05
juli
2018
|
13:22
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Vans introduceert volledig elektrische eVito en eSprinter

  • Mercedes-Benz eVito maakt debuut op IAA Commercial Vehicle Show in Hannover

  • Volgend jaar introductie volledig elektrische Mercedes-Benz eSprinter

  • Concept Sprinter F-Cell combineert brandstofcel met batterijtechniek

Efficiënt, zuinig, flexibel en altijd betrouwbaar: met de eVito bewijst Mercedes-Benz Vans dat volledig elektrische bestelwagens concurrerend kunnen zijn en voor dezelfde TCO kunnen worden ingezet als dieselvarianten. De eVito komt na zijn debuut op de IAA Commercial Vehicle Show 2018 in Hannover (20 – 27 september) op de markt.

Het nieuwe model is vooral geschikt voor transport in stedelijke gebieden, maar voldoet door zijn actieradius en laadcapaciteit ook aan de eisen van bijvoorbeeld servicemonteurs. De eVito heeft een 41,4 kWh-batterij, waarmee hij een actieradius heeft van 150km (WLTP). Daarna is de eVito in slechts zes uur weer op te laden.

Zijn elektrische aandrijflijn heeft een vermogen van 84 kW en 300 Nm koppel. De topsnelheid van de eVito kan worden afgestemd op zijn gebruik. Als hij vooral in de stad rondrijdt, is een topsnelheid van 80 km/u voldoende. Dat bespaart energie en maximaliseert de actieradius. Wordt de eVito over langere afstanden ingezet, dan is een topsnelheid van 120 km/u mogelijk.

De middelgrote bestelwagen is er in twee lengtes. Het basismodel is 5.140 mm lang, heeft een maximale laadcapaciteit van 1.073 kg en is dus vergelijkbaar met de Vito met verbrandingsmotor. Daarbij is er ook een extralange versie. Die meet 5.370 mm, heeft een laadcapaciteit van 1.048 kg en een maximaal toegestaan gewicht van 3.200 kg. Het batterijpakket van de eVito bevindt zich onder de vloer, waar het geen invloed heeft op de 6,0 tot 6,6 m3 grote laadruimte.

Mercedes-Benz eSprinter

Na de introductie van de Mercedes-Benz eVito volgt volgend jaar de eSprinter, die in eerste instantie als bestelwagen met een verhoogd dak en een toegelaten gewicht van 3.500 kg op de markt komt. Zijn maximale laadvolume is met 10,5 m3 gelijk aan dat van de Sprinter met dieselmotor.

Het batterijpakket van de eSprinter (bestaande uit vier units) is 55 kWh groot en zorgt voor een actieradius van circa 150 km (WLTP). De maximale laadcapaciteit is dan 900 kg. Er is ook een variant leverbaar met drie batterij-units (41 kWh). De actieradius van de eSprinter komt dan op zo’n 115 km uit en de maximale laadcapaciteit op 1.040 kg.

Het vermogen en koppel van de elektrische aandrijflijn van de eSprinter zijn gelijk aan die van de instapdiesel: 84 kW en 300 Nm. Net zoals bij de eVito kan de topsnelheid worden ingesteld. Voor stedelijk gebruik is 80 km/u voldoende, maar tot 120 km/u is ook mogelijk.

eDrive@VANs-strategie

De eDrive@VANs-strategie van Mercedes-Benz Vans beperkt zich niet alleen tot de introductie van de eVito en eSprinter. Mercedes-Benz Vans werkt samen met klanten om tot een op maat gemaakt systeem te komen voor de hele vloot. Daarbij zijn het kiezen van de juiste voertuigen, het opzetten van een slimme laadinfrastructuur, een overzicht van de totale cost of ownership en een analyse van de operationele en technische omstandigheden bij een klant van groot belang.

Twee voorbeelden van de nauwe samenwerking met klanten zijn de proefprojecten die Mercedes-Benz Vans is gestart met de logistieke bedrijven Hermes en Amazon Logistics. Hermes wil 1.500 elektrische bestelwagens gaan inzetten en Amazon Logistics introduceert in Bochum en Düsseldorf 100 eVito’s.

Fleet- en energiemanagement

Fleetmanagement wordt eenvoudiger gemaakt door de digitale services van Mercedes PRO connect. Ze kunnen onder meer worden gebruikt voor onderhoudsmanagement, rijstijlanalyse, verbeterde communicatie tussen vlootmanager en chauffeurs en zelfs het op afstand openen en sluiten van deuren en ramen. Daarbovenop levert Mercedes-Benz Vans een nieuwe service voor intelligent laadmanagement, waarmee in real time de laadstatus van alle bestelwagens in de vloot kan worden weergegeven. Zo kan de laadinfrastructuur optimaal worden gebruikt.

Bovendien is het belangrijk dat de eVito en eSprinter zo efficiënt mogelijk omgaan met hun energie. Het gebruik van stoelverwarming of de airco heeft bijvoorbeeld een direct effect op de actieradius. De eVito en eSprinter kunnen daarom voor vertrek op temperatuur worden gebracht. Dat vermindert de hoeveelheid energie die daarvoor onderweg nodig is.

Het terugwinnen van remenergie is cruciaal voor de eVito en eSprinter. Die eerste heeft drie rijmodi en vier terugwinniveaus. Daarmee kan de bestuurder de eVito perfect afstemmen op de omstandigheden en zijn of haar rijstijl.

Mercedes-Benz Concept Sprinter F-Cell

Mercedes-Benz Vans breidt zijn eDrive@VANs-strategie uit met de Concept Sprinter F-Cell. Het studiemodel is een plug-in hybride die batterij- en brandstofceltechniek combineert. De Concept Sprinter F-Cell heeft een vermogen van 165 kW en 350 Nm koppel. In drie tanks kan hij in totaal 4,5 kilogram aan waterstof opslaan, wat goed is voor een bereik van zo’n 300 kilometer. Als een grotere actieradius nodig is, dan kan er aan de achterkant van de wagen een extra tank worden toegevoegd. De Concept Sprinter F-Cell heeft daarmee een actieradius van 530 kilometer.