01
september
2021
|
14:04
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Sprinter met vernieuwde aandrijftechniek en innovatief ‘Speed Delivery Door’-deursysteem

Een nieuwe motor, een nieuwe transmissie en nieuwe vierwielaandrijving: met een omvangrijke technologie-update zorgt Mercedes-Benz ervoor dat zijn grote bestelwagenicoon - de Sprinter – meer rijcomfort biedt dan ooit en dat op vrijwel elk terrein. Bij de update is een centrale rol weggelegd voor de zeer krachtige en efficiënte 2,0-liter OM 654 dieselmotor, die al bekend is uit het personenwagengamma van Mercedes-Benz. De viercilinder kan binnenkort in vier vermogensniveaus worden besteld, met de comfortabele automatische transmissie 9G-TRONIC als aanvulling op de handgeschakelde zesversnellingsbak. De derde nieuwe technische feature is de nieuwe vierwielaandrijving met Torque-on-demand systeem in de Sprinter 4×4. Dit systeem gaat het huidige inschakelbare systeem vervangen. Naast deze verbeteringen in het rijcomfort is er vanaf deze maand ook sprake van een sprong voorwaarts op het gebied van ergonomie en veiligheid – dankzij de ‘Speed Delivery Door’.

Dr. Ulf Zillig, hoofd ontwikkeling bij Mercedes-Benz Vans: “In de nieuwste evolutiefase van de Sprinter is er dankzij een omvangrijke technologie-update meer rijcomfort van personenwagenniveau dan ooit tevoren. En dat niet alleen op de snelweg, op provinciale wegen of in het stadsverkeer; ook op onverharde wegen biedt de Sprinter straks een bijzonder ontspannen rijervaring en dus nog meer veiligheid. Daarmee bereikt hij opnieuw wat de modelserie altijd heeft gekenmerkt: hij stelt wederom nieuwe normen in het segment van de grote bestelwagens.”

Krachtig met lage emissiewaarden: 2,0-liter dieselmotor met maximaal vier vermogensniveaus

De krachtige OM 654 viercilinder dieselmotor in de Sprinter was tot nu toe alleen verkrijgbaar voor de Gesloten Bestelwagen en de Chassis Cabine met achterwielaandrijving. Mercedes-Benz biedt deze motor aan als enige verbrandingsmotor voor alle versies, inclusief de nieuwe variant met vierwielaandrijving[1]. De OM 654-motor is geclassificeerd volgens de emissienorm Euro VI-E en Euro 6d en kan binnenkort – afhankelijk van de gekozen aandrijf- en opbouwvariant – in maximaal vier vermogensniveaus worden besteld: met 84 kW/114 pk, 110 kW/150 pk, 125 kW/170 pk en 140 kW/190 pk.

De viercilinder uit het personenwagenportfolio van Mercedes-Benz beschikt over een nog beter geluids- en trillingscomfort dan de vorige motor. Naast de soepelere loopeigenschappen en de grotere trekkracht betekent dit dat het aangenaam stil is in de bestelwagen en dat storende geluiden zijn gereduceerd. De combinatie van een aluminium blok en stalen zuigers, het verbrandingsproces met getrapte uitsparing en de NANOSLIDE® cilindercoating voor minder wrijving in de motor gecombineerd met de dynamische meerweg-uitlaatgasrecirculatie en de nabehandeling van uitlaatgassen in de motor, zorgt ook voor een lager verbruik en lage emissies. Dankzij de positie dicht op de motor werkt de uitlaatgasnabehandeling met weinig warmteverlies en onder gunstige omstandigheden.

Voor nog sneller schakelen: automatische transmissie 9G-TRONIC vervangt 7G-TRONIC PLUS-transmissie

Als verdere overdracht van het huidige personenwagenprogramma combineert Mercedes-Benz de ultramoderne 2,0-liter dieselmotor in de Sprinter met de comfortabele, automatische transmissie 9G-TRONIC. De ultramoderne krachtoverbrenging vervangt de 7G-TRONIC PLUS die tot nu toe werd gebruikt. Samen met de uitgesproken overdrive-eigenschappen houden de negen versnellingen het motortoerental in vrijwel alle rijsituaties laag, wat ook een aanzienlijke besparing qua brandstofverbruik en een merkbaar lager trillings- en geluidsniveau met zich meebrengt. Geoptimaliseerde hydraulische elementen maken bovendien snelle, nauwelijks waarneembare schakelmanoeuvres mogelijk, vrijwel zonder onderbreking van de trekkracht. Met Drive Select en schakelpaddles aan het stuurwiel kan de bestuurder handmatig ingrijpen in het schakelprofiel dat op dat moment wordt gebruikt. Nog een pluspunt: ondanks de twee extra versnellingen heeft de automatische transmissie 9G-TRONIC even weinig inbouwruimte nodig als zijn voorganger, de 7G-TRONIC PLUS.

De handgeschakelde 6-versnellingsbak blijft ongewijzigd leverbaar.

Veel tractie op en naast de weg: de nieuwe vierwielaandrijving

Net als voorheen kan de Sprinter niet alleen worden besteld met voor- en achterwielaandrijving in de gesloten en open modeluitvoeringen; hij is er ook met vierwielaandrijving. Er wordt een volledig nieuw systeem toegepast, dat eveneens gedeeltelijk is afgeleid van het huidige modulaire systeem van Mercedes-Benz Cars. In tegenstelling tot het inschakelbare systeem dat tot op heden werd gebruikt, dat in 4x4-modus 35 procent van het koppel naar de vooras en 65 procent naar de achteras stuurde, kan dit systeem het motorkoppel volledig variabel, afhankelijk van de situatie en zonder enige input van de bestuurder, over de voor- en achteras verdelen (Torque-on-demand). De volledig variabele koppelverdeling wordt gewaarborgd door een elektronisch geregelde meervoudige koppeling die in de tussenbak is geïntegreerd. Als de meervoudige plaatkoppeling onder normale rijomstandigheden wordt uitgeschakeld, drijft de achteras de grote bestelwagen volledig aan. Als de koppeling is ingeschakeld, komt de vooras in actie. Dit zorgt voor een goede tractie en een moeiteloos rijgedrag. Nog een voordeel ten opzichte van de vroegere inschakelbare vierwielaandrijving: naast het hogere comfort door de automatische koppelverdeling doet het nieuwe systeem zijn werk veel stiller.

Zodra de rijsituatie daarom vraagt, wordt er aandrijfkoppel naar de vooras geleid. Als dat niet meer nodig is – bijvoorbeeld bij krachtige remmanoeuvres met ABS-ingreep – wordt de voorwielaandrijving uitgeschakeld en het koppel tot nul gereduceerd. Als onder belasting onderstuur of overstuur dreigt, wordt het koppel eerst verdeeld, zodat de Sprinter weer wordt gestabiliseerd. Pas als deze maatregelen niet helpen om de situatie onder controle te krijgen, grijpen de aan het 4×4-systeem aangepaste regelsystemen ESP of 4ETS in.

De nieuwe Sprinter 4x4 wordt binnenkort standaard geleverd in combinatie met de 140 kW/190 pk sterke OM 654-motor en de automatische transmissie 9G-TRONIC – en dat tot een gewichtsklasse van 5,5 ton GVW.

Speed Delivery Door maakt het werk makkelijker voor pakketbezorgers

Naast het verbeterde rijcomfort biedt de Sprinter nog een extra plus op het gebied van ergonomie en veiligheid dankzij het innovatieve deursysteem ‘Speed Delivery Door’, dat af fabriek leverbaar is. Dit is een automatische, sensorgestuurde dubbele draaideur aan de bijrijderszijde, die optioneel de conventionele schuifdeur naar de laadruimte vervangt.

Een lichtbarrière detecteert de bestuurder zodra deze vanuit de bestuurdersstoel de laadruimte binnenkomt. De Speed Delivery Door wordt dan automatisch ontgrendeld en geopend. Dit bespaart tijd en ontlast de bestuurder, omdat hij de bestelwagen kan verlaten met de pakketten in de hand zonder iets te hoeven aanraken, de deur sluit automatisch achter hem. Het is niet nodig de goederen neer te zetten en weer op te pakken, zoals bij conventionele schuifdeuren het geval is. Automatische vergrendeling kan als extra optie worden besteld.

Nog een voordeel voor meer veiligheid: de Speed Delivery Door is aan de binnenzijde transparant. Bestuurders hebben dus zicht op het trottoir voordat ze naar buiten stappen. Het risico op aanrijdingen met voorbijgangers, in het bijzonder fietsers, wordt zo aanzienlijk verminderd.

De werking van de Speed Delivery Door is hier te bekijken: http://mb4.me/kOO0viJh

De nieuwe configuraties zijn bestelbaar vanaf medio september.

[1] Ook in het gamma: sinds 2020 is de Sprinter als alternatief ook verkrijgbaar met een elektrische aandrijflijn. Met de eSprinter kan het gehele inzetbereik in de stadslogistiek lokaal emissievrij worden afgedekt. Meer informatie en technische gegevens over de eSprinter kunt u vinden op media.mercedes-benz.nl.