08
februari
2008
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz SL 63 AMG en SL 65 AMG zetten nieuwe maatstaven

Sublieme prestaties dankzij technologie op het hoogste niveau, dat is de nieuwe Mercedes-Benz SL 63 AMG in het kort samengevat. De roadster wordt aangedreven door een 6,3-liter AMG V8-motor die goed is voor een vermogen van 386 kW/525 pk en een koppel van 630 Nm. Daarmee is de SL 63 AMG de krachtigste auto met atmosferische V8-motor in zijn klasse. Het model wordt geleverd met de nieuwe innovatieve zeventraps AMG SPEEDSHIFT MCT-transmissie, waarbij een natte startkoppeling de gebruikelijke koppelomvormer vervangt. Samen met de tussengas- en Race Start-functies zorgt dit voor een unieke rijervaring. Het AMG-sportonderstel, gebaseerd op Active Body Control, past hier perfect bij en al deze voorzieningen maken de SL 63 AMG tot de sportiefste SL-Klasse ooit.

Tegelijkertijd komt de SL 65 AMG op de markt. Deze uitvoering heeft een 450 kW/612 pk steke 6,0-liter AMG V12-biturbomotor, die een koppel levert van maar liefst 1.000 Nm. Hiermee zorgt het topmodel voor fantastische prestaties in zijn meest pure vorm. Beide Mercedes-AMG SL-Klasse-roadsters beschikken over unieke AMG kenmerken en uitrustingselementen. Het variodak, dat in 16 seconden kan worden geopend, is als optie ook verkrijgbaar in een glazen uitvoering.

De zeventraps AMG SPEEDSHIFT MCT-sporttransmissie is een volledig nieuw en uniek concept dat alleen wordt geleverd in de nieuwe Mercedes-Benz SL 63 AMG. Dit systeem combineert het sportieve en directe gevoel van een handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een automaat. Met zeven versnellingen, vier rijstanden, de tussengas- en de Race Start-functie is de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie veelzijdiger dan welke andere versnellingsbak ook. De afkorting MCT staat voor Multi-Clutch Technology, waarbij de koppelingselementen uitsluitend worden gebruikt bij het schakelen.

De hoogwaardige transmissie is optimaal berekend op een groot koppel en toerentallen tot 7.200 omw./min. Dankzij een krachtig oliekoelsysteem werkt de transmissie feilloos, zelfs bij de zwaarste belastingen. Een nieuwe geavanceerde elektronische regeleenheid houdt alle processen nauwkeurig in de gaten. De AMG SPEEDSHIFT MCT-transmissie is gezamenlijk ontwikkeld door Mercedes AMG GmbH en Daimler AG, maar zal uitsluitend in de AMG-modellen worden toegepast.

Vier rijstanden voor rijplezier op maat

De natte startkoppeling, die in een oliereservoir is geplaatst en de gebruikelijke koppelomvormer vervangt, is het hart van de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps transmissie. De transmissie reageert snel en dynamisch op elke beweging van het gaspedaal. Er zijn vier rijstanden: C voor comfort, S voor sport, S+ voor sport plus en M (manual) voor handmatig. Zo kan er worden geschakeld zonder verlies van trekkracht en is maximaal rijplezier gegarandeerd. In de S-stand wordt zo’n 20 procent sneller geschakeld dan in de C-stand, terwijl het schakelen in het S+-programma nog eens 20 procent sneller gaat. De sportiefste stand is M, waarbij het schakelen nog slechts 100 milliseconden vergt.

Supersnel terugschakelen door de versnellingen is een ander kenmerk van de nieuwe MCT-sporttransmissie. Zo kan er via de kickdown-functie van zeven naar vier of van vijf naar twee worden geschakeld. In de S-, S+- en M-stand is bij het terugschakelen de tussengasfunctie geactiveerd. Dit zorgt niet alleen voor een meer intensieve beleving van het rijden, het verkort ook de reactietijd bij lastwisselingen, hetgeen vooral tot uiting komt wanneer er wordt geremd voor een bocht bij het rijden op een circuit.

Nieuwe AMG DRIVE UNIT met innovatieve Race Start-functie

De nieuwe AMG DRIVE UNIT is de centrale regeleenheid voor de transmissie en alle assistentiesystemen. De bestuurder kan schakelen via de AMG schakelpook, die is afgewerkt met leer en koolstofvezel, of via stuurschakeling.

Met behulp van een draaiknop die zich links naast de schakelpook bevindt, kunnen de vier rijstanden worden gekozen en kan ook de nieuwe Race Start-functie in werking worden gesteld. Daaronder bevinden zich de schakelaars voor het ESP, de ABC-ophanging en een geheugenknop voor het opslaan van de geselecteerde rijstand en de afstelling van het onderstel. De Race Start-functie verdient een speciale vermelding: hiermee kan de maximale acceleratiekracht van de SL 63 AMG worden opgeroepen, waarbij voor de aangedreven wielen de maximaal mogelijke tractie wordt gegarandeerd. Wanneer de auto stilstaat, moet de sportfunctie van het ESP worden gekozen en het rempedaal met de linkervoet worden ingedrukt. Wanneer dan het Race Start-programma geactiveerd is, verschijnt er een melding op het centrale AMG-display. Via de stuurschakeling kan deze melding worden bevestigd en wanneer de bestuurder dan het gaspedaal volledig intrapt en het rempedaal loslaat, accelereert de SL 63 AMG met indrukwekkende kracht, als optie zelfs tot aan de topsnelheid. Hierbij hoeft er niet te worden geschakeld, daarvoor zorgt de AMG-transmissie.

Samen met de AMG SPEEDSHIFT MCT-transmissie zorgt de 6,3-liter AMG V8-motor voor perfecte prestaties. De SL 63 AMG accelereert van 0-100 km/u in 4,6 seconden en bereikt een elektronisch afgeregelde topsnelheid van 250 km/u. De hoogtoerige atmosferische motor haalt een vermogen van 386 kW/525 pk bij 6.800 omw./min. uit een cilinderinhoud van 6.208 cm3 en een maximum koppel van 630 Nm bij 5200 omw./min. Het toerental kan zelfs oplopen tot 7.200 omw./min. Bij de ontwikkeling van de motor is volop gebruik gemaakt van ervaringen uit de autosport. De sportuitlaat met de twee dubbele ovale, chromen einddempers zorgt voor het karakteristieke AMG V8-geluid. Ook aan het milieu is gedacht: de speciale coating in de katalysatoren zorgt ervoor dat deze sneller werken na een koude start. De SL 63 AMG voldoet aan alle normen zoals EU4 en de eisen zoals die gelden voor de Amerikaanse markt (LEV II, On-Board-Diagnosis II en zuurstofsensordiagnose).

AMG sportonderstel gebaseerd op Active Body Control, drietraps-ESP

Het onderstel van de SL 63 AMG is perfect aangepast op de sportieve prestaties. Het onderstel is gebaseerd op Active Body Control, maar is nog verder verfijnd. Nieuw is het drietraps ESP met sportfunctie, een logische doorontwikkeling van de ESP-filosofie die AMG hanteert. Het AMG-remsysteem omvat zelfventilerende, geperforeerde schijfremmen van 360 x 36 mm met vaste remklauwen en zes zuigers voor en 360 x 26 mm met vaste remklauwen en vier zuigers achter. De 19-inch lichtmetalen AMG-velgen met driedubbele spaken zijn uitgevoerd in titaniumgrijs met een glanzende Mercedes ster in het midden. Om de velgen liggen banden in de maten 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter.

De SL 63 AMG onderscheidt zich door de exclusieve AMG-carrosseriestyling met de speciale motorkap en de voorkant met koelopeningen voor de extra oliekoeler, de AMG-zijskirts en de AMG-achterzijde met het grote zwarte diffusor-inzetstuk en de twee dubbele verchroomde uitlaatpijpen. In het interieur vallen het nieuwe ergonomisch gevormde AMG-sportstuurwiel en het instrumentenpaneel op. Het hoofdmenu toont de gekozen versnelling en de RACETIMER met rondetijden plus informatie over olietemperatuur en accuspanning.

AIRSCARF leverbaar als optie voor langer open rijden

De AMG-sportstoelen zijn bekleed met hoogwaardig nappaleer en zijn in vele standen elektrisch verstelbaar met ingebouwde geheugenfunctie en stoelverwarming. Als optie is AIRSCARF leverbaar, de speciale verwarming op nekhoogte waarbij warme lucht door de hoofdsteunen wordt geblazen. Hiermee is open rijden zelfs bij lagere temperaturen mogelijk.

De SL 63 AMG is voorzien van het NTG 2.5-telematicasysteem met snelheidsafhankelijke volumeregeling, een toetsenbord voor het invoeren van telefoonnummers en radiofrequenties, een CD- of DVD-speler met de mogelijkheid voor het afspelen van MP3-bestanden en een bluetooth-functie voor het draadloos bedienen van een mobiele telefoon. De systemen Audio 20, Audio 20 CD met CD-wisselaar, Audio 50 en Audio 50 APS met DVD-wisselaar zijn nu alle uitgevoerd met een 5-inch kleurenscherm. COMAND APS is voorzien van een 6,5-inch kleurenscherm en LINGUATRONIC spraakbesturing.

SL 65 AMG met V12-biturbomotor

In het exclusieve segment van roadsters met V12-motor staat de SL 65 AMG eenzaam aan de top. De 6,0-liter AMG V12-biturbomotor levert een vermogen van 450 kW/612 pk en een maximum koppel van 1000 Nm – waarden die ook vier jaar na zijn introductie nog niet zijn overtroffen. De SL 65 AMG accelereert van 0-100 km/u in slechts 4,2 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u. De kracht wordt op de weg gebracht via de AMG SPEEDSHIFT vijftraps automatische transmissie met drie rijstanden, een multi-disc-differentieel met een sperfactor tot 30 procent zorgt voor optimale tractie. Speciaal kenmerk van de SL 65 AMG is een in mat zilver gespoten dwarsstrip aan de voorkant, het ‘V12 BITURBO’-opschrift op de voorspatborden en de AMG sportuitlaat met V12-styling.

Het topmodel wordt geleverd met de nieuwe AMG-carrosseriestyling met AMG-motorkap en spoiler. De lichtmetalen velgen zijn voorzien van banden in de maat 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter. Op de voor- en achterwielen zijn remmen van composietmateriaal gemonteerd als onderdeel van het AMG-remsysteem. In het interieur zijn de AMG-sportstoelen en deurpanelen bekleed met exclusief nappaleer met het nieuwe AMG V12-diamantmotief. De toerenteller is voorzien van het opschrift ‘V12 BITURBO’ en evenals de SL 63 AMG beschikt ook de SL 65 AMG over het nieuwe ergonomische AMG-sportstuurwiel met driespaaks design en aluminium schakel-paddles.

Opties uit de AMG PERFORMANCE STUDIO

Wie zijn of haar SL 63 AMG of SL 65 AMG nog verder wil individualiseren, kan kiezen uit exclusieve opties uit de AMG PERFORMANCE STUDIO. Zo is er bijvoorbeeld een koolstofvezel-carrosseriepakket met koelopeningen in de voorbumper, zijspiegels, een spoiler en een diffusor-inzetstuk van koolstofvezel aan de achterkant. Ook een AMG performance-stuurwiel met een afgevlakte onderkant en een smallere diameter is leverbaar, evenals AMG-dorpelbescherming met witte verlichting en speciale 19-inch lichtmetalen AMG-velgen met dubbele spaken en banden in de maat 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter. Laatstgenoemde optie geldt overigens alleen voor de SL 63 AMG, want de SL 65 AMG heeft deze velgen en banden standaard.

Voor de SL 63 AMG is ook het Performance Package uit de AMG PERFORMANCE STUDIO als optie leverbaar. Dit pakket is bij uitstek geschikt voor bestuurders met sportieve ambities, met zelfventilerende remschijven van composietmateriaal in de maat 390 x 36 mm voor, een differentieel met een sperfactor van 40 procent op de achterwielen voor betere tractie, 19-inch lichtmetalen AMG velgen met dubbele spaken, een AMG performance-onderstel en een AMG performance-stuurwiel.

De SL 63 AMG en SL 65 AMG kunnen vanaf heden worden besteld De prijzen, inclusief BTW en BPM, bedragen € 207.805 voor de SL 63 AMG en € 314.718 voor de SL 65 AMG.