07
januari
2007
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz legt in Detroit nadruk op BLUETEC, FlexFuel en 4MATIC

Tijdens de jaarlijkse autoshow van Detroit legt Mercedes-Benz de nadruk op drie technologieën. De schone dieselvariant BLUETEC, de vierwielaandrijving 4MATIC en FlexFuel, een combinatie van ethanol en reguliere benzine, staan in het middelpunt van de belangstelling op de stand van de Duitse automobielfabrikant. Met het studiemodel Vision GL420 BLUETEC zet Mercedes-Benz zijn dieselinitiatief in de Verenigde Staten voort. Dit model laat op indrukwekkende wijze zien hoe grote prestaties bij een SUV toch gepaard kunnen gaan met een gunstig brandstofverbruik en geringe uitstoot. Een andere nieuwe technologie is FlexFuel. De C 230 sedan is voorzien van een FlexFuel-sensor, die het mogelijk maakt om zowel op ethanol als op benzine te rijden. Met de introductie van 4MATIC-vierwielaandrijving voor de Mercedes-Benz S-Klasse maakt de fabrikant niet alleen het leveringsprogramma van het topmodel compleet, maar wordt tevens op waardige wijze het honderdjarige jubileum van vierwielaandrijvingstechnologie gevierd. Ten slotte verrast Mercedes-Benz op de North American International Auto Show in Detroit met een opzienbarend studiemodel, de Concept Ocean Drive. Deze luxe limousine laat de grandeur van de grote vierzits cabriolets van vroeger op een geheel eigentijdse wijze herleven.

Met zijn krachtige V8-motor, goed voor een vermogen van 290 pk en een koppel van 700 Nm, levert de Vision GL420 BLUETEC prestaties van het hoogste niveau. De krachtbron voldoet echter tegelijkertijd aan de strenge Amerikaanse BIN-5-uitstootnorm en verbruikt slechts 9,8 liter per 100 kilometer. Deze waarden onderstrepen eens te meer dat auto’s met BLUETEC-technologie bij uitstek geschikt zijn voor de Amerikaanse markt, waar de vraag van klanten naar krachtige en zware motoren gepaard gaat met de eis om te voldoen aan de strenge regels op het gebied van uitstoot. Bovendien zorgen stijgende brandstofprijzen ervoor dat auto’s met een lager brandstofverbruik steeds populairder worden.

Een andere innovatieve technologie is FlexFuel, dat in de Verenigde Staten wordt geleverd op de C 230 sedan. Dankzij een speciale sensor werkt de motor van dit model nu op elk mengsel van ethanol en benzine tot een waarde van E85, hetgeen overeenkomt met 85 procent ethanol en 15 procent benzine. De sensor bepaalt het type brandstof en het elektronische motormanagementsysteem zorgt automatisch voor de benodigde aanpassingen.

Naast deze nieuwe technologieën zet Mercedes-Benz ook de uitbreiding van de reeks modellen met vierwielaandrijving voort. Met de introductie van de beproefde 4MATIC-vierwielaandrijving in de S-Klasse levert het merk wereldwijd nu in totaal 48 uitvoeringen in zeven personenauto-modelreeksen met permanente vierwielaandrijving. Hiermee wordt voldaan aan de wensen van bestuurders die een aandrijvingssysteem willen dat probleemloos onder alle weersomstandigheden en ook in zwaar terrein functioneert. De S-Klasse 4MATIC beschikt over een nieuwe, speciaal ontwikkelde aandrijving, die tractie, comfort en rijgedrag van hoog niveau combineert met een gunstig brandstofverbruik. Daarnaast is dit model het meest recente voorbeeld van een Mercedes-Benz-traditie die begon met de 100 jaar geleden door Paul Daimler ontworpen ‘Dernburg’, de voorloper van alle modellen met de driepuntige ster die zijn voorzien van aandrijving op alle wielen.

Een spraakmakende première van Mercedes-Benz in Detroit is de Concept Ocean Drive. Dit studiemodel van een vierdeurs cabriolet, gebaseerd op de Mercedes-Benz S 600, zet de traditie van grote luxueuze cabrio’s voort. Niet gehinderd door ontwerpvoorwaarden of productspecificaties konden de stilisten zich naar hartenlust uitleven, met als resultaat de comfortabelste en elegantste cabrio die er is.

Vision GL420 BLUETEC zet BLUETEC-ontwikkeling voort

Een recent onderzoek van het gerenommeerde instituut J.D. Power wijst uit dat personenauto’s met dieselmotor in het jaar 2015 meer dan 15 procent van de totale autoverkoop in de VS zullen uitmaken.

Reden te meer voor Mercedes-Benz om de ontwikkeling van de BLUETEC-technologie voort te zetten en het aantal modellen met deze innovatieve technologie uit te breiden. BLUETEC-versies van de R-, ML- en GL-Klasse zijn al aangekondigd. BLUETEC is een modulair controlesysteem voor uitstoot dat met name stikstofoxide vermindert. Door toevoeging van AdBlue, een niet-giftig oplosmiddel op waterbasis, dat wordt ingespoten in de uitlaatgasstroom, wordt tot 80 procent van de stikstofoxiden omgezet in ongevaarlijk stikstof en water. Dat de BLUETEC-technologie in de Verenigde Staten goed ontvangen wordt, blijkt wel uit twee recente onderscheidingen: het magazine ‘Scientific American’ koos BLUETEC als een van de beste 50 technische en wetenschappelijke innovaties van 2006, terwijl het oudste en bekendste Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift ‘Popular Science’ BLUETEC opnam in zijn jaarlijkse lijst van beste innovaties.

Het in Detroit getoonde studiemodel Vision GL420 BLUETEC geeft een interessante blik in de toekomst. Het model onderscheidt zich door een krachtige uitstraling en voldoet aan de wens van klanten naar een exclusieve, krachtige auto. Met zijn V8-motor, het gewijzigde front met de forse grille, de brede spatborden en de 21 inch wielen past de Vision GL420 BLUETEC precies in dit beeld.

C 230 FlexFuel rijdt op ethanol en benzine

Nieuw in Detroit is de Mercedes-Benz C 230 FlexFuel. Dankzij een speciale sensor in de brandstofleiding kan het type brandstof worden vastgesteld, waarop het elektronische motormanagementsysteem automatisch voor de nodige aanpassingen zorgt. Hierdoor rijdt de C 230 sedan op elk mengsel van ethanol en benzine tot een waarde van E85, hetgeen neerkomt op een verhouding van 85 procent ethanol en 15 procent benzine. Op deze manier maakt de C 230 gebruik van de regeneratieve biobrandstoffen, waarvan ethanol een typisch voorbeeld is. Ethanol is een vorm van alcohol die in de regel van graan wordt gemaakt. Omdat ethanol echter nog niet overal verkrijgbaar is, rijdt de sedan dankzij de genoemde FlexFuel-sensor ook op benzine.

Verdere uitbreiding 4MATIC met vierwielaangedreven S-Klasse

In Detroit presenteert Mercedes-Benz een vierwielaangedreven uitvoering van de S-Klasse. Met de toevoeging van de S 550 4MATIC aan het leveringsprogramma zijn nu de personenauto’s C-, E- en S-Klasse en de SUV-modelreeksen ML-, R-, G- en GL-Klasse in de Verenigde Staten leverbaar als 4MATIC-uitvoering met een totaal van 18 verschillende modellen.

Mercedes-Benz bouwt al sinds 1907 modellen met vierwielaandrijving. Daarmee staat de nieuwe S 550 4MATIC in een honderd jaar lange traditie die begon met het model ‘Dernburg’, dat in 1907 door Paul Daimler ontworpen werd. Deze ‘Dernburg’ was de voorganger van alle vierwielaangedreven auto’s met de driepuntige ster, van de beroemde Unimog-modellen en de onverwoestbare G-Klasse tot de eerste E-Klasse met 4MATIC en het huidige leveringsprogramma met de nieuwe S-Klasse 4MATIC als topmodel.

Het 4MATIC-systeem van de nieuwste generatie in de S 550 sedan is gekoppeld aan de zeventraps automatische transmissie. Het systeem kan in de conventionele carrosserie worden ondergebracht en maakt gebruik van de bestaande voorwielophanging. Speciale ophangingsonderdelen en een bredere transmissietunnel, zoals die bij eerdere 4MATIC-uitvoeringen nodig waren, zijn verleden tijd. Daarnaast is bij de huidige versie veel aandacht besteed aan brandstofbesparing.

Mercedes-Benz Concept Ocean Drive als interessant studiemodel

De laatste, maar zeker niet de minste première die Mercedes-Benz op de jaarlijkse North American International Auto Show in Detroit toont, is een studiemodel onder de naam Concept Ocean Drive. Hierbij gaat het om een nieuwe interpretatie van de grote, luxueuze vierzits cabriolets, die vroeger bij de rijken der aarde geliefd waren, maar inmiddels vrijwel geheel uit het straatbeeld verdwenen zijn. Zonder gehinderd te worden door beperkende voorwaarden konden de Mercedes-Benz-ontwerpers bij dit studiemodel naar hartenlust hun gang gaan.

Het unieke model is voorzien van een volledig nieuw ontworpen carrosserie, die een klassieke stijl uitstraalt. De elegante lijnen en de fraaie tweekleurige afwerking geven de auto een heel eigen karakter. Hoewel de Concept Ocean Drive de voorname terughoudendheid van een aristocratische automobiel uitstraalt, nodigt hij evenzeer uit tot comfortabel “cruisen” met het dak open op de mooiste boulevards van de wereld. Exotische materialen zijn met groot vakmanschap verwerkt, met als resultaat een juweel van ongeëvenaarde perfectie.

Het studiemodel is gebaseerd op de twaalfcilinder Mercedes-Benz S 600 vanwege de lange wielbasis van dit model. De technische bijzonderheden omvatten het innovatieve dakmechanisme, dat het dak snel en soepel laat openen en sluiten, en het al even innovatieve AIRSCARF-verwarmingssysteem voor de nek, dat in alle vier de stoelen is ingebouwd. Hiermee kunnen inzittenden zelfs in de koudere maanden van het jaar van open rijplezier genieten. Natuurlijk omvat de uitrusting ook tal van kenmerkende Mercedes-Benz-innovaties, waarvan sommige uniek zijn in de wereld. Hieronder zijn begrepen Brake Assistent PLUS, het innovatieve PRE-SAFE remsysteem in combinatie met de radargestuurde snelheidsafhankelijke afstandsregeling DISTRONIC PLUS en het PRE SAFE beschermingssysteem voor inzittenden, dat ingrijpt wanneer er een ongeval dreigt.