in de voorbumper. Als een ongeval onvermijdelijk is, leidt dit ertoe dat in fracties van seconden voor de impact de gordels worden aangepannen. Op die manier wordt letsel zo veel mogelijk beperkt. Andere veiligheidsinnovaties in de E-Klasse zijn crashactieve NECK-PRO hoofdsteunen en airbags die bovenlichaam en bekken bij een zijdelingse aanrijding beschermen. Bovendien zijn ook voor de achterpassagiers adaptieve gordelkrachtbegrenzers beschikbaar. Deze passen zich automatisch aan de lengte en het gewicht van de inzittenden aan.