21
juni
2022
|
11:29
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz stelt Paul Gao aan als Chief Strategy Officer

Mercedes-Benz Group AG heeft per 1 juli 2022 Paul Gao aangesteld om de nieuw gecreëerde functie van Chief Strategy Officer te vervullen. Gao, die tientallen jaren ervaring heeft in de auto-industrie, was meest recentelijk senior partner bij McKinsey & Company in Hong Kong, waar hij zowel Chinese als internationale klanten bediende. Met zijn internationale achtergrond zal hij alle aspecten van de Mercedes-Benz strategie gaan aansturen. Een centraal onderdeel van zijn rol is de integratie van specifieke vereisten en inzichten van belangrijke Aziatische markten in strategische zakelijke beslissingen van Mercedes-Benz. Gao rapporteert rechtstreeks aan de voorzitter van de raad van bestuur, Ola Källenius.

“Paul is een uitstekende aanvulling op ons team: een bewezen strateeg met uitzonderlijke analytische vaardigheden, die ook heeft aangetoond zijn ideeën succesvol te kunnen implementeren. Hij heeft bijna dertig jaar ervaring in de auto-industrie en uitgebreide kennis van China en andere Aziatische groeimarkten. Dit maakt Paul de juiste keuze om het internationale profiel van ons merk, ons management en onze onderneming verder te versterken”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG.

Sinds het afronden van zijn academische studies in de VS en China heeft Paul Gao gewerkt voor toonaangevende adviesbureaus in Amerika en Azië, waaronder bijna twintig jaar bij McKinsey & Company. Als partner sinds 2003 en senior partner sinds 2013 adviseerde hij toonaangevende multinationale en Chinese automobielbedrijven. Hij heeft diepgaande kennis van corporate en business unit-strategie, sales- en marketingstrategie, joint ventures en strategische partnerships, internationale transacties, organisatieontwikkeling en productstrategie met een focus op elektromobiliteit. Gao spreekt vloeiend Engels en Mandarijn.

Boilerplate

Forward-looking statements:

This document contains forward-looking statements that reflect our current views about future events. The words “anticipate,” “assume,” “believe,” “estimate,” “expect,” “intend,” “may,” ”can,” “could,” “plan,” “project,” “should” and similar expressions are used to identify forward-looking statements. These statements are subject to many risks and uncertainties, including an adverse development of global economic conditions, in particular a decline of demand in our most important markets; a deterioration of our refinancing possibilities on the credit and financial markets; events of force majeure including natural disasters, pandemics, acts of terrorism, political unrest, armed conflicts, industrial accidents and their effects on our sales, purchasing, production or financial services activities; changes in currency exchange rates, customs and foreign trade provisions; a shift in consumer preferences towards smaller, lower-margin vehicles; a possible lack of acceptance of our products or services which limits our ability to achieve prices and adequately utilize our production capacities; price increases for fuel or raw materials; disruption of production due to shortages of materials, labour strikes or supplier insolvencies; a decline in resale prices of used vehicles; the effective implementation of cost-reduction and efficiency-optimization measures; the business outlook for companies in which we hold a significant equity interest; the successful implementation of strategic cooperations and joint ventures; changes in laws, regulations and government policies, particularly those relating to vehicle emissions, fuel economy and safety; the resolution of pending governmental investigations or of investigations requested by governments and the outcome of pending or threatened future legal proceedings; and other risks and uncertainties, some of which are described under the heading “Risk and Opportunity Report” in the current Annual Report or in the current Interim Report. If any of these risks and uncertainties materializes or if the assumptions underlying any of our forward-looking statements prove to be incorrect, the actual results may be materially different from those we express or imply by such statements. We do not intend or assume any obligation to update these forward-looking statements since they are based solely on the circumstances at the date of publication.

Mercedes-Benz Group in één oogopslag

Mercedes-Benz Group AG is een van 's werelds meest succesvolle automobielondernemingen. Met Mercedes-Benz AG behoort de autofabrikant tot de grootste aanbieders van premium en luxe personen- en bestelwagens. Mercedes-Benz Mobility AG biedt financiering, lease, auto-abonnementen en autoverhuur, wagenparkbeheer, digitale services rondom laden en betalen, verzekeringsbemiddeling en innovatieve mobiliteitsservices. De oprichters Gottlieb Daimler en Carl Benz schreven geschiedenis met de uitvinding van de auto in 1886. Als pionier in de autobouw is het voor Mercedes-Benz zowel een motivatie als een verplichting om de toekomst van mobiliteit veilig en duurzaam vorm te geven. De focus van de onderneming ligt op innovatieve en groene technologieën en op veilige en hoogwaardige voertuigen die fascineren en inspireren. Mercedes-Benz investeert consequent in de ontwikkeling van efficiënte aandrijvingen en zet koers naar een volledig elektrische toekomst: het merk streeft ernaar volledig elektrisch te worden, daar waar de marktomstandigheden dit toelaten. Met dit strategische doel van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’ versnelt Mercedes-Benz de transformatie naar een emissievrije en softwaregestuurde toekomst. Daarnaast versnelt de onderneming de intelligente connectiviteit van zijn voertuigen, autonoom rijden en nieuwe mobiliteitsconcepten, want Mercedes-Benz beschouwt het als zijn ambitie en verplichting om zijn verantwoordelijkheid jegens de samenleving en het milieu na te komen. Mercedes-Benz verkoopt voertuigen en services in bijna elk land ter wereld en heeft fabrieken in Europa, Noord- en Latijns-Amerika, Azië en Afrika. Tot het merkenportfolio behoren naast Mercedes-Benz, ‘s werelds meest waardevolle luxe automerk (bron: Interbrand studie van 20 oktober 2021), Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ en Mercedes me ook de merken van Mercedes-Benz Mobility: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial Services en Athlon. De onderneming is genoteerd aan de beurzen van Frankfurt en Stuttgart (beursafkorting MBG). In 2020 verkocht het concern met in totaal circa 288.500 medewerkers 2,8 miljoen voertuigen. De omzet bedroeg € 154,3 miljard en de EBIT € 6,6 miljard.