08
januari
2013
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz realiseert in 2012 opnieuw recordverkoop

Na de recordafzet in 2011 vestigde Mercedes-Benz Cars met de beste verkoop ooit in de maand december ook in 2012 een nieuw verkooprecord. In de afgelopen twaalf maanden kozen in totaal 1.423.835 klanten voor een auto van de merken Mercedes-Benz, smart en Maybach. Daarmee werd de verkoop van 2011 met 60.901 eenheden overtroffen, een toename van 4,5 procent. Het merk Mercedes-Benz realiseerde in 2012 ook een verkooprecord: in totaal werden er 1.320.097 auto’s van het merk verkocht. “Ondanks de lastige marktsituatie in de Zuid-Europese landen en tal van modelwisselingen hebben we het verkooprecord van het voorgaande jaar overtroffen”, verklaarde Dr. Dieter Zetsche, bestuursvoorzitter van Daimler AG en directeur van Mercedes-Benz Cars. 

Dit jaar verwacht het concern een voortzetting van de positieve ontwikkeling. Met de nieuwe S-Klasse, de nieuwe E-Klasse en de nieuwe CLA worden opnieuw fascinerende nieuwe modellen gepresenteerd. Bovendien neemt het aantal landen waar de nieuwe A-Klasse wordt geleverd steeds verder toe en groeit de belangstelling voor de SUV-modellen nog verder. Dat zorgt in de komende maanden voor een opwaartse trend. 

Net als in de twee jaar ervoor nam de afzet van Mercedes-Benz in de VS in 2012 met een tweecijferig percentage toe (11,8 procent). Met 274.134 auto’s vestigde het merk een nieuw verkooprecord. Tevens namen de VS de plaats van Duitsland als grootste afzetmarkt van Mercedes-Benz over. Ook in Mexico en Canada, de overige landen van de NAFTA-regio, behaalde Mercedes-Benz recordverkopen. In Canada bedroeg de afzet 30.106 eenheden, dat is 5,3 procent meer dan in het recordjaar 2011. In Mexico bedroeg de groei ten opzichte van het jaar ervoor zelfs 21,5 procent. 

Ook in China, inclusief Hongkong, behaalde Mercedes-Benz met 196.211 eenheden een groei van 1,5 procent - een nieuw verkooprecord. Datzelfde geldt voor Zuid-Korea en Australië, waar de afzet met respectievelijk 6,5 en 5,4 procent toenam. In Rusland beleefde Mercedes-Benz met een tweecijferig groeipercentage het tot dusver beste verkoopjaar in zijn historie. In het Midden-Oosten nam de verkoop met 16,8 procent toe. Ook in Japan was er sprake van een zeer dynamische ontwikkeling: als marktleider in het premiumsegment verkocht Mercedes-Benz hier 40.488 auto’s, een stijging van 24,9 procent in vergelijking met het voorafgaande jaar.

Al 20 jaar best verkochte premiummerk in Duitsland

Mercedes-Benz is al 20 jaar het best verkochte premiummerk in Duitsland. Op de thuismarkt lag de afzet in het afgelopen jaar met 261.084 eenheden (een daling van 0,4 procent) op een vergelijkbaar hoog niveau als in 2011. In de rest van West-Europa, Duitsland niet meegerekend, trok met name de lastige marktsituatie in Zuid-Europese landen een zware wissel op de afzet. Niettemin kon Mercedes-Benz het verkoopresultaat van het voorafgaande jaar overtreffen: een totaal van 293.713 verkochte eenheden betekende een toename van 1,5 procent. Met name in Groot-Brittannië (+10,5 procent), Zwitserland (+21,1 procent) en Frankrijk (+5,8 procent) namen de verkopen flink toe. In de Zuid-Europese landen Italië, Spanje en Portugal ontwikkelde Mercedes-Benz zich duidelijk beter dan de totale nationale verkopen en zag de marktaandelen toenemen. 

De nieuwe B-Klasse, die voor het eerst een volledig verkoopjaar beleefde, was in 2012 met een nieuw recordaantal van 145.649 eenheden bijzonder succesvol. Daarmee werd het bestaande record van de B-Klasse uit 2006 met 11,4 procent overtroffen. In vergelijking met 2011 bedroeg de stijging zelfs 51,2 procent. Ook de nieuwe A-Klasse verkoopt steeds beter, naarmate het model op grotere schaal beschikbaar komt. Sinds de verkoopstart werden er voor de compacte Mercedes-Benz al meer dan 90.000 orders genoteerd.

C-Klasse-segment groeit verder 

Van de C-Klasse werden in 2012 in totaal 413.193 eenheden verkocht; een toename van 3,0 procent. Vooral de C-Klasse Coupé ontwikkelde zich positief: 48.145 verkopen in 2012 betekenden een stijging van 77,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Van de SLK werden in 2012 31.809 exemplaren verkocht. Daarmee waren zowel de C-Klasse als de SLK in 2012 de best verkochte auto’s in hun segment. 

In het jaar voor de introductie van de nieuwe E-Klasse werden er van dit model 225.521 eenheden verkocht. De CLS-Klasse werd 36.825 maal verkocht, een toename van 13,2 procent. Ook de S-Klasse was in het jaar voor de modelwisseling met 65.128 verkochte eenheden opnieuw de best verkochte limousine in zijn segment. De nieuwe SL was in 2012 eveneens zeer populair: de verkoop van de sportieve roadster werd meer dan verdrievoudigd. In het laatste leveringsjaar was ook Maybach geliefd bij klanten: 234 afleveringen betekende een toename van 12,0 procent ten opzichte van 2011. 

Opnieuw een recordjaar: SUV’s blijven populair 

Nadat 2011 voor de SUV’s van Mercedes-Benz al een recordjaar was, werden de verkopen in 2012 nogmaals overtroffen: 289.960 eenheden kwamen neer op een stijging van 16,6 procent. Daarmee was afgelopen jaar elke vijfde verkochte Mercedes-Benz een SUV. Dat is vooral te danken aan de nieuwe M-Klasse, waarvan de verkopen met bijna een derde toenamen (115.608 eenheden, +29,8 procent) en de verjongde GLK (109.813 eenheden, +17,0 procent). Ook de G-Klasse blijft het goed doen: met een stijging van 35,8 procent was 2012 het beste verkoopjaar voor de G-Klasse in zijn historie. Ook de afzet van Mercedes-Benz AMG blijft zich positief ontwikkelen. De marktleider in het performance-segment verkocht 24.500 auto’s, ruim 30 procent meer dan het jaar ervoor. Het doel is om de afzet van AMG-modellen tot het jaar 2017 tot circa 30.000 eenheden te laten stijgen. 

smart fortwo opnieuw boven de 100.000 verkochte eenheden 

In 2012 kozen 103.738 klanten voor een nieuwe smart fortwo, een toename van 1,7 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Bijzonder positief was de ontwikkeling van smart vooral in de VS (+92,2 procent), China inclusief Hongkong (+43,8 procent) en Canada (+29,0 procent).