30
mei
2016
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz investeert zo’n € 3 miljard in nieuwe motortechnologie

Met een compleet nieuw ontwikkelde dieselmotorenfamilie is Mercedes-Benz de eerste autofabrikant die dieselauto’s introduceert die nu al voldoen aan de strengere emissienormen die vanaf september 2017 in de EU van kracht worden. Dit is gerealiseerd dankzij een integrale technologiebenadering bestaande uit onder andere een nieuwe getrapte verbranding en een uitgebreidere uitlaatgasrecirculatie. Het nieuwe motorontwerp voorziet tevens in de mogelijkheid om alle componenten voor de uitlaatgasrecirculatie direct op de motor te monteren, in plaats van onder de bodemplaat, wat tot dusver gebruikelijk was. Dit verbetert de totale effectiviteit van het systeem aanzienlijk, grotendeels ongeacht de buitentemperatuur en rijstijl.

De compleet nieuw ontwikkelde OM 654 viercilinder dieselmotor wordt voor het eerst toegepast in de nieuwe E-Klasse. Met deze motor verbruikt de E 220 d nu nog slechts 3,9 liter brandstof op 100 km (gecombineerd volgens de NEDC-cyclus waaraan alle fabrikanten moeten voldoen), terwijl hij tegelijkertijd krachtiger is dan zijn voorganger (143 kW/195 pk ten opzichte van 125 kW/170 pk). Dat komt overeen met 102 gram CO2 per kilometer.

De nieuwe viercilindermotor is het eerste lid van een modulaire motorenfamilie die in het complete modelprogramma van Mercedes Benz Cars en ook Mercedes-Benz Vans terugkomt. Diverse vermogensklassen staan op de planning, evenals inbouw overdwars en in lengterichting in auto’s met voor-, achter- en vierwielaandrijving. Op deze manier voorziet Mercedes-Benz op zijn laatst tegen 2019 het volledige aanbod dieselauto’s in Europa van deze nieuwste motorgeneratie inclusief SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction).

DEKRA bevestigt uitzonderlijk lage NOx-emissies

Naast een gunstig brandstofverbruik profiteert de nieuwe dieselmotorenfamilie ook van uitzonderlijk lage NOx-emissies. Dat is inmiddels bevestigd tijdens onafhankelijke metingen door de Duitse onderzoeksinstantie DEKRA. De specialisten van DEKRA hebben een uitvoerig testprogramma gedaan met de E 220 d. De nadruk lag daarbij op de Real Driving Emissions (RDE), de methode die vanaf september 2017 in de EU is voorgeschreven bovenop het meten van emissies op de testbank.

Het dynamische RDE-testprogramma bestrijkt diverse soorten wegen, waaronder stadsverkeer, provinciale wegen en snelwegen. De metingen werden uitgevoerd bij variërende temperaturen tussen 2 en 16 graden Celsius, en met wisselende aantallen inzittenden en beladingen. Daaruit bleek dat de E 220 d minder NOx uitstoot dan de limiet van 80 mg/km op alle toepasselijke RDE-routes. In sommige gevallen lagen de NOx-emissies – zelfs bij lage buitentemperaturen – op het zeer lage niveau tussen 13 en 21 mg/km.

Ook continue verbetering bij huidige dieselmotoren

De engineers van Mercedes-Benz gebruikten de nieuw verkregen kennis uit de ontwikkeling van de nieuwe dieselmotorenfamilie ook om de emissiewaarden van de huidige modellen te verbeteren. Dat betekent onder andere optimalisatie van de turbotechnologie, doorontwikkeling van de brandstofinspuiting en tussenkoeling, evenals het gebruik van nieuwe materialen, waaronder nieuwe distributiekettingen. De combinatie van deze maatregelen resulteert in een verbeterde weerstand van de onderdelen die onderhevig zijn aan extra grote druk als gevolg van de verbranding en uitlaatgasrecirculatie. Het werkgebied van de uitlaatgasrecirculatie is vergroot bij aanzienlijk lagere temperaturen. Nog een reden is de toegenomen efficiëntie van de SCR-systemen. Dit werd bereikt door constructieve aanpassingen aan de uitlaat en nieuwe materialen voor de katalysatoren. Dit totaalpakket aan maatregelen wordt per direct successievelijk doorgevoerd in serieproductie.

Met de basismotoren van de compacte modellen (A- en B-Klasse, CLA en GLA) en de V-Klasse biedt Mercedes-Benz voor reeds uitgeleverde auto’s de meest recente verbeteringen als software-update aan, op basis van een vrijwillige servicecampagne die de komende maanden wordt gelanceerd, te beginnen met de V-Klasse in juni.

Benzinemotoren voortaan met partikelfilter

Dankzij een groot aantal ontwikkelingsstappen is de partikeluitstoot van dieselmotoren de afgelopen jaar steeds verder verlaagd. Ook vele van de actuele benzinemotoren van Mercedes-Benz stoten minder deeltjes uit dan de limieten die in de toekomst van kracht worden. Dit werd gerealiseerd door aanpassingen binnenin de motoren en door het gebruik van piëzo-injectoren.

Voor verdere verbetering van de milieuvriendelijkheid zet Mercedes-Benz als eerste autofabrikant in op grootschalige toepassing van partikelfilters voor benzinemotoren. Na meer dan twee jaar van positieve praktijktests met de S 500, worden nog meer uitvoeringen van de S-Klasse met benzinemotor bij de volgende modelvernieuwing met deze nieuwe technologie uitgerust. Daarna volgt de geleidelijke introductie in andere nieuwe modellen, modelvernieuwingen en nieuwe motorengeneraties. Vervolgens zullen partikelfilters ook worden gebruikt in de huidige modelseries.