16
december
2015
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz SLC – nieuwe naam, nieuwe dynamiek

In maart 2016, exact twintig jaar na de introductie van zijn segment, krijgt de allereerste compacte roadster een nieuwe naam – SLC – en een verbeterde techniek en vormgeving. De naamsverandering onderschrijft de traditioneel nauwe band met de C-Klasse, waarmee de roadster veel van zijn techniek deelt. Nieuw zijn het sportieve topmodel Mercedes-AMG SLC 43 en het instapmodel SLC 180. Optisch zijn de standaard diamond grille en het optionele led-Intelligent Light System bijzonder in het oog springend. Prijzen worden medio januari 2016 bekendgemaakt.

De Mercedes-Benz SLC heeft een indrukwekkende voorgeschiedenis. Zijn voorganger, de SLK die in 1996 werd geïntroduceerd, was wereldwijd geliefd en vond zo’n 670.000 eigenaren. Het nieuwe model, in verre mate verfijnd en met een modelprogramma dat uiteenloopt van de SLC 180 tot aan de sportieve, high-performance Mercedes-AMG SLC 43, heeft alles in zich om een vervolg te geven aan dat succes. De SLC 200 en SLC 43 krijgen standaard de sportief-comfortabele 9G-TRONIC automatische transmissie, terwijl die optioneel leverbaar is voor de nieuwe 115 kW/156 pk sterke SLC 180.

Als onderdeel van de modelvernieuwing hebben de designers van Mercedes-Benz de sportieve looks van de roadster nog verder aangescherpt. Aan de voorzijde valt met name de steile grille op, die de motorkap nog langer doet lijken. Alle SLC-modellen hebben standaard een diamond grille.

Met DYNAMIC SELECT kan de voertuigkarakteristiek met een druk op de knop ogenblikkelijk worden aangepast, waarbij het systeem de motor, transmissie, besturing en het onderstel instelt op basis van de voorkeur van de bestuurder.

De gegevens in één oogopslag

SLC 180

SLC 200

SLC 43

Aantal cilinders/opstelling

4/lijn

4/lijn

6/V

Cilinderinhoud (cc)

1.595

1.991

2.996

Max. vermogen(kW/pk @ tpm)

115/156 @ 5.300

135/184 @ 5.500

270/367 @ 5.500-6.000

Max. koppel (Nm @ tpm)

250 @ 1.200-4.000

300 @ 1.200-4.000

520 @ 2.000-4.200

Gecombineerd verbruik (l/100 km)

5,6 (5,6)

(5,7)

(7,8)

Gecombineerde CO2-emissies (g/km)

127 (128)

(133)

(178)

Acceleratie 0-100 km/h (sec.)

7,9 (8,1)

(6,9)

(4,7)

Topsnelheid (km/h)

226 (223)

(237)

(250)

Tussen haakjes: waarden voor uitvoering met 9G-TRONIC.

Aandrijving: individuele voertuigkarakteristiek met DYNAMIC SELECT

Het nieuwe instapmodel is de SLC 180 met een vermogen van 115 kW/156 pk. Hij heeft een NEDC gecombineerd verbruik van slechts 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 127 g/km. Daarboven staan de SLC 200 met een vermogen van 135 kW/184 pk en 1.991 cc viercilindermotor.

Driving Performance is wat het merk AMG belooft, en de Mercedes-AMG SLC 43 blijft op indrukwekkende wijze trouw aan die gedachte. Het nieuwe model combineert een 270 kW/367 pk en 520 Nm sterke 3,0-liter V6-biturbomotor met een aangepaste versie van het AMG-sportonderstel dat vergelijkbaar is met dat van de Mercedes-AMG SLK 55. Die combinatie komt terug in de sportieve prestatiecijfers, met een 0-100 km/h acceleratie in 4,7 seconden bij de SLC 43.

De SLC 180 wordt standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De sportief-comfortabele 9G-TRONIC automatische transmissie is als optie leverbaar voor dit model en standaard bij de SLC 300 en SLC 43.

Met DYNAMIC SELECT kan de voertuigkarakteristiek met een druk op de knop direct worden gewijzigd. Het systeem past daarbij de motor, transmissie, besturing en het onderstel aan. De vijf rijprogramma’s – ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Eco’ en ‘Individual’ – zijn eenvoudig te kiezen via de DYNAMIC SELECT-knop in het bovenste deel van de middenconsole. Het gekozen rijprogramma wordt weergegeven in het multifunctionele kleurendisplay en verschijnt ook als pop-up bericht in het head-up display. In de SLC 180 en SLC 200 met 9G-TRONIC is de rijprogrammakeuze een optie. De SLC 43 heeft standaard een AMG-sportuitlaat die gebruikmaakt van twee verstelbare uitlaatkleppen om de klank aan te passen aan het via DYNAMIC SELECT gekozen rijprogramma.

Klanten die voor het Dynamic Handling Package (optie) kiezen – met een 10 mm verlaagd onderstel, adaptief dempingssysteem, DYNAMIC STEERING en ESP® dynamische bochtenassistent – kunnen DYNAMIC SELECT ook gebruiken om de dempingskracht te selecteren in de standen ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’. Hierbij wordt de mate van demping voor elk afzonderlijk wiel automatisch en continu aangepast aan de rijsituatie.

Met de sportuitlaat kan de geluidservaring worden versterkt, waarbij de akoestiek kan worden aangepast via een geïntegreerde uitlaatklep in samenwerking met de rijprogramma’s van DYNAMIC SELECT. De SLC 300 is standaard voorzien van de sportuitlaat; bij de SLC 200 is deze in combinatie met 9G-TRONIC en AMG Line/sportpakket leverbaar.

Assistentie- en veiligheidssystemen: een uitgebreid aanbod

Een nieuwe feature voor de SLC is de standaard Active Brake Assist, in andere modellen beter bekend als COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Naast radargestuurde afstandswaarschuwing en remkrachtondersteuning via de ADAPTIVE BRAKE, is deze Active Brake Assist in staat autonoom af te remmen om het risico op een kop-staartbotsing te beperken. Wanneer de bestuurder bij botsingsgevaar niet reageert, ondanks een waarschuwingslampje in het combi-instrument en een geluidssignaal, voert het systeem automatisch een remingreep uit. Daarmee wordt de snelheid aanzienlijk verminderd. Bij relatief lage snelheden volstaat deze ingreep om een kop-staartbotsing met langzamer rijdende, afremmende of stilstaande auto’s te voorkomen. De dodehoekassistent en spoorassistent blijven eveneens leverbaar.

Voor optimaal zicht op snel- en provinciale wegen, bij het afslaan en in bochten past het optionele led-Intelligent Light System zich automatisch aan alle licht- en rijomstandigheden aan. De led-techniek gebruikt weinig energie, heeft een lange levensduur en zorgt voor een prettig wit licht dat de intensiteit van daglicht benadert. Tot de vijf functies van het led-Intelligent Light System behoren een snelwegverlichting, afslagverlichting, actieve cameragestuurde bochtenverlichting, rotondeverlichting en uitgebreid mistlicht.

De adaptieve grootlichtassistent plus is eveneens beschikbaar, voor continu gebruik van het grootlicht zonder het tegemoetkomend verkeer te verblinden. Wanneer het grootlicht wordt ingeschakeld, kiest het systeem altijd een zo optimaal mogelijk lichtbereik. De bestuurder kan zich op het verkeer concentreren en hoeft niet continu tussen grootlicht en dimlicht te schakelen. Via een camera achter de voorruit detecteert de adaptieve grootlichtassistent plus andere licht verspreidende weggebruikers, bijvoorbeeld tegen- of voorliggers, en past de koplampen automatisch aan de nieuwe verkeerssituatie aan. Een mechanisme in de koplampunit maskeert een deel van de lichtbundel van de led-koplampen waarin zich andere voertuigen bevinden, om te voorkomen dat ze verblind worden. De bestuurder kan daardoor altijd het grootlicht aan laten staan en het optimale bereik benutten, zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen. Deze functie is actief bij snelheden boven 30 km/h in het donker op wegen zonder straatverlichting.

De verkeersbordenassistent is leverbaar in combinatie met COMAND Online. Het systeem kan snelheidslimietborden herkennen, evenals eenrichtingverkeersborden en inhaalverbodsborden, en laat de bestuurder zien waar dergelijke situaties beginnen en eindigen. Wanneer tegen het verkeer in wordt gereden bij eenrichtingsverkeer, wordt – bij herkenning van het betreffende verkeersbord – een optisch en akoestisch waarschuwingssignaal afgegeven.

Wanneer er niemand op de passgiersstoel zit of een kinderzitje wordt gedetecteerd, wordt de passagiersairbag voortaan automatisch uitgeschakeld. Dit voorkomt dat kleine kinderen gewond raken wanneer de passagiersairbag wordt geactiveerd. De betrouwbare herkenningsfunctie maakt gebruik van een druksensor.

Achteruit inparkeren en manoeuvreren kan aanzienlijk veiliger en eenvoudiger worden gemaakt met de optionele achteruitrijcamera. Deze wordt automatisch ingeschakeld wanneer de achteruitversnelling wordt ingelegd en maakt gebruik van het display van de headunit om de bestuurder het gebied achter de auto te laten zien met behulp van dynamische hulplijnen. Optioneel kan de parkeerassistent PARKTRONIC inclusief parkeergeleiding het vinden van een parkeerplek en inparkeren in lengterichting gemakkelijker maken.

Comfortvoorzieningen: variodak nu nog eenvoudiger te bedienen

Het variodak van de SLC combineert open rijplezier met compromisloos comfort bij slecht weer. Het bedienen van het elektrohydraulische dak is nu nog gemakkelijker. Wanneer tijdens het openen of sluiten van het dak de auto vanwege de verkeerssituatie door moet rijden, kan het proces tot een snelheid van ongeveer 40 km/h worden voltooid. Nog zo’n nieuwe voorziening is de automatische bagageruimteafscheiding (in combinatie met de optie comfortbediening variodak en KEYLESS GO): wanneer de afscheiding zich in de bovenste positie bevindt voor extra bagageruimte, beweegt hij automatisch naar beneden wanneer het dak geopend is. Als hiervoor niet genoeg ruimte is, omdat de bagageruimte vol met bagage ligt, gaat het dak niet open en verschijnt het bericht ‘Close boot separator’ in het combi-instrument.

Zelfs met de kap open biedt de SLC een perfect interieurklimaat. Daarvoor zorgen de stoelverwarming en de AIRSCARF hoofdruimteverwarming voor de bestuurder en passagier. Het kleine zijruitje achter het portier kan nu afzonderlijk worden gesloten wanneer de kap open is, om windgeluiden te beperken.

Een feature die exclusief voorbehouden blijft aan de SLC is het panoramavariodak met MAGIC SKY CONTROL. Dit glazen dak is met een druk op de knop lichter of donkerder te maken. Dat betekent dat het te allen tijde een open-air gevoel verschaft, maar desgewenst een prettige bescherming tegen de zon biedt.

Tot de klassieke sterke punten van de SLC behoort tevens zijn slim ontworpen bagageruimte, die met 355 liter de grootste is in deze klasse.

Infotainment: uitgebreide functionaliteit voor COMAND Online

Als bedienings- en aanduidingssysteem voor navigatie, telefoon, audio, video en internet biedt het COMAND Online infotainmentsysteem een keur aan nieuwe, uitgebreide functies:

  • 17,8 cm mediadisplay in kleur, met hoge resolutie

  • Snelle, dynamische navigatie vanaf harde schijf met realistische topografische kaartweergave en drie jaar gratis navigatie-updates

  • Internettoegang wanneer de auto stilstaat en ongelimiteerd gebruik van Mercedes‑Benz apps, ook rijdend (in combinatie met een geschikte mobiele telefoon)

  • Dvd-speler

  • Internetradio

  • Bluetooth®-interface met handsfreefunctie, voorleesfunctie voor sms-berichten en audiostreaming voor muziek

  • Spraakbediening LINGUATRONIC voor audio, telefoon, navigatie, muziek zoeken en aansturen Mercedes-Benz apps

  • Twee usb-aansluitingen in de middenarmsteun en een sleuf voor sd-kaarten in de COMAND-bedieningsunit

  • Geïntegreerde media-interface aansluiting voor iPod® of iPhone®

  • Telefoonboek importeerfunctie van mobiele telefoon naar headunit

  • Cover Art: weergave albumcovers in audiomenu

  • Mercedes-Benz noodoproepsysteem

  • Mercedes me connect-standaardservices (Ongevalmanagement, Pechmanagement, Onderhoudsmanagement en Telediagnose) en de Remote Online-service ‘Op afstand opvragen van voertuigstatus’

Het AUDIO 20 CD entertainmentsysteem is eveneens opgewaardeerd. Het heeft nu een groter display (17,8 cm/7 inch) en kan worden gecombineerd met het Garmin® MAP PILOT navigatiesysteem; de navigatiegegevens worden ingegeven via een sd-kaart. Geoptimaliseerde routegeleiding is tevens beschikbaar via Live Traffic Information.

Exterieurdesign: diamond grille en led-Intelligent Light System

Als onderdeel van de facelift hebben de designers van Mercedes-Benz de sportieve looks van de roadster verder aangescherpt. De nieuwe voorzijde, waar de steile grille de motorkap nog langer laat lijken, springt met name in het oog. Alle SLC-modellen krijgen standaard de diamond grille. Bij het instapmodel is hij in het zwart uitgevoerd met een lamel in iridiumzilver en chroomaccenten. Een meer individuele uitstraling is beschikbaar in combinatie met de AMG Line of het nightpakket. Daarbij wordt de diamond grille in chroom afgewerkt, is de kleur van de lamel danwel iridiumzilver (AMG Line) ofwel hoogglanzend zwart (nightpakket).

Andere kenmerken van de sportieve voorzijde zijn een bumper met opvallende luchtinlaten, geprononceerde chroomwing en markante koplampen. De led-dagrijverlichting is geïntegreerd in de koplampunits. De lenzen zijn gemaakt van helder polycarbonaat en hebben een krasvrije coating. Bij het led-Intelligent Light System (optie) zijn de hoeken en andere delen van de koplampbehuizing in zwart uitgevoerd, voor een extra gevoel van kwaliteit en diepte.

De flanken van de SLC onthullen de typische eigenschappen van een roadster met een langgerekte motorkap, een naar achteren geposteerd compartiment en een korte achterzijde. Het silhouet wordt gekenmerkt door de licht oplopende taillelijn en het vloeiende dak, de geprononceerde wielkasten, sportieve 16 tot 18 inch lichtmetalen velgen en luchtinlaten in de voorspatschermen. De luchtinlaten zijn uitgevoerd in hoogglanzend chroom, een verwijzing naar de legendarische Mercedes-Benz 300 SL.

Krachtige proporties domineren de achterzijde met atletisch gevormde spatschermen. De achterbumper met zwarte diffusor, chroomwing en geïntegreerde uitlaatsierstukken hint naar het dynamische potentieel van de SLC. De achterlichten, die nu smaller zijn vormgegeven, hebben led-techniek en zijn horizontaal ingedeeld: de bovenste en middelste lichten zijn het rem- en achterlicht, daaronder bevinden zich de richtingaanwijzers en achteruitrijverlichting. Het kofferdeksel heeft een nadrukkelijk scherpe vorm en het derde remlicht is in de spoilerrand gepositioneerd.

Interieur: groter display en gegalvaniseerde bedieningselementen

Het interieur van de nieuwe SLC heeft een nog hoogkwalitatievere uitstraling. Kenmerken zijn talrijke nieuwe sierdelen in aluminium carbongeslepen licht (standaard) of aluminium carbongeslepen donker. Het combi-instrument is eveneens nieuw ontworpen. De twee ronde klokken hebben nu zwarte wijzerplaten. Rode naalden dragen bij aan het sportieve, moderne design.

Een groot, multifunctioneel TFT-kleurendisplay met een schermdiagonaal van 4,5 inch (11,4 cm) is standaard geïntegreerd tussen de twee klokken. Een analoge klok met een zwarte wijzerplaat is als optie beschikbaar. Het display tussen de twee luchtuitstroomopeningen in de middenconsole is aanzienlijk groter geworden. In combinatie met de AUDIO 20 is het nu 7 inch (17,8 cm) in plaats van 5,8 inch (14,7 cm). De rand van het display is uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Aanvullende displayaanduidingen voor voertuigparameters onderstrepen het gevoel van sportiviteit, net als de klokken waarop de gegevens zijn af te lezen.

De gegalvaniseerde bedieningselementen voor de elektrisch verstelbare stoelen (leverbaar in combinatie met het memorypakket) en de gegalvaniseerde stuurschakelpaddels– als onderdeel van de AMG Line en het sportpakket – benadrukken de aandacht voor details.

Het nieuwe sportstuur, standaard geperforeerd op het greepgedeelte, of de DIRECT SELECT-keuzehendel, voorzien van het SLC-embleem (in combinatie met 9G-TRONIC), dragen eveneens bij aan de sportieve beleving. Een nieuw driespaaks multifunctioneel stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA is als optie leverbaar. Het stuurwiel is aan de onderzijde afgevlakt, het middelste greepgedeelte is bekleed met microvezel DINAMICA en het onderscheidt zich verder door rode contrastsiernaden, alsmede applicatie en schakelpaddles in zilverchroom.

De lederuitrusting is eveneens herzien. Bij de uitrusting ‘Bekleding in zonnereflecterend leder’ krijgen de schouderdelen van de stoelen bijvoorbeeld een nieuw geperforeerd design, terwijl de stoelen bij de uitrusting ‘Bekleding in zonnereflecterend nappaleder’ nu dwarssbanen in de gekozen uitrustingskleur hebben. De piping en siernaden contrasteren in kleur. Twee kleuren zijn nieuw: zadelbruin (in combinatie met nappaleder en nappaleder Exclusief) en platinawit (in combinatie met nappaleder, nappaleder Exclusief, designo nappaleder en designo nappaleder Exclusief).

De sfeerverlichting (optie) is uitgebreid naar de beenruimtes, waardoor een groter gevoel van ruimte wordt gecreëerd. Naast solarrood is er nu ook keuze uit de kleuren poolblauw en poolwit.

Erfgoed: twintigste verjaardag

Het debuut van de SLK in 1996 zorgde destijds voor een sensatie. Niet alleen was dit een compacte roadster van Mercedes-Benz, maar voor de introductie was hij uitgevoerd in een felle kleur geel en – in tegenstelling tot de traditionele stoffen kap – voorzien van een vast variodak. De SLK luidde een nieuw tijdperk in voor het traditionele merk Mercedes-Benz en de dakconstructie stond model voor tal van andere open auto’s.

Onder zijn carrosserie ging veel technologie van de C-Klasse schuil. Dat geldt vandaag de dag nog steeds. Reden waarom, in het licht van de nieuwe naamstrategie van de onderneming, de roadster logischerwijs een vervolg geeft aan zijn succesvolle carrière onder de nieuwe naam SLC.

De tweede generatie SLK zag in maart 2004 het levenslicht. De voorzijde, gebaseerd op de neus van een Formule 1-auto, onderstreepte de sportieve inborst, net als het nieuwe topmodel, de SLK 55 AMG.

In 2005 werd op de Autosalon Genève een prototype van de SLK 320 CDI onthuld, met als belangrijk wapenfeit een 286 pk sterke triturbodieselmotor. Deze bereikte het productiestadium niet, maar de combinatie roadster/diesel wel, als onderdeel van de derde generatie die in maart 2011 volgde, in de vorm van de SLK 250 CDI. Nog een nieuwe feature van de derde generatie SLK was het ingenieuze variodak met MAGIC SKY CONTROL, een glazen paneel in het dak dat elektrisch van transparant naar donker kan schakelen met een druk op de knop.