24
september
2015
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz introduceert She’s Mercedes en lifestyle configurator

Mercedes-Benz brengt de behoeften en wensen van vrouwen nog scherper in beeld. Het inspiratieplatform ‘She’s Mercedes’, dat parallel met de Internationale Auto Show in Frankfurt (IAA) van start gaat, vormt de kern van het nieuwe initiatief. Met innovatieve events en het aanbieden van relevante informatie wil Mercedes-Benz een intensievere dialoog aangaan met vrouwen en de aantrekkelijkheid van het merk voor deze doelgroep in belangrijke mate verhogen. Tegelijkertijd is Mercedes-Benz bezig met het uitbreiden van de conventionele car configurator en in Frankfurt zal  een prototype onthuld worden van een lifestyle configurator. In plaats van de modelserie, de motor en de uitrusting selecteert de klant zijn of haar individuele leefwereld – van de meubels in huis tot reizen, muziek en sport. De configurator sluit aan op deze lifestyle met een suggestie voor diverse Mercedes-Benz auto’s, inclusief uitrusting.

Met de verkoop- en marketingstrategie ‘Best Customer Experience’ die deel uitmaakt van de groeistrategie ‘Mercedes-Benz 2020’, heeft het premiummerk sinds 2013 nieuwe mogelijkheden in kaart gebracht om kopers aan te spreken. De focus is gericht op mensen, hun lifestyle en hun verlangens. Het beste voorbeeld daarvan is ‘Mercedes me’ – de uitgebreide, gepersonaliseerde toegangspoort tot de wereld van Mercedes-Benz. “Wij willen mensen in hun leefwereld enthousiasmeren met op maat gesneden aanbiedingen. Met ons initiatief ‘Best Customer Experience’ zijn we optimaal in staat om dat te kunnen doen. Nu breiden we met ‘She’s Mercedes’ de klantgerichte service in het bijzonder in de richting van vrouwen uit. We willen graag een intensievere dialoog met vrouwen, om op een meer doelgerichte wijze aan hun wensen tegemoet te komen, om hen een nog indrukwekkender merkervaring te bieden en de toekomst van de mobiliteit samen met hen vorm te geven,” aldus dr. Jens Thiemer, hoofd Marketing bij Mercedes-Benz Passenger Cars. “Tegelijkertijd maken we met de lifestyle configurator de keuze en de configuratie van het perfecte voertuig gemakkelijker, sneller en persoonlijker. Door deze te gebruiken kan iedereen in zeer korte tijd zijn of haar individuele Mercedes-Benz vinden – zonder vooraf te hoeven nadenken over de modelserie, motor of uitrustingsdetails.”

She’s Mercedes

‘She’s Mercedes’ vormt de kern van een initiatief waarmee Mercedes-Benz in de toekomst vrouwen op een meer doelgerichte manier gaat aanspreken om zo  het aandeel van vrouwelijke kopers tegen 2020 significant te doen stijgen. Volgens allerlei studies vormen vrouwen momenteel ‘s werelds snelst groeiende en meest invloedrijke consumentengroep. In de VS bijvoorbeeld beïnvloeden vrouwen 80 procent van alle aankoopbeslissingen. Ook bij de aankoop van auto’s staan vrouwen in de voorste gelederen, volgens informatie van de Amerikaanse Alliance of Automobile Manufacturers. 60 Procent van de nieuwe auto’s in de VS wordt bijvoorbeeld gekocht door vrouwen. In Duitsland bedraagt het aandeel vrouwen onder de kopers van nieuwe auto’s 32,2 procent. In de VS hebben meer vrouwen dan mannen een rijbewijs. Volgens een studie van de Boston Consulting Group (BCG) hebben ze echter andere aankoopvoorkeuren: vrouwen stellen bijvoorbeeld heel veel belang in producten en services die hen tijd besparen. Ze geven de voorkeur aan merken die beantwoorden aan hun bijzondere wensen en die hun leven gevoelsmatig verrijken. En daarvoor zijn ze bereid meer geld te betalen dan mannen. Meer dan 80 procent van alle uitgaven die wereldwijd aan luxe artikelen besteed worden, is volgens BCG beïnvloed door vrouwen.

“Vrouwen spelen een belangrijke rol in de wereldwijd uitbreidende automarkt. In de toekomst willen we hen meer nog dan voorheen voor ons merk winnen – met maatregelen op maat, speciaal voor vrouwen ontwikkeld,” zo zegt Thiemer. Volgens Mercedes-Benz beantwoordt dit aan de wensen en eisen van vrouwen – van verkoop tot communicatie en after sales. Naast het nieuwe inspiratieplatform ‘She’s Mercedes’ bevat het initiatief elementen als bijvoorbeeld training van verkoopmedewerkers, meer vrouwelijke verkopers en de ontwikkeling van nieuwe after sales- en mobiliteitsservices.

Centraal bij ‘She’s Mercedes’ staat de dialoog. Het gaat om een inspiratieplatform voor beide partijen. Mercedes-Benz creëert een netwerk waarin succesvolle vrouwen meningen kunnen uitwisselen, nieuwe ideeën kunnen ontwikkelen en nieuwe contacten kunnen leggen. Tegelijkertijd presenteert Mercedes-Benz aan hen de wereld van het merk met de ster en raakt de fabrikant beter op de hoogte van wat vrouwen nodig hebben en wat ze willen op het gebied van mobiliteit. Daartoe worden netwerkdiners en andere formats voor exclusieve events georganiseerd.

Behalve dat alles wordt deze maand de nieuwe website ‘She’s Mercedes’ gelanceerd op www.mercedes.me/she. Die biedt interessante informatie, aansprekende verhalen en opvallende portretten van sterke vrouwen plus details en data van geplande events. Wat inhoud betreft is de website sterk verstrengeld met het nieuwe internationale magazine ‘She’s Mercedes’ dat deze maand gelanceerd wordt. Ook daarin zal de focus gericht zijn op thema’s als business, lifestyle, de balans tussen werk en leven, producten, design en mode. Het magazine zal eerst en vooral interessante, vooral vrouwelijke, persoonlijkheden en hun verhalen een podium bieden. Het spectrum loopt uiteen van entrepreneurs tot sportvrouwen, van actrices en zangeressen tot designers en bloggers. Veel verhalen en onderwerpen in het magazine zijn op de website nog uitgebreider terug te vinden met meer informatie, links en video’s.

De Mercedes-Benz lifestyle configurator

Parallel met ‘She’s Mercedes’ heeft Mercedes-Benz een compleet nieuw model ontwikkeld van de car configurator. Doel is om het klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken de auto van hun keuze samen te stellen. Vandaag de dag biedt het premiummerk voor bijna elke smaak de passende auto. In de afgelopen twintig jaar is het aantal modelseries toegenomen van acht tot twintig. Bovendien bestaan er tal van carrosserievarianten per modelserie. Ook de motorenkeuze is enorm toegenomen, net als mogelijke uitrustingspakketten en opties. Met de traditionele car configurator kost het samenstellen van een auto uit deze uitgebreide mogelijkheden enorm veel tijd en het vraagt tot op zekere hoogte ook om enige technische kennis.

De nieuwe lifestyle configurator, waarvan de ontwikkeling sterk gelinkt is aan ‘She’s Mercedes’, komt automatisch met suggesties voor individueel geconfigureerde auto’s – volgens het principe ‘Laat me zien hoe je leeft en ik laat je je ideale mobiele partner zien’. De klant creëert eerst een persoonlijk profiel van zijn of haar leefwereld. Op illustratieve wijze wordt de klant vervolgens langs allerlei aspecten van het leven geleid, zoals architectuur, muziek, literatuur, reizen, sport, leven en eten & drinken. In ieder segment beantwoorden de klanten vragen over hun persoonlijke smaak. Zoals ‘Wat voor soort architectuur boeit u?’, ‘In welke sport bent u geïnteresseerd?’ of ‘Hoe zou u de stijl van het interieur van uw huis omschrijven?’ Voor de antwoorden drukken ze eenvoudig en intuïtief op een toepasselijk icoontje. Een algoritmisch computerprogramma berekent vervolgens welke modellen en uitvoeringen bij hun leefwereld passen en presenteert uiteindelijk vijf verschillende auto’s. Het programma houdt er ook rekening mee of de klant de lifestyle configurator via een mobiele telefoon of een pc raadpleegt. Voor elk model dat wordt voorgesteld, wordt een aparte code aangemaakt en indien gewenst kan de klant details in de conventionele car configurator aanpassen of verder verfijnen.

De lifestyle configurator gaat aan het einde van dit jaar in Duitsland online. Begin 2016 wordt hij vervolgens wereldwijd beschikbaar op de nationale Mercedes-Benz websites als alternatief voor de klassieke car configurator.