07
oktober
2013
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz op ecomobiel / ecologistiek

  • Mercedes-Benz neemt met verschillende intelligente en duurzame vervoersoplossingen deel aan ecomobiel en ecologistiek

  • Nederlandse primeur voor de F125!, een rijdend prototype voorzien van brandstofceltechnologie

  • Onder andere de Mercedes-Benz B 200 Natural Gas Drive en de B-Klasse Electric Drive maken hun opwachting

  • FUSO Canter Eco Hybrid: unieke hybride truck voor stadstransport

  • De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter eerste bestelwagen ter wereld geleverd met Euro VI-motor

Mercedes-Benz neemt op dinsdag 8 en woensdag 9 oktober met een gevarieerd aanbod aan modellen met alternatieve aandrijving deel aan ecomobiel, het platform voor duurzame mobiliteit en mobiliteitsmanagement. Mercedes-Benz heeft momenteel het breedste programma personen-, bestel-, vrachtwagens en bussen die voorzien kunnen worden van LPG, CNG, LNG, biogas, elektrische aandrijving of waterstofaandrijving. Op ecomobiel zullen de smart fortwo electric drive, de Mercedes-Benz B-Klasse F-CELL, B 200 NGD en B-Klasse Electric Drive acte de présence geven. Daarnaast biedt het merk met de ster ook een primeur: voor het eerst zal het rijdende prototype F 125! in Nederland te zien zijn. Op de op logistiek gerichte combinatiebeurs ecologistiek presenteert Mercedes-Benz onder andere de Fuso Canter Eco Hybrid en de nieuwe Sprinter Euro VI. 

ecologistiek 

De vakbeurs wordt dit jaar voor het eerst gecombineerd met ecologistiek, het platform voor duurzame innovatie in transport en logistiek. In de transport- en logistiekbranche zijn in toenemende mate initiatieven en investeringen zichtbaar in duurzame oplossingen en schone alternatieven. Dat deze oplossingen ook financieel aantrekkelijk kunnen zijn, laat Mercedes-Benz onder andere zien met de FUSO Canter Hybrid en de Mercedes-Benz Sprinter Euro VI.  

smart fortwo electric drive 

Begin dit jaar kwam de derde generatie smart fortwo electric drive op de markt. De nieuwste uitvoering van de volledig elektrisch aangedreven smart heeft een nieuwe elektromotor die voortkomt uit de joint-venture met Bosch. Deze motor levert een vermogen van maximaal 55 kW en is gekoppeld aan een accupakket (17,6 kW) van Deutsche ACCUmotive. De smart electric drive heeft een (lokaal emissievrije) actieradius van ruim 140 km en een topsnelheid van ruim 120 km/h. De voor stadsgebruik relevante sprint van 0-60 km/h duurt slechts 5 seconden. Het opladen van de accu’s kan thuis of op het werk via het reguliere stroomnet. Met de snellaadfunctie is een lege accu binnen een uur volledig te laden. Met de smart fortwo electric drive draagt smart met zijn vloot van nieuw verkochte auto’s nog meer bij aan een verdere verlaging van de gemiddelde CO2-uitstoot in Nederland. Het gemiddelde van de in 2012 nieuw geregistreerde smart voertuigen in Nederland bedroeg 86 gram CO2 per kilometer. Dit is mede te danken aan de variant met elektrische aandrijving.  

Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive 

De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive is gebaseerd op de conventioneel aangedreven B-Klasse. De stille en emissievrije aandrijfkracht is afkomstig van een ruim 100 kW sterke elektromotor. Typerend voor elektromotoren is dat het maximumkoppel van 310 Nm van de B-Klasse Electric Drive direct voorhanden is wanneer het ‘gaspedaal’ wordt beroerd. Het resultaat is een krachtige acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in een tijd die aanzienlijk onder de tien seconden ligt. Daarmee zorgt de krachtbron in de B-Klasse Electric Drive voor superieure rijprestaties en volop dynamisch rijplezier onder alle omstandigheden.  

De topsnelheid van de B-Klasse Electric Drive is elektronisch beperkt op 160 km/u met het oog op het rijbereik. Die actieradius bedraagt ongeveer 200 kilometer. De krachtige lithium-ion batterij van de B-Klasse Electric Drive kan via elk standaard stopcontact worden opgeladen. Dankzij de intelligente plaatsing van deze batterij behoudt de auto het bekende, ruime interieur en de genereuze bagageruimte die zo kenmerkend zijn voor de B-Klasse. De Europese introductie van de B-Klasse Electric Drive is voorzien in 2015. 

Mercedes-Benz B-Klasse 200 Natural Gas Drive

De Mercedes-Benz B 200 Natural Gas Drive is geschikt voor het gebruik van aardgas of biogas. Het gemiddelde verbruik van 4,2 kg aardgas per 100 km komt overeen met een CO2-uitstoot van 115 g/km, waardoor deze auto in de 20% bijtellingscategorie valt. De B 200 Natural Gas Drive maakt gebruik van het unieke, modulaire ENERGY SPACE-koetswerkconcept. In de wagenvloer onder de achterstoelen zijn in totaal drie gastanks ondergebracht (totale inhoud 125 liter of 21 kg). Voor noodgevallen is er een 12-liter benzinetank. Door de slimme plaatsing van de tanks is het ruimteaanbod in de B-Klasse NGD identiek aan dat van de benzine- en dieselmodellen. De viercilinder motor van de B 200 Natural Gas Drive levert een vermogen van 115 kW (156 pk). Hij werkt volgens het zogenaamde monovalent+ principe. Dat betekent dat hij normaal gesproken rijdt op aardgas. Alleen in noodgevallen wordt benzine gebruikt. De overschakeling van aardgas naar benzine gebeurt zonder dat de bestuurder het merkt. Het gebruik van aardgas leidt vergeleken met een auto op benzine of diesel tot een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten. 

Mercedes-Benz B-Klasse F-CELL

Sinds 2009 rijden er op een aantal plaatsen in de wereld ca. 200 B-Klasses F-Cell rond om praktijkervaring op te doen met brandstofceltechnologie. De B-Klasse F-CELL is efficiënt én geschikt voor dagelijks gebruik. Ten opzichte van een batterij-aangedreven voertuig heeft een brandstofcelaangedreven voertuig twee belangrijke voordelen: de actieradius en de tijd die nodig is om te tanken. Het tanken van waterstof duurt slechts enkele minuten en met volle tanks bedraagt de actieradius van de stille en emissievrije F-Cell 400 km.  

Mercedes-Benz heeft een jarenlange ervaring op het gebied van elektrische aandrijving in combinatie met brandstofceltechnologie. Sinds 1994, het jaar waarin Mercedes-Benz zijn eerste studiemodel met brandstofceltechnologie voorstelde, is de ontwikkeling hiervan met grote sprongen vooruit gegaan: de zogeheten ‘stacks’ met brandstofcellen zijn steeds compacter geworden en het rendement hoger. Het basisprincipe is echter ongewijzigd. In een brandstofcel wordt elektriciteit opgewekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Het enige afvalproduct hierbij is waterdamp.

Mercedes-Benz F 125! 

De vierzits F 125! concept car is een studiemodel waarmee Mercedes-Benz vooruikijkt op 2025, niet alleen in stilistisch opzicht, maar vooral als het gaat om emissievrije aandrijftechnologie. De volledig elektrisch aangedreven F 125! beschikt over een zeer geavanceerde aandrijflijn met brandstofcel en plug-in technologie. Daarnaast is hij uitgevoerd met een revolutionaire tanktechnologie waarbij de waterstoftanks in de carrosseriestructuur zijn geïntegreerd. De batterijen maken gebruik van lithium-zwaveltechnologie. Ze zijn compact en hebben een hoge energiedichtheid. De emissievrije actieradius bedraagt 1.000 km. 

Het continuvermogen van de F125! bedraagt 170 kW (231 pk) en het piekvermogen 230 kW (313 pk). Dit wordt verdeeld over vier elektromotoren die elk een wiel aandrijven (e4MATIC). De topsnelheid bedraagt 220 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt 4,9 seconden. De F 125! verbruikt 0,79 kg waterstof per 100 kilometer. Dit komt overeen met het equivalent van 2,7 l diesel per 100 km. In de F 125! hebben de geïntegreerde tanks een opslagcapaciteit van 7,5 kg waterstof.

Sprinter Euro VI

De onlangs geintroduceerde nieuwe Mercedes-Benz Sprinter bevestigt zijn leidende rol in het bestelwagensegment rond de 3,5 ton toegestaan totaalgewicht. De zwaardere versies van de Sprinter worden geleverd met motoren die voldoen aan de uitlaatgasnorm Euro VI die vanaf 2014 in werking treedt. Deze vier- en zescilinder dieselmotoren met een bereik van 70 kW (95 pk) tot 140 kW (190 pk) met geoptimaliseerde injectie- en verbrandingstechniek kenmerken zich door een laag brandstofverbruik en een stillere verbranding. De BlueTEC motorentechnologie en SCR-technologie met AdBlue-injectie op de Sprinter resulteren in een drastische verlaging van de emissiegrenswaarden van stikstofoxiden (NOx), koolwaterstoffen en partikels. Het samenspel van de nieuwe motoren, de geoptimaliseerde aandrijflijn en de innovaties uit het BlueEFFICIENCY PLUS-pakket zorgt voor een uniek laag verbruik tot 6,3 l/100 km.  

FUSO Canter Eco Hybrid 

De FUSO Canter Eco Hybrid is een zuinige en schone 7,5 tons klasse truck, specifiek gericht op stadstransport. Net als bij de standaard FUSO Canter is de kleine draaicirkel optimaal voor gebruik in de stad. Ondanks de compacte afmetingen heeft het chassis van de truck een laadcapaciteit van bijna 5 ton. De hybride-aandrijving in combinatie met het start/stop systeem maakt het mogelijk om met de Canter Eco Hybrid brandstofbesparingen tot 23% te realiseren. De DUONIC® transmissie waarmee de Canter Eco Hybrid is uitgerust, is wereldwijd de eerste transmissie met dubbele koppeling voor vrachtwagens. De twee koppelingen werken slim samen zodat er bij schakelen geen krachtsverlies optreedt. Zo heeft de Canter continu een hoog koppel, minder slijtage, een lager brandstofverbruik en dito uitstoot.