08
maart
2007
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz S 600 Guard Pullman: nieuwe Pullman staatsielimousine

Bij Mercedes-Benz ontwikkelen technici momenteel een nieuwe prestigieuze luxe limousine met de hoogste beveiligingsstandaard voor staatshoofden, regeringsleiders en captains of industry. De gepantserde Pullman limousine is gebaseerd op de S 600 met verlengde wielbasis, maar in dit geval is de wielbasis nog eens flink langer. Daardoor biedt deze staatsielimousine de ruimte die hooggeplaatste personen verwachten, plus uiteraard comfort van het hoogste niveau en een volledig mobiel kantoor. Met de S 600 Guard Pullman zet de oudste automobielfabrikant ter wereld zijn lange traditie op het gebied van staatsielimousines met ingebouwde speciale beveiligingselementen voort.

Traditie en innovatie maken deel uit van de bedrijfscultuur van Mercedes-Benz. Dat wordt in het bijzonder duidelijk bij de bouw van grote gepantserde limousines. Het merk uit Stuttgart is de enige autofabrikant die de indrukwekkende Pullman limousines met speciale bepantsering ontwikkelt en bouwt, vooral voor staatshoofden. Dat gebeurt inmiddels al zo’n tachtig jaar zonder onderbreking.

Van oudsher waren Pullman rijtuigen luxueus ingerichte slaapwagens op het spoor, gebouwd door de Amerikaanse Pullman Palace Car Company. Maar al snel werd de aanduiding ’Pullman’ ook gebruikt voor Mercedes-Benz personenauto’s met extra lange wielbasis en bijzonder veel ruimte voor inzittenden achterin. In het achterste gedeelte, gescheiden van de bestuurdersruimte, waren vier zetels tegenover elkaar geplaatst.

De allereerste Mercedes-Benz personenauto met bepantsering af-fabriek was een verlengde Pullman versie van de W 08/460 Nürburg in 1928. Daarna werd de 770 K gepresenteerd, die bepantsering bood voor onder andere de Japanse keizer Hirohito, en vervolgens tal van andere Pullman limousines. Gedurende bijna dertig jaar was de legendarische Mercedes-Benz 600 de norm op het gebied van staatieauto’s. Niet alleen de Duitse regering gebruikte de auto voor officiële doeleinden, het model was ook favoriet bij de regeringen van tal van andere landen en bij vele koninklijke families. Daarna kwamen Pullman versies uit van de Mercedes-Benz S-Guard met speciale beveiliging.

Regeringen, staatshoofden en koninklijke huizen over de hele wereld hebben altijd de enorme ervaring en technische ontwikkeling van Mercedes-Benz op waarde weten te schatten, met name op het gebied van luxe limousines met extra beveiliging. De limousines bieden niet alleen alle gewenste apparatuur voor communicatie en entertainment, maar hebben ook ruimte en discretie voor ontmoetingen. Zo hebben de inzittenden alles onder controle, ongeacht de omstandigheden, met de extra toegevoegde waarde van een uitermate comfortabele en individueel gestileerde omgeving.

Nieuw ontwikkeld op basis van de S 600

Qua technologie is de nieuwe Pullman limousine gebaseerd op de S 600 L Guard met 12-cilinder biturbomotor met een cilinderinhoud van 5513 cm3, een vermogen van 380 kW/517 pk en een maximum koppel van 830 Nm.

Zowel het chassis als de carrosserie is nieuw ontwikkeld, omdat het eenvoudigweg verlengen van beide constructies niet de gewenste stevigheid zou hebben opgeleverd. Deze nieuwe ontwikkelingen bieden ook een solide basis voor de inbouw van de zware pantserdelen. Bovendien heeft de nieuwe limousine een achterinstap met meer hoofdruimte. Achter de separatiewand is ruimte voor vier inzittenden met luxe tegenover elkaar geplaatste zetels in de beste Pullman traditie.

Ingebouwde speciale beveiliging

De S 600 Guard Pullman biedt zijn inzittenden ook de hoogst mogelijke graad van beveiliging tegen terroristische aanvallen. De bepantsering komt overeen met het niveau B6/B7, zoals blijkt uit de certificaten die zijn uitgegeven na testen door officiële instanties. Bovendien voldoet de auto aan eisen die niet eens deel uitmaken van een bepaalde norm, zoals is vastgesteld door onafhankelijke organisaties. De bepantsering is bestand tegen militaire klein-kaliber projectielen en biedt bescherming tegen scherven van handgranaten en andere explosieven. Andere veiligheidsvoorzieningen zijn ’run-flat’-banden, een zelfdichtende brandstoftank en een brandblussysteem.

Om de hoogst mogelijke graad van beveiliging te bereiken, wordt de Pullman limousine in de fabriek in Sindelfingen gebouwd door specialisten met vele jaren ervaring op het gebied van bepantsering. De beveiligingselementen worden niet achteraf ingebouwd in de portieren, de achterwand, de zijpanelen, het dak en het schutbord van een al gebouwde auto; ze worden direct in de carrosserie geïntegreerd. Daardoor wordt de carrosseriestructuur verder verstevigd. Zo biedt de auto de traditionele kwaliteit van Mercedes-Benz in combinatie met uitgebreide bepantsering, zelfs op die plaatsen waar het achteraf inbouwen nagenoeg onmogelijk zou zijn. De basis hiervoor is een voortdurende nauwe samenwerking met nationaal en internationaal erkende instanties op het gebied van beveiliging en bepantsering. Gedurende vele tientallen jaren heeft deze samenwerking ertoe geleid dat de specialisten van Mercedes-Benz steeds meer ervaring hebben opgedaan. Hierdoor kunnen ze zo effectief mogelijk op veranderende eisen reageren.

Door de naadloze inbouw van de speciale beveiligingselementen zijn de kwaliteit van de lak en de corrosiebescherming van hetzelfde niveau als bij andere Mercedes-Benz personenauto’s. Bovendien kan het onderhoud van de Pullman limousines plaatsvinden bij elke Mercedes-Benz servicedealer ter wereld, een belangrijk element in het serviceconcept.

Uiteraard biedt elke nieuwe S 600 Guard Pullman zijn eigen unieke stijl dankzij een uitgebreide reeks opties, waaronder speciale kleuren en diverse leer- en houtsoorten. Zelfs aan de meest ongebruikelijke wensen van klanten kan worden voldaan. De eerste exemplaren van de nieuwe Mercedes-Benz staatsielimousine worden eind 2008 geleverd.