12
april
2022
|
09:31
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz opent Electric Software Hub, de software-integratiefabriek in Sindelfingen

Mercedes-Benz streeft naar een leidende rol in zowel elektrisch rijden als voertuigsoftware. Om deze ontwikkeling te versnellen heeft de onderneming meer dan 200 miljoen euro geïnvesteerd in de Electric Software Hub in het Mercedes Technology Center (MTC) in Sindelfingen. Daar zijn tal van software-, hardware-, systeemintegratie- en testfuncties onder één dak samengebracht. Tegelijkertijd intensiveert Mercedes-Benz zijn aanpak van crossfunctionele samenwerking.

De Electric Software Hub versnelt de transformatie van Mercedes-Benz. Hier manifesteert zich een strategische pijler van de onderneming: ‘Lead in electric drive and car software’. Vanaf 2025 zijn alle nieuwe voertuigarchitecturen van het merk uitsluitend elektrisch. Mercedes-Benz hanteert een holistische benadering met betrekking tot voertuigsoftware, variërend van fundamenteel R&D tot coding van softwarescopes. Alleen al in Sindelfingen worden momenteel circa 1.000 nieuwe banen gecreëerd voor softwareontwikkelaars. Er komen momenteel tot wel 2.000 extra bij in het wereldwijde R&D-netwerk. De Electric Software Hub brengt de twee belangrijkste strategische kernthema’s voor de toekomst van Mercedes-Benz samen en versterkt de rol van de locatie in Sindelfingen als centrale ontwikkelings- en kwalificatiehub. De onderneming heeft hiervoor ruim 200 miljoen euro geïnvesteerd.

“De Electric Software Hub is een epicentrum van onze R&D en tegelijkertijd nauw verbonden met de wereldwijde fabrieken. Hier worden centrale aspecten van de toekomst van Mercedes-Benz werkelijkheid – met name ons eigen besturingssysteem MB.OS. Voertuigen behoren tot de meest complexe producten van allemaal. De hard- en software zijn ontkoppeld en moeten perfect samenwerken. Daar zorgen we voor in de Electric Software Hub. Het is onze software-integratiefabriek”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop.

Snellere en efficiëntere ontwikkeling

Met de toenemende digitalisering nemen de regeleenheden in het voertuig steeds complexere taken op zich – van infotainment en rijassistentiesystemen tot elektrische aandrijving. De integratie van alle componenten wordt dus steeds belangrijker. Dit proces is zeer complex, des te meer omdat de ontwikkeling van voertuigen tegenwoordig niet meer op een gegeven moment klaar is. De voertuigen waar klanten mee rijden, krijgen continue software-updates voor nieuwe of verbeterde functies. De Electric Software Hub biedt beslissende voordelen in deze nieuwe wereld: zo'n 1.100 experts, verdeeld over negentien crossfunctionele afdelingen, werken fysiek nauwer samen dan ooit. Samen met de uitbreiding van digitale testprocedures verhoogt dit zowel de snelheid als de kwaliteit van de integratieprocessen. De intensieve samenwerking van de disciplines in één gebouw maakt de Electric Software Hub bijzonder. Het staat voor ‘Simultaneous Engineering’ en ‘Seamless Integration’ op z’n best.

Het nieuwe gebouw heeft een oppervlakte van 70.000 m2, verdeeld over acht verdiepingen. De Electric Software Hub weerspiegelt het volledige elektrische/elektronische integratieproces voor voertuigontwikkeling. De medewerkers zorgen ervoor dat alle hard- en softwarecomponenten die in R&D tot stand komen, perfect werken en soepel samenwerken. Van boven naar beneden - van code naar product - stromen soft- en hardware steeds verder het voertuig in, totdat ze op de lagere verdiepingen worden geïntegreerd in voertuigprototypes. Tijdens deze fase vindt er een intensieve uitwisseling plaats met de wereldwijde fabrieken, zodat nieuwe ontwikkelingen optimaal kunnen worden omgezet in serieproductie.

Verkorte ontwikkeltijd door het gebruik van state-of-the-art testtechnologie

Op de bovenste verdiepingen bevinden zich de laboratoria voor het maken van softwarecodes en pre-integratie. Hier testen de experts eerst met virtuele technologieën en simulaties of de verschillende softwarecomponenten op de bedoelde manier met elkaar omgaan en of de voertuigfuncties correct worden geïmplementeerd - dit wordt integratie genoemd. Er worden state-of-the-art methoden voor het valideren van elektra/elektronica toegepast. Zo worden componenten en regeleenheden volledig automatisch getest in een virtueel voertuig – de gebruikte technologie wordt ‘hardware-in-the-loop’ genoemd. Hiervoor worden in de Electric Software Hub zeer gespecialiseerde testbanken gebruikt, die voor diverse in ontwikkeling zijnde modelseries worden bediend. Alleen de elektronica die hoort bij de te testen software is daadwerkelijk aanwezig, de rest van het voertuig en de omgeving worden gesimuleerd.

Reeds in zeer vroege fasen van softwareontwikkeling, dus nog voordat de eerste regeleenheden als hardware beschikbaar zijn, kunnen specifieke simulatiemethoden worden gebruikt om de voertuigfuncties te testen. Al deze procedures hebben tot doel de ontwikkelingstijd door een hoge mate van automatisering drastisch te verkorten en zo vroeg mogelijk een hoog niveau van softwarerijpheid te bereiken.

In de Electric Software Hub is zelfs een volledige simulatie van een test in het voertuig mogelijk, via een ‘digitale testrit’. Een virtueel voertuig wordt verplaatst en getest in een volledig gesimuleerde omgeving op dezelfde manier als bij een echte testrit het geval zou zijn – alleen vindt deze ‘testrit’ plaats in een laboratorium op de zesde verdieping van de Electric Software Hub.

Een belangrijk onderdeel van het concept van dit gebouw is de nabijheid van alle testfaciliteiten en testbanken van de software-integratie (inclusief het voertuig) - en natuurlijk ook van de engineers die ze bedienen. Dit levert een belangrijke bijdrage aan het verkorten van de ontwikkelingstijd door de integratie optimaal te ondersteunen.

Korte afstanden bevorderen snelle resultaten

De rijdbare prototypes bevinden zich op niveau 4. De zogeheten ‘examenruimtes’ zijn gegroepeerd rond de vergaderruimtes. Hierdoor kunnen de teams de tijdens de tests verkregen data snel samen evalueren. Omdat het hele gebouw via glasvezeltechnologie is verbonden, kunnen de enorme hoeveelheden data die tijdens deze tests worden gegenereerd in zeer korte tijd worden uitgelezen. Ook de productiefase en opstartvalidatie zijn volledig geïntegreerd in het gebouw. Met het in gebruik nemen van de elektra/elektronica (E/E) van de prototypen en een uitstekend rijpheidsmanagementsysteem kunnen de specialisten van Mercedes-Benz het hele ontwikkelingsproces aan een constante realiteitscheck onderwerpen. Ze valideren in de Electric Software Hub ook het daaropvolgende serieproductieproces, inclusief testvereisten en -procedures. Hier werkt het team dat zich richt op de pre-integratie hand in hand in één gebouw met het productie E/E-integratiecentrum, of het nu gaat om een specifiek onderdeel of het hele voertuig.

De drie lagere verdiepingen zijn speciaal ontworpen voor laboratoria, werkplaatsen en testbanken. Dit is waar de uiteenlopende wereldwijde uitdagingen waar Mercedes-Benz voertuigen mee worden geconfronteerd, kunnen worden gereproduceerd. De voertuigtestbanken maken tests mogelijk bij temperaturen van -30 tot +50 graden en snelheden tot 250 km/h. De Electric Software Hub beschikt ook over 250 laadpunten. Dit betekent dat er op elk moment een groot aantal verschillende voertuigen tegelijk kunnen worden geladen. Dit versnelt ook het testen en verhoogt het ontwikkelingstempo. Er zijn wereldwijd verschillende laadstandaarden voor de laadinfrastructuur, die de systemen in de Electric Software Hub kunnen nabootsen. Dat geldt ook voor het bijzonder snelle High Power Charging. Zo kan Mercedes-Benz ervoor zorgen dat de software, digitale apps, elektrisch rijden en laden altijd en overal stabiel en foutloos functioneren.

Innovatieve architectuur en werkcultuur

Van buiten is de Electric Software Hub direct te herkennen als een modern gebouw van Mercedes-Benz. De grote, transparante glazen kubus benadrukt het idee van openheid en de antracietkleurige lamellen symboliseren sportieve luxe. De communicatielijnen op de afzonderlijke verdiepingen strekken zich uit over de volledige gebouwlengte van 130 meter. Het gebouw is perfect afgestemd op de Mercedes-Benz me@work-aanpak: er is geen scheiding tussen werkplaatsen, laboratoria en kantoren. Veel glas, modulaire ruimtes en een open architectuur maken samenwerken mogelijk zonder fysieke grenzen. Flexibele werkplekken bevorderen de uitwisseling tussen collega’s van verschillende afdelingen. Op de zesde verdieping hebben de medewerkers in totaal drie toegankelijke en gemeubileerde binnenplaatsen tot hun beschikking. Ze dienen enerzijds als pauzeruimtes. Wie wil kan dankzij de netaansluitingen eenvoudig de werkplek naar buiten verhuizen. Dergelijke details maken deel uit van de strategische fabrieksplanning voor de lange termijn bij Mercedes-Benz. De onderneming ontwikkelde deze aanpak tien jaar geleden en implementeert deze sindsdien consequent. Op het terrein van Sindelfingen zijn ook de andere nieuwe gebouwen voor de rijsimulator, het technologiecentrum voor voertuigveiligheid, de klimaat- en windtunnel en Factory 56 op deze manier ontworpen.

De belangrijkste gegevens van de Mercedes-Benz Electric Software Hub:

• Afmetingen: 78 x 133 x 39 meter

• Totale bouwoppervlakte: circa 70.000 m² (bruto vloeroppervlak)

• Investeringsbedrag: ruim 200 miljoen euro

• Medewerkers: nu circa 1.100, met potentieel voor 1.554 op volle capaciteit

• Verdiepingen: 1 kelder, 8 verdiepingen, waarvan 3 werkplaatsverdiepingen, 1 technische verdieping

• 3 toegankelijke binnenplaatsen op de zesde verdieping

• 14.349 m² werkplaats (inclusief 333 parkeerplaatsen inclusief kelder)

• Testbanken: 2.089 m²

• Kantoorruimte: 12.264 m²

• Laboratoria: 2.292 m²

• 5 grootschalige testbanken voor elektrische aandrijf- en laadsystemen

• E-infrastructuur: 250 laadpunten inclusief High Power Charging (HPC)

Stakeholders over de Electric Software Hub

Thomas Strobl, plaatsvervangend minister-president van de deelstaat Baden-Württemberg en minister van Binnenlandse Zaken, voor Digitalisering en lokale overheden Baden-Württemberg:

“Meer dan bijna welke andere onderneming ook, staat Mercedes-Benz voor de kwaliteiten die Baden Württemberg sterk maken: we zijn innovatief, productief, efficiënt en inventief. De investering van meer dan 200 miljoen euro in de Electric Software Hub is een duidelijk commitment aan Baden-Württemberg als sterke vestigingsplaats. Dat laat maar weer eens zien dat Mercedes-Benz en Baden-Württemberg twee ijzersterke partners zijn. Met de Electric Software Hub zet Mercedes-Benz volop in op digitalisering en elektrificatie. Ook hier trekken het land en de onderneming gezamenlijk op. Digitalisering verandert de wereld, het is een van de belangrijke thema's van de toekomst. Als we hier succesvol zijn, geven we vorm aan onze toekomst en zorgen we ervoor dat we aantrekkelijk en concurrerend blijven. Als deelstaat Baden Württemberg hebben we het voortouw genomen. Al in 2016 hebben we digitalisering centraal gesteld en was onze deelstaatregering de eerste met een crossfunctionele digitaliseringsstrategie, ondersteund door een investering van een miljard euro. We investeren gericht, krachtig en duurzaam in digitale vuurtorens, in snel internet en in digitale veiligheid. En het is goed en terecht dat Mercedes-Benz op dit gebied een wereldwijde technologisch leidende positie nastreeft. Mercedes-Benz hoort bij dit land waar in de 19de eeuw de automobiel werd uitgevonden, waar nu de autonoom rijdende auto wordt uitgevonden, en in 'The Länd' worden ook in de 21ste eeuw de beste auto's ter wereld uitgevonden, ontworpen en gebouwd.”

Sabine Kohleisen, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, verantwoordelijk voor Human Resources en directeur arbeidsrelaties:

“De transformatie vraagt ​​om nog meer connected te werken. Met de Electric Software Hub creëren we de omgeving voor flexibiliteit en creativiteit. Een open room-concept, vrije keuze van werkplekken en diverse rustplekken binnen en buiten zorgen voor optimale werkomstandigheden voor onze engineers. In ons nieuwe pand kunnen de circa 1.100 collega's hun volledige innovatiekracht ontplooien.”

Jörg Burzer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, productie- en toeleveringsketenbeheer:

“Digitalisering is de centrale bouwsteen van de autoproductie van de toekomst. Ik ben zeer verheugd dat de Electric Software Hub nu is gecreëerd hier op de locatie in Sindelfingen bij Factory 56, onze ultramoderne en volledig gedigitaliseerde fabriek. Hier tillen onze collega’s van Ontwikkeling en Productie samen de digitalisering van de onderneming naar een nieuw niveau.”

Ergun Lümali, plaatsvervangend voorzitter van de raad van commissarissen en voorzitter van de ondernemingsraad van Mercedes-Benz Group AG:

“De Electric Software Hub wordt de technische hub van digitalisering. Met deze software-integratiefabriek volgen we consequent de weg naar e-mobiliteit en geven we vorm aan de verandering naar een softwaregestuurde mobiliteitsaanbieder. De investeringen die hier zijn gedaan, zijn niet alleen van enorm belang voor de toekomstige levensvatbaarheid van de locatie in Sindelfingen, maar ook een duidelijk commitment aan Duitsland als vestigingsplaats – en de wereldwijde crises maken heel duidelijk hoe cruciaal dit is. Als werknemersvertegenwoordigers weten we dat de sleutel tot succes met name afhangt van de knowhow van de medewerkers. Onze experts op het gebied van elektromobiliteit en software vinden hier nu de optimale omstandigheden om afdelingsoverschrijdend en in een state-of-the-art werkomgeving samen te werken. Ik ben verheugd dat er wereldwijd circa 3.000 software-engineers worden aangenomen, waarvan alleen al 1.000 in Sindelfingen. We nemen de belangen van onze collega's serieus en zetten ons in om deze samen met de directie te behartigen.”

Magnus Östberg, Chief Software Officer van Mercedes-Benz AG:

“Met de Electric Software Hub zijn we in staat om nieuwe softwarecomponenten snel en veilig te integreren in een productievoertuig in een interactieve omgeving. Eerst koppelen we de softwarecomponenten virtueel aan elkaar Vervolgens testen en optimaliseren we ze voor de hoogste eisen van de klant. Onze ontwikkelaars hebben toegang tot de flexibele en connected testbanken van over de hele wereld en testen hun software op prototypen van de regeleenheden. Dit wordt vervolgens getest met de rest van de hardware in het voertuig en uiteindelijk gecontroleerd op geschiktheid voor serieproductie en dagelijks gebruik. Deze duurtests omvatten blootstelling aan hitte, kou en regen. Hierbij werken we efficiënt samen in internationale teams, zowel fysiek als op afstand in één gebouw. ​​Dit maakt de Electric Software Hub een belangrijke bouwsteen voor het succes van MB.OS.”

Michael Bauer, Hoofd Productie Mercedes-Benz fabriek Sindelfingen en verantwoordelijk voor deze locatie:

“De Electric Software Hub is een belangrijke mijlpaal in ons transformatieproces en een duidelijk commitment aan Sindelfingen als vestigingsplaats. Ongeveer 1.100 collega's van Ontwikkeling enPproductie werken hier interdisciplinair aan onze voertuigen en beheersen samen de complexe taken van digitalisering.”

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.