13
december
2012
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz onthult de nieuwe E-Klasse

Mercedes-Benz presenteert de ingrijpend vernieuwde E-Klasse Limousine en Estate. Naast attractieve uiterlijke wijzigingen zijn er nieuwe, nog efficiëntere motoren, waaronder direct ingespoten BlueDIRECT viercilinder benzinekrachtbronnen. In de nieuwe E-Klasse debuteren liefst 11 nieuwe of verbeterde assistentiesystemen die nauw samenwerken: onder de noemer ‘Intelligent Drive’ smelten comfort en veiligheid samen.

Voor het eerst is de E-Klasse met keus uit twee ‘gezichten’ leverbaar. De basisuitvoering en de ELEGANCE-lijn hebben de klassieke grille met de ster op de motorkap. De AVANTGARDE-lijn beschikt over een sportieve grille met centraal geplaatste grote ster. De nieuwe E-Klasse volgt ook op andere punten de nieuwe designlijn van het merk. Opvallend zijn de nieuwe koplampen. Alle lichtfuncties zijn ondergebracht in één unit, maar dankzij vloeiende lichtelementen blijft het typische ‘vier-ogen-gezicht’ behouden. Dagrij- en dimlicht wordt in alle uitvoeringen verzorgd door LED-technologie. Optioneel is volledige LED-verlichting leverbaar. Andere markante designelementen zijn de nieuwe bumpers en de ‘characterline’ die samen met de laaggeplaatste sierlijn optisch voor extra lengte zorgt. Nieuwe achterlichten benadrukken juist de breedte.

Intelligent Drive

Alle nieuwe assistentiesystemen voor de nieuwe E-Klasse vallen onder de noemer Intelligent Drive. Dat betekent dat ze nauw met elkaar samenwerken en zowel comfort- als veiligheid dienen. Zo ontstaat een nieuwe rijdimensie. Veel van de nieuwe systemen maken gebruik van een geavanceerde, in de voorruit geplaatste stereocamera. De elektronische ogen ervan kunnen wegmarkeringen en verkeersborden herkennen. Bewegende objecten als voetgangers en auto’s (ook kruisend verkeer) worden bovendien ‘geïnterpreteerd’. De stereocamera werkt samen met verder verbeterde (radar)sensoren. Alle nieuwe E-Klasse modellen beschikken standaard over COLLISION PREVENTION ASSIST. Via radarsensoren wordt de bestuurder gewaarschuwd voor ongevalgevaar. De adaptieve remassistent helpt bij het uitvoeren van de juiste remactie. Ook vermoeidheidsherkenning (ATTENTION ASSIST) is standaard. Dit werkt voortaan over een breder snelheidsbereik en de gevoeligheid is nu instelbaar.  

Een overzicht van alle nieuwe en gewijzigde assistentiesystemen:

  • DISTRONIC PLUS met Steering Assist: helpt centraal op de rijbaan te blijven. Deels autonoom filerijden mogelijk.

  • BAS PLUS met Cross Traffic Assist: herkent kruisend verkeer en voetgangers en kan de remactie van de bestuurder versterken.

  • PRE-SAFE® Brake: herkent voetgangers en kan door een autonome remingreep een aanrijding vermijden (tot 50 km/h).

  • PRE-SAFE® PLUS: kan een dreigende aanrijding van achteren ‘herkennen’. Alarmlichten gaan ter waarschuwing van de achterligger snel knipperen. Preventieve PRE-SAFE® -maatregelen beperken het risico op letsel. Bij stilstaande auto wordt de remdruk verhoogd: dit voorkomt vervolgaanrijdingen.

  • PRE-SAFE® Impuls: dit systeem drukt de inzittenden bij een ongeval diep in de stoel. Zo onstaat extra bewegingsruimte voor de inzittenden die bij gecontroleerde afbouw van de gordelspanning kan worden benut. Dit beperkt het risico op of de ernst van het letsel aanzienlijk.

  • Active Lane Keeping Assist: dit herkent nu zowel achterop- als tegemoetkomend verkeer op de naastgelegen rijbaan. Ook waarschuwt het nu voor ongewild overschrijden van onderbroken wegmarkeringen. Indien nodig volgt een corrigerende éénzijdige remingreep.

  • Adaptive Highbeam Assist Plus: maakt het mogelijk altijd met grootlicht te rijden. Tegenliggers worden uit de lichtbundel gehouden.

  • Active Parking Assist: maakt automatisch inparkeren met actieve stuur- en remingrepen in langsparkeervakken en insteekparkeerplekken mogelijk.

  • Traffic Sign Assist: herkent naast snelheidsbeperkingen ook inhaal-/inrijverboden en geeft optische én akoestische waarschuwing. Helpt bijvoorbeeld spookrijden te voorkomen.

  • 360-graden camera: geeft de auto ‘ogen’ rondom. “Birdview”-weergave van omgeving én inparkeerlijnen op het centrale display.

Een uitgebreide beschrijving van de werking van alle nieuwe/verbeterde assistentiesystemen is te vinden in het persbericht met betrekking tot geavanceerde veiligheidstechnologieen van 18 november jl.  

Nieuwe BlueDIRECT benzinemotoren

Voor de nieuwe E-Klasse is er een breed aanbod van benzine- en dieselmotoren, alle met ECO Start-Stop functie. Nieuw zijn de direct ingespoten 2,0-liter viercilinder BlueDIRECT-motoren met snel schakelende Piezo-injectoren, meervoudige inspuiting en dito ontsteking. Andere kenmerken zijn de toepassing van turbotechnologie, variabele nokkenasverstelling (in- en uitlaatzijde), een geregelde oliepomp, een schakelbare waterpomp en balansassen. Voor beide vermogensvarianten (135 kW/184 pk en 155 kW/211 pk) geldt dat het meest gunstige gemiddelde verbruik 5,8 l/100 km bedraagt (afhankelijk van de uitvoering) en de gemiddelde CO2-uitstoot 135 g/km. De nieuwe viercilinder BlueDIRECT-motoren voldoen nu al aan de nieuwe EU6 emissienorm die vanaf 2015 in werking treedt. Eveneens nieuw in het programma is de E 400 met een 245 kW/333 pk sterke V6 BlueDIRECT-motor met biturbo-technologie. Ook deze voldoet aan de EU6-norm.

Krachtige, efficiënte dieselmotoren

De uitgebreide reeks dieselmotoren omvat diverse V6 BlueTEC-versies. De meeste beschikken over SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) en voldoen aan de EU6-norm. De E 300 BlueTEC HYBRID, waarin een viercilinder CDI samenwerkt met een elektromotor, is de zuinigste versie. Met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km (CO2: 107 g/km) behoort deze tot de zuinigste in zijn segment. Bovendien is de E 300 BlueTEC HYBRID limousine ingeschaald in de 20%-categorie van de fiscale bijtelling. Er is keus uit een handgeschakelde zesbak en de zeventraps 7G-TRONIC PLUS-transmissie met DIRECT-SELECT handschakelmogelijkheid. 4MATIC permanente vierwielaandrijving is uiteraard ook beschikbaar. 

Vier onderstelvarianten

De nieuwe E-Klasse biedt keuze uit vier onderstelvarianten:

  • DIRECT CONTROL-onderstel met selectieve demping: nadruk op comfort. Standaard op basisuitvoering en ELEGANCE.

  • DIRECT CONTROL-onderstel met selectieve demping: verlaagd (-15 mm) en sportief afgestemd. Standaard bij AVANTGARDE.

  • Verlaagd sportonderstel: in combinatie met Sportpakket exterieur en AMG Sportpakket.

  • AIRMATIC luchtvering met elektronisch geregelde demping: standaard op V8-versies. Bij de Estate-modellen is niveauregeling voor de achteras inbegrepen. 

Innovatieve stuurinrichting

Alle nieuwe E-Klasse modellen hebben standaard een elektromechanisch Direct Steer-stuursysteem. Dit combineert snelheidsafhankelijke parameter stuurbekrachtiging met een variabele stuuroverbrenging. Deze stuurinrichting werkt ‘on demand’ en is daardoor zeer energie-efficiënt. Daarnaast zijn er andere voordelen zoals een zeer direct stuurgedrag, een hoge mate van stuurcomfort en de mogelijkheid om de stuurinrichting te koppelen aan innovatieve assistentiesystemen als de Active Parking Assist. 

Hoogwaardige uitrusting

De nieuwe E-Klasse valt ook op door de hoogwaardige uitrusting én volop ruimte voor maatwerk. Zo is hij leverbaar met HANDS-FREE ACCESS. Na een voetbeweging onder de achterbumper opent of sluit de achterklep automatisch. Een andere highlight is het COMAND Online multimediasysteem met geïntegreerde apps die het reizen comfortabeler maken. Er zijn apps met weer- en verkeersinformatie, Google Streetview, zoekfuncties etc. Ook is het mogelijk om vooraf uitgestippelde routes uit Google Maps te downloaden. Bij stilstand kan de bestuurder surfen en mailen: mails en sites worden weergegeven via een groot (17,8 cm) high-res scherm. COMAND Online omvat ook navigatie, een alarmnummerfunctie en een DVD-wisselaar. Standaard is Audio 20 met dubbele tuner, CD-speler, USB-/Bluetooth-aansluiting, en een 14,7 cm kleurendisplay. De nieuwe E-Klasse wordt in april 2013 op de markt verwacht. De prijzen en de exacte specificaties zijn nog niet bekend.

Nieuwe E-Klasse: de benzinemotoren

Model

Cil.

Motor-inhoud

Max. vermogen (bij tpm)

Max. koppel (bij tpm)

0-100 km/h in s

l/100 km

CO2 g/km

EU

E 200

4

1991

135 kW (184 pk)/ 5500

300 Nm/ 1200 - 4000

7,9 (8,3)

5,8 (6,0)

135 (139)

6

E 250

4

1991

155 kW (211 pk)/ 5500

350 Nm/ 1200 - 4000

7,4 (7,8)

5,8 (6,1)

135 (141)

6

E 300

V6

3498

185 kW (252 pk)/ 6500

340 Nm/ 3500 - 4500

7,1 (7,5)

6,8 (7,1)

159 (165)

5

E 300 4MATIC

V6

3498

185 kW (252 pk)/ 6500

340 Nm/ 3500 - 4500

7,4 (7,8)

7,4 (7,8)

174 (184)

5

E 350

V6

3498

225 kW (306 pk)/ 6500

370 Nm/ 3500 - 5250

6,3 (6,7)

6,8 (7,1)

159 (165)

5

E 350 4MATIC

V6

3498

225 kW (306 pk)/ 6500

370 Nm/ 3500 - 5250

6,6 (7,1)

7,4 (7,8)

174 (184)

5

E 400 *

V6

2996

245 kW (333 pk)/ 5250 – 6000

480 Nm/ 1600 - 4000

5,9 (6,3)

7,5 (7,7)

175 (179)

6

E 400 4MATIC *

V6

2996

245 kW (333 pk)/ 5250 – 6000

480 Nm/ 1600 - 4000

5,9 (6,3)

8,0 (8,3)

185 (194)

6

E 500

V8

4663

300 kW (408 pk)/ 5000 – 5750

600 Nm/ 1600 - 4750

5,2 (5,4)

8,9 (9,3)

209 (216)

5

E 500 4MATIC

V8

4663

300 kW (408 pk)/ 5000 – 5750

600 Nm/ 1600 - 4750

5,2 (5,4)

9,4 (9,5)

219 (222)

5

 

Nieuwe E-Klasse: de dieselmotoren

Model

Cil.

Motor-inhoud

Max. vermogen (bij tpm)

Max. koppel (bij tpm)

0-100 km/h in s

l/100 km

CO2 g/km

EU

E 200 CDI

4

2143

100 kW (136 pk)/ 2800 – 4600

360 Nm/ 1600 - 2600

9,5 (10,1)

4,9 (5,3)

127 (137)

5

E 220 CDI

4

2143

125 kW (170 pk)/ 3000 – 4200

400 Nm/ 1400 - 2800

8,4 (8,6)

4,7 (5,2)

125 (134)

5

E 250 CDI

4

2143

150 kW (204 pk)/ 3800

500 Nm/ 1600 - 1800

7,5 (7,8)

4,8 (5,2)

128 (136)

5

E 250 CDI 4MATIC

4

2143

150 kW (204 pk)/ 388

500 Nm/ 1600 - 1800

7,9 (8,1)

5,5 (5,8)

143 (152)

5

E 300 BlueTEC

V6

2987

170 kW (231 pk)/ 3800

540 Nm/ 1550 - 2400

7,1 (7,4)

5,5 (5,7)

144 (152)

6

E 350 BlueTEC

V6

2987

185 kW (252 pk)/ 3600

620 Nm/ 1600 – 2400

6,6 (6,9)

5,5 (5,7)

144 (152)

6

E 350 BlueTEC 4MATIC

V6

2987

185 kW (252 pk)/ 3600

620 Nm/ 1600 - 2400

6,7 (7,0)

6,0 (6,4)

160 (170)

6

E 300 BlueTEC HYBRID

4

2143

150 kW (204 pk)/ 4200 Elektromotor 19 kW (26 pk)

500 Nm/ 1600 – 1800 Elektromotor 280 Nm

7,5 (7,8)

4,1 (4,4)

107 (116)

5

  • Alle cijfers op basis van modellen met 7G-TRONIC PLUS-transmissie.

  • Cijfers voor Estate-versies tussen haakjes

  • * = voorlopig cijfer