05
januari
2023
|
20:47
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz lanceert wereldwijd high-power laadnetwerk, te beginnen in Noord-Amerika

Samenvatting

·       Volledig elektrische strategie: een high-power laadnetwerk zorgt voor moeiteloos en snel laden en ondersteunt daarmee de overstap naar volledig elektrisch tegen het einde van het decennium

·       Wereldwijd bereik: installatie van meer dan 10.000 high-power laadstations in Noord-Amerika, Europa, China en andere belangrijke markten wereldwijd

·       Mercedes-Benz klanten kunnen vooraf, vanuit hun voertuig, een laadstation reserveren. Het netwerk wordt echter ook toegankelijk voor alle andere merken om een snelle acceptatie van elektrische voertuigen te stimuleren

·       Duurzame bedrijfsvoering: focus op hernieuwbare energie, groen laden via Mercedes me Charge

·       Doelgerichte investering: optimaal gebruikmaken van kapitaal, ontwikkelkracht en bekwaamheid van partners op het gebied van locatiebeheer, inclusief ondersteuning in Noord-Amerika door MN8 Energy, toonaangevend exploitant van duurzame energie en accu-opslag in de VS

·       Technologiepartners: Mercedes-Benz werkt in Noord-Amerika samen met deskundige partners zoals ChargePoint, toonaangevend specialist op het gebied van ontwerp en levering van laadnetwerken

Mercedes-Benz kondigt verregaande plannen aan voor de lancering van een wereldwijd, high-power laadnetwerk in Noord-Amerika, Europa, China en andere belangrijke markten. De bouw begint dit jaar in de VS en Canada, gevolgd door andere regio's over de hele wereld. Het doel is om het volledige netwerk klaar te hebben voor het einde van het decennium, wanneer Mercedes-Benz van plan is om, daar waar de marktomstandigheden dit toelaten, volledig elektrisch te gaan. Het high-power laadnetwerk van Mercedes-Benz zal de laadervaring van klanten aanzienlijk verbeteren, de transitie naar een volledig elektrische toekomst versnellen en een wereldwijde infrastructuur creëren met toekomstig potentieel op het vlak van waardecreatie. De laadstations van Mercedes-Benz worden geplaatst in en rond belangrijke steden, dicht bij grote verkeersaders en winkel- en servicebestemmingen, waaronder deelnemende Mercedes-Benz dealers.

De onderneming is van mening dat deze strategische stap de bruikbaarheid en het gemak van de nieuwe generatie elektrische voertuigen aanzienlijk zal verbeteren, het eigendom van een Mercedes onderscheidend zal maken en de EV-transformatie zal versnellen. Het laadnetwerk is in eerste instantie beschikbaar voor Mercedes-Benz klanten, die onder meer een snelle toegang krijgen via een reserveringsfunctie. Het netwerk staat echter ook open voor bestuurders van alle andere merken met compatibele technologie. Dit veelomvattende initiatief heeft, naast support voor gedeelde netwerken zoals IONITY, ook tot doel de wereldwijde acceptatie van elektromobiliteit te stimuleren.

Mercedes-Benz start met de uitrol van het netwerk in Noord-Amerika

Mercedes-Benz heeft tijdens de CES 2023 in Las Vegas aangekondigd dat de uitrol van zijn high-power laadnetwerk dit jaar van start gaat in Noord-Amerika. De samenwerkingspartners zijn onder meer MN8 Energy, een van de grootste exploitanten van zonne-energie en accu-opslagsystemen in de VS, en ChargePoint, een toonaangevend bedrijf op het gebied van netwerktechnologie voor het laden van elektrische voertuigen. De partners plannen tegen 2027 een netwerk van in totaal meer dan 400 hubs in Noord-Amerika met meer dan 2.500 high-power laders te hebben geopend, om een hoogwaardige, duurzame en betrouwbare laadervaring te bieden.

“Mercedes-Benz biedt naar onze mening al de beste elektrische voertuigen op de markt. Maar om de elektrische transformatie te versnellen, moeten we ervoor zorgen dat ook de laadervaring gelijke tred houdt. Onze klanten verdienen een perfecte laadervaring die het elektrisch rijden ook over lange afstanden moeiteloos maakt. We nemen geen afwachtende houding aan om dit te realiseren. Daarom lanceren we wereldwijd een high-end laadnetwerk, dat enerzijds een onderscheidende factor wordt voor onze klanten en anderzijds een aanwinst met potentieel voor waardecreatie voor onze onderneming. We zijn verheugd om hier in Noord-Amerika te beginnen met sterke en ervaren partners zoals MN8 Energy en ChargePoint.”

Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG

Een verbeterde laadervaring op de manier van Mercedes-Benz – naadloos en veilig

De Mercedes-Benz Electric Intelligence-navigatie maakt het afleggen van lange afstanden gemakkelijk door automatisch de routeplanning te optimaliseren, de beste laadstations op te nemen en vooraf te reserveren. Het systeem kent de bezettingsgraad op de respectievelijke locaties en zorgt ervoor dat klanten op het gewenste moment direct toegang hebben tot het gereserveerde laadstation. Hierdoor geldt voor klanten van Mercedes-Benz geen wachttijd. De naadloze ervaring wordt verder verbeterd door de gemakkelijke en handige ‘Plug & Charge’-functie1. Het laadstation communiceert direct met het voertuig via de laadkabel. Een handmatige authenticatie via pas, app of het centrale voertuigdisplay is niet vereist2, maar wel mogelijk. Mercedes-Benz klanten kunnen deze functie gebruiken via de Mercedes me connect-service Mercedes me Charge3. Alle andere klanten hebben direct toegang tot een breed scala aan betalingsfuncties. Na een soepele en snelle laadervaring kunnen de gebruikers moeiteloos hun weg vervolgen.

Afhankelijk van de regio en locatie bieden de hubs 4 tot 12 en uiteindelijk zelfs 30 high-power laders (HPC) met een laadvermogen tot 350 kW. Dankzij het intelligente laadmanagement kan elk voertuig met zijn eigen, maximale capaciteit worden geladen, waardoor wachttijden tot een absoluut minimum worden beperkt. De geoptimaliseerde lay-out van de laadstations zorgt voor veel ruimte rondom het voertuig, en daarmee ongehinderd laden van alle kanten. Waar mogelijk worden de laadstations voorzien van een overkapping ter bescherming tegen het weer.

De locaties en de omgeving van de Mercedes-Benz laadstations worden zorgvuldig geselecteerd met het oog op de bredere behoeften van de klant. De best mogelijke laadervaring komt daarom met eetgelegenheden en toiletten in de buurt. De laadstations worden ook uitgerust met onder meer bewakingscamera's om een veilige laadomgeving te bieden.

Duurzamer door groen laden

In lijn met de duurzame bedrijfsstrategie ‘Ambition 2039’, streeft Mercedes-Benz ernaar om zijn klanten in staat te stellen groene stroom te laden bij het eigen laadnetwerk, bij voorkeur gegarandeerd via leveringscontracten voor groene stroom of door gebruik te maken van hernieuwbare energiecertificaten van erkende leveranciers. Een aantal Mercedes-Benz laadstations zal ook worden uitgerust met fotovoltaïsche systemen om elektriciteit te leveren voor bijvoorbeeld de verlichting en videobewaking.

Gerichte en versnelde kapitaaluitgaven gedurende de rest van het decennium

De totale investeringskosten voor het Noord-Amerikaanse netwerk gaan iets meer dan 1 miljard euro bedragen, verdeeld over de komende 6 tot 7 jaar. Het kapitaal hiervoor wordt verstrekt door Mercedes-Benz en MN8 in een verdeling van ongeveer 50:50.

Voor een zo hoog mogelijke efficiëntie is het ontwerp van de laadstations schaalbaar en modulair. De onderneming is van mening dat het wereldwijde bereik en de toplocaties van zijn laadnetwerk waarschijnlijk op zich al een aanwinst zijn voor de onderneming. Dit heeft het potentieel om extra waarde te creëren voor de aandeelhouders.

Het high-power laadnetwerk van Mercedes-Benz is de volgende essentiële stap voorwaarts in de elektrificatiestrategie van de onderneming. Alle activiteiten die aan het laadecosysteem zijn gekoppeld, worden gebundeld binnen Mercedes-Benz Mobility.

Samen met sterke partners de uitbreiding van het Mercedes-Benz high-power laadnetwerk versnellen

Mercedes-Benz werkt in Noord-Amerika samen met MN8 Energy en ChargePoint, twee leiders in hun respectievelijke vakgebieden.

MN8 Energy is een van de grootste eigenaren en exploitanten van zonne-energie en accu-opslag in de VS. Door gebruik te maken van hun uitgebreide end-to-end projectontwikkeling, energiemanagement en onderhouds- en operationele ondersteuning aan het Mercedes-Benz high-power laadnetwerk in de VS, blijft de onderneming zich richten op het versnellen van de overgang naar duurzame mobiliteit. MN8 Energy is strategisch goed afgestemd op de Mercedes-Benz ‘Ambition 2039’-strategie en ondersteunt het streven van Mercedes-Benz om de toegang tot groen laden voor zijn klanten in de hele VS te maximaliseren.

“MN8 Energy heeft als missie om zakelijke klanten, zoals Mercedes-Benz, hernieuwbare energie en aanverwante oplossingen te bieden op hun reis naar een geëlektrificeerde, duurzame wereld. Door de ontwikkeling van deze bijzondere laadervaring te ondersteunen, wordt een van de belangrijkste belemmeringen voor de acceptatie van elektrische voertuigen aangepakt: actieradiusangst. Nu elke partij zijn sterke punten uitspeelt, zijn we verheugd om deze samenwerking aan te gaan om de laadtoegang met Mercedes-Benz en ChargePoint uit te breiden.”

Jon Yoder, President & Chief Executive Officer MN8 Energy

ChargePoint heeft tot nu toe het rijden van ongeveer 5 miljard elektrische kilometers mogelijk gemaakt. Door gebruik te maken van de expertise van ChargePoint wil Mercedes-Benz, als langdurige aandeelhouder, eersteklas gemak en betrouwbaarheid bieden aan zijn klanten. ChargePoint fungeert al als backend-provider van Mercedes-Benz in de VS voor Mercedes me Charge en heeft een sterke staat van dienst op het gebied van softwarestabiliteit en hardwarevoorzieningen.

“Automotive leiders zoals Mercedes-Benz maken de overgang naar elektromobiliteit mogelijk door nieuwe EV's op de markt te brengen, en ChargePoint blijft zich inzetten om laden te faciliteren voor alle bestuurders, waar en wanneer ze maar willen. Met deze samenwerking breiden we onze bestaande relatie met Mercedes-Benz en MN8 uit om een naadloze laadervaring en kant-en-klare laadoplossingen te bieden zonder voorafgaande kosten voor de eigenaren van de locaties. Door laadhubs op handige locaties in de VS en Canada te plaatsen, kunnen we een onovertroffen ervaring bieden aan meer bestuurders die snel en gemakkelijk willen laden.”

Pasquale Romano, CEO ChargePoint

De oprichting van het Mercedes-Benz high-power laadnetwerk betekent een forse uitbreiding van het bestaande laadaanbod. De onderneming biedt klanten via Mercedes me Charge al toegang tot ongeveer een miljoen laadstations wereldwijd, waaronder het pan-Europese snellaadnetwerk IONITY, dat wordt beheerd door Mercedes-Benz en andere OEM's.

1 Plug & Charge is beschikbaar voor de EQS, EQS SUV, EQE, EQE SUV, actuele plug-in hybrids van de C-Klasse, S-Klasse en GLC met optioneel DC-laadsysteem. Om gebruik te maken van deze service, dient de klant de Plug & Charge-service te activeren.
 2 Alleen beschikbaar voor de EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV en actuele plug-in hybrids van de C-Klasse, S-Klasse en GLC met optioneel DC-laadsysteem. Om gebruik te maken van deze service, dient de klant de Plug & Charge-service te activeren.
 3 Om de Mercedes me connect-service Mercedes me Charge te kunnen gebruiken, zijn naast een laadcontract ook een persoonlijke Mercedes me-ID en instemming met de gebruiksvoorwaarden voor Mercedes me connect vereist.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.