03
juli
2020
|
16:06
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz kondigt strategisch partnership inclusief aandelenbelang met accucellenfabrikant Farasis aan

‘Electric first’: Mercedes-Benz zet zijn strategie voort in de transformatie naar CO2-neutrale mobiliteit

Mercedes-Benz zet opnieuw een belangrijke stap in de transformatie naar CO2-neutrale mobiliteit. De in Stuttgart gevestigde premium fabrikant gaat een vergaand strategisch partnership, inclusief aandelenbelang, aan met de Chinese accucellenproducent Farasis Energy (Ganzhou) Co., Ltd. Deze stap is wederom een belangrijke mijlpaal op weg naar CO2-neutraliteit van Mercedes-Benz in het kader van ‘Ambition2039’. Kernelementen van de overeenkomst zijn de ontwikkeling en industrialisatie van hoogontwikkelde celtechnologieën en ambitieuze doelstellingen op het gebied van een concurrerend kostenniveau. De overeenkomst biedt Mercedes-Benz gegarandeerde levering van accucellen voor het elektro-offensief, terwijl Farasis zekerheid krijgt voor de geplande productiecapaciteit. Om in te kunnen spelen op de toenemende vraag vanuit de Duitse Mercedes-Benz fabrieken, bouwt Farasis in het Duitse Bitterfeld-Wolfen een accucellenfabriek en creëert het daarmee maximaal 2.000 nieuwe banen. Deze locatie in het oosten van Duitsland wordt vanaf het begin opgezet als een CO2-neutrale fabriek.

“We zijn blij dat we onze samenwerking met Farasis verder kunnen uitbreiden en zetten een beslissende stap in de uitvoering van ons elektro-offensief ‘Electric first’. Met deze strategische samenwerking ondersteunen we de elektrificatie van ons modellengamma. Bij deze samenwerking brengen wij onze expertise op het gebied van accucelontwikkeling in. Tegelijkertijd maken we de realisatie van de nieuwe fabriek van Farasis mogelijk en bevorderen we de duurzame ontwikkeling van belangrijke technologie en de productie daarvan in Duitsland. Wij delen met onze partner de gemeenschappelijke visie van een duurzamere wereld met behulp van CO2-neutrale mobiliteit”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research en tevens COO Mercedes-Benz Cars.

Hubertus Troska, lid van de raad van bestuur van Daimler AG, verantwoordelijk voor Groot-China, zegt: “China is wereldwijd de grootste markt voor elektro-auto’s en heeft een enorm potentieel voor verdere groei. We werken al samen met sterke en betrouwbare partners in China. Niet alleen om onze lokale footprint te vergroten, maar ook om ons concurrentievermogen wereldwijd te versterken. Met ons eerste belang in een Chinese accucellenproducent willen we het potentieel van innovatieve technologiepartners op de Chinese markt in toenemende mate benutten en daarmee ook onze wereldwijde elektrostrategie systematisch voortzetten. In de toekomst breiden we onze R&D-, productie- en inkoopactiviteiten in China verder uit.”

Met dit strategisch partnership breidt Mercedes-Benz zijn duurzaamheidsactiviteiten verder uit en versterkt het bovendien zijn bestaande zakelijke relatie met de accucellenleverancier door middel van een aandelenbelang van circa 3 procent. Daimler Greater China investeert daartoe miljoenen euro’s in het kader van de beursgang van Farasis. De investering is onder voorbehoud van wettelijke goedkeuring. Dit biedt Daimler de mogelijkheid om een vertegenwoordiger voor te dragen voor een zetel in de raad van toezicht van de accucellenfabrikant. Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research en Mercedes-Benz Cars COO, is voornemens om na een periode van twaalf maanden de functie op zich te nemen, onder voorbehoud van goedkeuring door de regelgevende instanties en het stemproces.

De bestaande contracten met Farasis zijn aangevuld en bevatten, naast technische en commerciële contractmodules, uitgebreide wettelijke en duurzaamheidseisen. Onder bepaalde technologische en commerciële voorwaarden kan de leverancier al in een vroeg stadium deelnemen aan de ontwikkeling van toekomstige modellen die onder het label Mercedes-Benz EQ op de markt worden gebracht. Als strategische partner is Farasis een belangrijke pijler in het leveranciersnetwerk van Mercedes-Benz voor accucellen. Een hoogwaardig leveranciersnetwerk vormt de basis voor toegang tot de best mogelijke technologie en is een voorwaarde voor een goede concurrentiepositie.

Mercedes-Benz blijft investeren in geavanceerde accu-knowhow

De intelligentie van de accu zit ‘m in een zeer complex totaalsysteem. Het accupakket definieert de kenmerken van een elektrovoertuig in termen van vermogen, actieradius en laadtijd. Mercedes-Benz kiest voor een integrale aanpak voor de hele accutechnologieketen - van onderzoek & ontwikkeling tot serieproductie. De cel is het hart van de accu en het beheersen van de chemie ervan is zodoende cruciaal. Duidelijk ontwikkelingsdoel is om de actieradius van toekomstige accu’s aanzienlijk te vergroten door de energiedichtheid te verbeteren, om toekomstige accutechnologieën klaar te stomen voor de serieproductie en, niet in de laatste plaats, om de laadtijden aanzienlijk te verkorten. De verhoogde efficiëntie van toekomstige accu’s zal de duurzaamheid van elektrovoertuigen verder verbeteren. Dit begint met de reductie van kritische materialen en de CO2-neutrale productie van de cellen, maar omvat ook efficiëntie in het gebruik, recycling en een gesloten grondstoffenkringloop. Samen met zijn partners probeert Mercedes-Benz ook de industrialisatie van de nieuwe technologieën zo snel mogelijk te realiseren.

Lokale accuproductie is ook een belangrijke succesfactor voor het elektro-offensief van de onderneming en is van cruciaal belang om flexibel en efficiënt te kunnen voorzien in de wereldwijde vraag naar elektrovoertuigen. Binnen het wereldwijde productienetwerk concentreert Mercedes-Benz zich op de productie van zeer efficiënte accusystemen en het opzetten van een wereldwijd accuproductienetwerk. In de toekomst zal dit bestaan uit negen fabrieken op zeven locaties, verdeeld over drie continenten.

Mercedes-Benz koopt accucellen in bij verschillende partners op de wereldmarkt, waardoor toegang tot de nieuwste technologieën en bevoorrading van het wereldwijde productienetwerk worden gegarandeerd. Met zijn diepgaande kennis van de ontwikkeling en productie van zeer complexe aandrijfsystemen en zijn onderzoeks- en ontwikkelingsexpertise op het gebied van accucellenproductie is Mercedes-Benz betrokken bij het voldoen aan de vereiste specificaties door de leverancier.

Duurzaamheid als integraal onderdeel van het partnership

Mercedes-Benz en Farasis zijn al in de zomer van 2019 een duurzaamheidspartnership aangegaan. Het eerste resultaat was de productie van accucellen met behulp van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals waterkracht, wind en zonne-energie. Zo zal de volgende generatie EQ-modellen, waaronder de luxe limousine EQS, gedeeltelijk worden uitgerust met CO2-neutrale accucellen. Het aandelenbelang van Daimler Greater China in de accucellenfabrikant stimuleert op actieve wijze de ontwikkeling van de belangrijkste technologie voor elektromobiliteit en de industrialisatie ervan. In China heeft de accucellenleverancier met zijn fabriek in Zhenjiang een CO2-neutrale locatie in gebruik genomen. Er wordt ook gewerkt aan een fabriek in Bitterfeld-Wolfen in het oosten van Duitsland en deze zal vanaf het begin CO2-neutraal zijn. Ook zal er een fabriek in de VS worden gebouwd. Dit is geheel in lijn met de strategie van Mercedes-Benz om in te kopen op de plek waar de productie plaatsvindt.

Versnelde elektrificatie over het gehele modellengamma

In het kader van de ‘Electric first’-strategie zet Mercedes-Benz de elektrificatie van alle modelvarianten en voertuigtypen voort. In minder dan twintig jaar tijd moet het modellengamma van Mercedes-Benz Cars CO2-neutraal zijn en de onderneming streeft ernaar dat in 2030 meer dan 50 procent van de verkoop van personenwagens bestaat uit plug-in hybrids of volledig elektrische voertuigen. De serieproductie van volledig elektrische trucks, bestelwagens en bussen van Mercedes-Benz is al van start gegaan. Tegen het einde van dit jaar zullen er vijf volledig elektrische personenwagenmodellen en twintig plug-in hybrid-varianten op de markt zijn. Het plug-in hybrid-portfolio omvat modelvarianten van de A-Klasse tot de S-klasse en van de GLA tot de GLE, met een elektrische actieradius tot 100 kilometer.

Het modeloffensief wordt ook voortgezet met volledig elektrische modellen. De Mercedes-Benz EQC (stroomverbruik gecombineerd EQC 400 4MATIC: 20,8-19,7 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km[1]), de drie smart EQ-modellen en de EQV 300 (stroomverbruik gecombineerd: 26,4-26,3 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km[2]) zijn op dit moment al leverbaar. Daarnaast staan ook de volledig elektrische modellen in het compacte segment, evenals de volledig elektrische EQS voor duurzame luxe in het premium segment, al in de startblokken.

Over Daimler Greater China Ltd.

Daimler Greater China Ltd. werd in 2001 in Peking opgericht en is in deze regio verantwoordelijk voor de activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Vans, Daimler Trucks en Buses, Mercedes-Benz Financial Services, Mobility Services, de onderdelenbusiness en de onderzoeks- en ontwikkelingscenters. Voor Mercedes-Benz, het bekendste merk van Daimler AG, is China de belangrijkste motor voor de wereldwijde groei van de verkoop van personenwagens en het is sinds 2015 de grootste markt voor het merk. Daimler Greater China Ltd. staat voor hoogwaardige producten en klantgerichte services en zet zich in voor toekomstige investeringen en langdurige lokale partnerships waarmee optimaal wordt ingespeeld op de wensen van klanten in China.

Over Farasis Energy (Ganzhou) Co., Ltd.

Farasis Energy (Ganzhou) Co., Ltd. is een Chinese ontwikkelaar en leverancier van lithium-ion-accutechnologieën voor een aantal branches, waaronder automotive, transport en bedrijfs- en industriële voertuigen. Farasis heeft momenteel wereldwijd meer dan 3.500 mensen in dienst en bezit onderzoeks- en ontwikkelingscenters in China, Duitsland en de VS. Het bedrijf heeft momenteel twee productiefaciliteiten in Ganzhou en Zhenjiang (China). Lokale productievestigingen in Europa en de Verenigde Staten zijn momenteel in voorbereiding.

[1] Het stroomverbruik en de actieradius zijn vastgesteld op basis van Richtlijn 692/2008/EG. Het stroomverbruik is afhankelijk van de voertuigconfiguratie.

[2] Het stroomverbruik is vastgesteld op basis van Richtlijn 692/2008/EG. Het stroomverbruik is afhankelijk van de voertuigconfiguratie.