14
oktober
2008
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz S 320 CDI BlueEFFICIENCY: de zuinigste S-Klasse aller tijden

Eind dit jaar start Mercedes-Benz met de levering van de nieuwe S 320 CDI BlueEFFICIENCY, een van de zuinigste limousines in het topsegment. Dankzij gerichte detailverbeteringen en de toepassing van innovatieve techniek konden het verbruik en de CO2-uitstoot ten opzichte van het toch al zuinige voorgaande model met zo’n tien procent worden verminderd. De eerste BlueEFFICIENCY-uitvoering van de S-Klasse is onder andere voorzien van stuurbekrachtiging die indien nodig beschikbaar is, een automatische transmissie met ontkoppelinrichting tijdens stilstand en banden met verminderde rolweerstand. Comfort, prestaties en rijplezier blijven niettemin op het huidige hoge S-Klasse-niveau.

Met de nieuwe S 320 CDI BlueEFFICIENCY zet Mercedes-Benz de ontwikkeling van milieuverdraagzame premium-modellen voort. De nieuwe variant van de topklasse-limousine, die vanaf eind dit jaar de S 320 CDI opvolgt, is zuiniger dan zijn voorganger. Met een verbruik van 7,6 liter per 100 km (0,7 liter minder) en een CO2-uitstoot van 199 gram/km (21 gram minder) behoort de S 320 CDI BlueEFFICIENCY tot de uitermate zuinige auto’s in zijn segment. De voorbeeldige zuinigheid is te danken aan een pakket van maatregelen die zijn samengevat onder de term BlueEFFICIENCY. De belangrijkste elementen:

  • De door een elektromotor aangedreven hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging werkt alleen wanneer dat nodig is en bouwt slechts druk op wanneer de bestuurder aan het stuurwiel draait. Daardoor wordt er minder energie en brandstof verbruikt met name wanneer er lange tijd rechtuit gereden wordt, bijvoorbeeld op autosnelwegen.

  • De 7G-TRONIC automatische transmissie is voorzien van een ontkoppelinrichting tijdens stilstand met draaiende motor. Dat betekent dat de koppelomvormer net zoals een koppeling bij een handgeschakelde versnellingsbak de verbinding in dergelijke situaties onderbreekt. Hierdoor valt de hydrodynamische weerstand van de koppelomvormer weg, de motor wordt minder belast en het verbruik daalt. Bovendien worden zo het geluid en de trillingen bij stilstand verminderd. Zo gauw de rem wordt losgelaten, wordt er door een slipkoppeling weer contact gemaakt en trekt de auto zonder vertraging op.

  • De S 320 CDI BlueEFFICIENCY is standaard voorzien van 17-inch lichtmetalen wielen en banden die dankzij een speciale karkasopbouw minder rolweerstand hebben.· Vermogen en koppel van de V6-CDI-motor blijven met 173 kW/235 pk en 540 Nm onveranderd goed. Hiermee accelereert de S 320 CDI BlueEFFICIENCY in 7,8 seconden van 0-100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 250 km/u.

Aan de buitenkant is de topklasse-limousine met verbruiks- en emissiewaarden van een middenklasser herkenbaar aan het “BlueEFFICIENCY”-opschrift op de voorspatborden. De prijs van de S 320 CDI BlueEFFICIENCY blijft ten opzichte van zijn voorganger onveranderd en bedraagt € 96.338 inclusief BTW en BPM. De verlengde uitvoering kost € 107.375 inclusief BTW en BPM.

Eerste Mercedes-Benz S-Klasse met hybride-aandrijving vanaf 2009

Met de S 400 BlueHYBRID presenteert Mercedes-Benz dit najaar bovendien zijn eerste personenauto met hybride-aandrijving. Deze uitvoering komt in het late voorjaar van 2009 op de markt. Dankzij de combinatie van een V6-benzinemotor met een hybridemodule is de S 400 BlueHYBRID de zuinigste luxe limousine met benzinemotor ter wereld. Het verbruik bedraagt 7,9 liter per 100 km bij een CO2-uitstoot van 190 gram/km. Bovendien levert Mercedes-Benz als eerste fabrikant in de S 400 BlueHYBRID standaard een lithium-ion-accu met hoog voltage. Daarmee zeten wij als fabrikant een belangrijke stap bij de ontwikkeling van elektrische auto’s. De S-Klasse geldt daarbij opnieuw als technologiedrager.