13
juli
2019
|
12:26
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz ondanks lopende modelwisselingen nog steeds nummer 1 in premiumsegment

Mercedes-Benz blijft in een wereldwijd zeer concurrerende marktomgeving ondanks lopende modelwisselingen na zes maanden nog steeds koploper onder de premium-automerken. In het eerste halfjaar van 2019 werden 1.134.729 Mercedes-Benz personenwagens aan klanten afgeleverd (-4,6%). In het bijzonder de lopende modelwisselingen in het SUV-segment, dat goed is voor het grootste volume, zorgden daarbij voor een vermindering van de afzet in het eerste halfjaar.

In het tweede kwartaal heeft Mercedes-Benz in totaal 573.856 personenwagens verkocht (-3,5%). Van april tot en met juni zorgden vooral de nieuwe compacte modellen, waaronder de nieuwe A-Klasse Limousine wereldwijd en de nieuwe B-Klasse en nieuwe CLA Coupé in Europa, voor een afzetimpuls. In juni bedroeg de afzet van de onderneming met de ster uit Stuttgart 196.230 eenheden (-3,7%). Sinds het begin van het jaar heeft Mercedes-Benz de leidende positie in het premiumsegment onder andere in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Zwitserland, Portugal, Zweden, Denemarken, Finland, Tsjechië, Luxemburg, Griekenland, Zuid-Korea, Japan, Australië en Canada weten vast te houden.

“Mercedes-Benz staat na een uitdagend eerste halfjaar nog steeds aan de top van het premiumsegment. We zijn vooral blij met de grote populariteit van de nieuwe compacte modellen. Voor het derde kwartaal gaan we uit van een afzetimpuls door onze nieuwe SUV’s”, aldus Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor de verkoop van Mercedes-Benz Cars. “In juli staan met de nieuwe GLC en GLC Coupé twee auto’s in onze showrooms, die bij klanten zeer geliefd zijn: de GLC, die al sinds een aantal jaren ons model met het grootste volume in het SUV-portfolio is, beschikt net als de GLC Coupé over de nieuwste intelligente rijassistentiesystemen en is standaard voorzien van MBUX.”

Afzet Mercedes-Benz naar regio’s en markten

In het eerste halfjaar werden er 457.595 voertuigen met de ster in de regio Europa verkocht (-4,0%). Op de thuismarkt Duitsland bedroeg de afzet in de eerste zes maanden van het jaar 147.351 eenheden (-2,7%). In juni werden daar 24.033 voertuigen met de ster afgeleverd aan klanten. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Rusland, Portugal, Nederland en Denemarken kon de afzet in de afgelopen maand worden vergroot. Mercedes-Benz heeft bovendien tot en met juni in Frankrijk, Spanje, Polen en Denemarken nieuwe afzetrecords gevestigd.

In de regio Azië-Pacific bedroeg de afzet van Mercedes-Benz personenwagens in het eerste halfjaar 478.254 eenheden (-3,1%). Op de kernmarkt China verkocht de onderneming in de eerste zes maanden met 344.657 eenheden in totaal 1,3% meer dan in het voorgaande jaar. In juni lagen de afleveringen licht hoger dan het niveau van het voorgaande jaar: in totaal werden in China 57.018 voertuigen aan klanten afgeleverd (+0,1%). In Zuid-Korea kon de afzet in de afgelopen maand worden vergroot (+2,1%). In Vietnam werd bovendien een nieuw afzetrecord tot en met juni gevestigd.

In juni werden er in de NAFTA-regio 30.808 eenheden afgeleverd (-4,1%). Op de kernmarkt Verenigde Staten werd in de afgelopen maand met 26.196 personenwagens het niveau van het voorgaande jaar bereikt. Sinds het begin van het jaar bedraagt de afzet van Mercedes-Benz in de Verenigde Staten 147.396 voertuigen (-7,2%).

Afzet Mercedes-Benz naar modellen

De compacte auto’s van Mercedes-Benz sluiten het eerste halfjaar af met een afzetstijging: in totaal werden er sinds januari meer dan 313.000 modellen van de A- en B-Klasse, CLA Coupé, CLA Shooting Brake en GLA verkocht (+4,2%). Meer dan 57.000 afgeleverde compacte auto’s betekenen daarbij ook een stijging van 13,7% in de maand juni. De vraag naar de nieuwe A-Klasse was ook in de afgelopen maand wereldwijd groot (+47,0%), terwijl de nieuwe CLA Coupé in de tweede maand na de marktintroductie in Europa daar eveneens een sterke tweecijferige groei vertoont (+66,6%).

Van de C-Klasse Limousine en Estate werden in het eerste halfjaar wereldwijd meer dan 206.000 eenheden afgeleverd (-1,8%). Daarnaast nam sinds het begin van het jaar de verkoop van de verlengde uitvoering van de C-Klasse Limousine met 4,7% toe. De afzet van de C-Klasse Estate overtrof in de afgelopen maand de waarde van het voorgaande jaar met 23,4%, tot en met juni liet de Estate eveneens een toename van de afzet zien (+3,4%).

De afzet van de SUV’s in het eerste halfjaar lag vanwege de modelwisseling met circa 367.000 afgeleverde eenheden van de modellen GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS en G-Klasse onder het hoge niveau van het voorgaande jaar (-13,3%). Ondanks de lopende modelwisselingen is ook tot en met juni elke derde verkochte Mercedes-Benz wereldwijd een SUV. De G-Klasse kon intussen in de eerste zes maanden van het jaar van zijn 40-jarig jubileum een nieuw afzetrecord vestigen, tot en met juni konden de afleveringen bovendien meer dan verdubbeld worden.

smart

In het eerste halfjaar werden er in totaal 60.318 twee- en vierdeurs smarts aan klanten afgeleverd (-8,1%). In Europa kon de afzet in de eerste zes maanden met 0,6% worden vergroot. Daarbij is het merk smart met name in Duitsland zeer populair: een toename van de afzet van 12,8% betekent een nieuw record voor het eerste halfjaar. In Frankrijk en Zwitserland kon de afzet tot en met juni met dubbele cijfers worden vergroot.

Overzicht afzet Mercedes-Benz Cars

 

Juni 2019

Verand. in %

T/m juni 2019

Verand. in %

Mercedes-Benz

196.230

-3,7

1.134.729

-4,6

smart

10.231

-22,5

60.318

-8,1

Mercedes-Benz Cars

206.461

-4,8

1.195.047

-4,7

 

 

 

 

 

Afzet Mercedes-Benz in de regio’s/markten

 

 

 

 

Europa

79.892

-3,5

457.595

-4,0

- waarvan Duitsland

24.033

-6,2

147.351

-2,7

Azië/Pacific

81.439

-3,7

478.254

-3,1

- waarvan China

57.018

+0,1

344.657

+1,3

NAFTA

30.808

-4,1

174.409

-8,8

- waarvan VS

26.196

0,0

147.396

-7,2