12
augustus
2008
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz start komend voorjaar met serieproductie Attention Assist

Komend voorjaar neemt Mercedes-Benz de innovatieve hulpfunctie Attention Assist op in de serieproductie. Met dit systeem kan al in een vroegtijdig stadium vermoeidheid bij een bestuurder (m/v) worden vastgesteld en kan worden opgeroepen tot het inlassen van een pauze. Oververmoeidheid is een van de meest voorkomende oorzaken van ongevallen in verkeer, terwijl automobilisten de signalen van oververmoeidheid vaak niet tijdig herkennen. Met de nieuw ontwikkelde Attention Assist helpt Mercedes-Benz dit risico te verminderen.

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat ongeveer de 25 procent van alle ernstige ongevallen op autosnelwegen wordt veroorzaakt door oververmoeide bestuurders. Daarmee is oververmoeidheid een nog belangrijker ongevaloorzaak dan het gebruik van alcohol. Tijdens lange ritten in het donker of bij een constante snelheid, waarbij de omstandigheden gelijk blijven, is het risico van “secondenslaap” het grootst, omdat de aandacht van de bestuurder verslapt. Uit onderzoek is gebleken dat na vier uur rijden zonder onderbreking de reactietijd van bestuurders tot 50 procent langer kan zijn. Na vier uur is de kans op een ongeval verdubbeld en na zes uur rijden is deze kans zelfs acht keer groter dan normaal.

De nieuw ontwikkelde Attention Assist is een nieuwe stap van Mercedes-Benz bij het voorkomen van ongevallen. Eerdere ontwikkelingen op dit gebied waren bijvoorbeeld het Electronic Stability Program (ESP®) en Brake Assist, waarmee het wegverkeer al meetbaar veiliger werd.

Attention Assist houdt het rijgedrag van de bestuurder in de gaten en produceert een individueel bestuurdersprofiel, dat constant wordt vergeleken met gegevens die door de sensor worden verzameld. Deze constante controle is belangrijk, want hierdoor kan het systeem vaststellen wanneer de aandacht van de bestuurder verslapt en tijdig waarschuwen.

Stuurgedrag belangrijkste indicator van vermoeidheid

Naast de snelheid van de auto en zijwaartse bewegingen registreert het systeem bijvoorbeeld ook de stuurbewegingen, de bediening van de richtingaanwijzers en de pedalen, plus een aantal externe invloeden zoals zijwind of oneffenheden in het wegdek. Het is gebleken dat het in de gaten houden van het stuurgedrag van de bestuurder van bijzonder belang is, omdat een oververmoeide bestuurder moeite heeft om de auto precies in het juiste spoor te houden. Er worden dan vaak kleine stuurfouten gemaakt die op een typische wijze snel gecorrigeerd worden. Uitgebreide tests door ingenieurs van Mercedes-Benz met ruim 550 mannelijke en vrouwelijke bestuurders wezen uit dat dit effect al optreedt in de eerste stadia van vermoeidheid, dus al voor de zo gevaarlijke “secondenslaap”.

Het hart van het nieuwe systeem wordt gevormd door een uitermate gevoelige sensor, waarmee de stuurbewegingen en hun snelheid heel nauwkeurig in de gaten kunnen worden gehouden.

Gedurende de eerste paar minuten van een rit maakt Attention Assist gebruik van deze gegevens om een individueel bewegingspatroon van de betreffende bestuurder op te stellen. Dit patroon wordt door de elektronische regeleenheid die in de auto is ingebouwd constant vergeleken met het actuele stuurgedrag en de rijomstandigheden. Hierdoor kan het systeem snel oververmoeidheid vaststellen en de bestuurder vlot waarschuwen. Dit gebeurt door middel van een geluidssignaal en een aanwijzing op het display in het instrumentenpaneel in de vorm van het korte en bondige advies: “Attention Assist. Pauze!”