04
november
2022
|
10:53
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Project SMNR: virtuele showcar aangedreven door de energie van de wereldwijde League of Legends-fans

Samenvatting

·       Ter gelegenheid van de League of Legends (LoL) World Championship op 5 november in San Francisco presenteert Mercedes-Benz voor het eerst details van zijn puur virtuele showcar

·       Onbeperkte creatieve mogelijkheden in de virtuele ruimte hebben geleid tot een sculpturale tweezits coupé  met een semi-transparant karakter

·       Mercedes-Benz Project SMNR (Summoner) wordt aangedreven door de energie van de wereldwijde fan community: alle gamers worden samen met hun avatar, genaamd 'Summoner', vertegenwoordigd door een energiedeeltje in het voertuig

·       Het Mercedes EQ House is een centrale ontmoetingsplek in de Riot Games Fan Village in San Francisco, waar een EQS SUV als Trophy Carrier van de Summoner’s Cup wordt getoond

Mercedes-Benz combineert met Project SMNR de passie voor League of Legends Esports met buitengewone designexpertise. Het resultaat is een unieke virtuele showcar die in samenwerking met Riot Games, bekend van de wereldwijde game League of Legends, is ontwikkeld. Geïnspireerd door de dynamische wereld van League of Legends, hebben de designers van Mercedes-Benz een voertuig gecreëerd die de grens tussen realiteit en fictie opnieuw definieert. “Voor het eerst konden we de grenzen van materiaalgebruik en fysica opzij zetten en onze creativiteit de vrije loop laten. In de virtuele wereld zijn er geen grenzen aan wat we kunnen creëren”, zegt Gorden Wagener, Chief Design Officer Mercedes-Benz Group AG. “Deze wens om ons design continu verder te ontwikkelen en onszelf voortdurend uit te dagen, komt tot uiting in het SMNR-project. We geven onze creativiteit de ruimte voor het onverwachte.”

Vormentaal en exterieur: uitzonderlijke esthetiek ontmoet dynamiek en kracht

Project SMNR belichaamt de designfilosofie van sensuele puurheid van Mercedes-Benz. De showcar combineert schoonheid met het buitengewone op een unieke manier. Door de puur virtuele omgeving is het designvrij van productiebeperkingen en de wetten van de fysica. De toepassing van volledig nieuwe materiaal, zogeheten metamaterialen, verlegt de grenzen van wat mogelijk is. Het tweezits voertuig heeft een dynamisch silhouet met een centraal geplaatst bestuurderscockpit en een grotere bodemvrijheid. De wielen in de traditionele zin zijn vervangen door energievelden die naadloos zijn geïntegreerd in het algehele voertuigdesign. Door deze flexibele energievelden zijn er geen assen meer nodig en de designers hebben de afwezigheid van deze onderdelen zo goed mogelijk zichtbaar gemaakt. Bovendien lopen de spaken naar binnen en accentueren ze de sculpturale astunnel. In combinatie met de zeer korte achterzijde versterkt dit de krachtige en energieke uitstraling van de showcar. Op plaatsen waar je draagstructuren of solide materialen zou verwachten, verrast het design met bioluminescente energiedeeltjes en vloeiende structuren. Het voertuigdesign is geïnspireerd op de wereld van gaming in het algemeen en LoL Esports in het bijzonder. Het is gebaseerd op twee unieke elementen: de ‘Energetic Core’ en de ‘Zoning Molecules’.

‘Energetic Core’: het dragende element van het totaaldesign

De ‘Energetic Core’ is de solide kern die het karakter en de dynamische designtaal van Project SMNR definieert. Dit centrale designelement draagt niet alleen de wielen, die uit energievelden bestaan, maar ook het centraal geplaatste passagierscompartiment.

‘Zoning Molecules’: vrij stromende deeltjes als energiebron van het voertuig

De ‘Zoning Molecules’ is een semi-transparante laag van moleculen die zich constant aanpassen aan de omgeving. Ze kunnen Project SMNR hiermee dus elke denkbare vorm geven en zich altijd aanpassen aan de Energetic Core, het centrale designelement. De semi-transparante laag geeft niet alleen een blik in het interieur van de showcar, maar creëert ook een geheel nieuwe indruk van designtaal en uitstraling. De naam 'Zoning Molecules' komt indirect van de game 'League of Legends'. De 'zone' is het gebied dat wordt bestuurd door een team – ‘zoneren’ is het bijbehorende werkwoord en beschrijft de beheersing van een bepaald gebied. De bioluminescente elementen brengen Project SMNR tot leven door vloeiende veranderingen in vorm en beweging mogelijk te maken. Dit komt omdat elk energiedeeltje een speler en diens avatar vertegenwoordigt, wat in League of Legends een 'summoner' wordt genoemd. De afzonderlijke deeltjes zijn dus niet alleen onderdeel van het design, maar ook een bron van energie voor het voertuig. Het zijn de spelers, fans en hun summoners die het ritmisch kloppende hart van Project SMNR aandrijven en zo de verschillende delen van het voertuig kunnen verlichten. Tijdens de Worlds van dit jaar kunnen alle fans deze buitengewone showcar zelf ervaren in het Mercedes EQ House in de Riot Games Fan Village in San Francisco. Project SMNR wordt op een boeiende en interactieve manier gepresenteerd via een installatie op meerdere schermen die het voertuig vanuit verschillende perspectieven tot in de kleinste details laat zien. Project SMNR biedt de eerste volledig driedimensionale user interface in de virtuele ruimte, waarbij de omgeving wordt weergegeven in een realtime hologram. De designfilm over Project SMNR van Mercedes-Benz is hier te zien.

LoL Esports Worlds 2022

Na zes weken van groeps- en knock-outfases komt de League of Legends Worlds tot een hoogtepunt op 5 november – de finale in het Chase Center in San Francisco. Naast de Worlds-trofee ontvangt het winnende team ook de iconische, door de designers van Mercedes-Benz ontworpen Championship Ring met een duurzame diamant.  Het Mercedes-EQ House is een centraal onderdeel van de Riot Games Fan Village in San Francisco. Op een oppervlakte van 250 vierkante meter geeft het merk exclusieve inzichten in de wereld van Mercedes-Benz. Naast de virtuele showcar en de Championship Ring wordt er ook een Mercedes EQS SUV gepresenteerd. Deze werd tijdens het WK als Trophy Carrier ingezet om de Summoner's Cup van New York naar San Francisco via Atlanta te vervoeren. Bezoekers kunnen zich tijdens het event via het digitale infotainmentsysteem MBUX vergapen aan de integratie van designelementen in de League of Legends.

Samenwerking Mercedes-Benz en Riot Games

De exclusieve samenwerking tussen Mercedes-Benz en de wereldwijde League of Legends Esports-events van Riot Games bestaat sinds 2020. De focus van alle activiteiten van de exclusieve inzet van beide partners is de verdere ontwikkeling van de wereldwijde esports-cultuur en de versterking van de wereldwijde LoL-community.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.