01
maart
2018
|
10:35
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz tijdens Mobile World Congress 2018: de focus ligt op kunstmatige intelligentie

Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona (MWC; 26 februari tot 1 maart) presenteert Mercedes-Benz innovaties en initiatieven op tal van gebieden. Deze maken deel uit van de overkoepelende digitaliseringsstrategie van het merk. Op de 280 vierkante meter grote beursstand ligt de focus op systemen die werken met kunstmatige intelligentie (AI), zoals het nieuwe multimediasysteem MBUX - Mercedes-Benz User Experience. De nieuwe A Klasse met het intuïtieve, zelflerende MBUX maakt zijn beursdebuut in Barcelona. Actuele informatie over de aanwezigheid van Mercedes-Benz tijdens de MWC is te vinden via de hashtag #MBmwc18.

“Daimler heeft al lange tijd van de digitale transformatie een kernonderdeel van zijn bedrijfsstrategie gemaakt. Met het initiatief DigitalLife@Daimler implementeren we niet alleen digitaliseringsprojecten, we kijken vooral naar de cultuurverandering die door onze medewerkers wordt gerealiseerd. Naar mijn mening is dit de belangrijkste succesfactor voor de digitalisering waarmee we onze concurrentiepositie verder kunnen verstevigen”, zo benadrukt Wilko Stark, hoofd van Daimler & Mercedes-Benz Cars Strategy en hoofd van CASE. “De toepassing van kunstmatige intelligentie is een belangrijk toekomstthema voor ons concern, of dat nu om ontwikkeling, productie of het gebruik van auto’s en mobiliteitsservices gaat.”

Mercedes-Benz is met zijn CASE-strategie op weg om een digitale pionier te worden voor de auto-industrie, met nieuwe bedrijfsmodellen en digitale producten. CASE omvat de vier toekomstthema’s Connected, Autonomous, Shared & Services en Electric Drive.

Als onderdeel van de strategische benadering van het concern wordt geïnvesteerd in relevante start-ups, waarmee die verder kunnen groeien. Recente voorbeelden hiervan zijn het circa 10%-aandeel in what3words, ontwikkelaar van het drie woorden-adressysteem, en het aandeel in de Israëlische start-up Anagog. Dit in Tel Aviv gevestigde bedrijf werd opgericht in 2010 en maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om het bewegingsgedrag van gebruikers met behulp van sensoren in smartphones te analyseren.

De Anagog-software JedAI SDK heeft als groot voordeel dat het een hoge mate van gegevensbescherming biedt, waarbij de gebruiker de volledige controle over zijn gegevens heeft. Mercedes-Benz maakte voor het eerst gebruik van deze Software Development Kit bij de EQ Ready-app: op verzoek van de gebruiker wordt diens dagelijkse mobiliteitsgedrag geanalyseerd en vergeleken met tal van parameters van elektro- en hybride auto’s. Daarnaast geeft de app ook advies welk alternatief aangedreven model van smart of Mercedes-Benz het beste aansluit op de individuele behoeften van de gebruiker.

Binnen de context van de concernbrede digitaliseringsstrategie worden de volgende innovaties en tech-thema’s gepresenteerd, waarbij de nadruk met name ligt op AI:

  • MBUX – Mercedes-Benz User Experience wordt toegepast in de nieuwe generatie compact cars van Mercedes-Benz en het systeem zal vanaf het voorjaar van 2018 in serieproductie gaan bij de nieuwe A-Klasse. Een uniek kenmerk van dit systeem is het vermogen om te leren met behulp van kunstmatige intelligentie. MBUX is individualiseerbaar en past zich aan de wensen van de gebruiker aan. De kaartweergave aangevuld met augmented reality is een nieuwe feature in het navigatiegedeelte. Een videobeeld van de omgeving dat is gemaakt met de camera aan de voorzijde wordt aangevuld met handige navigatie-informatie: de straatnaam, het huisnummer en richtingspijlen kunnen automatisch worden weergegeven op het touchscreen.
  • De nieuwe A-Klasse is reeds geschikt gemaakt voor privé carsharing: de Mercedes me-app Car Sharing stelt gebruikers in staat om hun auto te delen met een gespecificeerde groep gebruikers. Vrienden, familieleden en collega’s kunnen de A-Klasse dan op eenvoudige wijze reserveren voor een vaste periode. De geautoriseerde gebruiker opent de auto met behulp van de app en de Mercedes me-communicatiemodule die in de auto is geïnstalleerd. De A-Klasse wordt gestart met een sleutel die in de auto wordt achtergelaten en het tijdelijke gebruik hiervan wordt door middel van draadloze communicatie mogelijk gemaakt door Mercedes me. Als de bestuurder de auto weer inlevert, laat hij de sleutel in de auto liggen en sluit deze vervolgens af met behulp van de app, waarmee de deelperiode wordt beëindigd. De sleutel die in de auto ligt, kan alleen worden gebruikt tijdens de deelperiode.
  • Met behulp van Near Field Communication (NFC) maakt de digitale voertuigsleutel in de smartphone gebruikt van andere technologie. Niet elke smartphone beschikt echter over een NFC-interface die voldoet aan de veiligheidseisen van Mercedes-Benz. Voor de nieuwe A-Klasse is voortaan zodoende een speciale digitale voertuigsleutel-sticker met ingebouwde microchip leverbaar in Duitsland. Zodra deze op de smartphone is bevestigd, maakt de sticker contactloos openen, afsluiten en starten van de auto mogelijk. Om de auto te kunnen starten, hoeft de bestuurders alleen maar zijn smartphone met de digitale voertuigsleutel-sticker in het aflegvak in de middenconsole te leggen. De digitale voertuigsleutel-sticker is tevens leverbaar voor andere modelseries die uitgerust zijn met de uitrusting ‘voorbereiding voor digitale voertuigsleutel’.
  • De smart vision EQ fortwo biedt een nieuwe oplossing voor geïndividualiseerd, zeer flexibel en bijzonder efficiënt lokaal openbaar vervoer. De autonoom rijdende en door een elektromotor aangedreven smart vision EQ vormt een consequent concept voor stedelijke mobiliteit van de toekomst en casharing van de toekomst. Het doel: deze auto haalt zijn passagiers direct op bij de geselecteerde locatie en beschikt niet over een stuurwiel of pedalen.
  • smart ‘ready to’ staat voor tal van innovatieve services van smart die het leven in de stad makkelijker maken. Daartoe behoort al smart ‘ready to share’ (privé carsharing), het verhuurconcept smart ‘ready to rent’, de bezorgdienst smart ‘ready to drop’ (waarbij pakketjes in de auto worden afgeleverd) en smart ‘ready to drop+’ alsmede de parkeerservice smart ‘ready to park+’. Andere services zullen volgen.
  • ‘Ask Mercedes’ is een virtuele assistent van Mercedes-Benz. De nieuwe service maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en koppelt een chatbot aan augmented reality-functies: vragen over weergaven, functies en gebruik van de auto kunnen op een smartphonescreen worden gesteld of mondeling via spraakherkenning. Daarnaast kunnen in de nieuwe S-Klasse, E-Klasse en A-Klasse bedieningselementen en displays worden verkend met behulp van een smartphonecamera. Naast tekstuele uitleg worden ook foto’s, video’s en links naar websites of documenten getoond. ‘Ask Mercedes’ kan worden gebruikt via de smartphone-app of andere communicatiekanalen zoals Facebook Messenger of Amazon Alexa.
  • Fleetboard heeft de Fleetboard Vehicle Lens-app ontwikkeld in samenwerking met Nyris, een start-up uit Berlijn. Het doel is om de overdracht van een voertuig eenvoudiger te maken voor vrachtwagenchauffeurs en de vereiste tijd te minimaliseren. Alle noodzakelijke informatie wordt op een duidelijke manier weergegeven op de smartphone: de app herkent het kenteken van de truck automatisch via de camera. Relevante informatie voor de overdracht en de gegevens die nodig zijn om een voertuigcheck te kunnen uitvoeren voor vertrek, zoals bandengegevens, de volgende onderhoudsbeurt en de naam van de vorige chauffeur worden uit het Fleetboard-systeem gehaald.
  • In Barcelona laat Daimler Financial Services (DFS) met de Digitale Mens ‘Sarah’ zien hoe klantrelaties in de toekomst persoonlijker en interactief kunnen worden gemaakt. Sarah maakt gebruik van emotionele intelligentie en heeft haar eigen gezicht. Klanten kunnen 24/7 contact opnemen met deze virtuele contactpersoon.

4YFN: podium voor nieuwe ideeën

Daimler is tevens aanwezig op de start-upbeurs ‘Four Years From Now’ (4YFN), die tegelijkertijd plaatsvindt in Barcelona. Als afsluiting van de wereldwijd succesvolle Hackathon-serie ‘DigitalLife Campus’ kunnen de teams van Hack.IAA, Hack.Singapore, Hack.Berlin en Hack.Bangalore hun ideeën aan de wereld presenteren en met de experts praten. En niet alleen externe digitale experts krijgen een podium tijdens 4YFN, want het concern biedt tegelijkertijd een aantal medewerkersteams de kans om hun innovatieve projecten aan het vakpubliek te presenteren en feedback te krijgen. Daimler’s aanwezigheid tijdens 4YFN wordt geïnitieerd en georganiseerd aan de hand van de DigitalLife@Daimler-strategie, die de digitale transformatie binnen het concern stimuleert en projecten implementeert die gericht zijn op digitalisering.