22
december
2019
|
21:25
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz meest innovatieve premiummerk volgens Center of Automotive Management

Volgens een studie van het Center of Automotive Management (CAM) is Mercedes-Benz in de periode van 2016 tot 2019 het toonaangevende premiummerk op het gebied van innovaties. CAM analyseerde de voertuigtechnische innovaties van 31 premiummerken en Mercedes-Benz bleek het meest innovatief, met bijna 180 nieuwe, in serieproductie genomen features. Deze innovaties omvatten onder andere assistentiesystemen als het antidiefstalsysteem (EDW), het intuïtieve en intelligente multimediasysteem MBUX en het ENERGIZING-comfortprogramma.

Het antidiefstalsysteem (EDW) is voor veel modellen van Mercedes-Benz als optie leverbaar. De nieuwste generatie van het systeem kan, in combinatie met de Mercedes me connect-service antidiefstalsysteem met melding parkeerschade, automatisch een bericht sturen als de auto door een derde wordt aangereden of weggesleept. Zodra de EDW-sensoren een dergelijke situatie detecteren, stuurt de auto automatisch een pushmelding naar de Mercedes me-app.

Mercedes-Benz presenteerde het multimediasysteem MBUX voor het eerst op de CES 2018. De naam van dit infotainmentsysteem is veelzeggend: de gebruikerservaring (UX: user experience) heeft eerste prioriteit. Een uniek kenmerk van het systeem is het vermogen om te leren dankzij kunstmatige intelligentie. MBUX kan zich aanpassen aan de wensen van de gebruiker en creëert een emotionele verbinding tussen auto, bestuurder en passagiers. Het systeem kan online worden geüpdatet. Andere sterke punten zijn onder meer de hoge resolutie widescreen cockpit met touchscreenbediening, de navigatie met augmented reality en de intelligente spraakbediening met natuurlijke spraakherkenning, die wordt geactiveerd door simpelweg “Hey Mercedes” te zeggen.

Het ENERGIZING-comfortprogramma verbindt verschillende comfortsystemen in de auto en maakt gebruik van muziek, sfeerverlichting en massageprogramma’s voor een breed scala aan feelgoodprogramma’s. De ENERGIZING COACH maakt ookt deel uit van dit systeem. Deze service werkt op basis van een intelligent algoritme en adviseert een van de feelgoodprogramma’s, afhankelijk van de situatie en de betreffende persoon. In combinatie met een geschikte Garmin® wearable kan het systeem persoonlijke gegevens zoals het stressniveau of de slaapkwaliteit gebruiken om nog beter te kunnen adviseren. Bovendien wordt de polsslag die wordt geleverd door de geïntegreerde Garmin wearable weergegeven op het mediadisplay van de auto. Het doel is dat passagiers zich goed en ontspannen voelen, ook tijdens stressvolle of juist eentonige ritten.