27
juni
2011
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz maakt prijzen M-Klasse bekend

  • M-Klasse als ML 250 BlueTEC 4MATIC met energielabel B leverbaar vanaf € 69.900

  • Functioneel, ruimtelijk en comfortabel onder alle omstandigheden

  • Zeer efficiënte nieuwe motoren: 25% zuiniger dan hun voorgangers

  • Dieselmotoren enkel met BlueTEC-technologie (Euro 6 emissienorm 2014)

  • Geavanceerde ondersteltechnieken voor nog meer veelzijdigheid

De nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse die vanaf november bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers in de showroom staat, is als ML 250 BlueTEC 4MATIC leverbaar vanaf € 69.900. De nieuwe M-Klasse zet in zijn segment nieuwe maatstaven op diverse fronten, vooral als het gaat om efficiency.

De nieuwe modellen zijn gemiddeld 25% zuiniger dan hun voorgangers. De nieuwe ML 250 BlueTEC 4MATIC bijvoorbeeld is goed voor een gemiddeld verbruik van slechts 6,0 l/100 km. Alle modellen bieden volop ruimte én veelzijdigheid voor vijf personen. Dankzij innovatieve nieuwe ondersteltechnieken tilt de nieuwe M-Klasse functionaliteit, comfort en rijdynamiek bovendien naar een nog hoger plan.

De nieuwe M-Klasse is voor het eerst leverbaar met een viercilinder motor. De ML 250 BlueTEC 4MATIC maakt gebruik van de 150 kW/204 pk sterke biturbodiesel-krachtbron met een indrukwekkend koppel van 500 Nm, die ook in de S-Klasse wordt ingezet. De cijfers voor vermogen en koppel zijn identiek aan die van de voorganger met zescilinder motor en ook het (hoge) prestatieniveau is nagenoeg gelijk. Hét verschil zit hem in het brandstofverbruik. De ML 250 BlueTEC 4MATIC is goed voor een gemiddelde van slechts 6,0 l/100 km (CO2: 158 g/km, energielabel B) tegen 8,4 l/100 km voor de voorganger. De winst bedraagt maar liefst 28%. Met de optionele 93-liter tank is een ongekend ruime actieradius van 1.500 km mogelijk. Dankzij de innovatieve SCR-katalysatortechniek, waarbij het onschadelijke AdBlue in de stroom uitlaatgassen wordt geïnjecteerd, voldoet de ML 250 BlueTEC 4MATIC nu al aan de Euro 6 emissienorm die in 2014 van kracht wordt.

Het tweede dieselmodel is de ML 350 BlueTEC 4MATIC. Deze beschikt over een vernieuwde V6 die dankzij de SCR-technologie eveneens aan de Euro 6-norm voldoet. Mede dankzij een sterk verminderde interne weerstand en de toepassing van het innovatieve twin-wire-arc spraying inspuitsysteem is deze motor aanzienlijk krachtiger dan zijn voorganger (190 kW/258 pk in plaats van 170 kW/231 pk en 620 Nm i.p.v. 540 Nm). Daarbij bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 6,8 l/100 km – een winst van 24% ten opzichte van de voorganger (8,9 l/100 km).

De ML 350 4MATIC BlueEFFICIENCY is voorzien van de nieuwe en inmiddels veelgeprezen V6-benzinemotor met directe inspuiting en een blokhoek van 60 graden onder de kap. Deze motor is met een vermogen van 225 kW/306 pk en een koppel van 370 Nm duidelijk krachtiger dan zijn voorganger. Dat komt tot uiting in nog betere prestaties zoals een topsnelheid van 235 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 7,6 seconden. Dat neemt niet weg dat het gemiddelde verbruik vergeleken met de voorganger met 25% is afgenomen tot 8,5 l/100 km (was: 11,4 l/100 km).

Efficiency tot in detail

Alle motoren van de nieuwe M-Klasse zijn uitgevoerd met duurzame BlueEFFICIENCY-technologieën zoals de ECO start/stop functie en de nieuwe 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie. Ook banden met een lage rolweerstand, geoptimaliseerde lagers en het elektrische stuursysteem dragen bij aan maximale efficiency. De olie- en waterpomp werken ‘on demand’ en ook de airconditioningsystemen vallen op door hun hoge werkingsgraad. Ook op andere efficiency-verbeterende punten scoort de nieuwe M-Klasse bijzonder goed. Zo maakt hij in ruime mate gebruik van lichtgewicht materialen zoals aluminium (onderstelcomponenten, motorkap, spatborden). Met een Cw-waarde van slechts 0,32 is de nieuwe M-Klasse bovendien de meest gestroomlijnde auto in zijn klasse.

Comfort en dynamiek – altijd en overal

De nieuwe M-Klasse wordt standaard geleverd met SELECTIVE DAMPING, een systeem dat de mate van demping automatisch aanpast aan de wegomstandigheden en de rijstijl. Het electric steering system past de mate van bekrachtiging ook automatisch aan de omstandigheden aan. De draaicirkel bedraagt slechts 11,8 m.

Het geavanceerde 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem is standaard op alle modellen. De zescilinder-uitvoeringen beschikken bovendien over een speciaal rijprogramma dat de prestaties onder moeilijke omstandigheden verder verbetert. Dit programma past de schakelmomenten aan ten behoeve van maximale grip en zorgt voor nog meer ‘gevoel’ in het gaspedaal. Het eveneens inbegrepen off-road ABS zorgt op losse ondergrond voor optimale vertraging. Als optie is het ON&OFFROAD package beschikbaar. Dankzij de keuzemogelijkheden Automatic, Offroad 1 en 2, Winter, Sport en Trailer kan de bestuurder voor alle (extreme) omstandigheden eenvoudig de optimale set-up selecteren. Tot de hardware van het ON&OFFROAD package horen onder meer een tweetraps tussendifferentieel met reductiebak, een differentieelslot en een AIRMATIC-functionaliteit die een bodemspeling van 285 mm en een waaddiepte van 600 mm mogelijk maakt.

Nieuw ACTIVE CURVE SYSTEM

De nieuwe M-Klasse is leverbaar met het nieuwe ACTIVE CURVE SYSTEM. Dit wordt geleverd in combinatie met AIRMATIC luchtvering met Adaptive Damping System en/of met het ON&OFFROAD package. Het systeem maakt gebruik van actieve torsiestabilisatoren die overhellen van de carrosserie tot een minimum beperken. Dit komt rijplezier, comfort, stabiliteit en (dus) veiligheid ten goede.

Comfort en veiligheid van het hoogste niveau

Bij de ontwikkeling van de nieuwe M-Klasse had een zeer hoog comfortniveau topprioriteit. Daarom is veel aandacht besteed aan het zogenaamde NVH-comfort (Noise, Vibration Harshness). De basis voor het hoogstaande comfort wordt gevormd door de zeer stijve carrosserie. Daarbij is op slimme wijze gebruik gemaakt van nieuwe (akoestische) isolatietechnieken. De dieselmodellen zijn bovendien voorzien van elektronisch aangestuurde hydraulische motorsteunen.

Het veiligheidsniveau van de nieuwe M-Klasse is eveneens toonaangevend. Ook hiervoor vormt de buitengewoon solide carrosserie een zeer goede basis. Dankzij uitgekiende dwarsverbindingen en de toepassing van onder meer ‘high-strength-staal’ bevinden de inzittenden zich in een zeer stabiele en dus veilige ‘cel’. Uiteraard is ook de veilgheidsuitrusting van hoog niveau. De nieuwe M-Klasse beschikt over een groot aantal airbags waaronder een knieairbag voor de bestuurder. Ook gordelspanners, crashactieve hoofdsteunen (vóór) en ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn standaard. Ten behoeve van maximale voetgangerveiligheid beschikt de nieuwe M-Klasse over de zogenaamde Active Bonnet, een motorkap die automatisch omhoog komt als een aanrijding met een voetganger plaatsvindt.

Assistentie voor comfort en veiligheid

De nieuwe M-Klasse profiteert ook van comfort- en veiligheidsverhogende voorzieningen die werden geïntroduceerd in de E- en S-Klasse waaronder ATTENTION ASSIST vermoeidheidsherkenning, het anticiperende veiligheidsysteem PRE-SAFE, adaptieve remlichten en Brake Assist. Daarnaast is de nieuwe M-Klasse leverbaar met innovatieve assistentiesystemen als het Intelligent Light System, Night View Assist Plus, Speed Limit Assist, Lane Keeping Assist, (Active) Blind Spot Assist, DISTRONIC PLUS, BAS PLUS en PRE-SAFE BRAKE.

Hoogwaardig interieur

Het interieur van de nieuwe M-Klasse combineert ruimte en veelzijdigheid met de weldadige luxe van de luxe limousines van het merk. Ten opzichte van de voorganger is het ruimteaanbod verder vergroot – vooral de ruimte ter hoogte van de ellebogen is duidelijk toegenomen (+34 mm vóór, +25 mm achter). Het instrumentenpaneel is compleet nieuw. Het is luxueus van vormgeving, maar toch zeer functioneel – typisch Mercedes-Benz. Twee grote ‘klokken’ bevinden zich direct in het blikveld van de bestuurder. Het grote display van het eenvoudig en intuïtief te bedienen COMAND-systeem bevindt zich centraal op het dashboard. Dankzij de multifunctionele hendel aan het stuur zijn diverse belangrijke functies eenvoudig te activeren. De metalen COMAND controller op de middenconsole vormt de eenvoudig bruikbare spil bij de bediening van infotainment-, navigatie- en communicatiefuncties. De stoelen zijn meervoudig elektrisch verstelbaar. De zitrij achterin is zeer variabel. Zo is de leuning verstelbaar en er zijn cupholders aanwezig, zodat alle inzittenden comfortabel kunnen reizen. Ski’s kunnen dankzij de doorlaadmogenlijkheid in de armsteun eenvoudig worden vervoerd. Door de achterbank in zijn geheel neer te klappen, onstaat een laadruimte van maar liefst 2.010 liter. Voor de interieurafwerking heeft de klant de keus uit geraffineerde klasse of stijlvolle sportiviteit. Het verschil wordt daarbij onder meer gemaakt door de toepassing van houten of aluminium accenten. Er is ruime keuze als het gaat om bekledingssoorten- en -kleuren.

Meervoudige multimedia-mogelijkheden

Elke nieuwe M-Klasse is standaard uitgevoerd met het geavanceerde Audio 20 CD-systeem met twin-tuner, TFT-kleurenscherm (14,7 cm), CD-speler (MP3/WMA/AAC-compatibel), USB-interface, AUX-aansluiting en Bluetooth-interface voor handsfree bellen. Dit systeem is optioneel uit te breiden met onder meer een CD-wisselaar, Media Interface, een harman/kardon Surround Sound system en digitale radio (DAB). Ook het aantrekkelijke geïntegreerde Becker MAP PILOT navigatiesysteem is beschikbaar. Met het nieuwe COMAND Online systeem met groot (17,8 cm) beeldscherm biedt de nieuwe M-Klasse nu ook een snelle breedband internetverbinding. Als de auto stil staat, zijn alle internetfuncties beschikbaar. Tijdens het rijden zijn dankzij diverse speciaal ontwikkelde app’s ook diverse functionaliteiten te gebruiken. Denk hierbij aan Google Local Search en reis- en weerinformatie. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld via Google Maps vooraf routes te downloaden en in het navigatiesysteem in te voeren. Het aantal app’s wordt successievelijk uitgebreid. Om ze te kunnen gebuiken, is een COMAND-compatibele telefoon vereist.

De nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse beleeft zijn officiële debuut op de autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) in september. Hij wordt in november bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers verwacht. Aangezien gunstige cijfers voor verbruik en CO2-uitstoot worden beloond door de overheid, zijn de prijzen van nieuwe M-Klasse gedaald ten opzichte van de voorgangermodellen.

De prijslijst per 27 juni ziet er als volgt uit:

ML 250 BlueTEC 4MATIC BlueEFFICIENCY € 69.900
ML 350 BlueTEC 4MATIC BlueEFFICIENCY € 79.900
ML 350 4MATIC BlueEFFICIENCY € 74.900

Alle prijzen zijn inclusief BTW en BPM.