07
maart
2019
|
22:08
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz toont inspirerende film op Internationale Dag van de Vrouw

Bertha Benz: de reis die alles veranderde

De Mercedes-ster straalt nu af op een vrouw zonder wie het concern vermoedelijk nooit had bestaan in deze vorm: Bertha Benz. Ter gelegenheid van haar 170ste verjaardag op 3 mei toont Mercedes-Benz Bertha’s historische lange rit in bioscoopkwaliteit. Met deze film wil het merk mannen en vrouwen van over de gehele wereld inspireren om hun visies te realiseren met lef en zelfvertrouwen. De film ‘Bertha Benz: the journey that changed everything’ debuteert op 8 maart tijdens de Internationale Dag van de Vrouw en is te zien via YouTube.

“Het was belangrijk voor mijn team om Bertha Benz als sterke vrouw en tijdloos rolmodel neer te zetten”, legt Bettina Fetzer, vicepresident marketing bij Mercedes-Benz Cars, uit. “Bertha was een pionier en onze eerste testrijder. Haar lef en haar vastberadenheid om nooit op te geven vind ik zeer inspirerend. Met onze video willen we mensen motiveren om met eenzelfde positieve kijk door het leven te gaan en uitdagingen met vertrouwen tegemoet te treden.”

Het is inmiddels meer dan 130 jaar geleden dat Bertha Benz het besluit nam de aandacht van het grote publiek te vestigen op de uitvinding van haar man Carl, door de eerste lange autorit ooit af te leggen. Het was een rit naar Pforzheim die bijna 100 kilometer lang was. Niettemin is haar gedurfde onderneming nog altijd een bron van inspiratie, aangezien visies, vastberadenheid en zelfvertrouwen nog altijd belangrijke succesfactoren zijn in de hedendaagse autobranche. Daarmee is Bertha Benz het beste rolmodel voor moderne pioniers op allerlei vlakken.

“Ze had meer lef dan ik”, zei Carl Benz over zijn vrouw. Als uitvinder van de automobiel zorgde hij voor een revolutie in de mobiliteit van de 19e eeuw. Het succes dat de wereld veranderde, zou nauwelijks denkbaar zijn geweest zonder Bertha Benz, haar ontembare optimisme en haar gave om altijd een uitweg te vinden in lastige situaties. Terwijl het publiek nog altijd sceptisch was over de nieuwe koets zonder paard, die door ‘mysterieuze’ krachten werd voortbewogen, nam ze spontaan het besluit de toentertijd behoorlijk uitdagende reis naar Pforzheim te maken met haar twee zonen Eugen en Richard. Ook aan boord had zij een rotsvast vertrouwen in de uitvinding van haar man en in zichzelf.

Het verhaal wordt op boeiende wijze verteld door Mercedes-Benz in de vier minuten durende film ‘Bertha Benz: the journey that changed everything’, waarin het legendarische eerste tankstation ter wereld eveneens een rol speelt. Het toonaangevende Europese creatieve bureau antoni Garage was eindverantwoordelijk voor de productie van de film, die werd gemaakt door Anorak Film, onder leiding van Sebastian Strasser. Alice Bottaro was als creatief directeur betrokken bij antoni.

Geloof in jezelf!
Aan de hand van de hommage aan Bertha Benz stelden vijf vrouwen van heel uiteenlopende afdelingen bij Daimler zichzelf de vraag wat ze het meest fascinerend vonden aan Bertha Benz, welke zakelijke uitdagingen ze persoonlijk moeten aangaan, welke tips ze vrouwen zouden geven die aan het begin van hun carrière staan, welk belang succes en mislukking hebben op het werk alsmede naar hun persoonlijke motto’s.

Renata Jungo Brüngger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor integriteit en wetgeving, beschouwt Bertha Benz als pionier voor de mobiliteit van de toekomst. “Ze wist dat je dingen moet oppakken met een positieve kijk, ook al is succes niet altijd gegarandeerd vanaf het begin.” Juan Zhou, Hoofd Public Relations en Communicatie bij Beijing Mercedes-Benz Sales Service Co., Ltd. is het geheel met haar eens op dit punt. “Het is niet altijd eenvoudig om te bepalen welke kant de professionele reis op gaat. Het kan geen kwaad om open te staan voor nieuwe dingen.”

Volgens Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Cars Marketing & Sales, is het team de sleutel tot succes: “Voor mij is het belangrijk dat we in het team zaken bij de kern aanpakken en daarbij snel beslissingen nemen en snel stappen voorwaarts zetten. Boven alles vind ik het echter belangrijk om benaderbaar en authentiek te zijn: ik laat mijn team weten wat ik denk en wat ik voel.” Samen is het ook eenvoudiger om met mislukkingen om te gaan, zo is Adi Ofek, CEO van Mercedes-Benz Research & Development Tel Aviv Ltd, van mening. “Het leven draait om leren. Om persoonlijke ontwikkeling. Je leert meestal van fouten die je in het verleden hebt gemaakt”, voegt ze toe. “Omdat niemand wil falen, is dat des te belangrijker.” Het persoonlijke motto van Susanne Hahn, Director Lab 1886 Global, voor succes: “Innovatie en succes kun je het beste samen ervaren, en samen beleef je er veel meer lol aan.”

Focus op vrouwen
In 2015 lanceerde Mercedes-Benz reeds het initiatief ‘She’s Mercedes’ om vrouwen specifiek aan te spreken en hun passie voor het merk te versterken. Vandaag de dag kunnen vrouwen in meer dan 60 landen met elkaar praten in online communities en netwerkevenementen en zich laten inspireren door de wereld van Mercedes-Benz en haar merkactiviteiten.De specifieke ondersteuning van vrouwen is ook een belangrijk doel binnen het bedrijf. Het aandeel van vrouwen in managerposities binnen het bedrijf zal met minimaal 20 procent toenemen tegen 2020. Er worden tal van maatregelen genomen om nog meer vrouwelijke managers op te leiden, zoals mentorprogramma’s, speciale evenementen en trainingen alsmede werknemersnetwerken.