06
september
2013
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz neemt nieuwe aero-akoestische windtunnel officieel in gebruik

Mercedes-Benz heeft in het ontwikkelingscentrum in Sindelfingen officieel de modernste en stilste windtunnel ter wereld in gebruik genomen, waarmee metingen tot een windsnelheid van 265 km/h kunnen worden gerealiseerd. In totaal is in een tijdspanne van vijf jaar meer dan € 230 miljoen geïnvesteerd in de uitbreiding van het Mercedes-Benz Technology Center met klimatologische windtunnels, de rijsimulator en deze aero-akoestische windtunnel.

"De ingebruikneming van onze nieuwe aero-akoestische windtunnel toont eens te meer aan dat het hart van de auto-industrie in Sindelfingen slaat", aldus Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en directeur van Mercedes-Benz Cars tijdens de feestelijke ceremonie in het bijzijn van Günther Oettinger, EU-commissaris voor energie. "En om ervoor te zorgen dat dit ook zo blijft, versterkt Mercedes-Benz met deze investeringen de toekomst van de hightech-locatie Baden Württemberg en zijn toppositie op het gebied van technologie en innovatie in het premium segment."

De nieuwe aero-akoestische windtunnel maakt deel uit van omvangrijke investeringen in de voertuigontwikkeling in de fabriek in Sindelfingen. Naast de rijsimulator en de twee jaar geleden in gebruik genomen klimatologische windtunnels completeert hij de nieuwe testinrichtingen in het Mercedes-Benz Technology Center. In de directe omgeving wordt momenteel bovendien het nieuwe technologiecentrum voor voertuigveiligheid gebouwd.

"Onze modellen zijn op dit moment in bijna alle autosegmenten aerodynamische en aero-akoestische wereldkampioenen", zegt Prof. Dr. Thomas Weber, verantwoordelijk voor concernresearch en de ontwikkeling van Mercedes-Benz Cars. "En wereldkampioenen hebben nu eenmaal het beste trainingscentrum ter wereld nodig. Weinig windgeruis, optimale wegligging en natuurlijk de beste efficiency door geringe luchtweerstand zijn de ingrediënten voor ultiem rijcomfort voor onze klanten. Deze nieuwe hightech aero-akoestische windtunnel draagt ertoe bij dat wij onze leidinggevende positie behouden."

Nieuwe aero-akoestische windtunnel is modernste ter wereld

Vanwege zijn zeer goede luchtgeleiding, het geringe achtergrondgeruis, de uitgekiende rijsimulatie en de hoge efficiency telt de nieuwe aero-akoestische windtunnel in Sindelfingen tot de meest productieve installaties ter wereld. Hij is gebaseerd op het zogenoemde 'Göttinger design', dat wil zeggen dat de lucht na het meettraject weer teruggevoerd wordt naar de blower en opnieuw tot 265 km/h wordt opgevoerd. Deze maximale windsnelheid wordt bij een venturiedoorlaat van 28 m2 door geen andere windtunnel voor personenauto's bereikt. Voor het gebruik als akoestische tunnel waarin het windgeruis binnen en buiten de testauto wordt gemeten, zijn talrijke geluiddempende functies geïntegreerd. Zelfs bij 140 km/h stroomt de lucht daarom bijna geluidloos door het testtraject. Hierdoor is deze aero-aktoestische windtunnel de stilste ter wereld.

Het hart van het bijna 20 meter lange meettraject van de windtunnel wordt gevormd door het 'vijf-banden-systeem' van zo'n 90 ton dat diverse wegomstandigheden perfect simuleert. Door de geïntegreerde draaischijf met een diameter van twaalf meter kunnen de auto's ook in een gewenste hoek worden gedraaid om bijvoorbeeld zijwind realistisch te kunnen simuleren. Doordat de installatie van alle kanten bereikbaar is, kunnen de ingenieurs de diverse aerodynamische sonden of microfoons met uiterste precisie aanbrengen. Hierdoor worden exacte aerodynamische metingen en aerodynamische verbeteringen aan het voertuig gewaarborgd.

Aerodynamica-kampioen in bijna alle klassen

De aerodynamica-specialisten van Mercedes-Benz behalen sinds bijna drie decennia het ene record na het andere. Momenteel is de nieuwe CLA-Klasse als BlueEFFICIENCY Edition wereldrecordhouder met een cw-waarde van 0,22 en een luchtweerstandfactor (cw x A) van 0,49. En bij de nieuwe S-Klasse kon de luchtweerstandcoëfficiënt in vergelijking met haar voorganger nog eens met twee honderdste worden verbeterd. Zij is met een cw=0,24 de nieuwe maatstaf in haar segment en de beste limousine überhaupt. Nog gestroomlijnder is de S 300 BlueTEC HYBRID. De dieselhybride onderscheidt zich zelfs met een cw-waarde van 0,23 en behaalt niet in de laatste plaats door de extreem lage luchtweerstand fantastische verbruikswaarden van slechts 4,4 l/100 km of 115 g CO2/km.

Ook de volgende autogeneraties en alle nieuwe elektro- en hybridevoertuigen van Mercedes-Benz zetten deze trend voort en hun aerodynamische eigenschappen worden door de nieuwe windtunnel verder geperfectioneerd. Bij elektro- en hybridevoertuigen speelt een lage luchtweerstand een nog grotere rol omdat dit van directe invloed is op het vergroten van de actieradius per batterijvulling. En ook bij het recupereren kan meer energie naar de batterij terugvloeien.

Ook aero-akoestisch gezien nemen de modellen van Mercedes-Benz in bijna alle segmenten de koppositie in. De nieuwe S-Klasse heeft in haar segment niet alleen het laagste windgeruisniveau maar is ook stiller dan de Maybach, tot nu toe de stilste auto ooit. Ter verlaging van het windgeruisniveau zijn in deze modelreeks naast de geoptimaliseerde vorm ook de ruwbouw en het afdichtingsconcept van de deuren duidelijk verbeterd.