03
september
2023
|
23:05
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz klanten krijgen nieuwe entertainment- en navigatiefuncties via ‘over-the-air’ update

Samenvatting

·       MBUX Entertainment Update brengt Dolby Atmos® en videostreaming naar meer voertuigen en meer landen

·       Nieuwe spraakfuncties binnen NewsFlash en Tourguide in meer Europese landen beschikbaar

·       Nieuwe functies voor voorpassagierdisplay verbeteren de gebruikservaring voor de voorpassagier

·       Place Details van Google ook beschikbaar in voertuigen met MBUX van de eerste generatie

Mercedes-Benz rolt een uitgebreid pakket nieuwe entertainment- en navigatiefuncties ‘over the air’ uit naar meer dan 700.000 voertuigen wereldwijd. Deze nieuwe functies worden tussen augustus en november 2023 geïntroduceerd op modellen met MBUX van de tweede generatie*. Zodra klanten een melding ontvangen over de beschikbaarheid in hun regio, hebben zij via de Update Wizard op hun MBUX-display of via de Mercedes me-app toegang tot de MBUX Entertainment Update (2.4).

“Onze in eigen huis ontwikkelde Mercedes-Benz software biedt geweldige in-car entertainment, meeslepende Dolby Atmos-audio, videostreaming en verbeterde navigatie. Onze voertuigen die zijn voorzien van het baanbrekende MBUX infotainmentsysteem, blijven via periodieke ‘over-the-air’ updates voldoen aan de snel veranderende wensen van onze klanten.”

Magnus Östberg, Chief Software Officer Mercedes-Benz AG

Dolby Atmos en videostreaming tillen in-car entertainment voor klanten in meer landen naar een hoger niveau

Dolby Atmos gaat verder dan een stereo geluidsbeleving, door meer ruimte, helderheid en diepte aan muziek toe te voegen. Door de verschillende lagen van instrumenten en de subtiele ademhaling van de zanger of zangeres hoorbaar te maken, of geëmotioneerd te raken van de melodie, beleeft de luisteraar de muziek zoals de artiest deze oorspronkelijk heeft bedoeld.

Met de MBUX Entertainment Update kunnen klanten ook gebruikmaken van nieuwe mogelijkheden binnen videostreaming, zoals de YouTube-webapp.

NewsFlash en Tourguide houden bestuurders onderweg op de hoogte

In 2022 voegde Mercedes-Benz NewsFlash toe aan “Hey Mercedes”, in acht landen en in vijf talen. Binnenkort is deze functie beschikbaar in nog meer landen. Met de laatste versie van NewsFlash kunnen de klanten luisteren naar berichten over algemeen nieuws, zakelijk en financieel nieuws, sport, cultuur en diverse andere onderwerpen. Klanten kunnen hun favoriete kanalen configureren in de Mercedes me-app en NewsFlash activeren met de MBUX spraakassistent via het commando “Hey Mercedes, speel het nieuws af”.

Sinds 2022 wordt de audioreisgids Tourguide in Duitsland in twee talen aangeboden. Deze optie wordt nu ook beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk en in Frankrijk. Klanten kunnen de Tourguide activeren via het commando “Hey Mercedes, activeer Tourguide”. Bij bruine borden langs de route, geeft de MBUX spraakassistent automatisch bruikbare informatie over bijvoorbeeld kastelen, musea en andere bezienswaardigheden.

Voorpassagierdisplay ondersteunt nu in-car audio voor dynamische content en fotopersonalisatie

Een andere nieuwe mogelijkheid binnen de OTA-update is in-car audio voor het voorpassagierdisplay. Het geluid van dynamische content zoals films en tv-shows die op dit display wordt bekeken, kan nu via het sound system van het voertuig zonder hoofdtelefoon worden beluisterd. Daarnaast kunnen klanten nu zelf een sierbeeld selecteren via de Mercedes me-app, dat continu wordt afgebeeld op het voorpassagierdisplay.

Voertuigen met MBUX van de eerste generatie profiteren van nieuwe navigatiefuncties en aanvullende content van Place Details van Google

Mercedes-Benz verleent klanten die een voertuig hebben met MBUX extra service door de laatste technologie aan te bieden. Modellen met MBUX van de eerste generatie* krijgen nu toegang tot Place Details van Google. Deze optie, die al beschikbaar is op MBUX van de tweede generatie, voegt gedetailleerde informatie toe over meer dan 200 miljoen bedrijven en andere locaties wereldwijd, inclusief openingstijden, foto’s, beoordelingen en reviews. Doordat deze update wordt uitgevoerd via de server, is deze automatisch beschikbaar voor de klant.

Ook de routeplanning en routegeleiding voor beide generaties MBUX worden verbeterd om de actieradius van plug-in hybrids en volledig elektrische voertuigen te vergroten.

*MBUX Entertainment Update (2.4) is voor diverse modellen ‘over-the-air’ (OTA) beschikbaar. De beschikbaarheid en mogelijkheden variëren per land, de technische mogelijkheden van het betreffende model en de individuele configuraties en instellingen van het voertuig.

Beschikbaarheid per functie:

·       Dolby Atmos, ondersteund door Apple Music: modelseries 223, 296, 295, 294, 167, 232 met NTG7, Burmester® sound system en MBUX entertainment (plus)

·       Videostreaming: modelseries 223, 297, 296, 295, 294 met geactiveerd MBUX entertainment plus

·       NewsFlash: landen: Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland; talen: Duits, Engels (VK), Frans, Italiaans, Nederlands

·       Tourguide: Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk

·       In-car sound voor het voorpassagierdisplay: modelseries 297, 296, 295, 294 met MBUX Hyperscreen

·       Sierbeeld: modelseries 297, 296, 295, 294 met Hyperscreen en Mercedes me app

·       Place Details van Google: voertuigen met NTG7 en NGT6 met navigatie in connect-landen, uitgezonderd China en Korea

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Class en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.