07
januari
2016
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz op de CES 2016: ‘It’s all about me’

Mercedes-Benz is binnen de auto-industrie pionier op het gebied van digitalisering. Onder het motto ‘It’s all about me’ worden bezoekers van de Consumer Electronics Show (CES) 2016 op de stand van Mercedes-Benz ondergedompeld in de wereld van Mercedes me. Op de show ontdekken ze hoe Mercedes-Benz de vereisten van moderne mobiliteit koppelt aan de digitale wereld – van connected cars met digitale mogelijkheden tot de intelligente auto van de toekomst. Voorafgaand aan de wereldprimeur in Detroit kunnen CES-bezoekers ook al de innovatieve cockpit van de aanstaande nieuwe E-Klasse ervaren. Die luidt een nieuw tijdperk in digitalisering in, met hoge-resolutie weergave en animaties, touch control en smartphone-integratie via capacitieve aerial koppeling en draadloos opladen. Een kijkje in de toekomst van de User Interface en het User Experience Design wordt geboden door de ‘Concept Intelligent Aerodynamic Automobile’ showauto.

Dit jaar heeft Mercedes-Benz zijn CES-stand ingericht als tijdelijke Mercedes me pop-up store. Daarin presenteert Mercedes-Benz de digitale toegang tot de gepersonaliseerde wereld van het merk voor de Amerikaanse markt. In de loop van het jaar wordt Mercedes-Benz voor klanten en andere geïnteresseerden ook in Europa en binnenkort in Azië 24 uur per dag toegankelijk op het web. Op de CES geeft Mercedes-Benz alvast een indruk van de mogelijkheden. Het aanbod aan services dat via http://mercedes.me wordt aangeboden loopt uiteen van het elektronisch maken van een afspraak voor onderhoud en het individueel communiceren met de auto’s van klanten tot de mogelijkheid van tailormade financiële services. Daarnaast vinden klanten en geïnteresseerden er een keur aan producten en services die veel verder gaan dan alleen hun eigen auto. Het complete aanbod bestaat echter niet alleen digitaal, maar kan ook in de praktijk worden ervaren, in de tastbare Mercedes me stores. Sinds 2014 zijn er al vijf stores open, die zijn uitgegroeid tot hotspots voor lifestyle en cultuur. Een nieuwe Mercedes me store opent zijn deuren tijdelijk in Las Vegas tijdens de CES, met een keur aan producten en services.

Mercedes me connect – communiceren met de auto

Centraal staat de connected car. In de nieuwe Mercedes-AMG GT S en Mercedes-AMG C 63 Coupé kunnen beursbezoekers kennismaken met het uitgebreide aanbod aan Mercedes me connect-services. Uiteenlopend van standaardservices zoals het automatische noodoproepsysteem tot Remote Online-services. Via een app kan informatie over de voertuigstatus worden opgevraagd, kan de voorverwarmingsinstallatie worden ingesteld of kunnen de portieren op afstand worden ver- en ontgrendeld. Een andere prettige functie van de Mercedes me-app is de navigatie van deur tot deur.

Sneak preview infotainmentsysteem nieuwe E-Klasse

Nog zo’n interessante topic is de nieuwe E-Klasse, die over enkele dagen zijn wereldprimeur krijgt op de North American International Auto Show in Detroit. Met deze intelligente businesslimouisine luidt Mercedes-Benz een nieuw tijdperk in connictiviteit en digitalisering in. CES-bezoekers krijgen exclusief al een preview van alle mogelijkheden van het innovatieve infotainmentsysteem. Dat vormt een mijlpaal in de transformatie van de klassieke bediening en het bijbehorende displayconcept naar de Digital User Experience.

Naast bekende bedieningselementen, waaronder de controller, de touchpad, de schakelaars en de LINGUATRONIC spraakbediening, is de nieuwe E-Klasse ’s werelds eerste auto met touch control op een multifunctioneel stuurwiel. De twee panelen zijn aanraakgevoelig, net als het oppervlak van een smartphone, en via horizontale en verticale swipe-gebaren is het mogelijk om door de menu’s van het combi-instrument en het centrale display te scrollen. De geselecteerde functie wordt geactiveerd door op het paneel te drukken. Op deze manier kan het complete infotainmentsysteem worden bediend op een logische, intuïtieve en ergonomisch optimale wijze binnen de kleinst mogelijke ruimte, zonder dat de bestuurder zijn handen van het stuur hoeft te halen. Mercedes-Benz is de eerste autofabrikant die zo’n systeem in een auto aanbiedt.

In de aanstaande nieuwe E-Klasse introduceert Mercedes-Benz het eerste volledig digitale combi-instrument met een resolutie van 1920x720 pixels. Dit systeem biedt tot nu toe ongekende manieren om informatie aan de bestuurder te presenteren. Voor het eerst zijn weergave en animaties in hoge resolutie mogelijk, wat voor een compleet nieuwe ervaring zorgt. Dankzij de animated presentatie van informatie zijn de functies van de assistentiesystemen en bijvoorbeeld de DYNAMIC SELECT-transmissiestanden voor de bestuurder logischer te begrijpen en daardoor nog beter te ervaren. Het displaydesign voor het combi-instrument kan individueel worden gekozen uit drie verschillende stijlen: ‘Classic’, ‘Sport’ en ‘Progressive’.

Technologie op z’n best: smartphone-integratie in de nieuwe E-Klasse

Iedereen wil de smartphone draadloos kunnen opladen, omdat dat de noodzaak van extra aansluitingen en irritatie door kabels in het interieur voorkomt. Mercedes-Benz maakt die technologie nu al beschikbaar in de nieuwe E-Klasse, met de aanvullende optie van capacitieve aerial koppeling. Door eenvoudigweg het apparaat op het oplaadgebied in het voorste deel van de middenconsole te leggen, wordt de smartphone met het multimediasysteem verbonden via Near Field Communication (NFC). Het inductieve laadgedeelte (153x90 mm) is geschikt voor alle mobiele apparaten die de Qi-standaard ondersteunen. Het systeem biedt echter nog een voordeel: door het gebruik van NFC verandert de smartphone in een digitale voertuigsleutel waarmee de auto kan worden afgesloten, geopend en gestart. De nieuwe E-Klasse ondersteunt bovendien Apple’s infotainmentsysteem CarPlay® en Google’s Android Auto™.

Digitale transformer met de Hollywood-beleving

Nog zo’n hoogtepunt op de CES-stand van Mercedes-Benz is de ‘Concept Intelligent Aerodynamic Automobile’ showauto die in Las Vegas zijn Amerikaanse primeur beleeft. Het model werd op de IAA 2015 in Frankfurt voor het eerst aan het publiek gepresenteerd en gunt een kijkje in de doorontwikkeling van de User Interface en het User Experience Design. Voor het eerst in de auto-industrie introduceert dit studiemodel de weergave en animaties op het kwaliteitsniveau van Hollywood-films in de auto. Samen met The Foundry, een van de leidende creatieve softwareontwikkelaars voor film- en videoproducties, en het nieuwste NVIDIA DRIVE™ automotive visuele computing-platform maakt Mercedes-Benz 3D-renderings in real time mogelijk in de auto. Het resultaat is een visuele ervaring die vergelijkbaar is met een bioscoop. Een beleving die bezoekers van de Mercedes-Benz stand op de CES live kunnen ervaren.

De ‘Concept Intelligent Aerodynamic Automobile’ is een digitale transformer, die onder meer de fundamentele technologische veranderingen binnen de auto-industrie laat zien. De auto verandert automatisch van vorm, van een vierpersoons coupé in het stadsverkeer naar een aerodynamische wereldrecordauto met een cw-waarde van 0,19 vanaf 80 km/h. Het studiemodel biedt tevens een blik in de digitale auto van de toekomst. Digitaal ontwikkeld en geproduceerd, en verregaand verbonden met de buitenwereld. Met de aanstaande nieuwe E-Klasse worden onderdelen van de visionaire conceptauto nu al werkelijkheid – bijvoorbeeld touch control op het stuurwiel en de digitale cockpit.

Machine Learning bij Mercedes-Benz

Een nieuwe generatie van de Mercedes-Benz Companion-app voor iPhone® en Apple Watch® wordt op de CES voor de Amerikaanse markt gelanceerd. Naast de navigatie van deur tot deur-functie maakt deze nieuwe app gebruik van Machine Learning voor een gepersonaliseerde User Experience door te leren van de activiteiten en omgeving van klanten. Telkens presenteert de app gebruikers de meest waarschijnlijke bestemming waar ze naartoe willen, en ‘pusht’ die bestemming vervolgens naar het COMAND-systeem. De Mercedes-Benz Companion-app trapt een nieuw tijdperk van Contextual Intelligence af, waarin infotainmentsystemen zich automatisch aanpassen aan de gewoonten van klanten, hun omgeving en hun digitale levensstijl.

Inspirerend

Geïnteresseerde bezoekers hebben op de stand van Mercedes-Benz tevens de gelegenheid om met specialisten van gedachten te wisselen. Mercedes-Benz experts op het gebied van Mercedes me, de digitale auto, contextuele intelligentie, autonoom rijden en augmented en/of virtual reality zijn aanwezig om aan de hand van een reeks presentaties meer inzicht te verschaffen. Voor diegenen die geïnteresseerd zijn maar niet lijfelijk aanwezig kunnen zijn, worden de presentaties en bijbehorende discussiesessies live via het internet gestreamd.

Meer informatie over Mercedes-Benz op de CES 2016 is online beschikbaar op http://www.mercedes-benz.com/ces-media.