06
september
2021
|
23:36
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz VISION AVTR: bediening user interface via mind control

De navigatiebestemming selecteren door mind control, de sfeerverlichting in het interieur inschakelen of de radiozender wijzigen: brain-computer interfaces (BCI) maken deze nieuwe vorm van machinebesturing mogelijk. Ze zullen op korte termijn nog niet beschikbaar zijn in het dagelijks leven. Maar ze zijn ook geen sciencefiction meer. In medisch onderzoek worden bijvoorbeeld BCI-toepassingen gezien als een realistische optie om mensen met een lichamelijke handicap te helpen zelfstandiger te worden. Mercedes-Benz integreert nu de eerste BCI-benaderingen in zijn baanbrekende concept car VISION AVTR. Op de IAA MOBILIY 2021 – van 7 t/m 12 september in München – laat het merk zien hoe BCI-technologie werkt en geeft het voor het eerst een voorproefje van mind control als een nieuwe dimensie in menselijke interactie met de auto. Een op het hoofd van de gebruiker bevestigd BCI-apparaat analyseert na een kort kalibratieproces de gemeten hersensignalen en activeert een gedefinieerde functie. Op de beursstand in Hal B3 kunnen bezoekers ervaren hoe ze de user interface in de auto met hun gedachten kunnen besturen en er in realtime mee kunnen communiceren.

“Met het onderzoek en de ontwikkeling van brain-computer interfaces in de auto zet Mercedes-Benz een nieuwe mijlpaal in het samensmelten van mens en machine. BCI-technologie heeft bijvoorbeeld de potentie om het rijcomfort in de toekomst verder te verbeteren”, aldus Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Marketing & Sales. “Mercedes-Benz heeft altijd pionierswerk verricht op het gebied van intelligente, innovatieve oplossingen om onze klanten de beste product- en service-ervaring te bieden. BCI-technologie werkt volledig onafhankelijk van spraak en aanraking. Dit biedt revolutionaire mogelijkheden voor intuïtieve interactie met de auto.”

“Met de continue doorontwikkeling van onze spraakassistent “Hey Mercedes” en het ‘Zero-Layer’-concept van het MBUX Hyperscreen hebben we de bediening van de auto al radicaal vereenvoudigd”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research en Mercedes-Benz Cars COO. “BCI-technologie kan de gebruiker nog meer ontlasten, zodat deze zich beter kan focussen op het rijden. De VISION AVTR onderstreept de moed en pioniersgeest van ons merk en is precies het juiste concept om BCI-toepassingen te testen en verder te ontwikkelen. Deze concept car laat op indrukwekkende wijze de toekomst van mobiliteit zien waarin mens, omgeving en technologie in harmonie zijn met elkaar.”

Live experience op de IAA: de user interface in de auto besturen via mind control

Met de integratie van brain-computer interface (BCI) technologie zet Mercedes-Benz het revolutionaire verhaal van de VISION AVTR voort. De biometrische interactie met de auto wordt uitgebreid met een directe verbinding met het menselijk brein. Op de IAA worden de eerste ontwikkelingen op het gebied van mind control op basis van visuele waarneming gedemonstreerd in het visionaire interieurmodel van de VISION AVTR. Hiervoor worden lichtpunten op het volledig digitale dashboard geprojecteerd. Een op het achterhoofd van de gebruiker bevestigd BCI-apparaat met draagbare elektroden registreert de hersenactiviteit en brengt na een kalibratie van 1 minuut een directe verbinding met de auto tot stand. De hersenen reageren op de visuele prikkels op het dashboard. Het BCI-apparaat meet de neuronale activiteit in de cortex in realtime. Het systeem analyseert de gemeten hersensignalen en herkent op welke lichtpunten de gebruiker zijn aandacht richt (attention-sensing interface). Hoe sterker de focus, hoe hoger de neuronale activiteit. Het systeem activeert vervolgens de bedoelde functie in de auto.

Met behulp van verschillende functies die aan de BCI-technologie zijn gekoppeld kunnen bezoekers van de IAA deze baanbrekende vorm van interactie met de auto live beleven. Ze ervaren hoe snel hun eigen brein verbinding maakt met de auto – vergelijkbaar met de neurale verbinding tussen de Na'vi en de natuur in de visionaire Hollywood-kaskraker ‘AVATAR’. Door te focussen op lichtpunten kunnen gebruikers de digitale VISION AVTR-werelden die op het dashboard worden weergegeven bedienen en verschillende functies uitvoeren: bijvoorbeeld wind opwekken, planten laten groeien, oplaad-parkeerplaatsen selecteren of dag in nacht veranderen.

VISION AVTR – geïnspireerd door AVATAR

De Mercedes-Benz VISION AVTR werd voor het eerst gepresenteerd op de CES 2020 (Consumer Electronics Show) in Las Vegas. De concept car is het resultaat van een bijzondere wereldwijde samenwerking tussen een van de meest innovatieve merken in de entertainmentindustrie – Disney – en het achtste meest waardevolle merk ter wereld – Mercedes-Benz (volgens Interbrand Ranking 2020). De naam van de baanbrekende concept car staat voor ADVANCED VEHICLE TRANSFORMATION en belichaamt de visie van de designers, engineers en trendwatchers van Mercedes-Benz op de mobiliteit van de verre toekomst. De biometrische verbinding maakt in de autonoom rijdende concept car een geheel nieuwe interactie mogelijk tussen mens, machine en omgeving.

Het langgerekte ‘one bow’-design en de organische designtaal versmelten exterieur en interieur tot een emotioneel geheel. Duurzame materialen zoals veganistisch DINAMICA®-leder van gerecyclede materialen, snelgroeiend Karuun® (rotan) dat alleen kan gedijen in biodiversiteit, en organische, composteerbare accutechnologie zorgen voor een circulaire economie. 33 bionische ‘flaps’ aan de achterzijde van de auto kunnen met en via de bestuurder communiceren met de buitenwereld door middel van natuurlijk vloeiende bewegingen in subtiele gebaren. In plaats van een conventioneel stuurwiel heeft de VISION AVTR een multifunctioneel bedieningselement in de middenconsole. Door de hand op het bedieningselement te leggen, komt het interieur tot leven en herkent de auto de passagier aan de hartslag. Door simpelweg de hand op te steken wordt een menuselectie op de handpalm geprojecteerd, waardoor de gebruiker intuïtief kan kiezen tussen verschillende functies.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.