26
juli
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz toont verbrandingsmotor van de toekomst: DiesOtto, benzinemotor met de genen van een diesel

De prestaties van een benzinemotor, het koppel en de zuinigheid van een moderne diesel, en bovendien extreem schoon: alle voordelen van beide motorconcepten heeft Mercedes-Benz gecombineerd in de DiesOtto-aandrijving. Deze nieuwe technologie, die de toekomst van de benzinemotor vertegenwoordigt, omvat onder andere directe inspuiting, turbotechniek en variabele compressie. Kern van de innovatie is de geregelde zelfontbranding, een hoogst efficiënt verbrandingsproces dat lijkt op dat van een diesel. Belangrijk voordeel: in tegenstelling tot vergelijkbare technieken is er bij het Mercedes-Benz systeem geen synthetische brandstof nodig. Er kan gewoon op normale benzine worden gereden.

De optimalisering van de verbrandingsmotor is een belangrijke stap van Mercedes-Benz in het streven naar duurzame mobiliteit. Met BLUETEC zijn de ingenieurs van Mercedes-Benz er al in geslaagd, de krachtige en zuinige dieselmotor net zo schoon te maken als een benzinemotor. Deze technologie wordt al sinds vorig jaar in de Verenigde Staten in de E-Klasse geleverd en komt eind dit jaar ook naar Europa. De E 300 BLUETEC wordt verreweg de schoonste diesel in zijn klasse en voldoet volledig aan de EU5-emissienorm.

Het volgende doel is, de benzinemotor zo zuinig als een dieselmotor te maken. Alle voorwaarden hiervoor zijn te vinden in het DiesOtto-concept, waarin de voordelen van benzine en diesel worden gecombineerd. Het resultaat is een viercilindermotor met een inhoud van slechts 1,8 liter, die de geringe uitstoot van een benzinemotor koppelt aan het gunstige verbruik van een diesel. Ondanks de aanmerkelijk kleinere cilinderinhoud – het zogeheten ‘downsizing’ is een belangrijke factor voor vermindering van het verbruik – levert de compacte krachtbron prima prestaties, zoals van een personenauto uit het hogere segment mag worden verwacht.

Tegenover het vermogen van 175 kW/238 pk en het maximum koppel van 400 Nm staat een verbruik van minder dan zes liter benzine per 100 km; dat is inclusief toepassing van een hybridecomponent.

En dan hebben we het niet over een kleine auto, maar over een personenauto met het comfort dat typerend is voor een Mercedes-Benz en met veiligheidsvoorzieningen op het niveau van de huidige S-Klasse.

Mercedes-Benz DiesOtto, de doorontwikkeling van de benzinemotor

Naast het wereldwijde succes van de moderne dieselmotor blijven auto’s met benzinemotoren in veel landen en voor veel klanten ook op langere termijn aantrekkelijk. Daarom richt Mercedes-Benz de aandacht op beide varianten, inclusief een onbeperkte hybride-optie voor diesel en benzine. De belangrijkste kenmerken van het DiesOtto-concept op een rij:

  • ‘downsizing’ door vermindering van het aantal cilinders en de cilinderinhoud

  • turbocompressie voor goede prestaties

  • directe brandstofinspuiting als extra bijdrage voor minder verbruik

  • gecontroleerde zelfontbranding, een verbrandingsproces dat vergelijkbaar is met dat van dieselmotoren

  • variabele kleptiming

  • variabele compressieverhouding, die ook bijdraagt tot minder verbruik

  • afhankelijk van gebruiksdoel en wensen van klanten ook een hybridemodule met ingebouwde startergenerator, die het verbruik nog minder maakt

Bij het starten en wanneer men vol gas rijdt, wordt het mengsel uit benzine en lucht zoals bij een normale benzinemotor met behulp van een bougie tot ontbranding gebracht.

De gecontroleerde zelfontbranding (homogene verbranding), waarop de DiesOtto tijdens een arbeidsslag automatisch omschakelt, heeft plaats wanneer er niet vol gas wordt gereden, dus bij lagere en gemiddelde toerentallen.

Hierdoor ontstaat een zeer geringe uitstoot van stikstofoxiden door de homogene verbranding bij verminderde reactietemperaturen. Een normale driewegkatalysator zorgt bij de DiesOtto-motor voor de verdere reiniging van de uitlaatgassen. Voor de combinatie van de diverse deelsystemen tot een samenhangend aandrijfconcept is de krachtbron tevens voorzien van een hoogst efficiënt motormanagementsysteem.

De huidige blik op de toekomst van de verbrandingsmotor laat het grote potentieel zien en toont tevens dat het nieuwe aandrijfconcept op middellange termijn gerealiseerd kan worden. Sommige van de geïntegreerde deeloplossingen worden bij Mercedes-Benz al in de serieproductie toegepast, zoals bijvoorbeeld de directe brandstofinspuiting. Andere technologieën zullen successievelijk hun weg naar de serieproductie vinden, totdat het complete concept toepasbaar is.