05
januari
2023
|
21:29
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz onthult nieuw laadnetwerk en tech-updates op CES 2023

Samenvatting

•         Mercedes-Benz lanceert een eigen, wereldwijd high-power laadnetwerk, en begint in Noord-Amerika

•         De VISION EQXX, de meest efficiënte Mercedes-Benz ooit gebouwd, rijdt tijdens de show door de straten van Las Vegas

•         Automatic Lane Change (ALC) tilt geavanceerde rijhulpsystemen naar een hoger niveau op de Noord-Amerikaanse markt

•         Hooggeautomatiseerd rijden op niveau 3 met Mercedes-Benz DRIVE PILOT nu beschikbaar in Duitsland, en vanaf medio 2023 ook in Nevada en Californië

•         Samenwerking met Apple Music en Universal Music Group (UMG) zorgt voor ultieme geluidservaring in de auto met Dolby Atmos

•         Geoptimaliseerd digitaal in-car entertainment met ZYNC beleeft première in Noord-Amerika

•         Mercedes-Benz en entertainmentmerk SUPERPLASTIC lanceren samenwerking en “superteckel”, een geheel nieuw personage

Bij Mercedes-Benz staat de CES 2023 in Las Vegas in het teken van "Tech to Desire", waarbij het merk verschillende nieuwe technologieën lanceert die het leven van klanten gaan verrijken. Het meest opvallende nieuws van Mercedes-Benz is het high-power laadnetwerk dat het merk wereldwijd gaat lanceren. De uitrol start dit jaar in Noord-Amerika in samenwerking met MN8 Energy en ChargePoint. Mercedes-Benz onthulde ook een aantal andere innovaties en samenwerkingen die klanten tijd gaan besparen, het leven gemakkelijker maken en ook leuker, of het nu in of buiten de auto is.

Het krachtige laadnetwerk van Mercedes-Benz

Chief Technology Officer Markus Schäfer heeft tijdens de Tech Talks op de CES 2023 de plannen voor een krachtig laadnetwerk van het merk Mercedes-Benz aangekondigd. De uitrol start nog dit jaar in Noord-Amerika en in een later stadium worden de activiteiten gestart in Europa, China en andere belangrijke markten. Als het Noord-Amerikaanse netwerk tegen 2027 voltooid is, bevat het naar verwachting in totaal meer dan 400 hubs met meer dan 2.500 krachtige snelladers. De hubs zijn gunstig gelegen, op regelmatige afstanden van elkaar, dicht bij snelwegen, grote knooppunten en grootstedelijke gebieden en bieden een hoogwaardige, duurzame en betrouwbare laadervaring.

De locaties en de omgeving van de laadstations van Mercedes-Benz worden zorgvuldig geselecteerd met het oog op de bredere behoeften van de klant. De best mogelijke laadervaring bevat dan ook onder meer eetgelegenheden en toiletten in de buurt. De vestigingen worden ook uitgerust met bewakingscamera's en andere faciliteiten om te allen tijde een veilige en beveiligde laadomgeving te bieden. Een aantal laadstations zal worden overkapt, ter bescherming tegen weersinvloeden. Afhankelijk van de regio en locatie bieden de hubs vier tot twaalf – en uiteindelijk zelfs dertig – high-power laders (HPC) met een laadvermogen tot 350 kW. Dankzij de intelligente technologie kan elk voertuig zo snel mogelijk laden, waardoor wachttijden tot een absoluut minimum worden beperkt. Het netwerk staat open voor elektrische voertuigen van alle merken, waarbij klanten van Mercedes-Benz kunnen profiteren van speciale voordelen zoals de mogelijkheid om een laadstation te reserveren.

In lijn met de duurzame bedrijfsstrategie "Ambition 2039", streeft Mercedes-Benz ernaar om haar klanten in staat te stellen groene stroom te laden bij het eigen laadnetwerk, bij voorkeur gegarandeerd via leveringscontracten voor groene stroom of door gebruik te maken van hernieuwbare energiecertificaten van erkende leveranciers. Een aantal laadstations van Mercedes-Benz zal ook worden uitgerust met fotovoltaïsche systemen om elektriciteit te leveren voor bijvoorbeeld de verlichting en videobewaking.

“Bij Mercedes-Benz zetten we ons volledig in om het laden van elektrische voertuigen eenvoudiger en toegankelijker te maken. Door MN8 Energy en ChargePoint te selecteren als onze partners in Noord-Amerika – twee van de leiders in hun vakgebieden – kunnen we de transformatie naar een elektrische toekomst blijven stimuleren, wat een van de belangrijkste pijlers is van onze holistische, duurzame bedrijfsstrategie."

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer, Ontwikkeling & Inkoop

MN8 Energy is een van de grootste eigenaren en exploitanten van zonne-energie en accu-opslag in de VS. De samenwerking met MN8 Energy ondersteunt het doel van Mercedes-Benz om de toegang tot groen laden voor haar klanten in de hele VS te maximaliseren. ChargePoint heeft een van 's werelds toonaangevende laadnetwerken voor elektrische voertuigen in de VS en Europa opgezet, dat tot nu toe al stroom heeft geleverd voor het afleggen van zo’n 5 miljard elektrische kilometers. De internationale onderneming fungeert al als backend-provider van Mercedes-Benz in de VS voor Mercedes me Charge. Tegen het einde van het decennium zal het Mercedes-Benz high-power-laadnetwerk wereldwijd zijn uitgebreid met meer dan 10.000 high-power-laders bovenop het bestaande aanbod van laadoplossingen.

VISION EQXX, de meest efficiënte Mercedes-Benz ooit gebouwd, maakt debuut op CES

Diegenen die tijdens de CES in Las Vegas zijn, maken kans een glimp op te vangen van de VISION EQXX. De meest efficiënte Mercedes-Benz ooit bewees vorig jaar zijn capaciteiten met meerdere ritten van meer dan 1.200 km op één acculading. De auto haalde afgelopen zomer het nieuws met een gemiddeld energieverbruik van 8,3 kilowattuur per 100 kilometer (7,5 mijl per kilowattuur) tijdens een rit van Stuttgart, Duitsland naar Silverstone, Verenigd Koninkrijk. Tijdens de eerste dagen van de CES wordt de VISION EQXX ingezet voor verschillende demonstratieritten voor media op de Las Vegas Strip en in andere delen van de stad. CES-bezoekers kunnen de VISION EQXX ook op de stand van Mercedes-Benz bewonderen.

Automatic Lane Change (ALC) komt naar de Noord-Amerikaanse markt

Mercedes-Benz kondigde ook de nieuwe functie Automatic Lane Change (ALC) aan, die dit jaar op de Noord-Amerikaanse markt wordt geïntroduceerd. ALC stelt de auto in staat om automatisch van rijstrook te wisselen en langzamere voertuigen in te halen terwijl de cruise control is ingeschakeld. Het systeem is een verdere uitbreiding van de bestaande, gedeeltelijk geautomatiseerde rijfunctie van Mercedes-Benz (SAE Level 2), waarbij de bestuurder te allen tijde verantwoordelijk blijft. Om ALC te gebruiken, stelt de bestuurder zelf de snelheid van de adaptieve cruise control (actieve afstandsassistent DISTRONIC) in. De actieve stuurassistent (standaard geactiveerd) doet de rest. De auto houdt continu zijn omgeving in de gaten via een reeks radarsensoren en camera's om op de snelweg langzamere auto's in te kunnen halen. Na het inhalen laat de technologie de auto terug rijden naar de oorspronkelijke rijstrook. ALC kan ook een automatische rijstrookwisseling initiëren om de actieve routebegeleiding te helpen volgen bij het naderen van afritten of snelwegknooppunten.

Hooggeautomatiseerd rijden (SAE Level 3) komt in 2023 ook naar Nevada en Californië

Klanten van Mercedes-Benz kunnen binnenkort ook in de Amerikaanse staten Californië en Nevada profiteren van de voordelen van hooggeautomatiseerd rijden (SAE Level 3). In mei 2022 was Mercedes-Benz de eerste autofabrikant ter wereld met een internationaal geldige certificering voor hooggeautomatiseerd rijden, en daarmee het eerste merk dat een dergelijk systeem af fabriek als optie aan mag bieden aan klanten in Duitsland. Op geschikte snelwegtrajecten en waar de verkeersdrukte hoog is, kan DRIVE PILOT het rijden overnemen, in eerste instantie tot de wettelijk toegestane snelheid van 60 km/u. Dit geeft klanten tijd terug, zodat ze zich kunnen concentreren op andere activiteiten, zoals communiceren met collega's via In-Car Office, surfen op het internet of TV kijken. Mercedes-Benz heeft ook de certificering aangevraagd in Californië en Nevada en gaat DRIVE PILOT na goedkeuring in deze staten uitrollen.

Partnerships met Apple Music en UMG voor de ultieme geluidservaring met Dolby Atmos

Chief Software Officer van Mercedes-Benz, Magnus Östberg vertelde tijdens de CES 2023 Tech Talks hoe het merk de ideale entertainmentervaring in de auto creëert met de hulp van meerdere partners. Samenwerkingen met Apple Music, Universal Music Group (UMG) en Dolby Laboratories, Inc. brengen baanbrekende innovaties op het gebied van geluid naar de modellen van Mercedes-Benz. Dankzij de samenwerking met Apple Music is een Mercedes-Benz nu het eerste niet-Apple-product dat Spatial Audio biedt met Dolby Atmos van Apple Music. Met deze nieuwe audiostandaard stelt Universal Music Group, 's werelds grootste muzieklabel, artiesten in staat om hun songgoedkeuringsproces te baseren op hoe de uiteindelijke mix klinkt in een Mercedes-Benz. Het nieuwe kwaliteitslabel "Approved in a Mercedes-Benz" is hiermee de gouden standaard op het gebied van geluid. Dit wordt mogelijk gemaakt door de integratie van Dolby Atmos immersive audio met de optionele Burmester® high-end 4D- en 3D-geluidssystemen en de nieuwste generatie MBUX-technologie. UMG is ook van plan een studio-omgeving op te zetten in Sindelfingen, Duitsland, gebaseerd op Studio C van Capitol Studios, een belangrijke wereldwijde muziekstudio op het gebied van Dolby Atmos-mixing.

“In-car entertainment is tegenwoordig veel meer dan een high-end stereosysteem. Om nog maar te zwijgen over alle hardware en software om alle systemen met elkaar samen te laten werken. Een groot aantal exemplaren van de S-Klasse en EQS wordt af fabriek besteld met een Burmester High-End 4D-surround-soundsysteem met 39 speakers, al dan niet in combinatie met het Hyperscreen. Zo combineren we bij Mercedes-Benz technologie naadloos met elkaar om de gebruiker te verbazen. Om dit mogelijk te maken werken we zowel met experts binnen onze organisatie als gewaardeerde externe partners.”

Magnus Östberg, Chief Software Officer bij Mercedes-Benz Group AG

Partnership met ZYNC voor geoptimaliseerde, digitale in-car entertainment in Noord-Amerika

De samenwerking tussen Mercedes-Benz en het digitale entertainmentplatform ZYNC, die zijn Noord-Amerikaanse première beleeft, brengt het naadloos streamen van content in de auto naar een nieuw niveau. Beide bedrijven maakten tijdens de Tech Talks op de CES 2023 de details van de samenwerking bekend betreffende het aanbieden van samengestelde content en geïntegreerde streamingsdiensten op de Noord-Amerikaanse markt. Magnus Östberg werd vergezeld door ZYNC-oprichter en CEO Rana June (RJ). Ze legden samen uit hoe ZYNC alle streamingdiensten naadloos combineert op één platform, waarbij passagiers tijdens het reizen content naar hun schermen kunnen streamen en ook naar de bestuurder wanneer de auto geparkeerd is.

Mercedes-Benz en entertainmentmerk SUPERPLASTIC bundelen hun krachten en creëren "superteckel"

Mercedes-Benz kondigde ook een samenwerking aan met het opkomende entertainmentmerk SUPERPLASTIC. Galen McKamy, Chief Creative Officer van SUPERPLASTIC, sloot zich aan bij Alexander Helf, Head of Brand, Design & Lifestyle Communications bij Mercedes-Benz, om de nieuwe samenwerking af te trappen met onder meer de lancering van “superteckel”, een geheel nieuw personage in het SUPERPLASTIC universum. Superteckel is afgeleid van een cultureel icoon, het klassieke knikkende hondje dat de harten en dashboards van generaties bestuurders over de hele wereld heeft veroverd. “Superteckel” beleefde zijn première in een korte animatievideo.

Op de stand van Mercedes-Benz staat een 2,5 meter lange “superteckel” prominent tussen de VISION EQXX en verschillende andere elektrische modellen van het merk, waaronder de nieuwe EQE SUV 500 4MATIC (WLTP stroomverbruik gecombineerd: 22,5-18,8 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km)2 en de high-performance Mercedes AMG EQS 53 4MATIC+ (WLTP stroomverbruik gecombineerd: 24,3-21,8 kWh/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 0 g/km)2.

De CES 2023 Mercedes-Benz talks zijn vanaf 6 januari 2023 beschikbaar als on-demand video op Mercedes me media.

[1] SAE Level 3: de geautomatiseerde rijfunctie neemt bepaalde rijtaken over. Er is echter nog steeds een bestuurder vereist. De bestuurder moet te allen tijde gereed zijn om de controle over het voertuig over te nemen wanneer het voertuig vraagt om in te grijpen.
2 De cijfers zijn verstrekt in overeenstemming met de Duitse regeling 'PKW-EnVKV' en zijn alleen van toepassing op de Duitse markt. Meer informatie over officiële brandstofverbruikscijfers en de officiële specifieke CO₂-emissies van nieuwe personenauto's is te vinden in de EU-gids 'Informatie over het brandstofverbruik, de CO₂-emissies en het energieverbruik van nieuwe auto's', die gratis verkrijgbaar is bij alle verkooppunten van DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH en op www.dat.de.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen