13
januari
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz S 600: wereldpremière van het nieuwe topmodel van Mercedes-Benz in Detroit

Geen andere auto voldoet zo zeer aan de legendarische visie van Gottlieb Daimler als het topmodel van Mercedes-Benz. De S 600 is met zijn V12-biturbomotor het topmodel van de met succes geïntroduceerde S-Klasse en uitsluitend verkrijgbaar met lange wielbasis en luxueuze uitrusting. De S 600 viert zijn wereldpremière in Detroit tijdens de North American International Auto Show (NAIAS), de marktintroductie vindt vanaf maart 2014 plaats.

De V12-biturbomotor in de S 600 heeft met 390 kW (530 pk) nog meer vermogen dan de 380 kW (517 pk) van zijn voorganger. De cilinderinhoud steeg van 5.513 naar 5.980 cm3. Het maximale koppel bedraagt 830 Nm vanaf 1.900 tpm. De S 600 beschikt voor het eerst standaard over de ECO start/stop functie en voldoet bovendien aan de Euro 6 emissienorm. Bij gecombineerd verbruik heeft de S 600 exact 11,1 liter/100 km nodig en dat is 21 procent minder dan zijn voorganger (14,1 l/100 km).

De belangrijkste kenmerken van de motor:

  • Volledig aluminium krukkast

  • Distributie door middel van kettingaandrijving

  • Gesmede krukas uit hoogwaardig edelstaal

  • Gemodificeerde gesmede zuigers

  • Nieuw motormanagement

  • Nieuw ontwikkeld ontstekingssysteem

  • Twee inlaatkleppen en een uitlaatklep (driekleppentechniek)

  • Uitlaatkleppen met natriumvulling

  • Lage temperatuur koelsysteem met separaat expansiereservoir

De rijke standaarduitrusting van de S 600 onderstreept zijn rol van vlaggenschip. Zo zijn onder andere het LED Intelligent Light System, MAGIC BODY CONTROL met ROAD SURFACE SCAN en het rijassistentpakket Plus standaard. Het laatstgenoemde bevat de actieve spoorassistent, de actieve dodehoekassistent, BAS PLUS met kruispuntassistent, DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&Go pilot, PRE-SAFE® rem en PRE-SAFE® PLUS.

Legendarische topmotorisering

Het getal '600' is sinds jaar en dag legendarisch in de autohistorie. Het type 600 (W 100) dat in 1963 op de markt werd gebracht, was de eerste personenauto van Mercedes-Benz met een V8-inspuitmotor. Deze zowel krachtige (184 kW/250 pk) als verfijnde aandrijving werd vanaf 1967 ook gebruikt in de modelreeks W 109 (in het topmodel 300 SEL 6.3). Andere topmotoriseringen met een V8-motor waren de 450 SEL 6.9 van de modelreeks 116 (210 kW/286 pk) en de 560 SE van de modelreeks 126 (220 kW/300 pk in de ECE-versie). In de 600 SE van de modelreeks 140 debuteerde in 1991 de eerste standaard twaalfcilindermotor in een Mercedes-Benz personenauto. De M 120 haalde uit 6 liter cilinderinhoud 300 kW (408 pk) en stond aan de basis van de traditie van V12-motoren als topmotorisering van de S-Klasse. Mercedes-Benz biedt sinds de modelreeks 220 bovendien door AMG geoptimaliseerde en bijzonder sportieve topversies met V8- en V12-motoren van de S-Klasse aan als S 63 AMG en S 65 AMG.

Vanaf maart: extra finetuning in de nieuwe S-Klasse

Net als bij een smartphone kunnen alle functies van de head unit via de nieuwe, optionele touchpad per vingerdruk worden bediend. Bovendien kunnen via de touchpad in alle beschikbare talen van de head unit letters, cijfers en speciale tekens in handschrift worden ingegeven. Daarmee biedt de touchpad een extra, volwaardige inputmogelijkheid naast de bestaande COMAND Controller en LINGUATRONIC.

Optioneel is voor de S-Klasse een head-up display leverbaar. Net als in een vliegtuig projecteert het head-up display belangrijke informatie direct in het blikveld van de bestuurder in de voorruit waardoor deze zo weinig mogelijk wordt afgeleid van wat er op de weg gebeurt. Het systeem informeert bijvoorbeeld over de snelheid, de maximumsnelheid en navigatie-aanwijzingen.

In plaats van COLLISION PREVENTION ASSIST beschikt de S-Klasse nu standaard over COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Behalve de adaptieve remassistent, die al vanaf 7 km/h bescherming tegen aanrijdingen biedt, heeft dit systeem nog een extra functie: bij aanhoudend botsgevaar en uitblijven van een reactie van de bestuurder kan het systeem tot snelheden van 200 km/h nu ook een autonome remactie uitvoeren en op die manier de impact van een aanrijding met langzamer rijdende of afremmende auto's verkleinen. Tot een snelheid van 50 km/h remt het systeem ook voor stilstaande auto's en het kan tot 40 km/h kop-staartbotsingen voorkomen.

Een ijsvrije voorruit bij vorst zonder te moeten krabben wordt mogelijk gemaakt door de elektrische voorruitverwarming (optie). Deze is bedoeld als ondersteuning van de blower van de airco en zorgt in de winter binnen korte tijd voor vrije zicht naar voren. De verkoopvrijgave is op 3 februari 2014.