26
maart
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz op de AutoRAI 2007

Mercedes-Benz op de AutoRAI 2007

  • Nieuwe C-Klasse is belangrijke RAI primeur!
  • 100 jaar vierwielaandrijving bij Mercedes-Benz
  • Dieselpartikelfilter standaard op alle Mercedes-Benz personenauto’s

Uiteraard is Mercedes-Benz prominent aanwezig op de AutoRAI 2007, het grootste auto-evenement van Nederland, dat van donderdag 29 maart tot en met maandag 9 april (tweede Paasdag) wordt gehouden in de hallen van het RAI-tentoonstellingscomplex aan het Amsterdamse Europaplein. Als vanouds bevindt zich de stand van importeur DaimlerChrysler Nederland in de Deltahal, waar het volledige personenautoprogramma van Mercedes-Benz kan worden bewonderd. Het motto van de AutoRAI 2007, “It’s showtime”, wordt hier letterlijk genomen, want er is heel veel nieuws te zien bij Mercedes-Benz. Van de compacte A-Klasse tot de luxueuze S-Klasse, met sedans, combi’s, cabrio’s en coupés, plus een belangrijke noviteit in de vorm van de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse, die tijdens de AutoRai 2007 voor het eerst in Nederland te zien is.

De tweejaarlijkse AutoRAI, dit jaar voor het eerst ná de Salon van Genève, is traditioneel een belangrijk evenement voor importeur DaimlerChrysler Nederland en de Nederlandse Mercedes-Benz dealerorganisatie. Op de Mercedes-Benz stand zijn alle modellen bij elkaar te zien en traditioneel is deze stand een geliefd ontmoetingspunt voor prominente bezoekers van de AutoRAI.

De nieuwe generatie van de Mercedes-Benz C-Klasse, die tijdens de AutoRAI 2007 voor het eerst publiekelijk getoond wordt, is het belangrijkste nieuws voor het merk. De C-Klasse, die wordt geleverd in drie op zichzelf staande uitvoeringen Standaard, Elegance en Avantgarde, onderscheidt zich van zijn voorganger door tal van technische innovaties, zoals het nieuw ontwikkelde AGILITY CONTROL, dat de afstelling van de schokdempers regelt naar aanleiding van de rijstijl en de actuele rijomstandigheden. Ook de als optie leverbare voorzieningen als PRE-SAFE en het Intelligent Light System maken in de C-Klasse hun opwachting in dit marktsegment. Daarnaast is de C-Klasse gegroeid in vergelijking met het voorgaande model, hetgeen vooral ten goede komt aan de ruimte in het interieur.

100 jaar vierwielaandrijving bij Mercedes-Benz

Op de AutoRAI zijn er tal van Mercedes-Benz-modellen met vierwielaandrijving te zien, van de robuuste M-Klasse en GL-Klasse via de ruime R-Klasse tot aan de luxueuze S 500 Lang 4MATIC. Mercedes-Benz heeft immers een uitermate breed leveringsprogramma van modellen met vierwielaandrijving, in lijn met een technologietraditie die al meer dan 100 jaar teruggaat. In 1907 was de Mercedes-Benz ‘Dernburg’, ontworpen door Paul Daimler, een van de eerste auto’s van Mercedes-Benz met vierwielaandrijving. Dit model baande de weg voor alle latere modellen met de beroemde Mercedes-Benz ster die waren voorzien van aandrijving op alle wielen: de Unimog, de G-Klasse, de eerste E-Klasse met 4MATIC en als meest recente aanwinst de S-Klasse 4MATIC als topmodel in het huidige leveringsprogramma.

In totaal biedt Mercedes-Benz niet minder dan 48 personenauto’s met 4MATIC-vierwielaandrijving in zeven verschillende modelklassen aan. De geavanceerde technologie, die door de gespecialiseerde ingenieurs en technici in Stuttgart steeds verder wordt ontwikkeld, zorgt niet alleen voor meer veiligheid, maar komt ook tegemoet aan de wens van automobilisten om zelfs onder de zwaarste omstandigheden probleemloos te kunnen rijden. Ook de Viano, ondermeer geschikt voor representatief personenvervoer, is leverbaar met 4MATIC-vierwielaandrijving.

Onderhoudsvrij dieselpartikelfilter standaard op alle Mercedes-Benz dieselpersonenauto’s

Natuurlijk werkt DaimlerChrysler als technologisch innovatief concern niet alleen constant aan het verbeteren van prestaties en veiligheid, ook aan de zorg voor het milieu wordt veel aandacht besteed. Onder andere door het ontwikkelen en stimuleren van nieuwe technologieën, maar ook door het nog verder verbeteren van de bestaande producten om zodoende het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen zoveel mogelijk te reduceren. Zo zijn alle nieuwe Mercedes-Benz personenauto’s met een dieselmotor die in Nederland worden verkocht, standaard voorzien van een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter, waardoor een belangrijke bijdrage wordt geleverd aan het verminderen van schadelijke uitstoot.

Dat dergelijke initiatieven vruchten afwerpen, blijkt wel uit het flinke aantal Mercedes-Benz personenauto’s dat een groen energielabel heeft toegekend gekregen. Hierbij is er zowel sprake van uitvoeringen met benzinemotor als dieselversies. Het gaat om de modellen A 150, A 170,A 160 CDI en A 180 CDI, B 150 en B 170, B 180 CDI en B 200 CDI, de E 200 KOMPRESSOR, de E 200 CDI en de E 220 CDI alsmede de CLS 350 CGI.

Meest uitgebreide Mercedes-Benz personenautoprogramma ooit

Tijdens de AutoRAI stelt DaimlerChrysler uiteraard niet alleen de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse voor. Integendeel: met de introductie van diverse nieuwe modellen in de afgelopen jaren is op de AutoRAI 2007 het meest uitgebreide Mercedes-Benz personenautoprogramma ooit te zien. In het compacte segment levert Mercedes-Benz de slimme A-Klasse als driedeurs Coupé en als vijfdeurs. De B-Klasse ontbreekt uiteraard ook niet. De representatieve E-Klasse is als Sedan en als Combi op de AutoRAI te zien, terwijl de tentoongestelde S-Klasse Sedan 500 Lang 4MATIC met Prestige Plus-pakket een toonbeeld van luxe en comfort is.

Open rijplezier is er ook volop bij Mercedes-Benz, zoals op de AutoRAI blijkt uit de tentoongestelde modellen CLK-Klasse Cabrio, SLK-Klasse en SL-Klasse. Een chique Coupé is de CL-Klasse, die op de RAI in zijn krachtigste uitvoering als CL 65 AMG wordt getoond. De CLS-Klasse neemt als vierdeurs Coupé een bijzondere plaats in binnen het leverings-programma van Mercedes-Benz personenauto’s. Deze modelreeks wordt op de AutoRAI vertegenwoordigd door de CLS 63 AMG.

De populaire SUV’s zijn er in de vorm van de M-Klasse en de ruime GL-Klasse, terwijl de R-Klasse een segment op zichzelf vormt. Voor representatief, veilig en comfortabel personenvervoer zijn op de AutoRAI de Mercedes-Benz Sprinter Combi en de Mercedes-Benz Viano te zien.

Uiteraard mag ook de supersportwagen Mercedes-Benz SLR McLaren niet ontbreken op de AutoRAI, waar hij te zien is als exclusieve “722 Edition”. Passend bij de roemrijke racehistorie van Mercedes-Benz is de speciale 300 SLR “Uhlenhaut coupé”, terwijl de Formule 1-bolide van het Vodafone McLaren-Mercedes-Formule 1-team een echte blikvanger is. Dit jaar komen regerend wereldkampioen Fernando Alonso en het jonge Britse talent Lewis Hamilton voor het team uit.

Mercedes-Benz A-Klasse: dynamisch en veelzijdig als Coupé of vijfdeurs

De nieuwste generatie van de Mercedes-Benz A-Klasse is leverbaar als dynamische driedeurs Coupé en als veelzijdige vijfdeurs. Het compacte model mag zich sinds de introductie in het najaar van 2004 in een grote populariteit verheugen en sluit daarmee direct aan op het succes van zijn voorganger. Hiervan werden in zeven jaar zo’n 1,1 miljoen exemplaren verkocht. Op de AutoRAI 2007 zijn een A-Klasse 150 Coupé Avantgarde en een A-Klasse 5-deurs 170 Elegance te zien.

Beide carrosserievarianten van de Mercedes-Benz A-Klasse zijn leverbaar in drie uitrustingsniveaus: Classic, Elegance en Avantgarde. Er kan worden gekozen uit vier verschillende benzineversies en drie varianten met direct ingespoten dieselmotor. De benzineversies zijn de A 150 met 1,5-litermotor (70 kW/95 pk), de A 170 met 1,7-litermotor (85 kW/116 pk) en de A 200 met 2,0-litermotor (100 kW/136 pk). Topmodel is de A 200 Turbo met een vermogen van 142 kW/193 pk. De dieseluitvoeringen, allemaal met 2,0-litermotor, zijn de A 160 CDI (60 kW/82 pk), de A 180 CDI (80 kW/109 pk) en de A 200 CDI (103 kW/140 pk).

Een bijzonder kenmerk van de Mercedes-Benz A-Klasse is de ingenieuze sandwichconstructie, waardoor er niet alleen meer ruimte in het interieur beschikbaar is, maar ook een bijdrage wordt geleverd aan de veiligheid van de inzittenden. De A-Klasse is standaard voorzien van onder andere het elektronische stabiliteitsprogramma ESP, ABS, Aandrijf-Slip-Regeling ASR en de remassistent BAS.

Mercedes-Benz B-Klasse: sportief, ruim en comfortabel

De veelzijdige Mercedes-Benz B-Klasse verenigt het beste van diverse autoconcepten in één model. Een sportief karakter, volop ruimte en comfort van hoog niveau zijn de voornaamste kenmerken van de B-Klasse, die in 2005 zijn première beleefde. Importeur DaimlerChrysler Nederland toont op de AutoRAI 2007 de B 180 CDI en de B 170 voorzien van het sportpakket, dat het dynamische karakter van de auto nog verder versterkt.

Standaard wordt de B-Klasse onder andere geleverd met ESP en de Aandrijf-Slip-Regeling ASR, het Anti-Blokkeer-Remsysteem ABS en een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, waarbij de zitting te verwijderen is. Uiteraard is er volop aandacht besteed aan de veiligheid met adaptieve frontairbags en hoofd-/thorax-sidebags voor bestuurder en passagier voorin, gordelspanners met automatische gordelkrachtbegrenzers voorin en met hoogteverstelling achterin en tal van andere aspecten. Ter aanvulling op de toch al rijke standaarduitrusting kan worden gekozen voor een chroompakket, een stoelcomfortpakket, een licht- en zichtpakket, een interieurverlichtingpakket en een comfortpakket. Voorts zijn er een sportpakket en een Easy Vario-pakket voor een variabele interieurindeling leverbaar.

Bij de B-Klasse kan er worden gekozen uit vier benzine- en twee dieseluitvoeringen. Als benzineversies zijn er de B 150 (70 kW/95 pk), de B 170 (85 kW/116 pk), de B 200 (100 kW/136 pk) en het topmodel, de B 200 Turbo (142 kW/193 pk). De dieseluitvoeringen zijn de B 180 CDI (80 kW/109 pk) en de B 200 CDI (103 kW/140 pk)

De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse: belangrijke primeur op de AutoRAI

De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse beleeft tijdens de AutoRAI 2007 zijn première in Nederland. Het nieuwe model onderscheidt zich met name door superieure veiligheid, comfort en dynamiek. De komst van de nieuwe C-Klasse is natuurlijk een belangrijke gebeurtenis, want dit model neemt een prominente plaats in binnen het leveringsprogramma van Mercedes-Benz. Dat blijkt dan ook wel op de RAI-stand: niet minder dan vier verschillende uitvoeringen van de nieuwe C-Klasse zijn daar te bewonderen. Het gaat om de C 200 Sedan Elegance, de C 220 CDI Sedan, de C 320 CDI Sedan Avantgarde en de C 350 Sedan Avantgarde.

Veiligheid, comfort en dynamiek zijn de voornaamste kenmerken van de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse. De nieuwe generatie volgt de succesvolle vorige C-Klasse op, waarvan sinds het voorjaar van 2000 wereldwijd meer dan 1,4 miljoen exemplaren werden verkocht. Met de drie uitrustingsniveaus AVANTGARDE, ELEGANCE en STANDAARD levert Mercedes-Benz drie op zichzelf staande modellen, waarbij de nadruk naar keuze ligt op meer comfort of meer dynamiek. Tot de technische innovaties van de C-Klasse behoort het nieuw ontwikkelde AGILITY CONTROL, een systeem dat de instelling van de schokdempers regelt, afhankelijk van de actuele rijsituatie en de rijstijl van de bestuurder. Ook is de C-Klasse als optie leverbaar met het Intelligent Light System met vijf verschillende verlichtingsfuncties en PRE-SAFE, het preventieve beschermingssysteem voor inzittenden dat in werking treedt bij een dreigend ongeval. Dit systeem is hiermee voor het eerst leverbaar in het marktsegment van de C-Klasse.

De C-Klasse biedt een keuze uit vier- en zescilindermotoren, met vermogens die tot 13 procent hoger liggen en tot 6 procent lagere brandstofverbruikcijfers.In vergelijking met de vorige generatie is de nieuwe C-Klasse letterlijk gegroeid: 55 millimeter langer, 42 millimeter breder en een 45 millimeter langere wielbasis. Deze toename komt vooral ten goede aan de inzittenden, want de ruimte in het interieur werd groter. Dat zorgt voor meer comfort.

De wigvorm aan de voorkant wijst op dynamiek en prestaties, waarbij de grille de drie modelvarianten duidelijk van elkaar onderscheidt. Bij de AVANTGARDE vallen drie horizontale louvres en de grote Mercedes-Benz ster in het midden van de grille op, het traditionele kenmerk van de sportievere Mercedes-Benz modellen. Wie het nog sportiever wil, kan kiezen voor het AMG-sportpakket met opvallende voor- en achterpanelen en zijskirts.

De ELEGANCE valt op door de driedimensionale louvres in de grille, voorzien van een glanzende laklaag. De STANDAARD-uitvoering biedt in het interieur een fraaie afwerking met pianolak. Als moderne en gracieuze uitvoering biedt deze versie natuurlijk ook dezelfde technische innovaties als de twee andere modelvarianten.

Naast het al genoemde AGILITY CONTROL, dat onder andere de aanpassing van de schokdempers regelt en een zes procent directere besturing biedt in vergelijking met het voorgaande model, beschikt de nieuwe C-Klasse ook over ADAPTIVE BRAKE, een remsysteem dat is gebaseerd op de technologie van de S-Klasse. Dit systeem beschikt over extra assistentiefuncties voor nog meer veiligheid en comfort, zoals de Start-Off-Assistent voor het wegrijden op hellingen, het preventief voorbereiden van de remmen bij gevaarlijke situaties en een functie om de remschijven bij nat weer te drogen.

Een bijdrage aan het voorkomen van kop-staartbotsingen zijn bijvoorbeeld de door Mercedes-Benz ontwikkelde remlichten die gaan knipperen op het moment dat er onverwacht krachtig wordt geremd, om zo achteropkomend verkeer te waarschuwen. Het risico van een whiplash wordt verminderd door de NECK-PRO-hoofdsteunen die bij een ongeval binnen enkele milliseconden naar voren worden geduwd om zo de hoofden van de bestuurder en de passagier voorin op te vangen.Voor meer veiligheid bij slecht zicht zorgt het als optie leverbare Intelligent Light System, dat vijf verschillende verlichtingsfuncties omvat en zich aanpast aan de actuele rij- en weersomstandigheden. Zo zijn er speciale standen voor binnenwegen, snelwegen, versterkte mistlampen, het Active Light System en bochtenverlichting.

Bij de introductie van de nieuwe C-Klasse Sedan kunnen drie dieselversies en vijf uitvoeringen met benzinemotor besteld worden. De dieselvarianten, allen standaard voorzien van een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter, zijn de C 200 CDI met 2,2-liter viercilindermotor met een vermogen van 100 kW/136 pk, de C 220 CDI (125 kW/170 pk) en de C 320 CDI met drieliter V6-motor en een vermogen van 165 kW/224 pk. De uitvoeringen met benzinemotor zijn de C 180 KOMPRESSOR (115 kW/156 pk), de C 200 KOMPRESSOR (135 kW/184 pk), de C 230 met 2,5-liter V6-motor (150 kW/204 pk), de C 280 met drieliter V6-motor (170 kW/231 pk) en de C 350 met 3,5 liter V6-motor (200 kW/272 pk). De C 220 CDI, de C 200 KOMPRESSOR, de C 280 en de C 350 zijn leverbaar vanaf maart. In mei volgt de C 320 CDI en vanaf september worden de C 200 CDI, de C 180 KOMPRESSOR en de C 230 geleverd. Dan start ook de levering van de 4MATIC-vierwielaandrijving voor de C 320 CDI, de C 280 en de C 350.

Mercedes-Benz C-Klasse Combi: stijlvol en aantrekkelijk

Naast de introductie van de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse Sedan als een van de belangrijkste noviteiten van de AutoRAI 2007 mag natuurlijk ook de C-Klasse Combi niet ontbreken tijdens dit evenement. De nog steeds even stijlvolle als aantrekkelijke Combi is op de AutoRAI te zien als C 180 KOMPRESSOR Combi Style. De Style-uitvoeringen onderscheiden zich door een extra complete standaarduitrusting en een aantrekkelijke prijsstelling.

Stationwagens zijn de laatste jaren ook in de leasemarkt steeds populairder geworden en de C-Klasse Combi geldt als een van de mooiste in zijn segment. Met name de komst van de C-Klasse Combi Style betekent een aantrekkelijke uitbreiding van het programma. De Style is leverbaar als C 180 Combi Style met benzine-compressormotor en als C 200 CDI Combi Style met direct ingespoten dieselmotor.

De C-Klasse Combi heeft standaard veiligheidssystemen als ESP, rem-assistent BAS, NECK-PRO-hoofdsteunen, een bandenspannings-waarschuwingssysteem en de automatische airco THERMATIC aan boord. De C-Klasse Combi Style biedt daarnaast het MB Audio 50 APS-systeem met radio, CD-navigatie en CD-speler, lederen bekleding voor stuurwiel en versnellingspook, pompadourtassen aan de rugleuning van de voorstoelen en ‘Alu Linea’-afwerking voor de middenconsole, het dashboard en de portieren. Aan de buitenzijde vallen de chroomdelen in de bumpers, de raamlijsten en de flankbescherming op, alsmede het warmtewerend blauwgetint glas, de vijfgaats lichtmetalen velgen en het ‘Style’-opschrift op de stootlijsten aan weerszijden.

Mercedes-Benz CLK-Klasse: elegant als Coupé en Cabrio

De Mercedes-Benz CLK-Klasse onderscheidt zich vooral door een tijdloze elegantie, gekoppeld aan comfort, veiligheid en duurzaamheid op hoog niveau zoals dat van Mercedes-Benz mag worden verwacht. De CLK-Klasse is leverbaar als stijlvolle Coupé of als fraaie Cabrio voor open rijplezier. Op de AutoRAI 2007 wordt een CLK 200 Cabrio Kompressor met sportpakket getoond.

De CLK-Klasse Coupé in zijn huidige vorm wordt sinds het voorjaar van 2002 geleverd. De Cabrio volgde een jaar later, terwijl er in de zomer van 2005 een actualisering van het ontwerp plaatsvond, waarbij tevens nieuwe motorvarianten in het leveringsprogramma werden opgenomen.

De CLK 220 CDI wordt geleverd met een viercilinder dieselmotor, die goed is voor een vermogen van 110 kW/150 pk. Deze uitvoering is alleen als Coupé leverbaar. Alle overige benzine- en dieselmotoren worden zowel in de CLK-Klasse Coupé als in de CLK-Klasse Cabrio geleverd. De CLK 320 CDI wordt aangedreven door een zescilinder dieselmotor (165 kW/224 pk). Natuurlijk zijn de uitvoeringen met dieselmotor standaard voorzien van een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter. De reeks benzineversies begint met de CLK 200 Kompressor (135 kW/184 pk). Daarna volgen de zescilinderversies CLK 280 (170 kW/231 pk) en CLK 350 (200 kW/272 pk). Ook zijn er twee uitvoeringen met achtcilindermotor leverbaar: de CLK 500 (285 kW/388 pk) en het topmodel CLK 63 AMG, voorzien van een 6,2 litermotor (354 kW/481 pk).

Ter aanvulling op de Elegance-standaarduitrusting zijn een Avantgarde-pakket, een Luxury-pakket en een sportpakket leverbaar. Wie het extra sportief wil, kan kiezen voor het speciale AMG-sportpakket.

Mercedes-Benz SLK-Klasse: de trendsetter nog altijd even sterk

Met het even vernuftige als innovatieve variodak was de Mercedes-Benz SLK-Klasse al bij zijn introductie in 1996 een trendsetter op het gebied van cabriolets met een stalen dak. De tweede generatie van de SLK-Klasse, die in 2004 debuteerde, zette het succes van zijn voorganger voort en geldt nog steeds als de maatstaf in zijn klasse. Op de AutoRAI 2007 is een SLK 200 Kompressor Edition 10 te zien, het speciale jubileummodel dat wordt geproduceerd ter gelegenheid van tien jaar Mercedes-Benz SLK-Klasse.

De Mercedes-Benz SLK-Klasse, de compacte tweezitter die dankzij het stabiele variodak als coupé en als cabriolet kan worden gebruikt en zodoende het hele jaar door rijplezier biedt, is leverbaar in vier verschillende uitvoeringen. De SLK 200 Kompressor wordt aangedreven door een viercilindermotor die goed is voor een vermogen van 120 kW/163 pk. De SLK 280 heeft een drieliter V6-motor die 170 kW/231 pk levert. De SLK 350 is voorzien van een 3,5-liter V6-krachtbron (200 kW/272 pk). Het topmodel, de SLK 55 AMG, heeft een 5,4-liter grote V8-motor, die een vermogen levert van 265 kW/360 pk. Deze uitvoering wordt geleverd met 7G-TRONIC, de eerste zeventraps automatische transmissie ter wereld. De overige modellen worden geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Afgezien van de SLK 200 Kompressor beschikken alle uitvoeringen over AIRSCARF, de innovatieve hoofdverwarming. Een sportpakket met onder andere een AMG-achterspoiler, 18-inch lichtmetalen velgen met zes-dubbelspaaks design, een verlaagd sportonderstel en extra fraaie interieurafwerking behoort tot de vele leverbare opties.

Mercedes-Benz E-Klasse: comfortabel en stijlvol als luxe Sedan of veelzijdige Combi

De Mercedes-Benz E-Klasse is sinds jaar en dag een vaste grootheid in het modelprogramma van Mercedes-Benz. Comfortabel en stijlvol, als luxe Sedan of als veelzijdige Combi. Leverbaar met benzine- en dieselmotoren met vier, zes of acht cilinders, naar keuze ook met 4MATIC-vierwielaandrijving en met verschillende uitrustingsniveaus en pakketten. Op de AutoRAI 2007 worden twee verschillende E-Klasses getoond: een speciaal voor de zakelijke markt E-Klasse 200 CDI Sedan Class en een E-Klasse 320 CDI Combi met sportpakket.

De E-Klasse van de huidige generatie beleefde afgelopen najaar zijn première, nadat er van de vorige versie wereldwijd meer dan één miljoen exemplaren in een tijdsbestek van vier jaar waren verkocht. De nieuwe E-Klasse werd in vergelijking met zijn voorganger op veel punten verder verbeterd.

Met zijn uitrustingsniveau en innovatieve technologieën zet de E-Klasse nieuwe maatstaven in zijn klasse. Zo zijn op de E-Klasse voor het eerst voorzieningen als het preventieve beschermingssysteem PRE-SAFE, het Intelligent Light System met vijf verschillende verlichtingsfuncties, NECK-PRO-hoofdsteunen en adaptieve remlichten leverbaar. Ook is de E-Klasse voorzien van het innovatieve remsysteem ADAPTIVE BRAKE met HOLD-functie en wegrijhulp. Het DIRECT CONTROL-pakket, met een directere besturing en een opnieuw afgesteld onderstel, zorgt voor nog meer rijplezier. Dankzij de doorontwikkeling van de motoren leveren deze tot 26 procent meer vermogen en tot 18 procent meer koppel in combinatie met een onveranderd gunstig brandstofverbruik.

De nieuwste generatie van de E-Klasse toont zijn dynamiek en kracht al aan de buitenkant. De bekende aanblik met de dubbele ronde koplampen is verder verfijnd en voor het eerst zijn er witte diodes als parkeerlicht gebruikt. De dorpels en de achterbumper zijn uitgevoerd in Avantgarde-design.
Ook binnenin heeft de E-Klasse een eigen uitstraling met onder andere een nieuw vierspaaks stuurwiel en een bedieningselement voor de standaard automatische airconditioning THERMATIC.

De E-Klasse kent een bijzonder uitgebreid leveringsprogramma, zodat voor iedereen de meest geschikte uitvoering te vinden is. De Sedan is leverbaar in vijf dieselversies en vijf benzine-uitvoeringen. De dieselreeks begint met de E 200 CDI met een 2,2 liter viercilinder dieselmotor, goed voor een vermogen van 100 kW/136 pk. De motor in de E 220 CDI levert 125 kW/170 pk. Beiden krachtbronnen hebben een groen energielabel. De E 280 CDI is voorzien van een drieliter V6-motor die een vermogen van 140 kW/190 pk levert. Het vermogen van de motor in de E 320 CDI bedraagt 165 kW/224 pk. Topmodel in het dieselprogramma is de E 420 CDI met vierliter V8-motor en een vermogen van 231 kW/314 pk. Uiteraard zijn alle dieselversies voorzien van een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter. De modellen E 220 CDI, E 280 CDI en E 320 CDI zijn tevens leverbaar als Combi. De uitvoeringen E 280 CDI en E 320 CDI zijn in beide carrosserievarianten leverbaar met 4MATIC-vierwielaandrijving.

Bij de benzinemotoren begint de keuze met de E 200 KOMPRESSOR, waarvan de motor een vermogen levert van 135 kW/184 pk bezit ook een groen energielabel. Vervolgens zijn er de E 280 met een drieliter V6-motor en een vermogen van 170 kW/231 pk, de E 350 met 3,5-liter V6-motor en een vermogen van 200 kW/272 pk, de E 500 met 5,5-liter V8-motor (285 kW/388 pk) en het topmodel, de E 63 AMG, met 6,2-liter AMG-V8-motor, goed voor een vermogen van 378 kW/514 pk. Al deze versies zijn naar keuze als Sedan of Combi leverbaar. De 4MATIC-vierwielaandrijving is beschikbaar voor de uitvoeringen E 280, E 350 en E 500, in alledrie de gevallen zowel voor de Sedan als voor de Combi.Als uitrustingsniveaus kan er worden gekozen uit de lines Classic, Elegance en Avantgarde. Ter aanvulling op de standaarduitrusting zijn er onder andere een businesspakket, een comfortpakket, een sportpakket en een AMG-sportpakket.

Mercedes-Benz CLS-Klasse: de dynamiek van een Coupé, het gebruiksgemak van een Sedan

De Mercedes-Benz CLS-Klasse, die eind 2004 op de markt kwam, baarde opzien als de eerste vierdeurs Coupé met een bruikbare goed te bereiken achterbank. Nog steeds is de CLS-Klasse met zijn ranke ontwerp en zijn luxueuze uitvoering een auto die de dynamiek van een Coupé en het comfort van een ruime Sedan op harmonieuze wijze weet te combineren. Het beste uit twee werelden zogezegd. Tijdens de AutoRAI 2007 is het absolute topmodel uit de reeks te bewonderen, de krachtige CLS 63 AMG.

De CLS-Klasse is leverbaar met vier verschillende motoren: één direct ingespoten dieselmotor en drie benzinemotoren. De dieselkrachtbron in de CLS 320 CDI is een drieliter V6-motor met een vermogen van 165 kW/224 pk. De reeks benzine-uitvoeringen start bij de CLS 350 CGI met een 3,5-liter V6-motor, die 215 kW/292 pk levert. De CLS 500 wordt aangedreven door een 5,5-liter V8-motor (285 kW/388 pk), terwijl het topmodel, de CLS 63 AMG, dankzij zijn 6,2-liter AMG-V8-motor in staat is tot nog indrukwekkender prestaties, hetgeen al duidelijk wordt uit het vermogen van 378 kW/514 pk.

Ook op het gebied van uitrusting laat de CLS-Klasse weinig wensen onvervuld. Van SPEEDTRONIC, de TEMPOMAT met variabele snelheidsbegrenzer, via een diefstal- en inbraakalarm, luxueuze houtafwerking in het interieur en geavanceerde veiligheidsvoorzieningen tot THERMOTRONIC, de automatische airconditioning met vier zones, de CLS-Klasse heeft het allemaal. Wie nog meer luxe wil, kan kiezen voor de Prestige-uitvoeringen van de CLS 320 CDI of de CLS 350 CGI, met onder andere lederen bekleding, een COMAND APS communicatie-, navigatie- en entertainmentsysteem, metallic lak en PARKTRONIC.

Mercedes-Benz S-Klasse: eenzaam aan de top als innovatieve trendsetter

Al sinds vele tientallen jaren neemt de Mercedes-Benz S-Klasse de onbetwiste koppositie in als het gaat om kwaliteit, comfort, duurzaamheid en technologische innovaties. De huidige generatie van de S-Klasse, die in het najaar van 2005 werd gepresenteerd, vormt daarop geen uitzondering. Ook in dit model zijn vele nieuwe voorzieningen te vinden, die de komende jaren navolging zullen vinden in andere auto’s. Op de AutoRAI 2007 toont DaimlerChrysler Nederland de Mercedes-Benz S 500 4MATIC Lang in Prestige Plus-uitvoering.

Als topmodel in het leveringsprogramma van Mercedes-Benz is de S-Klasse een innovatieve trendsetter voor nieuwe technologieën. Tal van elementen die ondertussen gemeengoed zijn geworden in de auto-industrie werden voor het eerst in de vorige generaties van de S-Klasse op grote schaal toegepast. Prominente voorbeelden hiervan zijn het anti-blokkeer-remsysteem (ABS), het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) en de airbag, maar ook vondsten als het door Mercedes-Benz ontwikkelde preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE en de elektronische afstandsregeling DISTRONIC PLUS hebben inmiddels hun weg gevonden naar andere segmenten van het personenautoprogramma.

Zoals van een trendsetter mag worden verwacht, hebben de technici van Mercedes-Benz de nieuwste generatie van de S-Klasse nog verder verbeterd ten opzichte van zijn toch al zo succesvolle voorganger. Zo is er met name veel aandacht besteed aan veiligheid met het PRO-SAFE-concept, dat niet langer een onderscheid maakt tussen actieve en passieve veiligheid, maar alle voorzieningen laat samenwerken om zodoende het rijden zo veilig mogelijk te maken. Elementen hiervan zijn PERFORM-SAFE, dat de bestuurder zo goed mogelijk helpt met tal van assistentiesystemen, PRE-SAFE, dat een dreigend ongeval herkent en de nodige maatregelen treft, PASSIVE-SAFE, dat de inzittenden zo goed mogelijk beschermt en POST-SAFE, dat ervoor zorgt dat ná een ongeval snel hulp kan worden geboden.

De Mercedes-Benz S-Klasse is leverbaar met benzine- en dieselmotoren, met zes, acht of twaalf cilinders, met normale of verlengde wielbasis en naar keuze met 4MATIC-vierwielaandrijving. De S 320 CDI is voorzien van een drieliter V6-dieselmotor die een vermogen levert van 173 kW/235 pk. De S 420 CDI wordt aangedreven door een vierliter V8-dieselmotor met een vermogen van 235 kW/320 pk. Beide versies zijn leverbaar met normale of verlengde wielbasis, de S 320 CDI is er bovendien in beide carrosserievarianten met 4MATIC-vierwielaandrijving. Uiteraard zijn alle varianten met dieselmotor standaard voorzien van een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter. Het programma van de benzineversies begint met de S 350 met een 3,5-liter V6-motor en een vermogen van 200 kW/272 pk. Vervolgens zijn er de S 450 met 4,7-liter V8-motor (250 KW/340 pk), de S 500 met 5,5-liter V8-motor (285 kW/388 pk) en de S 600 Lang met 5,5-liter V12-motor (380 kW/517 pk). De sportieve AMG-modellen zijn de S 63 AMG met 6,2-liter V8-motor en een vermogen van 386 kW/525 pk en de S 65 AMG Lang met zesliter V12-biturbomotor die een vermogen levert van 450 kW/612 pk. Zoals de naam al aangeeft zijn de S 600 Lang en de S 65 AMG Lang er alleen met lange wielbasis, de overige uitvoeringen zijn zowel met normale als met lange wielbasis leverbaar. De 4MATIC-vierwielaandrijving kan worden geleverd op de S 450 en S 450 Lang en deS 500 en S500 Lang. Ter aanvulling op de toch al riante standaarduitrusting zijn het Prestige en Prestige Plus-pakket leverbaar. Het Prestige-pakket biedt het COMAND APS navigatie-, communicatie- en entertainmentsysteem plus lederen bekleding, stoelverwarming vóór, de parkeerhulp PARKTRONIC en metallic lak. De Prestige Plus-uitvoering omvat daarnaast onder andere nog de LINGUATRONIC spraakbediening, een surround-soundsysteem met harman/kardon-luidsprekers, telefoonvoorbereiding, zonneschermen en bi-xenon-koplampen met actieve bochtenverlichting en andere functies.

Mercedes-Benz M-Klasse: geschikt voor alle omstandigheden

In de stad of in het terrein, in het bos of op de snelweg: onder alle omstandigheden toont de Mercedes-Benz M-Klasse zich van zijn beste kant. Met V6- of V8-benzine- en dieselmotoren, allemaal met de beproefde 4MATIC-vierwielaandrijving en de geavanceerde 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie, blinkt de M-Klasse uit door veelzijdigheid. Op de AutoRAI 2007 wordt de ML 280 CDI getoond.

De actuele M-Klasse is de tweede generatie van deze veelzijdige SUV van Mercedes-Benz, die in 1997 zijn opwachting maakte. De huidige uitvoering wordt geleverd sinds eind 2005 en is marktleider in zijn segment. Met vijf deuren en ruimte voor vijf inzittenden is hij bij uitstek geschikt voor een dynamische levensstijl, of het nu gaat om zakelijk of privégebruik.

De Mercedes-Benz M-Klasse wordt geleverd in zes verschillende uitvoeringen. Wie de voorkeur geeft aan een dieselmotor, uiteraard in combinatie met een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter, kan kiezen uit de V6-modellen ML 280 CDI (140 kW/190 pk) en ML 320 CDI (165 kW/224) of de ML 420 CDI met vierliter V8-motor, goed voor 225 kW/306 pk. Als versies met benzinemotor zijn er de ML 350 met 3,5-liter V6-motor (200 kW/272 pk), de ML 500 met vijfliter V8-motor (225 kW/306 pk) en het topmodel, de ML 63 AMG, met 6,2-liter V8-motor, die een vermogen van 375 kW/510 pk levert.

Alle uitvoeringen zijn voorzien van het geavanceerde Electronic Traction Support 4ETS en de Downhill Speed Regulation DSR, tal van veiligheids- en assistentiesystemen, elektrisch bedienbare ramen en warmtewerend gekleurd glas rondom en diverse andere voorzieningen die het rijden veiliger en comfortabeler maken. Als opties zijn onder andere een Offroad-Pro-techniekpakket, een sportpakket en een AMG-stylingpakket leverbaar.

Mercedes-Benz GL-Klasse: ruimte en comfort op verhard en onverhard

De Mercedes-Benz GL-Klasse biedt ruim plaats en volop comfort aan maximaal zeven inzittenden. Maar dat is niet zijn enige troef: dankzij de onvolprezen 4MATIC-vierwielaandrijving en de individueel instelbare AIRMATIC-luchtvering kan deze riante off-roader zowel op verhard als op onverhard terrein zonder problemen uit de voeten. Op de AutoRAI 2007 wordt een GL 420 CDI 4MATIC getoond.

De GL-Klasse debuteerde vorig jaar en heeft sindsdien met zijn stoere uiterlijk al een flinke schare liefhebbers voor zich weten te winnen. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want door zijn veelzijdige kwaliteiten is de auto niet alleen een representatieve verschijning voor zakelijk gebruik, maar biedt hij ook volop mogelijkheden voor iedereen die van actieve vrijetijdsbesteding houdt.

De GL-Klasse is leverbaar met twee V6-diesel- en twee V8-benzinemotoren. Zo heeft de GL 320 CDI 4MATIC een drieliter V6-dieselmotor, die een vermogen van 165 kW/224 pk levert. De GL 420 CDI 4MATIC heeft een vierliter V6-dieselmotor, goed voor 225 kW/306 pk. De beide dieselversies zijn voorzien van een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter. De 4,6-liter V8-benzinemotor in de GL 450 4MATIC levert 250 kW/340 pk en de 5,5-liter V8-benzinemotor van de GL 500 4MATIC heeft een vermogen van 285 kW/388 pk. Dat er bij zo’n luxe SUV weinig te wensen overblijft op het gebied van standaarduitrusting mag duidelijk zijn. Wie toch nog iets meer wil, kan bijvoorbeeld kiezen voor het chroompakket exterieur, het geavanceerde PRE-SAFE-veiligheidssysteem of LINGUATRONIC, de spraakbesturing voor het communicatie-, navigatie- en entertainmentsysteem.

Indien gewenst kan er ook gekozen worden voor een elektrische op- en neerklapbare derde zitrij, terwijl er voor de sportiever ingestelde rijders speciaal op maat gemaakte ski-/snowboardhouders en fietsdragers leverbaar zijn.

Mercedes-Benz R-Klasse: ruimte voor een nieuw concept

Met de introductie van de Mercedes-Benz R-Klasse in het voorjaar van 2005 presenteerde Mercedes-Benz een geheel nieuw autoconcept. Ideaal voor iedereen die flexibel wil zijn: ruimte voor zes inzittenden, maar ook voor hun sportuitrusting of allerlei andere zaken. Leverbaar met benzine- of dieselmotoren, met normale of lange wielbasis, maar in ieder geval met luchtvering met niveauregeling achter en permanente aandrijving op de vier wielen. Op de AutoRAI 2007 staat de R 320 CDI Lang.

Het leveringsprogramma begint met de R 280 CDI, die wordt aangedreven door een drieliter V6-dieselmotor met directe inspuiting, goed voor een vermogen van 140 kW/190 pk. Deze versie is uitsluitend leverbaar met normale wielbasis, alle overige uitvoeringen kunnen naar keuze zowel met normale als met verlengde wielbasis worden besteld. In dit laatste geval is er achter de derde zitrij nog meer bagageruimte beschikbaar. Als tweede dieseluitvoering is er de R 320 CDI, eveneens met drieliter V6-dieselmotor, maar met een vermogen van 165 kW/224 pk. De uitvoeringen met dieselmotor worden standaard geleverd met een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter. Er zijn drie versies met benzinemotor leverbaar: de R 350 met 3,5-liter V6-motor (200 kW/272 pk), de R 500 met vijfliter V8-motor (225 kW/306 pk) en het topmodel, de R 63 AMG, met 6,2-liter AMG-V8-motor, die een vermogen van 375 kW/510 pk levert. De 4MATIC permanente vierwielaandrijving is standaard op alle versies, evenals de 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie en luchtvering.

Als optie is een AIRMATIC-pakket, standaard op een R 63 AMG, leverbaar met een adaptief dempingssysteem, automatische niveauregeling bij hogere snelheden en luchtvering met niveauregeling vóór en achter. Ook zijn er een sportpakket, een stylingpakket en een chroompakket leverbaar.

Mercedes-Benz SL-Klasse: een absolute klassieker, maar volledig bij de tijd

De Mercedes-Benz SL-Klasse, nu alweer in de vijfde generatie, behoort tot de absolute klassiekers op autogebied. Met een stamboom die teruggaat tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw, gevoed door sportsuccessen in beroemde races als de Mille Miglia en de Carrera Panamericana, verdient de SL-Klasse zonder meer het predikaat ‘droomauto’. De sportieve cabrio is echter volledig bij de tijd met nieuwe motoren en krachtige uitvoeringen. Op de AutoRAI 2007 wordt de SL 55 AMG getoond, een van de krachtigste in serie geproduceerde roadsters ter wereld.

Het lijnenspel van de SL-Klasse straalt elegantie uit, maar de auto verloochent ook geenszins zijn sportieve karakter. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de grote in de grille geplaatste Mercedes-Benz-ster, het kenmerk van alle sportieve Mercedes-Benz modellen. Met een keuze uit zes-, acht- of twaalfcilinder uitvoeringen is er voor iedere smaak een passend model te vinden. Het programma begint bij de SL 350, voorzien van 3,5-liter V6-motor die een vermogen van 200 kW/272 pk levert. De SL 500 wordt aangedreven door een 5,5-liter achtcilindermotor met een vermogen van 285 kW/388 pk. De SL 600 heeft een 5,5-liter twaalfcilindermotor (380 kW/517 pk).

Mercedes-AMG, de specialist voor extra sportieve uitvoeringen, heeft twee speciale versies van de SL-Klasse in huis: de SL 55 AMG met 5,5-liter achtcilindermotor (380 kW/517 pk) en de SL 65 AMG met zesliter V12-biturbomotor (450 kW/612 pk). Waarbij men de keuze laat om te kiezen voor afgeregelde topsnelheid tot 250 km/u of 300 km/u.

Tot de rijke standaarduitrusting behoren onder andere het communicatie-, navigatie- en entertainmentsysteem COMAND APS, een diefstal-/inbraakalarm en een elektrisch-hydraulisch bedienbaar variodak in carrosseriekleur. Alle modellen vanaf de SL 500 zijn voorzien van Active Body Control, het systeem met actieve vering en demping.

Mercedes-Benz CL-Klasse: luxe Coupé op eenzame hoogte

Als luxe en stijlvolle Coupé staat de Mercedes-Benz CL-Klasse op eenzame hoogte. Dat gold al voor de vorige editie en dat is onverkort van toepassing op de huidige generatie die in het najaar van 2006 werd geïntroduceerd. Met het nieuwe model zette Mercedes-Benz de kroon op 50 jaar coupétraditie. De CL-Klasse is leverbaar in drie uitvoeringen. Op de AutoRAI 2007 wordt het nieuwe topmodel, de CL 65 AMG, getoond.

De CL 500 wordt aangedreven door een 5,5-liter grote V8-motor die een vermogen levert van 285 kW/388 pk. De CL 600 heeft een 5,5-liter V12-motor, goed voor een vermogen van 380 kW/517 pk. De CL 63 AMG heeft een 6,2-liter V8-AMG-motor die 386 kW/525 pk levert. In 2007 komt het absolute topmodel de CL 65 AMG beschikbaar met 450 kW/612 pk.

Alle uitvoeringen van de CL-Klasse beschikken standaard over tal van innovatieve technologieën, zoals het speciale onderstel met Active Body Control (ABC), het Intelligent Light System met vijf verschillende verlichtingsfuncties en het anticiperende veiligheidssysteem PRE-SAFE, dat ingrijpt wanneer er een dreigend ongeval wordt herkend. Het interieur is stijlvol afgewerkt met hout en voorzien van lederen bekleding. De parkeerhulp PARKTRONIC, automatische klimaatregeling, het COMAND-navigatie-, communicatie- en entertainmentsysteem, verwarmde stoelen, en een glazen dak behoren tot de standaarduitrusting.

Wie de CL-Klasse een nog exclusievere uitstraling wil geven, kan kiezen voor de speciale designo-pakketten met extra hoogwaardig leder in stijlvolle kleurcombinaties of speciale Alcantara hemelbekleding. Ook op het gebied van lichtmetalen velgen is er een ruime keuze.

Mercedes-Benz race- en sportwagens als serieuze blikvangers

DaimlerChrysler Nederland, de importeur van Mercedes-Benz, toont op de AutoRAI 2007 drie serieuze blikvangers in de vorm van race- en sportwagens die niet alleen de harten van de jongere bezoekers sneller zullen doen kloppen. Sportwagens en racesuccessen hebben immers evenveel bijgedragen aan de sterke reputatie van Mercedes-Benz als de luxe en betrouwbare limousines.

De Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition draagt met recht het predikaat ‘supersportwagen’. Met zijn vermogen van 478 kW/650 pk uit de 5,5-liter V8-compressormotor is hij nog krachtiger dan de normale SLR, voorzover ‘normaal’ in dit verband van toepassing is. De 722 Edition, die in een beperkte oplage van slechts 150 exemplaren wordt vervaardigd, verwijst naar de legendarische Mercedes-Benz 300 SLR, waarmee coureur Stirling Moss en journalist Denis Jenkinson als bijrijder in 1955 de loodzware stratenrace Mille Miglia in Italië wonnen. Het startnummer waarmee het Britse duo destijds reed was 722, verwijzend naar de starttijd (7.22 uur) in Brescia.

De sporthistorie van Mercedes-Benz ontbreekt ook niet op de AutoRAI. Een prominent voorbeeld hiervan is de Mercedes-Benz 300 SL ‘Uhlenhaut-coupé’, een van de auto’s die op basis van de legendarische sportwagen 300 SLR speciaal werd gebouwd door Rudolf Uhlenhaut, ingenieur bij Mercedes-Benz en bekend als de man die aan de basis stond van de beroemde 300 SL vleugeldeur.

Tenslotte is er een Formule 1-bolide van het Vodafone McLaren-Mercedes-team te bewonderen, het team waarvoor regerend wereldkampioen Fernando Alonso en het jonge Britse talent Lewis Hamilton dit jaar uitkomen in het wereldkampioenschap Formule 1.

Mercedes-Benz Viano: personenvervoer op niveau

De ruime en representatieve Mercedes-Benz Viano wordt veel gebruikt als taxi. Ook wordt de auto ingezet voor directievervoer en bijvoorbeeld het vervoer van hotelgasten. Geen wonder, want ook dit model straalt de kwaliteit en klasse uit die spreekwoordelijk is voor Mercedes-Benz. Leverbaar in meerdere uitvoeringen met benzine- of dieselmotor. Ook in combinatie met 4-MATIC vierwielaandrijving is de Mercedes-Benz Viano veelzijdig in personenvervoer.

De Mercedes-Benz Viano Combi is met zijn aerodynamische vormgeving en zijn karakteristieke ontwerp een representatieve verschijning. Natuurlijk is er bij de Viano ook volop aandacht besteed aan veiligheid en comfort met zaken als de airco, comfortabele stoelen, ABS, ESP en airbags. Dat maakt de Viano bij uitstek geschikt voor zowel zakelijke als particuliere toepassingen in het personenvervoer. De stoelopstelling is leverbaar met acht royale zitplaatsen voor functioneel zakelijk vervoer of in een executive klasse met vier zeer luxe stoelen, waarbij zelfs een vergaderopstelling met tafel mogelijk is. Daarbij kan worden gekozen uit een uitgebreide optielijst.

De Combi is er in drie diesel- en twee benzine uitvoeringen. De dieselvarianten zijn de Viano Combi CDI 2.0 met een motorvermogen van 85 kW/116 pk, de Viano Combi CDI 2.2 (110 kW/150 pk) en de Viano Combi CDI 3.0 (150 kW/204 pk). De eerste twee uitvoeringen worden geleverd in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak, een automatische versnellingsbak is optioneel leverbaar. De V6 Viano Combi CDI 3.0 beschikt standaard over een vijftraps automatische transmissie. De Viano Combi CDI 2.0 is er in drie uitrustingsniveaus, te weten Business, Trend en Ambiente, de CDI 2.2 en CDI 3.0 worden geleverd als Trend en Ambiente. De V6 benzineversies zijn de Viano Combi 3.0 (140 kW/190 pk) en de Viano Combi 3.5 (170 kW/231 pk), beide met automatische transmissie en naar keuze als Trend of Ambiente leverbaar.

Mercedes-Benz Sprinter Combi: comfortabel, veilig en representatief personenvervoer

Voor comfortabel, veilig en representatief personenvervoer is de Mercedes-Benz Sprinter Combi een aantrekkelijke optie. Veelvuldig ingezet voor korte en lange afstanden is de Sprinter Combi niet voor niets een vertrouwde verschijning in het straatbeeld. Op de AutoRAI toont importeur DaimlerChrysler Nederland de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter 315 CDI Combi, die standaard wordt geleverd met een automatische versnellingbak.

Een team van gespecialiseerde ontwerpers stond aan de basis van het ontwerp van de Mercedes-Benz Sprinter. Daarbij werd volop aandacht besteed aan de aërodynamica, mede met het oog op een gunstig brandstofverbruik. Daarnaast werden er, zoals van een Mercedes-Benz mag worden verwacht, strenge eisen gesteld op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid, duurzaamheid en comfort.

De Mercedes-Benz Sprinter Combi is een comfortabele personenbus, die met name gebruikt wordt in de taxiwereld en het openbaar vervoer. Standaard wordt de Mercedes-Benz Sprinter Combi geleverd met tal van assistentiesystemen die in belangrijke mate bijdragen aan de veiligheid. Zo is de auto voorzien van een anti-blokkeer-remsysteem (ABS), een aandrijf-slipregeling (ASR), de rem-assistent BAS en een elektronische remkrachtverdeler plus ADAPTIVE ESP, een doorontwikkeling van het elektronische stabiliteitsprogramma. Volop comfort voor de inzittenden is er met riante stoelen en extra veel beenruimte. Een sluithulp en elektrische bediening van de schuifdeuren zorgen voor meer gebruiksgemak. Datzelfde geldt voor de parkeerhulp PARKTRONIC, dat leverbaar is als optie.

De Mercedes-Benz Sprinter Combi is leverbaar als 211 of 311 CDI met een 80 kW/109 pk sterke direct ingespoten viercilinder dieselmotor of als 315 CDI, waarbij de motor goed is voor een vermogen van 110 kW/150 pk. Beide motorvarianten worden standaard geleverd in combinatie met een vijftraps automatische transmissie. Er kan ook worden gekozen voor uitvoeringen met verlengde wielbasis en/of met een verhoogd dak.