10
augustus
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz introduceert de schoonste dieseltechnologie in de E 300 BLUETEC

Met de introductie van de Mercedes-Benz E 300 BLUETEC begint een nieuw tijdperk voor de uitvinder van de BLUETEC-technologie. Na positieve ervaringen op de Amerikaanse markt sinds het najaar van 2006 wordt de bijzonder schone BLUETEC-dieseltechnologie nu voor het eerst ook in Europa in een personenauto geleverd. Mercedes-Benz is erin geslaagd, bij gelijkblijvend gunstig verbruik een enorme reductie van de uitstoot te realiseren waardoor nu al wordt voldaan aan de toekomstige EU5-emissienorm. Het intelligente BLUETEC-systeem maakt van de dieselmotor één van de schoonste en meest efficiënte aandrijvingsvormen ter wereld.

Zorg voor het milieu, rijplezier en comfort zijn de belangrijkste troeven van de nieuwe E 300 BLUETEC, waarmee Mercedes-Benz het startsein geeft voor het BLUETEC-offensief op de Europese markt. De E-Klasse met de modernste uitstootcontrole is gebaseerd op de beproefde CDI-modellen en overtuigt door uitstekende ecologische, economische en dynamische eigenschappen. Zo heeft de 155 kW/211 pk sterke drieliter V6-motor met een groot koppel van 540 Nm slechts 7,3 liter diesel per 100 km nodig. De uitstoot ligt nu al onder de toekomstige EURO-norm. De topsnelheid van de E 300 BLUETEC bedraagt 244 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u vergt 7,2 seconden. Tegelijkertijd staat de BLUETEC-uitvoering zoals alle varianten van de E-Klasse garant voor het rijcomfort, het hoogwaardige interieur en de uitstekende veiligheid zoals dat van Mercedes-Benz mag worden verwacht.

De door DaimlerChrysler ontwikkelde BLUETEC-technologie vermindert effectief de uitstoot van voertuigen met dieselmotor, vooral waar het stikstofoxide betreft. Daarbij passen de ingenieurs van het Mercedes-Benz Technology Center verschillende strategieën toe. Zo wordt in de eerste plaats bij de E 300 BLUETEC de vorming van stikstofoxides verminderd door aanpassingen in de motor. Andere maatregelen zijn:

  • Verlaging van de compressieverhouding tot 16,5:1

  • Toepassing van speciale piëzo-injectoren met kleinere doorstroom-opening

  • Optimalisering van de turbocompressor met variabele turbinegeometrie

  • Verbeterde uitlaatgas-recirculatieregeling waarbij meer uitlaatgassen worden teruggevoerd

  • Toepassing van keramische bougies die onder alle omstandigheden een snelle koude start bij een lagere compressieverhouding mogelijk maken

Naast de aanpassingen in de motor is de krachtbron uitgevoerd met een effectief en speciaal op deze motor afgestemd systeem voor de nabehandeling van uitlaatgassen. Daartoe behoren de oxidatiekatalysator, die de uitstoot van koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) vermindert, als ook een diesel-partikelfilter dat zonder additieven werkt. Een doorontwikkelde NOx-opslagkatalysator met gepatenteerde onboard-productie van ammoniak wordt gecombineerd met een extra SCR-katalysator en maakt het bereiken van de laagste stikstofoxide-niveaus mogelijk. Deze gehele nabehandeling van de uitlaatgassen vindt plaats zonder extra toevoegingen.

BLUETEC-offensief al op meerdere fronten succesvol

Mercedes-Benz startte het BLUETEC-offensief voor personenwagens in de Verenigde Staten. Hier begon in oktober 2006 de verkoop van de tot dusver enige personenauto ter wereld met deze technologie, de E 320 BLUETEC. Vanaf 2008 worden in de VS nog drie V6-BLUETEC-modellen geleverd in de GL-, M- en R-Klasse. Deze consequente aanpak werd ook gehonoreerd door internationale journalisten, die de E 320 tot “2007 World Green Car” kozen. De juryleden uit 22 landen prezen BLUETEC als de aanjager van een nieuwe, bijzonder schone dieseltechnologie.BLUETEC wordt ook toegepast op bedrijfswagens. Hier functioneert de technologie al sinds begin 2005 naar volle tevredenheid en is deze inmiddels in alle modelreeksen leverbaar. Er zijn al meer dan 60.000 Mercedes-Benz-trucks en bussen afgeleverd met deze toekomstgerichte uitlaatgasreinigingstechniek.

BLUETEC – bijdrage aan het verminderen van CO2

In de discussie over actuele en toekomstige emissiegrenswaarden voor auto’s, die momenteel in volle gang is, wordt vaak voorbijgegaan aan het feit dat de uitstoot van kooldioxide (CO2) niets met de tot dusver bekende emissienormen te maken heeft. De CO2-uitstoot van een auto staat in direct relatie met het brandstofverbruik. Wanneer er bijvoorbeeld een waarde wordt aangegeven van 140 g CO2 per km is dat niets meer dan een andere manier van aangeven van het verbruik. Bij dieselmotoren betekent dit een verbruik van circa 5,3 liter per 100 km, bij benzinemotoren 5,9 liter per 100 km. Deze waarden kunnen ook worden bereikt door auto’s die hun uitstoot zonder katalytische nabehandeling en/of minimalisering van partikels ongefilterd aan het milieu afgeven.

Naast de lage CO2 uitstoot van de E 300 BLUETEC worden uitstootbestanddelen als stikstofoxide, koolmonoxide, koolwaterstoffen en partikelvormige reststoffen die overblijven na verbranding door de nabehandeling van uitlaatgassen gereduceerd, voor een deel zelfs tot aan de grens van het meetbare niveau. Met het innovatieve modulaire uitlaatgas-reiningingssysteem BLUETEC wordt dit gerealiseerd. Het levert bij auto’s met dieselmotoren de voorwaarden voor een minimale belasting voor het milieu en zal ook in de toekomst kunnen voldoen aan de emissienormen. Naast de E 300 BLUETEC zullen ook alle toekomstige BLUETEC-modellen voldoen aan de EURO 5-norm, die in 2011 van kracht wordt.

Actuele en toekomstige grenswaarden voor dieselauto’s in de EU


 

CO
(g/km)

NOx
(g/km)

HC + NOx
(g/km)

Partikels
(g/km)

EURO 4
Alle nieuwe auto’s vanaf

1 januari 2006


0,50


0,25


0,30


0,025

EURO 5
Alle nieuwe auto’s vanaf 1 januari 2011


0,50


0,18


0,23


0,005

EURO 6
Alle nieuwe auto’s vanaf

1 sept. 2015


0,50


0,08


0,17


0,005

 

* Groep M1, voertuigen voor het vervoer van personen met ten hoogste acht zitplaatsen, de bestuurder niet meegerekend, toegelaten totaalgewicht tot 2500 kg, testnorm NEFZ 2000