02
januari
2008
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Vision GLK FREESIDE biedt voorproef compacte SUV van de toekomst

De lettercombinatie GLK heeft bij Mercedes-Benz een speciale betekenis. G staat voor een robuuste terreinwagen, L betekent luxe en net zoals in andere modelreeksen staat de K voor het Duitse woord “Kompaktheit”. Deze drie kenmerken lijken wellicht in eerste instantie lastig te combineren. Mercedes-Benz bewijst echter dat het kan: het studiemodel Vision GLK FREESIDE, dat in januari 2008 op de Detroit Auto Show getoond wordt, laat zien hoe toekomstige SUV’s eruit kunnen zien.

De Vision GLK FREESIDE is al dicht bij het productiestadium. Hij combineert de typische kenmerken van een SUV, zoals robuustheid en goede off-road-eigenschappen, met een uitstekend weggedrag op normale wegen. De AGILITY CONTROL-wielophanging garandeert een perfecte handling, rijcomfort van hoog niveau en actieve veiligheid die nieuwe maatstaven zet. Dankzij een uitermate stevige carrosserie blijft de auto bij het rijden stabiel en zijn trillingen en storende geluiden onder vrijwel alle omstandigheden afwezig. Zoals van Mercedes-Benz mag worden verwacht, is ook de passieve veiligheid uitstekend.

De zuinige en schone BLUETEC-viercilindermotor zorgt in combinatie met de zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC en de nieuwe 4MATIC-vierwielaandrijving voor prima prestaties. Het compacte studiemodel met een totale lengte van 4,52 meter biedt technologische voorzieningen die normaal gesproken alleen in veel grotere auto’s worden aangetroffen. Hiertoe behoren niet alleen het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE en het Intelligent Light System, maar ook het gemakkelijk te bedienen COMAND APS infotainment centre, een beeld- en geluidssysteem met twee beeldschermen voor de passagiers achterin en THERMOTRONIC, een automatische klimaatregeling met drie gescheiden zones.

Het SUV-studiemodel combineert de hoekige lijnen van de oorspronkelijke G-Klasse met typische stijlkenmerken van de huidige Mercedes-Benz-personenauto’s. Het interieur past bij de karakteristieke carrosserie en onderscheidt zich door de toepassing van hoogwaardige materialen en een ergonomisch totaalconcept. Natuurlijk heeft de Vision GLK FREESIDE alle eigenschappen waaraan een functionele terreinauto moet voldoen, zoals een korte overhang voor en achter, een rechte voorkant, smalle dakstijlen, een voorruit die zoveel mogelijk rechtop staat en een overzichtelijke daklijn. Speciaal ontwikkelde 20-inch lichtmetalen velgen en de stoer uitziende wielkasten verlenen de Vision GLK FREESIDE een extra krachtige uitstraling. Voldoende bodemvrijheid is vanzelfsprekend, de hogere zitpositie en een uitstekend zicht rondom maken het rijden in het dagelijks verkeer veiliger en prettiger.

De carrosserie is uitgevoerd in de kleur “diamond white mango” met een speciaal effect. Anders dan bij een normale metallic-afwerking beschermt in dit geval een matte laklaag het oppervlak. De afneembare carrosseriedelen in glanzend zilver zorgen voor een opvallend contrast en geven het studiemodel een nog exclusievere uitstraling.

Interieur zet nieuwe maatstaven in het compacte premiumsegment

Binnenin de Vision GLK FREESIDE worden de verwachtingen die de carrosserie wekt ruimschoots waargemaakt. Het interieur is comfortabel en van hoge kwaliteit, met veel aandacht voor details en toepassing van hoogwaardige materialen. Daarnaast is er bij het interieurontwerp gebruik gemaakt van de modernste technieken en inzichten. Het dashboard neemt de meest prominente plaats in en zorgt voor een idee van ruimte met zijn flinke, driedimensionale uitvoering. De afwerking met mat antracietkleurig cebranohout en een perfect passende chroomstrip valt onmiddellijk op. Dze chroomstrip strekt zich uit over de volle breedte van het interieur en deelt het dashboard op in drie delen. Het bovenste gedeelte is bekleed met zwart leer en omvat het instrumentenpaneel en het centrale display van het COMAND APS-systeem. In het onderste gedeelte komt het kleurenschema van de carrosserie terug, net als in de middenconsole en de beenruimte. De stoelen en het lagere gedeelte van de portieren zijn bekleed met een speciaal gekleurd wit leer dat evenals de carrosserie met een matte toplaag is afgewerkt. Dat zorgt niet alleen voor een opvallende uitstraling, maar ook voor dat het zijdezacht en prettig aanvoelt. De armsteun voor de bestuurder en de bediening van het COMAND APS bevinden zich op de meest logische plaatsen. De menubesturing van het systeem is simpel via de bedieningselementen die bekend zijn uit de S-Klasse. De belangrijkste functies zijn te bedienen via snelkeuzetoetsen. De inzittenden worden optimaal beschermd dankzij een stevig passagierscompartiment met energie-absorberende kreukelzones voor en achter, airbags, sidebags en windowbags plus een knie-airbag voor de bestuurder en crash-responsieve hoofdsteunen.

Nieuwe viercilinder BLUETEC-motor met AdBlue-inspuiting

De Vision GLK FREESIDE wordt aangedreven door een dieselmotor van de nieuwste generatie. De 2,2 liter viercilindermotor levert een vermogen van 125 kW/170 pk en is zuinig en schoon. De krachtbron is voorzien van directe inspuiting volgens de vierde generatie van het “common-rail”-principe. De modulaire BLUETEC-emissieregeling is nog verder verbeterd en wordt nu voor het eerst toegepast bij een viercilindermotor. Door de combinatie van de trekkracht en efficiëntie van moderne dieselmotoren en de extreem geringe uitstoot is deze motor perfect voor een compacte SUV als de Vision GLK FREESIDE. Naast een oxidatiekatalysator en een onderhoudsvrij partikelfilter is er ook een SCR-katalysator ingebouwd. AdBlue, een niet-schadelijke oplossing op waterbasis wordt in de uitlaatgasstroom gespoten en vormt tot 80 procent van de stikstofoxiden om in niet-schadelijk stikstof en water. Hiermee voldoet de auto aan de strengste normen, zelfs de EU6-richtlijn, die pas in 2015 voor alle nieuwe auto’s gaat gelden. Ook de strenge US BIN 5-regel en de LEV2-norm in Californië zijn geen probleem voor de Vision GLK FREESIDE.

Perfecte rij-eigenschappen onder alle omstandigheden dankzij 4MATIC

De nieuwe 4MATIC-aandrijving van de Vision GLK FREESIDE behoort tot de krachtigste vierwielaandrijvingssystemen. Dankzij de compacte en lichte constructie met een in lengterichting geplaatste motor heeft dit systeem tal van voordelen ten opzichte van uitvoeringen met dwarsgeplaatste motor. Zo ligt het brandstofverbruik rond het niveau van een vergelijkbare auto met tweewielaandrijving, terwijl de Vision GLK FREESIDE op het gebied van geluid en trillingen kan wedijveren met luxe personenauto’s.

De 45:55 verdeling van de aandrijving tussen de voor- en de achteras en de systemen ESP, ASR en 4ETS zorgen voor optimaal en veilig rijgedrag onder alle omstandigheden. Wanneer er weinig grip is, zorgt de nieuw ontwikkelde meervoudige plaatkoppeling in het centrale differentieel voor extra ondersteuning. Met behulp van de “G”-knop op de middenconsole kan een speciale stand van de 7G-TRONIC automatische transmissie worden ingeschakeld, waarbij de schakelpunten worden veranderd, de motor minder direct op het gaspedaal reageert en de off-road-stand van het ESP wordt gekozen. Indien gewenst kan er ook met de hand worden geschakeld met behulp van de paddles achter het stuurwiel. Een andere knop is voor het in- en uitschakelen van de Downhill Speed Regulation (DSR), die ervoor zorgt dat bij het afrijden van steile heuvels een vooraf ingestelde snelheid niet wordt overschreden.

Innovatief chassisconcept verenigt twee werelden

Het AGILITY CONTROL-chassis van de Vision GLK FREESIDE biedt een oplossing voor een klassiek probleem dat zich met name in de SUV-klasse voordoet. Het doel is immers om te komen tot een auto die niet alleen sportief, wendbaar en comfortabel is, maar ook in het terrein uit de voeten kan. Wanneer het om sportief weggedrag gaat, moeten de veren en schokdempers harder zijn, wat echter een negatieve uitwerking kan hebben op het comfort en de terreinkwaliteiten. Dankzij AGILITY CONTROL kan de kracht van de schokdempers worden aangepast aan de situatie. Deze aanpassing gebeurt flexibel in plaats van lineair. In de normale rijstand of tijdens langzame terreinritten reageert het systeem soepel, wat zorgt voor comfortabel rijedrag en prima terreinkwaliteiten. Wanneer er sportief wordt gereden of tijdens abrupte uitwijkmanoeuvres worden de schokdempers harder, wat voor meer stabiliteit zorgt. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging maakt het parkeren of het manoeuvreren in het terrein een stuk gemakkelijker. Bij hogere snelheden wordt de bekrachtiging minder, zodat de auto stabieler wordt tijdens het rijden.

Met de Vision GLK FREESIDE zet Mercedes-Benz de traditie op het gebied van terreinwagens voort, die begon met de introductie van de legendarische G-Klasse in 1979. Met de komst van de eerste generatie van de ML-Klasse in 1997 betrad Mercedes-Benz het SUV-segment. De tweede generatie van dit model kwam in 2005 op de markt en met in totaal zo’n 900.000 verkochte auto’s is de ML-Klasse een van de succesvolste luxe SUV’s ter wereld. De GL-Klasse heeft sinds 2006 zijn plaats in het absolute topsegment, met eersteklas reiscomfort zowel op de weg als in het terrein. Met de Vision GLK FREESIDE laat Mercedes-Benz zien hoe de ervaring van al deze modellen kan worden vertaald naar een compacte uitvoering. Dat wordt ook zichtbaar in de productieversie, die in het najaar van 2008 op de markt komt.