19
november
2021
|
13:35
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz participeert met elektrische deelauto’s in Voorhoutse nieuwbouwwijk met plus-op-de-meter-woningen en buurtbatterij

Mercedes-Benz participeert met twee volledig elektrische deelauto’s in het Voorhoutse nieuwbouwproject Hooghkamer. Met deze samenwerking speelt Mercedes-Benz in op de veranderende mobiliteitsbehoefte van de consument en de noodzakelijke energietransitie. Het unieke concept, dat op 17 november gelanceerd is, maakt energierijk wonen mogelijk. De woningen in Voorhout genereren meer energie dan ze verbruiken, waardoor het overschot kan worden opgeslagen in een zogeheten buurtbatterij en gebruikt kan worden voor het laden van de elektrische deelauto’s.

Binnen het nieuwbouwproject Hooghkamer realiseert Van der Hulst Bouwbedrijf met de energiemanagementsoftware van EF-CONCEPTS.com zogeheten plus-op-de-meter (POM-)woningen. Dergelijke woningen beschikken over duurzame energiesystemen, zijn onderling met elkaar verbonden, produceren zelfstandig duurzame energie en delen het, waardoor de woningen een autonoom energie-ecosysteem vormen. Het energie-overschot wordt door de woningen onder andere geleverd aan een centrale buurtbatterij. De opgeslagen duurzame energie wordt vervolgens via een DC-lader in de twee volledig elektrische deelauto’s van Mercedes-Benz geladen.

Maarten van den Oetelaar, Manager Online-2-Offline Operations Benelux van Mercedes-Benz Nederland, over het nieuwbouwproject: “Dit innovatieve concept sluit naadloos aan bij onze visie op intelligente en duurzame mobiliteit. In deze nieuwe woonwijk wordt het overschot aan duurzame energie op het optimale moment in onze voertuigen geladen, zonder dat een gebruiker zich daarmee bezig hoeft te houden. Als het gaat om CO2-neutraliteit kijken we niet alleen naar onze producten, maar naar de hele waardeketen – dus ook de gebruiksfase. Het is niet altijd duidelijk hoe de energie voor het laden van EV’s wordt opgewekt. Vandaar dat al onze EQ-modellen standaard worden voorzien van 200.000 kilometer groen laden. Hierbij kunnen we verzekeren dat een gelijke hoeveelheid van de benodigde energie lokaal op duurzame wijze wordt opgewekt en aan het netwerk wordt toegevoegd. Dit project biedt ons de kans op kleine schaal nog een stap verder te gaan: we laden de auto’s direct met duurzaam opgewekte energie op het moment dat het (meer dan) voldoende beschikbaar is. Dat is het ultieme doel.”

De deelname van Mercedes-Benz aan dit innovatieve project in Voorhout – dat als living-lab gezien kan worden – sluit zeer goed aan bij Ambition 2039, de duurzaamheidsstrategie van het merk. Mercedes-Benz zet de koers uit naar een volledig elektrische toekomst: tegen het einde van het decennium is het merk klaar om volledig elektrisch te gaan – daar waar de marktomstandigheden het toelaten. Met de strategische stap van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’ versnelt Mercedes-Benz de transformatie naar een emissievrije en softwaregedreven toekomst. Dit omvat ook aspecten als grondstoffen en leveranciersketen, de productie van de voertuigen en recyclingconcepten. Anders gesteld, Mercedes-Benz wil op een sociaal, economisch en ecologisch verantwoorde manier vorm geven aan de mobiliteit van de toekomst.

Het project Hooghkamer past bovendien in de verdere transformatie van de autofabrikant tot aanbieder van mobiliteitsservices. In de Voorhoutse wijk met zeventien luxe woningen worden de twee EQA’s binnen een kleine, ‘gesloten’ gemeenschap (alleen inwoners van deze wijk hebben toegang tot de voertuigen) ingezet als deelauto’s. Het kunnen beschikken over een premium voertuig op een loopafstand van maximaal 1 minuut binnen een relatief kleine groep gebruikers is uniek. Het project heeft als doel te ervaren in welke mate deze service in de praktijk gewaardeerd wordt: de deelauto’s kunnen bijvoorbeeld een concurrent van de tweede auto in een huishouden worden. Via de geïntegreerde deeltechnologie is Mercedes-Benz ook in staat te experimenteren met verschillende prijsmodellen en te leren van de momenten waarop de voertuigen het vaakst stilstaan, zodat dan bijvoorbeeld de inbegrepen premium wasservice kan plaatsvinden.

Breed portfolio modellen met een vorm van elektrificatie

Mercedes-Benz heeft inmiddels een breed aanbod aan modellen met een vorm van elektrificatie. Naast de EQA, EQC en EQV is recent de volledig elektrische luxe limousine EQS geïntroduceerd. Begin volgend jaar volgen onder andere de EQB en EQE, waarmee Mercedes-Benz tegen 2022 batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) zal aanbieden in alle segmenten waarin het merk vertegenwoordigd is. Vanaf 2025 zullen alle nieuwe voertuigarchitecturen uitsluitend elektrisch zijn en kunnen klanten bij elk model kiezen voor een volledig elektrisch alternatief. Naast de volledig elektrische modellen heeft Mercedes-Benz al meer dan twintig plug-in hybrids in het productgamma – met een steeds grotere elektrische actieradius. Een aantrekkelijk modellenaanbod dat zich uitstrekt van de compacte modellen tot de toonaangevende luxe limousine Mercedes-Benz S-Klasse.

EQA – het instapmodel van Mercedes-EQ

EQA is de naam van het nieuwe instapmodel in de wereld van de volledig elektrische modellen van Mercedes-EQ. Slimme assistenten ondersteunen de bestuurder op vele gebieden: bijvoorbeeld bij het vermijden van ongevallen, een anticiperende en daardoor zeer efficiënte rijstrategie en de navigatie met Electric Intelligence. Bovendien beschikt de auto over unieke Mercedes-Benz functies, zoals MBUX (Mercedes-Benz User Experience). De EQA maakt deel uit van de succesvolle familie compact cars van Mercedes-Benz. Als afgeleide van de GLA biedt hij alle spannende eigenschappen van die auto, in dit geval gecombineerd met een efficiënte elektrische aandrijflijn.

De EQA 250 (stroomverbruik gecombineerd: 17,8-19,1 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km) met 140 kW heeft een elektrische actieradius (WLTP) van 424 km. De ‘dubbeldeks’ lithium-ion-accu, die als structureel element in de voertuigbodem is geplaatst, heeft een energie-inhoud van 66,5 kWh. Om te voldoen aan de strenge normen op het gebied van het geluidscomfort en trillingscomfort die zo kenmerkend zijn voor het merk, werd onder andere de elektrische aandrijflijn losgekoppeld van het onderstel en de carrosserie. Tot de uitgebreide standaarduitrusting van de EQA behoren onder meer high-performance led-koplampen met adaptieve grootlichtassistent, de EASY PACK-achterklep die elektrisch opent en sluit, 18 inch lichtmetalen velgen, sfeerverlichting met 64 kleuren, een dubbele bekerhouder, comfortstoelen met viervoudig verstelbare lendensteun, een achteruitrijcamera voor extra gemak en een beter overzicht bij het manoeuvreren alsmede een met leder bekleed multifunctioneel stuurwiel.

Nieuwbouwproject Hooghkamer in Voorhout – buurtbatterij als buffer voor opgewekte zonnestroom

Op woensdag 17 november is het unieke concept van nieuwbouwproject Hooghkamer in Voorhout gelanceerd. De zeventien nieuwbouwwoningen zijn aangesloten op een batterijgedreven snellader. Deze kan twee elektrische auto’s tegelijkertijd voorzien van energie, maar belangrijker nog: hij doet dienst als buurtbatterij om opgewekte zonnestroom van de woningen te bufferen. De energiemanagementsoftware van EF-Concepts stuurt de energiestromen in de wijk en zorgt hiermee voor balans in het netwerk. Bijzonder is dat de snellader een kleinverbruikaansluiting heeft, wat voorkomt dat er een zware aansluiting nodig is. Dat is een primeur voor Nederland.

In de woonwijk zijn zogeheten plus-op-de-meter woningen gerealiseerd. De daken van deze woningen liggen vol met pv-panelen, wat maakt dat ze over het jaar gezien méér zonnestroom opwekken dan ze gebruiken – ze vormen feitelijk één grote zonneweide. De bewoners zijn aangesloten bij EF-Concepts en krijgen een vaste gegarandeerde energierekening. De huishoudens worden niet gezien als individuele aansluitingen, maar als onderdeel van een smart grid.

Boilerplate

Over EF-Concepts

EF-Concepts richt zich op technologische innovaties die bijdragen aan de energietransitie. Binnen het energie concept van EF-Concepts doet een batterij-gedreven snellader dienst als buffer en opslag voor de opgewekte zonnestroom van woningen. Deze buurtbatterij kan tegelijkertijd elektrische deelauto’s in de wijk voorzien van energie. De slimme energiemanagementsoftware van EF-Concepts stuurt de energiestromen in de wijk en zorgt hiermee voor balans in het netwerk. EF-Concepts maakt dakgeïntegreerde zonnepanelen die vrijwel onzichtbaar zijn. De modules worden dakpansgewijs aangebracht en sluiten naadloos aan op zowel vlakke als de gegolfde dakpan zonder dat een extra onderframe noodzakelijk is.

Over Van der Hulst Bouwbedrijf

Van der Hulst Bouwbedrijf is koploper in de bouw en denkt, doet en deelt duurzaam. Het is hun ambitie om vakmanschap te verbinden aan nieuwe inzichten en technieken. Dit maakt dat zij vooroplopen als het gaat om toekomstbestendig bouwen. Zo halen zij het maximale eruit voor een duurzame toekomst en maken zij de wereld groener en gezonder. Met hun Plus-op-deMeter woningen realiseren zij nú al hele woonwijken die energie opwekken en opslaan en deze vervolgens delen met de omgeving. Hierbij koppelen zij mobiliteit aan de energiemarkt. Dit is uniek en hiermee nemen zij een grote voorsprong in het behalen van de klimaatdoelen van 2030.