24
september
2021
|
14:49
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz neemt belang in ACC en gaat Europees accuproductienetwerk met wereldwijde ambities bouwen

Samenvatting
  • Mercedes-Benz wordt samen met Stellantis en TotalEnergies gelijkwaardige aandeelhouder in Automotive Cells Company (ACC), met een belang van 33 procent voor elke partner
  • Mercedes-Benz gaat ACC voorzien van technologie en productie knowhow
  • Mercedes-Benz en zijn partners gaan ontwikkeling ACC versnellen met duurzame en geavanceerde celtechnologie, zeer concurrerende kosten en een doelstelling van ten minste 120 Gigawatt uur aan celcapaciteit tegen het einde van dit decennium

Op weg naar een volledig elektrische toekomst neemt Mercedes-Benz een aandelenbelang in de Europese accucelfabrikant Automotive Cells Company (ACC), om de ontwikkeling en productie van de volgende generatie high-performance accucellen en -modules op te schalen. Zoals afgelopen juli al aangekondigd, is Mercedes-Benz er klaar voor om tegen het einde van dit decennium volledig elektrisch te gaan, waar de marktcondities dat toelaten. Het realiseren van deze doelstelling vergt voor de onderneming tegen het einde van dit decennium een totale accuproductiecapaciteit van meer dan 200 Gigawatt uur. Daarom plant de onderneming samen met partners de bouw van acht celfabrieken wereldwijd, waarvan er vier in Europa worden gevestigd. Het belang in ACC is de volgende stap van Mercedes-Benz’ strategische koers om door te groeien van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’.

"Mercedes-Benz heeft een zeer ambitieus transformatieplan en deze investering markeert een strategische mijlpaal op onze weg naar CO2-neutraliteit. Samen met ACC gaan we accucellen en -modules in Europa ontwikkelen en efficiënt produceren – op maat gemaakt op basis van de vereisten van Mercedes-Benz", verklaart Ola Källenius, CEO van Daimler AG en Mercedes-Benz AG. "Deze nieuwe samenwerking stelt ons in staat om de toelevering veilig te stellen, te profiteren van schaalvoordelen en onze klanten te voorzien van superieure accutechnologie. Bovendien kunnen we er hiermee voor zorgen dat Europa in het hart van de auto-industrie blijft – zelfs in een elektrisch tijdperk. Met Mercedes-Benz als nieuwe partner wil ACC de capaciteit van zijn Europese vestigingen meer dan verdubbelen, om de industriële concurrentiekracht van Europa in het ontwerpen en produceren van accucellen te stimuleren.”

Het volledige ACC-project vergt een investeringsvolume van meer dan zeven miljard euro - in een combinatie van eigen vermogen, leningen en subsidies - om tegen het einde van dit decennium een totale capaciteit van ten minste 120 Gigawatt uur in Europa te realiseren. Mercedes-Benz gaat volgend jaar een bedrag van honderden miljoenen euro investeren. In totaal blijven de investeringen naar verwachting onder de één miljard euro. De transactie is onderhevig aan de gebruikelijke sluitingsvoorwaarden, waaronder overeenstemming over definitieve documentatie en wettelijke goedkeuringen.

Yann Vincent, CEO van ACC, verklaart: “De toetreding van Mercedes-Benz als nieuwe aandeelhouder betekent een belangrijke mijlpaal voor ACC. Mercedes-Benz geeft hiermee een blijk van vertrouwen in onze technologische roadmap en het concurrentievermogen van onze producten, wat het zakelijk potentieel van ACC aanzienlijk versterkt en onze ambitieuze groeiplannen ondersteunt. Dit is onze bijdrage aan een elektrische en duurzame toekomst.”

“Mercedes-Benz neemt een strategisch belang van 33 procent in ACC. Op basis van onze investeringen krijgen we twee van de zes plekken in de Raad van Toezicht van ACC, naast TotalEnergies en Stellantis als gelijkwaardige aandeelhouders”, aldus Markus Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG; verantwoordelijk voor Daimler Group Research en Mercedes-Benz Cars COO. “Ons doel is om de meest geavanceerde en duurzame accucellen te blijven integreren in onze EQ-modellen. Daarom stellen we onze technologische en productiekennis ter beschikking aan ACC. Vanaf 2023 gaat Mercedes-Benz de ontwikkeling van hoogwaardige cellen verder aanvullen met de nieuw geplande pilotfabriek ‘Drive Systems Campus’ in Stuttgart.”

Vanaf medio dit decennium gaat ACC vanuit zijn productielocaties high-performance accutechnologieën aan Mercedes-Benz leveren. De accucelfabrikant onderzoekt de mogelijkheden om zijn productienetwerk verder uit te breiden met nieuwe locaties in Europa.

Mercedes-Benz voert grootschalige onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten op het gebied van accutechnologie uit. De onderneming gaat deze expertise inbrengen en de uitbreiding van ACC's productienetwerk ondersteunen op basis van de hoge, toonaangevende kwaliteitsnormen van het merk. Met Saft, een dochteronderneming van TotalEnergies, heeft Mercedes-Benz een partner met meer dan 100 jaar ervaring op het gebied van accu’s en accusystemen met een lange levensduur voor toepassingen die cruciaal zijn voor de veiligheid, noodstroom en elektrische en hybride aandrijvingen. Stellantis versterkt de joint venture met expertise op het gebied van industrialisatie dankzij zijn merkendiversiteit, omvang en wereldwijde aanwezigheid. Mede dankzij deze partners kunnen Mercedes-Benz-klanten profiteren van de unieke combinatie van technologische knowhow, productie-ervaring en schaalgrootte van de joint venture.

Met de investering stimuleert Mercedes-Benz de industrialisatie van geavanceerde en duurzame celtechnologieën in Europa. Mercedes-Benz breidt zijn bestaande partnerportfolio uit om de beschikbaarheid van accucellen en -modules als sleuteltechnologie voor het tijdperk van elektrische mobiliteit te waarborgen.

Efficiënte en duurzame celtechnologieën

Mercedes-Benz vertrouwt op een modulair, sterk gestandaardiseerd accupakket dat de integratie van accucellen en -modules van verschillende ontwikkelingspartners mogelijk maakt door middel van uniform ontworpen componenten en interfaces. Het doel van de samenwerking is de gezamenlijke ontwikkeling van cellen en accumodules die voldoen aan de hoge energiedichtheid-, laadvermogen- en prestatievereisten van Mercedes-Benz. Dankzij de gezamenlijke expertise van de partners in celtechnologie en -productie kunnen onderscheidende variaties in het modulaire systeem qua celchemie en celhoogte optimaal worden gerealiseerd. De partners onderzoeken ook verdere ontwikkelingen in accutechnologie, bijvoorbeeld op het gebied van hoog-siliciumanode- en solid-state accu’s.

Met Ambition 2039 streeft Mercedes-Benz naar CO2-neutraliteit in de gehele waardeketen. De CO2-neutrale productie van accucellen is een belangrijk onderdeel en een specifieke vereiste voor alle partners. ACC gaat voor de productie van hoogwaardige accutechnologieën daarom voornamelijk elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen gebruiken. Andere belangrijke duurzaamheidsaspecten zijn het verantwoord inkopen van grondstoffen en het slim omgaan met hulpbronnen. Voor de accucellen worden alleen grondstoffen gebruikt die zijn gewonnen uit gecertificeerde mijnen. Daarnaast reduceren de partners kritische materialen door gebruik te maken van nieuwe technologieën. Bij een gesloten grondstoffenkringloop zullen ACC-accucellen voor meer dan 95% recyclebaar zijn. De fabrikant van accucellen is een belangrijke partner voor de Europese Unie om als onderdeel van de Green Deal de duurzaamheidseisen voor een groene accu in Europa te implementeren.

Over ACC

ACC werd opgericht in 2020 en combineert sindsdien de expertise van Stellantis, TotalEnergies en Mercedes-Benz met vaardigheden en ervaring die elkaar aanvullen. Het doel van ACC is om Europees marktleider te worden voor auto-accucellen en -modules die schone en efficiënte mobiliteit voor iedereen mogelijk maken. Het R&D-centrum in Bordeaux (Frankrijk) is operationeel en de pilotfabriek in Nersac (Frankrijk) start eind dit jaar met de productie.

Boilerplate

Forward-looking statements:

This document contains forward-looking statements that reflect our current views about future events. The words “anticipate,” “assume,” “believe,” “estimate,” “expect,” “intend,” “may,” ”can,” “could,” “plan,” “project,” “should” and similar expressions are used to identify forward-looking statements. These statements are subject to many risks and uncertainties, including an adverse development of global economic conditions, in particular a decline of demand in our most important markets; a deterioration of our refinancing possibilities on the credit and financial markets; events of force majeure including natural disasters, pandemics, acts of terrorism, political unrest, armed conflicts, industrial accidents and their effects on our sales, purchasing, production or financial services activities; changes in currency exchange rates, customs and foreign trade provisions; a shift in consumer preferences towards smaller, lower-margin vehicles; a possible lack of acceptance of our products or services which limits our ability to achieve prices and adequately utilize our production capacities; price increases for fuel or raw materials; disruption of production due to shortages of materials, labor strikes or supplier insolvencies; a decline in resale prices of used vehicles; the effective implementation of cost-reduction and efficiency-optimization measures; the business outlook for companies in which we hold a significant equity interest; the successful implementation of strategic cooperations and joint ventures; changes in laws, regulations and government policies, particularly those relating to vehicle emissions, fuel economy and safety; the resolution of pending governmental investigations or of investigations requested by governments and the outcome of pending or threatened future legal proceedings; and other risks and uncertainties, some of which are described under the heading “Risk and Opportunity Report” in the current Annual Report or in the current Interim Report. If any of these risks and uncertainties materializes or if the assumptions underlying any of our forward-looking statements prove to be incorrect, the actual results may be materially different from those we express or imply by such statements. We do not intend or assume any obligation to update these forward-looking statements since they are based solely on the circumstances at the date of publication.

Mercedes-Benz AG at a glance
Mercedes-Benz AG is responsible for the global business of Mercedes-Benz Cars and Mercedes-Benz Vans, with over 170,000 employees worldwide. Ola Källenius is Chairman of the Board of Management of Mercedes-Benz AG. The company focuses on the development, production and sales of passenger cars, vans and vehicle-related services. Furthermore, the company aspires to be the leader in the fields of electric mobility and vehicle software. The product portfolio comprises the Mercedes-Benz brand with the brands of Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Class and the smart brand. The Mercedes me brand offers access to the digital services from Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is one of the world's largest manufacturers of luxury passenger cars. In 2020 it sold around 2.1 million passenger cars and nearly 375,000 vans. In its two business segments, Mercedes-Benz AG is continually expanding its worldwide production network with around 35 production sites on four continents, while gearing itself to meet the requirements of electric mobility. At the same time, the company is constructing and extending its global battery production network on three continents. As sustainability is the guiding principle of the Mercedes-Benz strategy and for the company itself, this means creating lasting value for all stakeholders: for customers, employees, investors, business partners and society as a whole. The basis for this is Daimler's sustainable business strategy. The company thus takes responsibility for the economic, ecological and social effects of its business activities and looks at the entire value chain.