28
december
2007
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Nederland B.V.

Met ingang van 1 januari 2008 krijgt de de importeur van Mercedes-Benz personen- en bedrijfswagens een nieuwe naam met een vertrouwd gevoel. Vanaf deze datum wordt de naam Mercedes-Benz Nederland weer gevoerd voor de verkoop, marketing en after sales activiteiten van de tot Daimler behorende merken zoals Mercedes-Benz, smart, McLaren en Maybach personenauto’s en Mercedes-Benz bestel- en bedrijfswagens en Unimog in Nederland.

Met de naamsverandering van de importactiviteiten voor de eerder genoemde merken, wordt de periode van DaimlerChrysler Nederland B.V. definitief afgesloten. Met de verzelfstandiging van Chrysler LLC, de naamsverandering van het concern in Daimler AG en de start van Chrysler Nederland B.V. op 1 oktober jl. volgt de Nederlandse importorganisatie de structuur die in veel andere Europese landen tegelijkertijd wordt ingevoerd.

“Een nieuw jaar, een nieuwe naam, een vertrouwd gevoel”, luidde de boodschap van Winfried Blum, president en CEO van de importeur van het automerk met een historie die verder teruggaat dan van enig ander automerk in Nederland.

Historie in het kort

Al aan het eind van de19e eeuw had de autopionier Daimler in Nederland een vertegenwoordiging voor scheeps- en stationaire motoren, de fa. Willem Remmers & Co. in Amsterdam. Met ingang van 1896 leverde dit bedrijf ook auto’s. Een jaar later kreeg M.W. Aertnijs de vertegenwoordiging van het àndere pioniersmerk op autogebied, Benz. In 1900 had hij al meer dan honderd Benz automobielen in Nederland verkocht.

In die beginperiode doet zakenman Emil Jellinek in Zuid-Frankrijk als distributeur goede zaken voor Daimler. Zó goed dat vanaf 1902 de naam van diens dochter Mercédès als merknaam wordt gebruikt.

Concentratie en groei

Het importschap van Daimler kwam in 1908 in handen van de Haagse N.V. Auto-Palace, dat hiervoor de werkmaatschappij Mercedes-Daimler Automobiel Mij. oprichtte. Aertnijs behield de import van Benz tot 1924. In dat jaar ontstond samenwerking tussen de bedrijven van de pioniers Benz en Daimler, in 1926 kwam het tot een fusie, waarna alle personen- en bedrijfsautomodellen de merknaam Mercedes-Benz kregen. In 1935 neemt de N.V. AGAM (Algemene Garage en Automobiel Maatschappij), eveneens in Den Haag, het importbedrijf voor Mercedes-Benz van Auto-Palace over. Na de oorlog wordt de N.V. AGAM in Amsterdam heropgericht. AGAM groeit mee met de verkoop van Mercedes-Benz en floreert in de jaren vijftig en zestig.

In 1959 wordt het onderdelenmagazijn gevestigd op industrieterrein Lage Weide in Utrecht. Bij dit pand worden in 1971 op een zichtlokatie langs de A2 een nieuwe showroom en kantoortoren in gebruik genomen. Het gebouw met de ster is vele jaren een vertrouwd gezicht voor passerende automobilisten.

In de jaren zeventig worden veel particuliere importeurs overgenomen door fabrieksvestigingen. Door de overname door DaimlerBenz AG veranderde de N.V. AGAM op 1 januari 1980 zodoende in Mercedes-Benz Nederland B.V.

In de jaren tachtig en negentig maakt Mercedes-Benz een stabiele groei door en in 1998 kondigen de directies van DaimlerBenz en Chrysler Corporation de fusie aan. Als gevolg daarvan veranderde de naam van de importeur op 6 september 1999 in DaimlerChrysler Nederland B.V.

In 2003 worden alle wholesale activiteiten gebundeld in een bijzonder vormgegeven hoofdkantoor aan de Van Deventerlaan in Utrecht, nabij Oudenrijn.

In de loop van 2007 verzelfstandigde Chrysler zijn activiteiten terwijl Daimler met 19,9 procent aandeelhouder blijft in deze nieuw gevormde onderneming. In de landen waar beide ondernemingen actief zijn, worden in de periode die volgt, de importactiviteiten ook gesplitst.

Het nieuwe Mercedes-Benz Nederland heeft ruim 200 medewerkers in dienst en een omzet van omgeveer 1 miljard euro. Met deze verandering worden ook de namen van de belangrijkste dochterondernemingen in Nijkerk (Mercedes-Benz Technical Center Nederland) en Den Haag (Mercedes-Benz Dealer Bedrijven) aangepast.