17
mei
2023
|
15:01
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Vans bepaalt de koers voor een volledig elektrische toekomst met VAN.EA - de modulaire en schaalbare EV-architectuur

Bekijk mbvans_su_jawor_animation_en
mbvans_su_jawor_animation_en
Bekijk mercedes-benz-van-electric-architecture_english
mercedes-benz-van-electric-architecture_english
Bekijk mercedes-benz-van-electric-architecture-social-media-cutdown_english
mercedes-benz-van-electric-architecture-social-media-cutdown_english
  • Vanaf 2026 worden alle nieuw ontwikkelde middelgrote en grote bestelwagens van Mercedes-Benz gebaseerd op VAN.EA
  • Drie modules zorgen voor een duidelijk onderscheid tussen luxe personenuitvoeringen, premium bedrijfswagens en een maximale synergie
  • Lead in Electric: Mercedes-Benz Vans streeft naar een EV-aandeel tot 20% in 2026 en meer dan 50% in 2030
  • Winstgevende groei en uitbreiding van portfolio met VAN.EA: middelgrote, luxe en elektrische personenuitvoeringen voor het eerst ook beschikbaar in de VS en China
  • Minder complexiteit en aanzienlijke schaalvoordelen: geplande vermindering van varianten met meer dan 50% in vergelijking met huidige bestelwagens met verbrandingsmotor met gelijke functionaliteit
  • Elektrische campers: nieuwe modellijn van middelgrote en grote campers af fabriek, gebaseerd op VAN.EA
  • Specifieke af ​​fabriek bestelwagen richt zich op het hogere prijssegment in de koeriers-, expres- en pakketindustrie 

Vanaf 2026 zijn alle nieuw ontwikkelde bestelwagens van Mercedes-Benz gebaseerd op slechts één enkele innovatieve, modulaire en schaalbare architectuur genaamd VAN.EA, een afkorting van Van Electric Architecture. Geheel in lijn met de ‘electric-only’-strategie van Mercedes-Benz Vans is VAN.EA vanaf nul ontwikkeld als platform voor purpose battery electric vehicles (BEV).

In de toekomst worden alle middelgrote en grote bestelwagens op dit platform gebaseerd, zowel in het zakelijke als het particuliere segment. Of het nu gaat om een commercieel in te zetten, veelzijdige premium allrounder of luxe personenvervoer: de op VAN.EA gebaseerde voertuigen zijn in alle gevallen gericht op een maximale toegevoegde waarde voor klanten en hun individuele behoeften.

Mercedes-Benz Vans wil met de VAN.EA one-architectuurstrategie een forse vermindering van de complexiteit bereiken binnen het nieuwe EV-productportfolio, wat zich vertaalt in aanzienlijke schaalvoordelen. Het is de bedoeling om het aantal varianten met meer dan 50% te verminderen in vergelijking met de huidige bestelwagens met een verbrandingsmotor (ICE), terwijl dezelfde gebruiksscenario's voor de klanten worden afgedekt.

„Vanaf 2026 introduceren we VAN.EA, onze purpose-built EV-architectuur. Dit stelt ons in staat om onze middelgrote en grote bestelwagens te baseren op slechts één platform en daarmee de complexiteit van ons productportfolio aanzienlijk te verminderen. We gaan daarbij een maximale toegevoegde waarde voor klanten combineren met een duurzame winstgevendheid. VAN.EA onderstreept duidelijk onze ambitie om ‘Lead in Electric’ te zijn.” 
Mathias Geisen, Head of Mercedes-Benz Vans 

De architectuur (VAN.EA)

Mercedes-Benz Vans richt zich met VAN.EA op efficiency en prestaties bij alle voertuigaspecten – inclusief aerodynamica, aandrijflijnen, banden en het chassis. Het doel is om een hoge actieradius te bereiken met een optimale batterijcapaciteit, die direct verband houdt met het voertuiggewicht en de kosten.

Een modulaire en schaalbare architectuur betekent ook een hoge mate van schaaleffecten en maximale synergie door eenvoudigere en snellere processen. Een zo efficiënt mogelijk gebruik van middelen, zowel bij de ontwikkeling als bij de productie, resulteert in een duurzame winstgevendheid.

De drie modules van VAN.EA helpen om deze doelen te bereiken:

De frontmodule bestaat uit de elektrische aandrijflijn en de vooras. Deze module is hetzelfde in alle VAN.EA-varianten, als onderdeel van een geoptimaliseerde en gemeenschappelijke onderdelenstrategie. De voor de klant relevante differentiatie vindt plaats in de twee andere modules. De middelste module bepaalt de lengte van het voertuig. Hier wordt ook de gestandaardiseerde accuhouder geplaatst. In de houder kunnen hoogspanningsbatterijen met verschillende capaciteiten worden geïnstalleerd. De achterste module komt in twee versies: met elektromotor voor de vierwielaangedreven varianten en zonder elektromotor voor de voorwielaangedreven varianten.

VAN.EA zorgt op basis van deze drie modules voor een duidelijk onderscheid tussen personenversies en commerciële bestelwagens, en voor een maximale synergie.

Luxe personenvervoer (VAN.EA-P)

VAN.EA-P staat voor de modellen die zijn gericht op personenvervoer in het middensegment met een nieuw niveau van luxe. Dankzij het innovatieve Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) is VAN.EA-P "always on" om alle dagelijkse uitdagingen aan te kunnen, of het nu gaat om lifestyle-georiënteerde klanten met de hoogste eisen, een VIP-shuttle, een lokaal CO2-emissievrij rijdend kantoor of actieve gezinnen. Met een verwachte actieradius van ruim 500 kilometer is dit model perfect geschikt voor allerlei activiteiten, ook buiten de stad. Bij de marktintroductie is technologie voor geautomatiseerd rijden op SAE Level 2 beschikbaar. SAE Level 3 is naar verwachting tegen het einde van het decennium mogelijk.

De premium bedrijfswagens (VAN.EA-C)

VAN.EA-C staat voor premium bedrijfswagens in het midden- en grote segment. Het is de ideale basis voor klanten die waarde hechten aan functionaliteit, bereik, laadvermogen en laadruimte. Met zijn modulaire en schaalbare ontwerp is de architectuur op maat aan te passen voor verschillende configuraties en opbouwoplossingen: van koeriers-, express- en pakketbezorgingsvoertuigen tot ambulances of maaltijdbezorgers, bestelwagens of diepladers tot hefplatforms of recreatieve voertuigen. Bijna alles is denkbaar.

Met MB.OS biedt Mercedes-Benz Vans meer digitale extra's voor commerciële klanten, waaronder toegang tot apps van derden. Bij de marktintroductie is technologie voor geautomatiseerd rijden op SAE Level 2 beschikbaar. Zelfrijdend transport op SAE Level 4 is naar verwachting tegen het einde van het decennium mogelijk.

 „VAN.EA wordt in lijn met onze ‘electric-only’-strategie vanaf nul ontwikkeld om elektrische voertuigen op de markt te brengen die de voordelen van de nieuwe technologie ten volle benutten. Onze doelstelling van meer dan 50% BEV-aandeel in 2030 gaat hand in hand met een significante vermindering van de CO2-uitstoot gedurende de gehele levenscyclus van nieuwe bestelwagens.” 
Andreas Zygan, Head of Mercedes-Benz Vans Development

Nieuwe markten, nieuwe klanten

Mercedes-Benz Vans streeft naar verdere winstgevende groei in de belangrijkste regio's. Vandaag de dag is Europa al de sterkste markt met een aandeel van 60% in de totale verkoop wereldwijd. Mercedes­-Benz Vans wil hier haar positie versterken en ziet een aanzienlijk groeipotentieel in de VS voor premium commerciële grote bestelwagens en in China voor luxe personenvervoer.

Mercedes-Benz Vans wil in de VS tegen 2030 de verkoop en winstgevendheid substantieel hebben verhoogd door het portfolio uit te breiden met op VAN.EA gebaseerde bedrijfswagens. Zowel in de VS als in China is Mercedes-Benz Vans van plan om op VAN.EA gebaseerde, ongeëvenaarde luxe personenvervoerders aan te bieden die tegemoet komen aan de verwachtingen van veeleisende klanten. In de VS gaat Mercedes-Benz Vans voor het eerst een middelgrote luxe bestelwagen aanbieden voor de particuliere markt.

Mercedes-Benz Vans breidt ook het portfolio van af-fabriek campers uit met een nieuwe modellijn van volledig elektrische middelgrote en grote modellen, gebaseerd op VAN.EA. De divisie heeft tot doel de nieuwe industriestandaard te definiëren met haar internationale partners voor campers over de hele wereld.

De wereldwijde markt voor koeriers-, express- en pakketdiensten is met een jaarlijkse groei van 6-8% per jaar een sterke drijfveer voor een volledig elektrische mobiliteit in de stad en daarbuiten. Mercedes-Benz Vans richt zich op de hogere prijsklassen van deze industrie, en is van plan om af fabriek een speciaal op deze sector afgestemde VAN.EA-versie aan te bieden.

Het productienetwerk

Mercedes-Benz Vans start de reorganisatie van het wereldwijde productienetwerk met de eerste fabriek voor volledig elektrische lichte bedrijfswagens in Jawor/Polen. De fabriek heeft tot doel nieuwe normen te stellen op het gebied van productiviteit, gestroomlijnde bedrijfsvoering en duurzaamheid voor de productie van premium ’elektrische bedrijfswagens wereldwijd. De productielocatie voor de op VAN.EA gebaseerde grote bestelwagens zal netto CO2-neutraal zijn, net als in alle andere eigen fabrieken van Mercedes-Benz Vans. Mercedes-Benz Vans is ook van plan om 100% van zijn energiebehoefte te dekken met hernieuwbare energie. Mercedes-Benz Vans streeft naar een combinatie van verschillende hernieuwbare energiebronnen om in de elektriciteits- en warmtebehoefte te voorzien. Het gaat daarbij naar verwachting om elektriciteit uit maximale benutting van fotovoltaïsche zonne-energie, windenergie en warmteopwekking via luchtwarmtepompen, geothermie en zonnethermiek. Bij piekmomenten zal gebruik worden gemaakt van een kleine hoeveelheid biogas.

In Düsseldorf/Duitsland wordt naast de eSprinter en de Sprinter met ICE-aandrijflijnen op termijn ook het grote chassis cabine op basis van VAN.EA geproduceerd. De fabriek in Ludwigsfelde/Duitsland, waar nu ook de Mercedes-Benz Sprinter en Mercedes-Benz eSprinter worden geproduceerd, wordt ook een competentiecentrum voor eVan-ombouw, bijvoorbeeld campers. Mercedes-Benz Vans gaat daarnaast op VAN.EA gebaseerde middelgrote bestelwagens bouwen in de fabriek in Vitoria/Spanje. Andere fabrieken zullen volgen.

De elektrificatiestrategie van Mercedes-Benz Vans

Mercedes-Benz Vans heeft zijn leiderschapsambitie op het gebied van elektrische mobiliteit stevig verankerd in de strategie. Met de Vito E-CELL was Mercedes-Benz Vans in 2010 al pionier op de markt voor lokaal CO2-emissievrij rijdende bestelwagens.

In 2023 biedt Mercedes-Benz Vans in elk segment al volledig elektrische varianten aan, van compacte tot middelgrote en grote bestelwagens.

Met VAN.EA zet Mercedes-Benz Vans de volgende stap in zijn elektrificatiestrategie. Vanaf 2026 zijn alle middelgrote en grote bestelwagens op basis van de nieuwe modulaire architectuur volledig elektrisch.

Mercedes-Benz Vans realiseerde in Europa met de grote en middelgrote elektrische bestelwagens een marktaandeel van meer dan 20%. Er zijn al meer dan 40.000 eVans verkocht en Mercedes-Benz Vans mikt op een verdere sterke groei in het elektrische segment.