15
juli
2020
|
15:17
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz onderscheiden met twee AutomotiveINNOVATIONS Awards voor meest innovatieve premium merk

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research en tevens COO van Mercedes-Benz Cars – toonde zich verheugd met de dubbele overwinning voor de onderneming tijdens de uitreiking van de AutomotiveINNOVATIONS Award 2020. Het Center of Automotive Management (CAM) en consultancybureau PwC kenden Mercedes-Benz onderscheidingen toe voor ‘meest innovatieve premium merk’ en meest innovatieve premium merk in de categorie ‘interface & netwerken’.

“We geven vol gas bij de transformatie naar de mobiliteit van de toekomst – met innovatieve en duurzame luxe modellen. Onze focus ligt daarbij op vermindering van de CO2-uitstoot en digitalisering,” aldus Markus Schäfer, die de beide awards tijdens het online event #DigitalAuto Talk overhandigd kreeg van CAM-directeur Stefan Bratzel.

In de motivatie voor het toekennen van de award ‘meest innovatieve premium merk’ noemde het CAM de facelift van innovatieve modellen als de GLC en de EQ Power-versies van de A-Klasse, B-Klasse en GLE met plug-in hybrid-aandrijving. De voorsprong die Mercedes-Benz heeft opgebouwd, blijkt vooral uit het feit dat met 36 innovaties de belangrijkste concurrent met een derde voorbij werd gestreefd. Tot de belangrijkste innovaties volgens het CAM behoorden de plug-in hybrids van de GLE met hun bijzonder lage brandstofverbruik en grote elektrische actieradius, de actieve remassistent in de GLC (het eerste systeem in het segment dat kan reageren op een file) en de actieve rijbaanwisselassistent. Aanvullend was er extra waardering voor de baanbrekende veiligheidsinnovaties in het ‘ESF 2019’ onderzoek, zoals de 360°-voetgangersbescherming, die de bestuurder tijdens parkeermanoeuvres kan waarschuwen en actief kan ingrijpen.

Doorslaggevende criteria van het CAM voor het toekennen van de award voor meest innovatieve premium merk in de categorie ‘interface & netwerken’ waren de wereldprimeurs op het gebied van draadloze updates voor de A- Klasse en B-Klasse ter uitbreiding van de functies in de auto. Eveneens nieuw in het segment is de digitale melding van parkeerschade in de GLC, die automatisch een sms naar de mobiele telefoon van de bestuurder stuurt wanneer de auto betrokken is bij een parkeeraanrijding.

PwC en het CAM kennen sinds 2020 onderscheidingen toe aan opvallende innovaties in de auto-industrie op basis van onderzoek naar de ontwikkelingen bij autofabrikanten en toeleveranciers. In totaal werden ditmaal 1.465 innovaties uit de periode 2019/20 onderzocht en beoordeeld. De prijsuitreiking vond plaats op 14 juli jl. tijdens het live event #DigitalAuto Talk onder het motto ‘Reinventing automotive success – accelerating through the curve’.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.