21
augustus
2006
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz in DTM 2006: 1 t/m 3 september op Zandvoort, voorproefje in Rotterdam tijdens Bavaria City Racing

Met tien AMG-Mercedes C-Klasses neemt Mercedes-Benz dit seizoen deel aan de DTM, een toonaangevende internationale raceklasse. De rijdersbezetting van het merk omvat prominente namen als tweevoudig wereldkampioen Formule 1 Mika Häkkinen, DTM-recordwinnaar Bernd Schneider en veelvoudig Grand Prix-deelnemer Jean Alesi. Maar ook jonge talenten als de Brit Jamie Green, de Canadees Bruno Spengler en een dame in de persoon van de snelle Schotse Susie Stoddart. Dit seizoen staan er tien races op het programma, waarbij het DTM-circus van 1 tot en met 3 september aanstaande te gast is op Circuit Park Zandvoort. Als voorproefje gaf oud-Mercedes-Benz-fabriekscoureur Christijan Albers tijdens “Bavaria City Racing” afgelopen zondag 20 augustus in een zeer regenachtige Rotterdamse binnenstad een spectaculaire demonstratie met een Mercedes-Benz DTM-auto. Tijdens dit evenement in de Maasstad was Mercedes-Benz ook aanwezig met de officiële FIA Formule 1 Safety Car, een Mercedes-Benz SLK 55 AMG.

Mercedes-Benz is al sinds jaar en dag een vaste grootheid in de DTM, die door vele insiders in de autosport wordt beschouwd als de belangrijkste internationale raceklasse na de Formule 1. Vorig jaar won Gary Paffett de kampioenstitel met zijn DaimlerChrysler Bank AMG-Mercedes C-Klasse, waarna hij overstapte als testrijder naar het McLaren-Mercedes-Formule 1-team. Ook de huidige Midland-Formule 1-coureur Christijan Albers boekte successen met Mercedes-Benz in de DTM. In 2003 won hij vier races en werd hij tweede in de eindstand van het kampioenschap, nipt verslagen door Bernd Schneider. Ook in 2004 wist hij een overwinning op zijn naam te schrijven.

Dit jaar won Bernd Schneider voor Mercedes-Benz de eerste beide races van het seizoen op Hockenheim en de Lausitzring. Eind juli behaalde de Canadese coureur Bruno Spengler voor 147.000 bezoekers zijn eerste DTM-overwinning in Neurenberg. Afgelopen weekend vierde Bruno Spengler zijn tweede DTM-overwinning op de Nürburgring. Na vijf van de tien races leidt Schneider in de tussenstand van het kampioenschap. Spengler en Schneider rijden evenals de Brit Jamie Green en de Fin Mika Häkkinen met een AMG-Mercedes C-Klasse. Deze auto’s worden geprepareerd en ingezet door het Mercedes-Benz-fabrieksteam H.W.A., dat ook de ontwikkeling van de raceauto’s voor zijn rekening neemt. De teams Persson Motorsport en Mücke Motorsport zetten elk twee C-Klasses van vorig jaar in. Bij Persson rijden Jean Alesi en de Griek Alexandros Margaritis, bij Mücke rijden Stefan Mücke en de Italiaan Daniel La Rosa. Bovendien heeft elk van deze beide teams ook een auto uit 2004, bij Mücke Motorsport voor Susie Stoddart en bij Persson Motorsport voor de Oostenrijker Mathias Lauda.

Het technisch reglement van de DTM schrijft voor dat de auto’s voorzien moeten zijn van een vierliter V8-motor die de achterwielen aandrijft. Door een restrictor op de luchtinlaat is het vermogen beperkt tot 470 pk. Elk team van twee auto’s heeft voor een heel seizoen de beschikking over maximaal drie motoren. Elektronische hulpmiddelen als tractiecontrole en ABS zijn verboden, evenals kostbare materialen als titanium of beryllium. Per raceweekeinde (tests op vrijdag, vrije training en kwalificatie op zaterdag, warm-up en race op zondag) heeft elke coureur negen sets Dunlop-racebanden ter beschikking.

Van de tien races dit jaar zijn er zes in Duitsland en elk één in Frankrijk, Groot-Brittannië, Nederland en Spanje. Elke race duurt ongeveer een uur. Alle coureurs moeten tijdens de races twee pitstops maken, waarbij telkens de vier Dunlop-banden moeten worden gewisseld. Op zaterdag wordt de startvolgorde bepaald in de kwalificatietraining volgens het “shoot-out-systeem”, zoals dat ook in de Formule 1 wordt gehanteerd.

Mercedes-Benz prominent aanwezig tijdens “Bavaria City Racing” Naast de DTM-race op Circuit Park Zandvoort (1 tot en met 3 september) gaf DaimlerChrysler Nederland, de importeur van Mercedes-Benz in ons land, ook acte de présence bij een ander belangrijk Nederlands autosportevenement, namelijk “Bavaria City Racing” op 20 augustus in de Rotterdamse binnenstad.

Allereerst reed Christijan Albers, die van 2001 tot en met 2004 voor Mercedes-Benz als fabriekscoureur uitkwam in de DTM, in Rotterdam demonstratieronden met een originele Mercedes-Benz DTM-bolide, die is omgebouwd tot een zogeheten “racetaxi”. Dit betekende dat enkele gelukkigen (m/v) de kans kregen om tijdens een snelle ronde aan de zijde van Christijan Albers het spektakel vanuit de 470 pk krachtige bolide aan den lijve te ondervinden. De ritten vonden plaats in het kader van “Drive for Kids”, waarbij de opbrengst ten goede komt aan de organisatie “KidsRights”. Deze organisatie komt op voor kinderen in achterstandswijken.

Daarnaast bracht Mercedes-Benz de originele Safety Car uit het FIA Wereldkampioenschap Formule 1 naar Rotterdam. Deze Safety Car, een aangepaste versie van de Mercedes-Benz SLK 55 AMG, werd gebruikt bij calamiteiten op de baan of onverwacht slecht weer tijdens Grand Prix wedstrijden. Tijdens “Bavaria City Racing” ging de Safety Car - met Christijan Albers achter het stuur en premier Balkenende als bijrijder - vooraf aan demonstraties om de baan vrij te geven voor de coureurs. Voor tribunekaarthouders was de auto na afloop van het programma van dichtbij te zien (en te horen!) in het rennerskwartier.