26
juni
2009
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz introduceert “schone” Econic NGT voor stadsdistributiedoeleinden

Vrijdag 26 juni a.s. presenteert Mercedes-Benz tijdens het BBBBQ evenement van het Rotterdam Climate Initiative voor het  eerst de Econic NGT distributietruck met aardgasmotor. De Econic is ontwikkeld voor specifieke doeleinden en wordt tot nu toe voornamelijk ingezet als brandweer- of reinigingsvoertuig. Met deze primeur toont Mercedes-Benz de inzetmogelijkheden van een middelzware bedrijfswagen (16 ton) op aardgas of biogas in de stadsdistributie aan.

Econic NGT distributietruck

De introductie van de Econic NGT (Natural Gas Technology) distributietruck is een logische stap in de ontwikkeling van duurzame en “schone” voertuigen. De Econic die op het milieu-evenement voor het eerst wordt getoond, is van het type 1828 LL en voorzien van een gesloten Junge laadbak van 7,5 meter. Met deze oplossing verwacht Mercedes-Benz voor stedelijke distributie zoals winkelbevoorrading, verhuisbedrijven en pakketdiensten maatwerk te kunnen bieden. Mercedes-Benz biedt de Econic al geruime tijd aan met een op aardgas aangedreven krachtbron.

De af-fabriek leverbare Econic NGT wordt aangedreven door een lean burn motor met uiterst moderne verbrandingstechniek waarmee wordt voldaan aan de uiterst strenge EEV emissienormen. Het geluidsniveau ligt aanzienlijk lager dan bij vergelijkbare dieselmotoren waardoor deze technische oplossing ideaal is voor gebruik in binnensteden. De gasmotor levert 205 kW (279 pk) bij 2.200 t/min, en een motorkoppel van 1.000 Nm bij 1.400 t/min. De Econic NGT distributietruck heeft met een tankinhoud van 180 kilogram aardgas en een actieradius van circa 700 kilometer. De motor is gekoppeld aan een automatsiche versnellingsbak en retarder waardoor de chauffeur zijn aandacht volledig bij het verkeer kan houden.

De volledig luchtgeveerde Econic NGT distributietruck is als twee-asser (1828 LL) en drieasser (2628 LL) leverbaar met verschillende wielbasisvarianten. Daarnaast is de NGT uitvoering ook af-fabriek als trekker leverbaar.

De cabine van de Econic is met een lage instap, prima zicht rondom, riante stahoogte en een vouwdeur rechts zeer prettig voor de chauffeur. Bovendien heeft de cabine een vrije doorloop waardoor de chauffeur altijd veilig aan de trottoirzijde in en uit kan stappen.

Transitie naar biogas

De overheid ziet met het stimuleren van aardgas als transitiebrandstof naar biogas een mogelijkheid om de CO2-uitstoot van het wegvervoer verder te reduceren. Biogas (methaan) wordt opgewekt uit biomassa. Energie uit biomassa wordt opgewekt uit verbranding, vergisting of vergassing van organische materialen zoals groente-, tuin- en fruitafval. Maar ook uit plantaardige olie, mest of slib kan biogas worden gemaakt. Dankzij het CO2 neutrale aspect biedt het gebruik van biogas een zeer hoog CO2-reductiepotentieel. De aardgasmotor van de Econic NGT distributietruck kan zonder technische aanpassingen worden getankt met biogas. Een voorwaarde is echter wel dat het biogas voldoet aan een hoge kwaliteitsnorm zodat het voertuig betrouwbaar kan worden ingezet en zijn actieradius van 700 kilometer kan behouden.

Het ontbreken van een technische standaard voor biogas is de reden dat 
Mercedes-Benz biogas vooralsnog alleen toestaat wanneer het centraal aan het hoofdleidingnet wordt toegevoegd en de controle op de kwaliteit door de netwerkbeheerder is gewaarborgd.

Rotterdam Climate Initiative

Het Rotterdam Climate Initiative (RCI) is een ambitieus klimaatprogramma waarin partijen een samenwerking zijn aangegaan. De gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, DCMR Milieudienst Rijnmond en Deltalinqs hebben de handen ineengeslagen om een ambitieuze doelstelling te verwezenlijken. Naast een betere voorbereiding op klimaatverandering en versterking van de Rotterdamse economie wil men de CO2-uitstoot in 2025 ten opzichte van 1990 halveren. Het Rotterdam Climate Initiative organiseert op vrijdag 26 en zaterdag 27 juni a.s. een speciaal milieu-evenement in de havenstad.

Mercedes-Benz en duurzame mobiliteit

Als enige producent is Mercedes-Benz in staat om personenauto’s, bestelwagens, trucks en bussen af-fabriek te voorzien van aardgasaandrijving. Naast aard- en biogas richt het concern zich ook op de toepassing van hybride en electroaandrijving. Sinds 1994 houdt Mercedes-Benz zich ook intensief bezig met de ontwikkeling van brandstofceltechnologie in haar doelstelling naar schone en duurzame mobiliteit.