09
januari
2019
|
16:43
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz realiseert achtste recordjaar op rij en blijft nummer 1 in premiumsegment

Mercedes-Benz blijft koploper bij de afzet onder de premiumautomerken: de onderneming met de ster heeft in 2018 de wereldwijde afzet van personenauto’s gedurende een uitdagend jaar verhoogd tot 2.310.185 eenheden (+0,9%) en daarmee het achtste recordjaar op rij afgesloten. Al voor de derde keer op rij is Mercedes-Benz daarmee het premium merk met de grootste afzet in de automobielbranche. Het nieuwe afzetrecord in de personenautodivisie van Daimler AG kon vooral worden gerealiseerd dankzij de successen van Mercedes-Benz in de regio Azië-Pacific en daarin in de kernmarkt China. Wereldwijd zorgden onder andere de SUV’s en de E-Klasse Limousine en Estate in 2018 voor belangrijke verkoopimpulsen.

Dr. Dieter Zetsche, bestuursvoorzitter Daimler AG en Hoofd Mercedes-Benz Cars: “In 2018 hebben we voor het derde jaar op rij onze positie als de nummer 1 onder de premiumautomerken gevestigd. Bovendien zijn we in een markt met sterke concurrentie maand voor maand aan de top gebleven, vooral dankzij een tweecijferige groei in China en tal van nieuwe modellen waarover zowel bestaande als nieuwe klanten over de hele wereld enthousiast waren. In 2019 zullen we ons portfolio consequent verder verjongen. De grote successen in onze kernactiviteit zien we vooral als wegbereider bij de vormgeving van de individuele mobiliteit van morgen.”

Mercedes-Benz sloot het jaar met de grootste afzet tegelijk met het beste kwartaal in de historie van de onderneming (595.098 eenheden, +4,0%) af. Bovendien werd in de afgelopen maand een nieuw afzetrecord voor december gerealiseerd (206.532 eenheden, +6,7%). In het jaar 2018 kon Mercedes-Benz zich in vele markten als premiummerk met het grootste aantal verkopen handhaven en handhaafde onder andere in Duitsland, Frankrijk, Rusland, Zwitserland, Polen, Portugal, Turkije, Denemarken, Hongarije, Roemenië, Zuid-Korea, Japan, Australië, Thailand, India, Maleisië, Vietnam, Singapore, Indonesië, de VS, Canada, Brazilië en Argentinië zijn positie als marktleider.

“Met meer dan 2,4 miljoen afgeleverde auto’s bij Mercedes-Benz Cars hebben we in 2018 ons eigen afzetrecord opnieuw overtroffen, en dat al voor de achtste keer op rij. Bovendien hebben we - ondanks een uitdagend jaar - onze positie aan de top van het premiumsegment kunnen handhaven. Het enthousiasme voor onze auto’s en de loyaliteit van onze klanten sporen ons aan om ook in het nieuwe jaar weer het beste voor hen te geven”, aldus Britta Seeger, bestuurslid Daimler AG en verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Cars Marketing en Sales. “De nieuwe A-Klasse heeft in de afgelopen maanden met een sterke groei laten zien, welke impulsen hoogwaardige innovaties als MBUX de markt kunnen geven. In 2019 zullen meer dan tien andere modellen van Mercedes-Benz onze klanten met het intuïtieve bedieningsconcept van MBUX en zijn kunstmatige intelligentie fascineren, niet alleen bij de compact cars maar ook bij de SUV’s.”

Jaarafzet Mercedes-Benz naar regio

Azië-Pacific ook in 2018 de belangrijkste aanjager voor groei
In de afzetregio Azië-Pacific werden in 2018 met 943.473 verkochte Mercedes-Benz personenauto’s meer auto’s dan ooit in één jaar aan klanten afgeleverd (+7,8%). China was daarbij opnieuw de grootste afzetmarkt voor de onderneming, niet alleen in de regio Azië-Pacific, maar ook wereldwijd. In het afgelopen jaar werden daar 652.996 auto’s met de ster aan klanten afgeleverd. De strategie ‘Made in China, for China’ heeft daarmee ook in 2018 met een toename van 11,1% Mercedes-Benz aan een nieuw verkooprecord geholpen. Samen met de afgeleverde modellen van het merk smart bereikte de personenautodivisie van Daimler AG bovendien in november als eerste premiumautofabrikant de mijlpaal van 600.000 afgeleverde auto’s in China binnen een jaar. In Zuid-Korea, de op een na grootste markt in de regio Azië-Pacific, kon de afzet in vergelijking met het voorgaande jaar eveneens tot een nieuw record worden vergroot (+4,9%). Ook in Japan, India, Thailand, Maleisië en Vietnam heeft Mercedes-Benz meer auto’s dan ooit tevoren in een jaar afgeleverd.

Afzet Mercedes-Benz in Europa op hoge niveau van voorgaande jaar
In de regio Europa werden in 2018 in totaal 933.697 personenauto’s aan klanten afgeleverd. De grootste toename manifesteerde zich bij de SUV’s, de S-Klasse Limousine en de nieuwe A-Klasse. In Duitsland werden in de afgelopen twaalf maanden 303.862 personenauto’s met de ster verkocht (+0,1%). Daarmee handhaafde Mercedes-Benz op zijn thuismarkt ook in 2018 het marktleiderschap in het premiumsegment. Daartoe droeg in de afgelopen maanden onder andere de tweecijferige groei van de nieuwe A-Klasse bij. Mercedes-Benz heeft in vele Europese markten nieuwe afzetrecords gevestigd, onder andere in Spanje, Zwitserland, Zweden, Polen, Denemarken en Hongarije.

NAFTA-regio behaalt afzet van circa 380.000 eenheden
In de NAFTA-regio werden van januari tot en met december 378.013 Mercedes-Benz auto’s aan klanten afgeleverd (-5,6%). Daarmee was Mercedes-Benz in 2018 opnieuw het bestverkochte premiummerk in de NAFTA-regio. In Mexico werden in het afgelopen jaar meer auto’s afgeleverd dan ooit (+8,4%). In 2018 werden in de VS 315.959 auto’s met de ster verkocht (-6,3%). Mercedes-Benz kon voor het derde achtereenvolgende jaar zijn positie als marktleider in het premiumsegment in de VS handhaven en heeft bovendien de afzet in het belangrijke SUV-segment aldaar tot een nieuw record vergroot. Ook in Canada bleef Mercedes-Benz het toonaangevende premiummerk, inmiddels al voor het vijfde jaar op rij.

Jaarafzet Mercedes-Benz naar model

SUV’s klimmen dankzij verkoopstijging naar nieuw jaarrecord
Met 820.721 verkochte eenheden en een groei van 1,9% hebben de SUV’s van Mercedes-Benz in belangrijke mate bijgedragen aan het verkoopsucces van het afgelopen jaar. In alle drie de kernregio’s Azië-Pacific, Europa en NAFTA werden meer SUV’s met de ster verkocht dan ooit. Intussen komt meer dan een derde van de totale Mercedes-Benz verkoop voor rekening van dit segment. De belangrijkste markten in 2018 waren daarbij China, de VS en Duitsland. De bestverkochte SUV’s waren van januari tot en met december de GLC en de GLA. In het nieuwe jaar zetten onder andere de GLE, de EQC en de facelift GLC en GLC Coupé het succesverhaal van de terreinwagens met de ster voort.

Elke vierde verkochte auto van Mercedes-Benz was een compacte auto
In het jaar van de grote modelwisseling van de A-Klasse konden meer dan 609.000 klanten over de hele wereld hun nieuwe A- of B-Klasse, CLA Coupé, CLA Shooting Brake of GLA in ontvangst nemen. Daarmee was ook in 2018 elke vierde verkochte auto bij Mercedes-Benz een compacte auto. China en Duitsland waren in het afgelopen jaar de twee grootste markten voor compact cars. De nieuwe A-Klasse behaalde in 2018 wereldwijd een groei van 3,4%. In het bijzonder op zijn thuismarkt Duitsland bereikte de A-Klasse een sterke afzetstijging van 21,8%. Op deze successen zal Mercedes-Benz ook in 2019 met verdere modellen van de volgende generatie compact cars, waaronder de A-Klasse Limousine, de B-Klasse en de CLA, voortbouwen.

C-Klasse blijft Mercedes-Benz model met het grootste volume
De C-Klasse Limousine en Estate waren ook in het jaar van de facelift de modellen met het grootste volume bij Mercedes-Benz. Circa 397.000 eenheden van deze beide modellen werden er in het afgelopen jaar verkocht. De verlengde versie van de C-Klasse Limousine, die uitsluitend in China wordt gebouwd en verkocht, bereikte met een tweecijferige groei een nieuw afzetrecord. Het werpt vruchten af om in China een auto voor China te ontwikkelen en het toont tevens aan hoe belangrijk het is om op wensen van klanten ter plekke in te gaan: China was in 2018 zowel de grootste markt als de markt met de grootste groei voor de C-Klasse. In totaal werd in het afgelopen jaar de helft van alle C-Klasse Limousines in de regio Azië-Pacific verkocht, een nieuw record (+11,4%).

E-Klasse zet in tweede jaar na marktintroductie recordjacht voort
Van de E-Klasse Limousine en Estate werden van januari tot en met december meer dan 355.000 eenheden aan klanten afgeleverd. In het tweede volledige verkoopjaar van de nieuwe generatie werd een stijging van 1,3% gerealiseerd. Hoewel Mercedes-Benz zijn portfolio constant uitbreidt, werden in geen enkel jaar meer E-Klasse modellen verkocht dan in de afgelopen twaalf maanden. Een belangrijke aanjager hiervoor is vooral de aanhoudende populariteit van de verlengde versie in China (+32,7%).

S-Klasse: het vlaggenschip van Mercedes-Benz schittert met tweecijferige wereldwijde groei
De S-Klasse Limousine mocht zich ook in 2018 in een grote populariteit verheugen. Zo’n anderhalf jaar na de facelift lag de verkoop van de S-Klasse Limousine in 2018 bij 77.927 eenheden (+12,2%). Ook in Europa kon de S-Klasse Limousine een toename van de afzet van 7% realiseren. Zeer succesvol is de Mercedes-Maybach S-Klasse Limousine, die voor exclusiviteit en kwaliteit van het hoogste niveau staat: in 2018 werden meer Mercedes-Maybach S-Klasse Limousines verkocht dan in welk ander voorafgaand jaar ook (+21,8%). Meer dan twee derde van deze auto’s ging naar klanten in China.

Dreamcars: nieuwe CLS Coupé zorgt voor afzetimpulsen
Ook in het afgelopen jaar lieten vele klanten hun droom van een nieuwe coupé, cabriolet en roadster van Mercedes-Benz in vervulling gaan, zodat het afzetniveau van het voorafgaande jaar kon worden gehandhaafd: bijna 166.000 nieuwe dreamcars met de ster werden vorig jaar wereldwijd afgeleverd. De CLS Coupé heeft in 2018 met een groei van 69,7% aan het succes van de droomautofamilie van Mercedes-Benz bijgedragen. Bovendien kozen vele klanten voor de nieuwe C-Klasse Cabriolet en de C-Klasse Coupé, die sinds de tweede helft van 2018 bij de dealers in de showroom staan.

Afzet V-Klasse en X-Klasse blijft stijgen
De V-Klasse heeft in 2018 met 62.699 eenheden een nieuw verkooprecord binnen een jaar gevestigd. Van januari tot en met december kon de afzet met 6,8% worden vergroot. Het model was vooral in trek bij klanten in Duitsland. In China kon de grootste absolute afzetgroei worden gerealiseerd. De X-Klasse, die sinds eind 2017 in Europa op de markt is, werd in 2018 in verdere kernmarkten als Zuid-Afrika en Australië geïntroduceerd. De zescilindermotor, waarmee de X-Klasse sinds juli 2018 kan worden besteld, zorgde voor extra afzetimpulsen. In totaal werden in het afgelopen jaar meer dan 14.000 pick-ups met de ster verkocht.

Mercedes-AMG verkoopt in 2018 meer dan 118.000 auto’s
Net als in 2017 realiseerde AMG als performance- en sportwagenmerk van Mercedes-Benz ook in het afgelopen jaar een zescijferige afzet. Ondanks vertragingen bij de typegoedkeuringen op enkele internationale markten werden in het afgelopen jaar 118.204 auto’s wereldwijd aan klanten afgeleverd (-10,4%). In China en Japan, twee van de belangrijkste afzetmarkten voor AMG, realiseerde de onderneming uit Affalterbach in 2018 een tweecijferige groei en vestigde daarmee nieuwe records in beide markten. Het afgelopen jaar stond bij Mercedes-AMG in het teken van de constante uitbreiding en verandering van het productportfolio. Met de 53-modellen van de CLS, E-Klasse Coupé en E-Klasse Cabriolet kwamen er in 2018 drie nieuwe modellen met hybride functies en een nieuwe typeaanduiding bij. Een ander hoogtepunt was de introductie van de AMG GT 4-Door Coupé, de derde volledig in eigen beheer ontwikkelde sportwagen na de SLS en de GT. De Mercedes-AMG A 35 4MATIC (gecombineerd brandstofverbruik 7,4-7,3 l/100 km; gecombineerde CO2-emissie 169-167 g/km)* vult het programma aan en is het nieuwe instapmodel in de wereld van de Driving Performance.

smart bereikt in 2018 het hoge niveau van het voorgaande jaar
In het jaar van zijn twintigjarig bestaan heeft het merk smart zijn op twee na grootste afzet in het afgelopen decennium gerealiseerd: 128.802 klanten kozen in de afgelopen twaalf maanden voor een smart fortwo of smart forfour (-4,6%). Een duidelijke afzetstijging kon worden gerealiseerd in Duitsland, waar van januari tot en met december meer dan 41.000 eenheden van de stadsauto werden afgeleverd (+14,0%). De smart is ook zeer populair in China, waar de op een na beste jaarafzet sinds de introductie van de smart in 2009 werd gerealiseerd. In het afgelopen jaar ging de transitie van smart naar elektrisch merk verder door: 2018 was het eerste jaar waarin alle drie de smart-modellen met elektro-aandrijving volledig beschikbaar waren. Nooit eerder werden er in een jaar zoveel elektrische smart-modellen verkocht als in 2018. Dankzij de integratie van de E-smart in het product- en technologiemerk EQ in het afgelopen jaar vormen de drie elektrische smart-modellen de eerste in serie geproduceerde modellen van de EQ-familie. Het doel is om het merk smart na de al gerealiseerde transitie in de VS, Canada en Noorwegen ook in Europa tot en met 2020 volledig over te laten schakelen op elektrische aandrijving.

* De genoemde waarden werden vastgesteld volgens de voorgeschreven meetmethode. Dit zijn de NEDC CO2-waarden volgens Art. 2 No. 1 Implementing Regulation (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik werd berekend aan de hand van deze waarden. Nadere informatie over de aangeboden auto’s inclusief de WLTP-waarden zijn specifiek per land te vinden op www.mercedes-benz.com.

Overzicht afzet Mercedes-Benz Cars

 

 December 2018

 Wijziging in %

 Per december 2018

 Wijziging in %

Mercedes-Benz

206.532

+6,7

2.310.185

+0,9

smart

10.290

-13,5

128.802

-4,6

Mercedes-Benz Cars

216.822

+5,5

2.438.987

+0,6

 

 

 

 

 

Afzet Mercedes-Benz
in de regio’s/markten

 

 

 

 

Europa

82.740

+9,7

933.697

-2,3

- waarvan Duitsland

27.528

+27,6

303.862

+0,1

Azië-Pacific

81.054

+11,5

943.473

+7,8

- waarvan China

49.907

+3,7

652.996

+11,1

NAFTA

37.449

-7,3

378.013

-5,6

- waarvan VS

32.016

-9,1

315.959

-6,3