21
augustus
2014
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz meest interactieve automerk op social media

Mercedes-Benz heeft met meer dan 12 miljoen interacties bij Facebook in het tweede kwartaal van 2014 met afstand de actiefste fans. Dit blijkt uit een studie van het gerenommeerde marktonderzoeksbureau Social Bakers. Daarnaast groeide het aantal fans van het merk met de ster met bijna twee miljoen en daarmee werd in juli de grens van 15 miljoen overschreden.

De studie van Social Bakers, waarin van alle merken wereldwijd de interactie van de Facebook-fans met elkaar worden vergeleken, laat verder zien dat Mercedes-Benz in de periode april-juli 2014 op de tweede plaats is geëindigd. Alleen de fans van de Amerikaanse televisiezender Discovery boekten meer likes, shares en commentaren. Het is voor het eerst dat Social Bakers een nieuwe meetmethode toepast. Met 'interacties per 1.000 fans' kunnen de activiteiten van grote en kleine fangroepen nu direct met elkaar worden vergeleken. De positie van Mercedes-Benz geeft aan dat zijn grote fanschare op  Facebook zich intensief met de aangeboden content bezighoudt.

In juli 2014 bereikte het Mercedes-Benz Instagram-kanaal de grens van 1 miljoen followers. Fotografen en autobloggers maken uit naam van Mercedes-Benz gebruik van dit fotoplatform. Dat het principe 'van (professionele) fans voor fans' door de fangemeenschap duidelijk wordt onderschreven en geaccepteerd, blijkt wel uit het feit dat het Mercedes-Benz Instagram Account maandelijks  ca. 5 miljoen interacties genereert.

Mercedes-Benz Nederland en social media

Ook in Nederland neemt Mercedes-Benz op social media de toppositie in als meest interactieve automerk. Zo heeft de offciële Facebookpagina van Mercedes-Benz Nederland volgens Social Bakers nu bijna 200.000 fans, kent de Twitterpagina van de importeur meer dan 35.000 volgers en heeft de Nederlandse Linkedin-pagina van Mercedes-Benz bijna 10.000 fans. Voor alle kanalen, inclusief Google+ waar Mercedes-Benz nu ruim 16.000 fans heeft, geldt dat het aantal fans en de daarbij horende interacties gestaag verder groeit.