26
juni
2013
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz: leidende rol op het gebied van LED-verlichting

De CLS-Klasse was in 2010 het eerste productiemodel dat LED-technologie koppelde aan alle adaptieve lichtfuncties van Xenon verlichting. De nieuwe S-Klasse is de eerste auto ter wereld waarin geen traditionele lichtbronnen meer worden ingezet, maar uitsluitend energiebesparende LED’s. Nu volgt weer een belangrijke stap: in 2014 introduceert Mercedes-Benz Active Multibeam LED.

Met Active Multibeam LED krijgt de aan de omstandigheden aangepaste sturing van de koplampen een nieuwe dimensie. Tot nu toe werden bijvoorbeeld de bochtverlichting en het verblindingsvrije grootlicht mechanisch geregeld. De ingenieurs van Mercedes-Benz benutten nu alle mogelijkheden van LED-technologie. Dit kan vooral doordat elke LED individueel is aan te sturen. Zo kunnen specifieke zones optimaal worden ‘uitgelicht’. De verschillende lichtfuncties kunnen bovendien onafhankelijk van elkaar worden bediend waardoor de verlichting nog preciezer kan worden aangepast aan de omstandigheden. De koplampen kunnen het lichtbeeld zeer snel en onopvallend aanpassen, desgewenst per lichtunit. Speciale computers berekenen 100 maal per seconde het ideale lichtbeeld. De benodigde informatie daarvoor is afkomstig van camera’s. Prof. Dr. Thomas Weber, Hoofd Ontwikkeling bij Mercedes-Benz: “Met Active Multibeam LED kan ons Intelligent Light Systeem nog beter en sneller op veranderende verkeerssituaties reageren. Daar komen ook nog eens nuttige nieuwe functies bij zoals de ‘vooruitkijkende’ bochtherkenning bij actieve bochtenverlichting. Op deze manier bouwen we onze voortrekkersrol op het gebied van verlichting verder uit.”

De drie voordelen van LED-technologie

LED’s ofwel Light Emitting Diodes hebben belangrijke voordelen:

  • LED is de verlichting die het meest lijkt op daglicht. Daardoor sluit het goed aan bij de zichtgewoontes van mensen. Onderzoeken tonen aan dat hoe meer de lichtkleur overeenkomt met daglicht, des te minder inspanning kijken kost. De kleurtemperatuur van 5.500 Kelvin van LED ligt nog dichter bij daglicht (6.500 K) dan die van Xenon (4.200 K).

  • LED’s zijn veel zuiniger dan conventionele lichtbronnen. Afhankelijk van de inzet gebruiken LED’s tot wel 75% minder stroom. LED-dimlicht in een auto benodigt slechts 34 Watt tegen 110-120 Watt voor halogeen- of 80-84 Watt voor Xenon verlichting. Afgezet tegen halogeen verlichting is zo een brandstofbesparing van 0,05 l/100 km (CO2: 2,1 gram) te realiseren.

  • LED-verlichting gaat veel langer mee dan conventioneel licht. De gemiddelde levensduur van een LED bedraagt circa 10.000 uur – vijf keer langer dan een Xenon-lamp.

2010: doorbraak van LED-technologie in de CLS

In de CLS-Klasse zorgde Mercedes-Benz voor een doorbraak: het was de eerste serieproductie-auto die volledige LED-verlichting koppelde aan de adaptieve lichtfuncties van Xenon-systemen. De vijf lichtfuncties van het Intelligent Light System (licht voor B-wegen, snelwegverlichting, uitgebreide mistverlichting, actieve bochtenverlichting en afslagverlichting) zijn op specifieke rij-/weersomstandigheden afgestemd. Ook slaagde Mercedes-Benz er als eerste in om LED-techniek aan de Grootlichtassistent te koppelen. Resultaat: een compleet nieuw veiligheidsniveau in de nacht.

Nieuwe E-Klasse: LED dimlicht standaard

De zojuist geïntroduceerde nieuwe E-Klasse zet ook een nieuwe maatstaf doordat hij standaard is uitgevoerd met met LED dim- en dagrijverlichting. Volledige LED-verlichting is hier optioneel.

De nieuwe S-Klasse: het einde van traditionele lichtbronnen

De nieuwe S-Klasse markeert de volgende stap: het is de eerste auto ter wereld zonder traditionele lichtbronnen. Alle functies (van hoofdverlichting tot en met interieur- en kofferruimteverlichting) worden verzorgd door LED’s, bijna 500 in totaal. De koplamp-LED’s zijn van het krachtige Single-Chip type en de koplampen zijn voorzien van een nieuwe projectiemodule. Hierin worden afgebogen lichtstralen gespiegeld en teruggespiegeld, waardoor de efficiency aanzienlijk is verbeterd.

Nieuwe functies: nog meer comfort en veilgheid

Indien gewenst versterken nieuwe functies de kracht van LED-verlichting nog eens extra. De adaptieve grootlichtassistent plus van de S-Klasse maakt het mogelijk om continu met grootlicht te rijden. Een speciale stereocamera herkent tegenliggers en stuurt de verlichting vervolgens zó aan dat deze niet worden verblind. Handmatig in-/uitschakelen is niet meer nodig. Als verkeersdeelnemers zich buiten het bereik bevinden waarbij het mechaniek van het grootlicht niet in staat is verblinding te voorkomen (bv meerdere verkeersdeelnemers in een bocht), dan wordt de bekende functie van de lichtbundelverstelling van het dimlicht gebruikt. Zelfs zelfverblinding door bijvoorbeeld reflecterende verkeersborden wordt tegengegaan. Het systeem herkent reflecties en reageert daarop met het gericht dimmen van het licht.

Achterlichten met elektronisch geregelde intensiteit

Zelfs de achterlichten van de S-Klasse houden rekening met andere verkeersdeelnemers. Dankzij de elektronische regeling van de lichtintensiteit van de achterlichten (een wereldprimeur!) wordt de intensiteit van remlicht en knipperverlichting automatisch aangepast aan de rijomstandigheden én het beschikbare licht (dag/nacht). Als een S-Klasse bijvoorbeeld in het donker stil staat voor een verkeerslicht, wordt de lichtintensiteit van het remlicht automatisch veminderd om ervoor te zorgen dat de achterligger niet wordt verblind. Het spreekt voor zich dat de achterlichten met variabele lichtintensiteit voldoen aan alle wettelijke voorschriften.

Mijlpalen van lichttechniek

Als oudste en meest bekende automerk ter wereld staat Mercedes-Benz ook voor vele innovaties op het gebied van lichttechniek. Een overzicht van de afgelopen 20 jaar:

1991: Debuut van Xenon koplampen met gasontladingslampen in studiemodel F 100

1995: Xenon koplampen met dynamische lichtbundelregulering in de E-Klasse.

1999: Première van de Bi-Xenon-techniek in de CL-Klasse

2003: Wereldpremière van de Actieve Bochtverlichting in de E-Klasse

2004: Wereldpremière van Bi-Xenon koplampen met Actieve Bochtverlichting en afslagverlichting in de CLS-Klasse

2005: Debuut van de Actieve Nachtzichtassistent in de S-Klasse

2006: Werelddebuut van het Intelligent Light System in de E-Klasse

2009: Werelddebuut van het Intelligent Light System met adaptieve grootlichtassistent in de E-Klasse

2009: Debuut van de Actieve Nachtzichtassistent Plus in de E- en S-Klasse

2010: Wereldpremière van LED high-performance koplampen met alle lichtfuncties van het Intelligent Light System in de CLS-Klasse

2010: Nieuwe Xenon lampen met 20% hogere kleurtemperatuur (nog dichter bij daglicht) in E- en S-Klasse

2011: Spotlight-functie gaat in productie (wereldprimeur)

2013: Energie-efficiënt LED-dimlicht standaard op de nieuwe E-Klasse (34 Watt verlichting)

2013: Nieuwe S-Klasse eerste auto ter wereld met uitsluitend LED-licht. Optionele nieuwe lichtfuncties: adaptieve grootlichtassistent plus, nachtzichtassistent plus, rem- en knipperlichten achter met variabele lichtintensiteit

2014: Werelddebuut van Active Multibeam LED