30
januari
2015
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz in Sindelfingen: 100 jaar autogeschiedenis

De Mercedes-Benz-locatie in Sindelfingen viert dit jaar haar 100ste verjaardag. Wat in 1915 met een Daimler-fabriek voor vliegtuigmotoren begon, is tegenwoordig een locatie waar de meest uiteenlopende disciplines uit de autoproductie zijn samengevoegd.

Sindelfingen is de thuisbasis van de afdelingen research, ontwikkeling en design van Daimler AG en Mercedes-Benz Cars. Hier bevindt zich niet alleen de grootste personenautofabriek van Mercedes-Benz ter wereld maar ook de afdelingen inkoop, kwaliteitsmanagement, de centrale productie- en logistieke planning en het ontwikkelingscentrum voor nieuwe productietechnologieën van Mercedes-Benz Cars. Nergens ter wereld bestaat een nauwere vervlechting van de vakafdeling als in Sindelfingen. Daimler AG is met ca. 37.000 medewerkers de grootste werkgever in de regio Sindelfingen. In het internationale productienetwerk van Mercedes-Benz Cars neemt Sindelfingen de rol in van competentiecentrum voor personenwagens uit de premium en luxe klasse. Om de toekomst van de fabriek tot 2020 en de jaren daarna te waarborgen, heeft Mercedes-Benz in het afgelopen jaar een investeringspakket van meer dan 1,5 miljard euro ingepland.

Over de Mercedes-Benz-locatie Sindelfingen

Bij de Mercedes-Benz in Sindelfingen werken in totaal ongeveer 37.000 medewerk(st)ers. Het is in de auto-industrie één van 's werelds meest toonaangevende competentiecentra voor veiligheid, innovatie en design. In het afgelopen jaar liepen er 367.313 personenwagens van de Mercedes-Benz C-, E- en S-Klasse en van de CLS, CLS Shooting Brake, SLS AMG en Mercedes-AMG GT van de band.

De geschiedenis van de Mercedes-Benz-locatie in Sindelfingen

1915     Oprichting van de fabriek door de Daimler-Motorengesellschaft: fabricage van vliegtuigmotoren en vliegtuigen

1919     Productie van de eerste voertuigen

1952     Uitvinding van de veiligheidskooi door Béla Barényi

1954     Serieproductie van de legendarische Mercedes-Benz 300 SL met vleugeldeuren

1959     Begin van de eerste systematische crashtests

1972     Europa's eerste volautomatische robotstraat in de carrosseriebouw wordt in gebruik genomen

1972     Start serieproductie S-Klasse

1980     Eerstesteenlegging voor het Mercedes-Benz Kundencenter

1988     10.000.000ste Mercedes-Benz personenauto uit de na-oorlogse productie loopt in Sindelfingen van de band

1994     Start van de bouw van het nieuwe ontwikkelings- en voorbereidingscentrum

1996     Ingebruikname van de motoren-eindmontage in Böblingen-Hulb

1998     Inwijding van het Mercedes-Benz Technology Center

2009     Start van de serieproductie van de S 400 HYBRID

2010     Ingebruikname van de met 1.700 pk krachtigste rijsimulator te wereld

2010     Serieproductie van de B-Klasse F-Cell en de Mercedes-Benz SLS AMG met vleugeldeuren

2011     Start CLS-Klasse en de nieuwe SLS AMG Roadster

2012     Start CLS Shooting Brake

2013     Start nieuwe S-Klasse, nieuwe E-Klasse en SLS AMG Coupé Electric Drive

2014     Start S-Klasse Coupé

2014     Besluit om 1,5 miljard euro in de locatie te investeren

2014     Start van de nieuwe Mercedes-AMG GT en de Mercedes-Maybach