21
april
2006
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Museum en supershowroom op geboortegrond in Stuttgart

In Stuttgart openen in korte tijd twee bouwkundige hoogtepunten hun deuren: het Mercedes-Benz Center en het nieuwe Mercedes-Benz Museum. De twee gebouwen staan in sterk architectonisch contrast met elkaar: het hoekige ontwerp van het Center aan de ene kant en de vloeiende vormen van het aangrenzende museum aan de andere kant. Bezoekers kunnen nu onder één dak een ontdekkingstocht maken door de geschiedenis van Mercedes-Benz, van het prille begin tot de huidige modellijnen.

De bijzondere architectuur van het vernieuwde Mercedes-Benz Museum is van Nederlandse makelij. Architect Ben van Berkel van UN studio, ook bekend als architectenbureau Berkel en Bos, is verantwoordelijk voor het spraakmakende ontwerp, dat wordt geprezen als een architectonisch kunstwerk dat het charisma van een legendarisch merk als Mercedes-Benz perfect weergeeft. De architectuur weerspiegelt ook de filosofie van het museum. Het herbergt niet alleen de roemruchte historie van Mercedes-Benz, maar geeft ook een kijkje in de toekomst.

De vorm van het gebouw is dat van twee in elkaar grijpende spiralen. Bezoekers kunnen zo ‘spiraalsgewijs’ hun weg door het gebouw vinden. Het idee voor het ontwerp komt uit de wegenbouw, waarbij de architect in dit geval werd geïnspireerd door het klaverbladontwerp van de vlakbij gelegen kruising van de snelwegen B14 en B10. Het 47,5 meter hoge museum heeft negen verdiepingen, een oppervlakte van 16.500 vierkante meter en voor de bouw werd meer dan 110.000 ton beton gebruikt. De glazen buitenkant bestaat uit 1.800 driehoekige ramen, waarvan er geen enkele identiek is. Het plan voor het nieuwe museum stamt uit 1999, maar de bouw zelf nam slechts 2,5 jaar in beslag.

Tijdlijn

  • 1999 – Daimler Chrysler geeft de opdracht een nieuw Mercedes-Benz Museum te ontwerpen
  • 2000 – Stuttgart-Untertürkheim wordt gekozen als locatie
  • 2001 - Ontwerpwedstrijd
  • Januari 2002 - Einde van de ontwerpwedstrijd, winnaar: UN studio van Berkel & Bos uit Amsterdam
  • Maart 2002 – Goedkeuring ontwerp
  • 17 september 2003 – Eerste steen wordt gelegd
  • Vanaf september 2003 – Bouw begint
  • 11 april 2004 – Mercedes-Jelinek-Strasse wordt officieel geopend
  • 3 maart 2005 – Hoogste punt bereikt
  • Maart 2005 – Werkzaamheden aan het interieur starten
  • Oktober 2005 – Eerste auto’s en tentoonstellingsobjecten worden geplaatst
  • Eind januari 2006 - Alle objecten op hun plaats
  • Gevolgd door: licht, installatie van techniek en de laatste objecten (4-6 weken)
  • April 2006 – Start van een zes weken durende proefperiode
  • 19 mei 2006 – Openingsceremonie Mercedes-Benz Museum

    Diversiteit

    Het museum is zo ingericht dat bezoekers het idee krijgen door 120 jaar autogeschiedenis te wandelen. Er is keuze uit twee rondleidingen van twee uur. Beide starten op de negende verdieping. De ‘Legend’-tour voert langs zeven verschillende locaties waar de geschiedenis van het merk in chronologische volgorde wordt verteld. Van de eerste auto’s tot legendarische klassiekers zoals de 300 SL Gullwing en van de eerste dieselmotoren tot de huidige innovaties op het gebied van milieu en veiligheid. De ‘Collection’-tour brengt de bezoeker langs vijf collecties waar de enorme diversiteit aan functies waarvoor Mercedes-modellen zijn gebruikt, centraal staat. Van de wereldberoemde ‘Popemobile’ van Paus Johannes Paulus II tot een LF 3500 brandweerauto. Beide tours eindigen bij ‘Races and Records’, waar recordauto’s en fameuze raceauto’s als de C111 uit 1978 en 190E 2.3-16 uit 1983 staan tentoongesteld. De volledige collectie bestaat uit 160 voertuigen en meer dan 1.500 tentoongestelde objecten.

    De Passage

    Vanuit het museum kun je via De Passage naar het gloednieuwe Mercedes-Benz Center. Deze Passage is een honderd meter lange glazen corridor die de twee gebouwen met elkaar verbindt. De Passage herbergt diverse winkels en horecagelegenheden en creëert een verbinding tussen de historie van het museum met de huidige modellijnen in het Mercedes-Benz Center.

    Het door Prof. Christopher Kohlbecker ontworpen gebouw is van een geheel andere architectuur dan het museum. Het ontwerp is met zijn hoekige vormen en opvallende daktuin een tegenpool van de vloeiende spiralen en de strakke glazen buitenkant van het museum.

    Drie grote showrooms

    Het Mercedes-Benz Center heeft een oppervlakte van meer dan 9.100 vierkante meter en er bevinden zich op drie verdiepingen grote showrooms, waar bezoekers de verschillende modellijnen zoals cabriolets, SUV’s en de AMG-uitvoeringen kunnen bewonderen. De in totaal 130 auto’s geven de bezoekers een uitstekend beeld van de verscheidenheid aan modellen van Mercedes-Benz. Centraal in het Center staat een 27 meter hoge, kegelvormige toren van aluminium. Deze herbergt de ‘Brand Gallery’, waarin tijdelijke tentoonstellingen met onderwerpen zoals autosport, veiligheid, innovatie of design plaatsvinden. Bijzonder zijn ook de zestien onder het maaiveld gelegen werkplaatsen voor reparaties, onderhoud en overige service.

    Milaan en Londen

    Stuttgart is na Berlijn, München en Keulen de vierde Duitse stad die een Mercedes-Benz Center krijgt. De locatie is speciaal, omdat het Center is gebouwd naast het Mercedes-Benz Museum en voor de poorten van de DaimlerChrysler fabriek. Het bijzondere architectonische ontwerp ligt op het kunstmatig verhoogde terrein van Mercedes-Benz World.

    De Metropolitan Centers, zoals in Stuttgart, zijn voortgekomen uit het idee om een dealerschap voor de toekomst te ontwerpen. Het is niet alleen de bedoeling bezoekers te informeren over de modellen, maar ook om hen te fascineren en te enthousiasmeren voor het merk Mercedes-Benz. De Centers zijn zo ontworpen, dat zowel ouders met kinderen als liefhebbers van techniek en design volledig op hun wenken worden bediend. Nu de bestaande Mercedes-Benz Centers in München, Parijs, Keulen en Berlijn hebben aangetoond dat dit concept werkt - gemiddeld blijven de bezoekers twee keer zo lang als bij een gewone dealer - worden er behalve in Stuttgart binnenkort ook vestigingen geopend in Milaan en Londen.